Author |
Topic |
markih
LTS Göteborg
963 Posts |
Posted - 2005/09/21 : 23:30:09
|
Lennartj!
Visst kan tidsaspekten har stor betydelse! Alltifrån nästan obefintlig till väldigt avgörande, beroende på situation.
Vad jag ofta hör som en invändning mot korta BT är att stressfaktorn begränsar detektionsförmåga. Jag instämmer i att så kan vara fallet ibland. Ingen presterar bra under för mycket stress. Man pratar ibland om lagom/optimal stress för optimal prestation, vilket är individuellt. För mycket eller för litet begränsar. Det tror jag även gäller här. Men om man använder BT lite då och då, -vänjer sig vid BT, minskar stressen med tiden. Man får också en bra kalibrering av sin egen bedömning och kan i längden bli mer säker som lyssnare. Man kan också göra långtids-BT.
Jag vill personligen hävda att förmåga till upplevelse har mycket med närvaro att göra. Alla tweak som påverkar närvaron kan vara funktionella, så länge man tror på dem, även om den faktiska påverkan på ljudet är ickeexisterande. Jag menar då att tron på effekt från en pryl kan förhöja upplevelse, men att det är ett något självmanipulerande och i längden även kanske begränsande synsätt/beteende, om man håller fast vid det. Jag skulle istället förespråka en trevlig lyssningsmiljö samt diverse avslappningsmetoder. Jag har själv erfarenhet av hur varierande medvetandetillstånd kan förändra upplevelse av musik på ett radikalt vis, utan att anläggningen har förändrats. (OBS inte pga droger, utan naturliga men kanske ovanliga förändringar.) |
markih |
|
|
hjort
Member
754 Posts |
Posted - 2005/09/22 : 00:35:45
|
För några år sen hade jag en hemstudio och skulle testa en ny effektburk. Då satt jag och rattade på de olika parametrarna och trodde mig höra alla möjliga förändringar i ljudet, sen visade det sig att effekten var i bypass läge
Efter en sån händelse lyssnar man efter de förändringar man hör och inte efter de man förväntar sig höra.
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/09/22 : 08:51:21
|
De som erbjuder dessa summor har nog en del ess i rockärmen, tex equalisers, speciella akustiska förutsättningar osv osv. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2005/09/22 : 09:04:09
|
quote: Det finns nu flera som erbjuder fantastiska summor för de som kan höra skillnad i blindtest.
Det måste vara den mest konstaterade dåliga testmetoden någonsin. Det bevisas ju gång på gång.
Exemplet du nämner gäller väl ett kabeltest om jag inte minns fel?
Hörbara skillnader mellan slutsteg, försteg, cdspelare osv. råder det ju ingen tvekan om att det finns, och de detekteras väldigt bra i blindtest. Det påvisas ju gång på gång. Kablar däremot, då är det däremot inte ovanligt att det inte går att höra skillnad (så tillvida det inte rör sig om dålig drivning/dålig kabel). |
Edited by - hifirocker on 2005/09/22 09:05:17 |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/09/22 : 09:07:37
|
quote: Kablar däremot, då är det däremot inte ovanligt att det inte går att höra skillnad
Detta var dock inte fallet i blindtestet av kablar i Hifi+ |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2005/09/22 : 10:17:20
|
Blindtester har självklart sina poänger gällande verkliga och förväntade skillnader.
Men jag tycker vi missar en viktig grej här. För att jämföra med vinet: Kan man titta på rödvinet så är det rött, dricker man det vid rekommenderad serveringstemperatur smakar det också som det ska. Utseendet och temperaturen är en del av upplevelsen.
På samma sätt ser jag på hifi. Synen är en del av upplevelsen. Jag vill att prylarna ska vara fina att titta på och matcha varandra estetiskt. Och med det sysnättet tar blindtesten bort en viktig del av helhetsupplevelsen. Självklart kan andra gå in med inställningen att "det är bara ljudet /återgivningen som betyder något", men för mig är det otillräckligt.
: ) |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/09/22 : 10:20:57
|
Blue: Men då uppfattar du ju saker som inte finns!!! |
|
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2005/09/22 : 10:37:36
|
matte76: "Blue: Men då uppfattar du ju saker som inte finns!!!"
Nja... Skillnader i utseende är nog något som inte ens de mest inbitna blindtestsförespråkare kan förneka att det är något som verkligen existerar (förutsatt att man har ögonen öppna).
: ) |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
Baltazar
Member
887 Posts |
Posted - 2005/09/22 : 10:38:35
|
quote: Nja... Skillnader i utseende är nog något som inte ens de mest inbitna blindtestsförespråkare kan förneka att det är något som verkligen existerar (förutsatt att man har ögonen öppna).
Haha |
|
|
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2005/09/22 : 10:58:49
|
Då måste jag vara en riktigt subjektivist då. Jag köpte just ett till steg, mest för att det ska matcha utseendemässigt. Håller med Blue där att det är klart trevligare att lyssna när man tycker att atmosfären är avslappande! Nu slipper jag sitta och störa mig på det osymetriska utseendet i anläggningen
|
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2005/09/22 : 11:20:33
|
David A:
ett till Rotel 1090 eller? |
|
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2005/09/22 : 12:37:56
|
japp! Nu ska´re bryggas! Kommer ett till snart också
Angående lyssningsmiljön så tror jag att den är av största vikt för upplevelsen. Trivs man inte så lär inte musikupplevelsen bli angenäm heller. I allafall inte glädjen i musiken, eller ska vi kalla det för "musikaliteten"? Kanske en av orsakerna till att man alltid upplever ljudet så bra hemma?
|
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2005/09/22 : 13:25:56
|
David A:
Grymt! Du kommer kunna spela tokhögt med dina i28:or!
Hoppas du lägger upp lite info på din medlemspres.
|
Edited by - hifirocker on 2005/09/22 13:26:31 |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/09/22 : 13:30:29
|
quote: Du kommer kunna spela tokhögt med dina i28:or!
Akta er för tinnitus pojkar... |
|
|
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2005/09/22 : 16:29:32
|
tinnitus.....VA? |
|
|
Dimitri
Member
1050 Posts |
Posted - 2005/09/22 : 16:38:57
|
"På samma sätt ser jag på hifi. Synen är en del av upplevelsen. Jag vill att prylarna ska vara fina att titta på och matcha varandra estetiskt. Och med det sysnättet tar blindtesten bort en viktig del av helhetsupplevelsen. Självklart kan andra gå in med inställningen att "det är bara ljudet /återgivningen som betyder något", men för mig är det otillräckligt. "
Ett mycket klargörande inlägg, Blue. Tack.
|
|
|
Hardseq
Member
218 Posts |
Posted - 2005/09/22 : 16:56:56
|
hifirocker: "Hörbara skillnader mellan slutsteg, försteg, cdspelare osv. råder det ju ingen tvekan om att det finns, och de detekteras väldigt bra i blindtest. Det påvisas ju gång på gång."
Med risk för att vara tjatig, har du någon URL?
|
Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel? |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2005/09/22 : 18:01:13
|
Måste bara hålla med om att det var ett mycket bra inlägg av Blue - jag känner likadant. Hur många struntar helt i hur prylarna ser ut? |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/09/22 : 18:37:35
|
quote: Det finns nu flera som erbjuder fantastiska summor för de som kan höra skillnad i blindtest.
Det måste vara den mest konstaterade dåliga testmetoden någonsin. Det bevisas ju gång på gång.
Jaså det tror du.
Har du hört det här programmet "hej domstol" på p3? "En domstol för dig som tycker det är segt med detaljer..." Borde vara ett program i din smak.
"det bevisas ju gång på gång" Den var rolig du.
Ni som pratar om att det är viktigt med utseendet på apparaterna (det tycker jag också), tycker ni att man borde ta hänsyn till (vikta in) bland annat utseendet när man bedömmer ljudet. Alltså du vill ta reda på hur en apparat låter, du lyssnar på apparaten och sedan kollar du på den och ändrar hur du uppfattar att den låter beroende på hur den ser ut bland annat och det blir hur du tycker att den låter. Bör man göra så när man bedömer själva ljudet och inget annat?
Det är i princip det man gör när man lyssnar på apparater öppet, man väger in andra intryck som man projicerar på apparatens ljud. Ju mindre verkliga ljudskillnader man uppfattar desto störr andel andra intryck/fördomar mm projiceras på testobjektets ljud.
Det är tex det vi ser i lyssningintryck av kablar som påstås låta väldigt olika varandra. Stooora skillnader etc som sedan inte uppfattas när det bara är hörseln som får avgöra (när de andra faktorerna sorteras bort). |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2005/09/22 : 18:38:22
|
(parentes) För att förhålla oss till viner då:
Det tillverkas faktiskt vinglas speciellt för särkillda viner. Till och med särkillda druvsorter. Formade på särkillda sätt för att framhäva dofter och smakupplevelser till det/den speciella vinet/druvsorten på absolut bästa sätt.
Detta dementerades som ren smörja av flera vinfabrikörer. "Skulle glasformen påverka vinets smak - befängt!" Flera test gjordes. Och flera görs än.
Samma vin hälldes från glas till glas. Provsmakades i "vanliga" vinglas och dedikerade sådana. Det smakade och doftade "bäst" i det speciellt framprovade glaset för den aktuella vinsorten! (och dessa människorna kan ju liksom viner. De har pysslat med vin sen barnsben och har haft vingården i ägo i flera generationer. De VET hur man smakar på vin, typ.) Det är nu mera ett vedertaget begrepp att kunna njuta sitt vin i dedikerade glas för att förhöja upplevelsen av vinet. För att framhäva vinets/druvsortens bästa.
Sälvklart kan man njuta av vinet i vanliga dricksglas oxå. Men det smakade bäst i glas med speciella former - snacka om tweak!
M |
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2005/09/23 : 09:23:20
|
Märkligt detta.
Hur VET jag att det är Fredag?
Hur VET jag att solen gått upp?
Hur VET jag vilket vin som smakar gott?
Hur VET jag att en bil är skön att köra, accar fort och passar just mig?
Hur VET ni pojkar att det går för henne?
mvh
. |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2005/09/23 : 09:36:09
|
Sladd, ingen som VET, placebo alltihop !! Inbildning/Hallusinera ! Vi vet att det finns, men varför?? Det är som med humlan som inte kan flyga men ..
//W |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
Edited by - Creative Audio on 2005/09/23 09:38:41 |
|
|
Topic |
|