HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad kan man höra skillnad på?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 14

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/09/23 :  09:38:06  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Hur VET ni pojkar att det går för henne

DET vet man aldrig Vissa stygga flickor fejkar ju bara

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/09/23 :  09:42:58  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Jo, men låt oss starta en förening för var och en, som inriktar sig på att BELÄGGA si eller så. I "konsumentens tjänst"

Blindtesta bilar kan bli vådligt.

Blindtesta viner ger ibland kul effekter och man går ofta bet. Vilket ytterligare berättar om testets oduglighet.

Blindtesta flickor? Intressant tankeobjekt, hur många måste man vara för att det skall bli signifikans. eller är det 10 flickor på en gång som ger signifikansen?

Bäst blir nog ändå att blindtesta solen.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/09/23 :  09:44:09  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Blindtesta flickor? Intressant tankeobjekt, hur många måste man vara för att det skall bli signifikans. eller är det 10 flickor på en gång som ger signifikansen?

I´m in!

- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/09/23 :  09:53:04  Show Profile Send Ayn a Private Message
quote:
Det är som med humlan som inte kan flyga men ..

Humlan kan uppenbarligen flyga!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/09/23 :  10:01:40  Show Profile Send labrat a Private Message
Man har dessutom forskat sig fram till ett svar till varför humlan kan flyga, så det är inte längre ett mysterium eller något konstigt. (Kommer dock inte ihåg vad det var för ngt, men lite Googlande borde hitta det).

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/09/23 :  10:02:48  Show Profile Send matte76 a Private Message
Alla som är utrustade med ett par normalt fungerande ögon behöver ej googla angående humlans flygfärdigheter!

Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/09/23 :  10:06:37  Show Profile Send Blue a Private Message
marens: "Ni som pratar om att det är viktigt med utseendet på apparaterna (det tycker jag också), tycker ni att man borde ta hänsyn till (vikta in) bland annat utseendet när man bedömmer ljudet."

Nej, det tycker jag inte, inte om man BARA är ute efter att bedöma ljudet. Däremot är ljud och utseende två olika saker som jag väger in i helhetsbedömningen av en produkt. Ytterligare en sak, som ligger ganska nära utseendet, är kvalitén på konstruktionen och användarvänligheten. Exempelvis lider många cd-/dvd-spelare av mekaniskt oväsen, vilket onekligen kan inverka negativt på lyssningsupplevelsen. Att dom tar sjukt lång tid på sig att hitta spåren på skivorna kan vara ytterligare ett irritationsmoment. Osv...

rannagarden: Intressant det du skriver om vin i olika glas. Man kan också gå ett steg längre. Prova att drick ett riktigt fint vin med sugrör ur en pappmugg ā la McDonald's. Jag vågar lova: Det kommer inte bli en särskilt angenämn smakupplevelse!

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/09/23 :  10:11:56  Show Profile Send matte76 a Private Message
Blue: Smaken kommer givetvis vara samma om vinet inte fått bismak av sugrör eller pappmugg, upplevelsen därmot försämras en del. Det känns ju säkert lite "B" att dricka ett fint vin i annat än ett fint vinglas...men vinet smakar lika gott ändå!

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/09/23 :  10:15:06  Show Profile Send marens a Private Message
Hificonsult: Förväntar du dig att man ska tro på ett sådant fantastiskt påstående att du har "bevis" för att metoden inte är bra, när det faktiskt har bevisats gång på gång att metoden faktiskt är bra på att urskilja små (och verkliga) ljudskillnader! Det är inget man kan förklara bort om man inte har en väldig övertro på slumpen eftersom bevisenbygger på statisktisk konfidens.

Kan det inte vara så att man tex använt metoden på fel sätt. Under dåliga förhållanden osv om man inte lyckats urskilja verkliga ljudskillnader. Ett exempel på ett dåligt sätt att använda blindtest på är att försöka urskilja skillnader som inte finns tex... Då liksom drunknar de verkliga skillnaderna som faktiskt skulle kunna höras i det brusgolv av suggestioner som blir.

Mha blindest kan man ju öva upp sig att höra verkliga skillnader eftersom man får feedback på vad man faktiskt hör. Om man använder blindtest regelbundet kan man alltså öva sig att skilja mellan verkliga och inbillade skillnader, något som man definitivt inte kan påstå om enbart öppna tester. De kan ju bevisligen leda en in på ordentliga byteskaruseller med ökande prislappar, totalt omsvängande "ljudideal" osv.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/09/23 :  10:20:41  Show Profile Send marens a Private Message
Blue: så bra att vi är helt överens då! Jag trodde väl inte annat iofs men det är bra att få det bekräftat, vilka grundläggande värderingar vi har. Det kan bli en bra utgångspunkt för fortsatta diskussioner/funderingar.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/09/23 :  10:20:48  Show Profile Send Blue a Private Message
matte76: "Blue: Smaken kommer givetvis vara samma om vinet inte fått bismak av sugrör eller pappmugg, upplevelsen därmot försämras en del. Det känns ju säkert lite "B" att dricka ett fint vin i annat än ett fint vinglas...men vinet smakar lika gott ändå!"

Prova! Och se om du verkligen kommer tycka att det "smakar lika gott". Grejen är ju att det felaktiga sättet att dricka vinet kommer att påverka även hur du tycker att det "smakar". Dessutom kommer du inte kunna känna dofterna på samma sätt. Men den största delen av förklaringen till att vinet nu kommer smaka ganska sunkigt är att smak och psykologi ligger mycket nära varandra...

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/09/23 :  10:25:00  Show Profile Send matte76 a Private Message
marens: Jag tycker blindtester är ett bra verktyg om de upplevda skillnaderna i öppna tester är små, men om de är stora, dvs uppenbara, tycker jag blindtester blir onödiga.

Ett exempel: Har jag hört samma låt flera gånger och varje gång tycker basen är bumlig, luddig och långsam och sen tex byter högtalarkablar och basen plötsligt blir mycket tydligare, rappare, fastare och bumligheten är borta och dessa intrycken kvarstår vid flera lyssningar på låten med de nya kablarna, behövs då blindtest?

Byter man sen tillbaks till gamla kabeln återkommer bumligheten och baskvaliteten försämras kraftigt och intrycket kvarstår efter flera lyssningar, behövs då bt?

Blue: Om smaken inte rent vetenskapligt kan förändras av att dricka det från plastmuggen tror jag man tycker det smakar lika gott ändå, även om som sagt upplevelsen kan försämras. Du menar att samma sak gäller om vi skippar plastmuggen och istället dricker vinet ur ett vanligt dricksglas av standardtyp? Och varför skulle dofterna ändras? Pga plastmuggens kemiska substanser? Jag tror inte på detta, men du och jag borde nog ha en vinprovarkväll?? Vi bor ju bägge i Malmö, kanske kombinerat med lite hifilyssnande??

Edited by - matte76 on 2005/09/23 10:29:29
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/09/23 :  10:27:21  Show Profile Send markih a Private Message
HiFiconsult: "Hur VET jag att det är Fredag?"
Kollar i almanackan?. Men tänk om folk skulle resonera likadant kring detta som en del gör inom HiFi: 'Det känns som lördag idag (fastän det är måndag), - jag går inte till jobbet idag'. När kollegorna blir ilska över att du aldrig dök upp , svarar du då; Nä men jag upplevde ju att det var lördag och det jag upplever är alltid rätt, eller hur?

"Hur VET jag att solen gått upp?"
Det är väl solklart? Tittar ut antar jag. (OBS: Ingen BT).
Solens uppgång är ju så fundamental, vilket vi upplevt gång på gång och således kan lita på. Vare sig vi tror att solen skall gå upp i morgon eller inte så har den hittills alltid gjort det och således har väl detta bevisats många gånger?
Det har väl aldrig rapporterats att den inte har gått upp, eller att folk har varit oense om detta?

"Hur VET jag vilket vin som smakar gott?"
Det är väl inte någon som ifrågasätter vilket vin du tycker är bäst. Sedan om du skulle hävda att det berodde på att du drack det ur ett glas som var kryogeniskt behandlat, så kanske ifrågasättanden/undringar uppstår? Då skulle väl ett test med samma vin i olika glas vara på sin plats eller, för att se om du gillar dem olika? (BT förstås.)

....

markih

Edited by - markih on 2005/09/23 10:38:46
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/09/23 :  10:31:40  Show Profile Send matte76 a Private Message
Känns som att denna tråden har ballat ur och dess diskussioner börjar bli väl flummiga! Rätt kul egentligen, men borde kanske hamna under "off topic"-delen?

Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/09/23 :  10:40:01  Show Profile Send Blue a Private Message
matte76: "Och varför skulle dofterna ändras? Pga plastmuggens kemiska substanser? Jag tror inte på detta, men du och jag borde nog ha en vinprovarkväll?? Vi bor ju bägge i Malmö, kanske kombinerat med lite hifilyssnande??"

Främst därför att näsan, i och med sugröret, kommer längre bort från vinet. Dessutom gör sugröret att du inte får in lika mycket luft i nmunnen när du dricker, och luften bidrar till att lyfta smakämnena. Så var det med den saken.

Vin- och hifiprovning? Låter trevligt! Ta dit Mayro också så kommer jag!

; )

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/09/23 :  10:50:20  Show Profile Send matte76 a Private Message
Blue: Damn! Du verkar vara en riktig vinkännare! Om det du skriver stämmer så ger jag mig...

Kan höra med Mayro om han är sugen på en Malmöresa...

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/09/23 :  11:04:56  Show Profile Send marens a Private Message
matte76: det är helt ok att tycka så. Jag tycker iofs att det är bra att blindtesta om det rimligtvis inte borde vara så stor skillnad som man kanske upplever att det är. Tex när det gäller kablar mm och man tycker att det är "som natt och dag" osv. Då ringer det en varningsklocka hos mig iaf, att det finns stor risk för inbillning. Det är ju tråkigt i så fall eftersom det "dränker" ev verkliga hörbara skillnader...
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/09/23 :  11:13:19  Show Profile Send matte76 a Private Message
marens: Har aldrig skrivit att det varit som natt och dag, det var bara ett exempel på när jag anser bt vara överflödigt. Men tydliga skillnader som är lätta att höra har jag upplevt med byte av kablar...inte som "natt och dag" dock som det kan vara med tex högtalare. Inbillning? Inget är omöjligt, men...

Edited by - matte76 on 2005/09/23 11:14:08
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/09/23 :  11:25:48  Show Profile Send marens a Private Message
ok, tydliga skillnader då. Jag vet ingen som lyckats höra tydliga skillnader i basen mellan kablar, på riktigt alltså som inte beror på väldigt olika resistans mellan kablarna.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/09/23 :  11:28:07  Show Profile Send matte76 a Private Message
marens: Då vet du en nu men jag är säker på att det finns många till...sen var iofs inte basen den enda skillnaden utan även hur tydligt röster kom fram...och det var bra kablar bägge, den ene (sämre enligt mina öron då alltså) Silver Resolution högtalarkabel, den andre (bättre) en Neotech. Skiljer iofs runt 3.000 i nypris dem emellan även om priset inte behöver vara en faktor.

Edited by - matte76 on 2005/09/23 11:34:21
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/09/23 :  11:59:43  Show Profile Send marens a Private Message
Jag vet juiofs bara att du upplever en skilnad inte att du faktiskt hör en, eller hur?
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/09/23 :  12:13:58  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Marens skrev

"Jag vet juiofs bara att du upplever en skilnad inte att du faktiskt hör en, eller hur?"

Matte 76:

Storebror ser dig. Håll dig till facit. Trodde den sista sovjetstaten fanns i Norge?

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/09/23 :  12:23:25  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Herregud nu har det ballat ut IGEN !

//W

Och ändå hör jag den .......

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/09/23 :  12:24:21  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Jag vet juiofs bara att du upplever en skilnad inte att du faktiskt hör en, eller hur?

marens: Nej, det vet ju bara jag själv. Och jag hörde vad jag hörde (ett flertal gånger), annars inbillade jag mig kanske.

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/09/23 :  12:39:17  Show Profile Send marens a Private Message
Hificonsult:
Go to Top of Page
Page: of 14 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000