HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför inte ett kabel forum? Lås gärna!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/09/13 :  23:45:16  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Nä Tobbe
Zalve sa >>>> Ni som tycker att det behövs ett kabelforum,,, Det är fritt att starta ett <<<

Wolfgang

Om det tycker jag !!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/16 :  11:45:45  Show Profile Send mayro a Private Message


Jag har ändrat mig.
Ett "kabelforum" skulle ALDRIG fungera.


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/09/16 :  12:04:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag tycker inte det är någon vits med ett speciellt forum för kablage. Det är en del i anläggningen bara.
Då skulle man ha ett fot/underlagsforum, ett högtalarforum, ett CD-spelarforum, ett förstärkarforum osv.

Att folk inte kan hålla sams om kablar har vi märkt, återstår att hålla det på en civiliserad nivå.
Det verkar ju inte vara så lätt alla gånger.

Vi har diskuterat akustikforum tidigare, det är ju lite mer speciellt och mindre känt så där kanske det vore mer befogat med
en egen del. Sedan är det möjligen intressant med en vinyldel - mycket själviskt då eftersom jag och Pac älskar vinyl!!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/09/16 :  13:25:34  Show Profile Send denada a Private Message
Mayro: Nej det skulle urarta i de eviga diskutioner om det är någon skillnad på kablar eller inte...

Bernt: Att diskutera kablar har mer och mer blivit i stil med att
"Min pappa kan slå din pappa *tar tillbaka spaden*"

Men om det kan få diskutionen att stanna på ett ställe så varför inte. Det är lite trist när alla trådar som tar upp något om kablar blir till en stor sandlåda där alla håller stenhårt på sin tro/sövertygelse. Det hela urartar nästan alltid till pajkastning eller värre...

SÅ kan man få detta att stanna i en del här i forumet så vore det klart trevligt att kunna diskutera saker utan att få på hopp om det ena eller det andra...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/09/16 :  13:30:28  Show Profile Send FBK a Private Message
Ja, vi ser ju resultatet av de två senaste kabeltrådarna.....
En del har mycket stora problem med att det finns folk som ser kablarna som en del i kedjan och då kanske lägger mer pengar på det än vad kablarna på Biltema kostar. Kommer aldrig att förstå varför man medvetet måste sabba kabel-trådar hela tiden, men det kanske handlar lite om hur man är som person.....

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/09/16 :  13:39:46  Show Profile Send labrat a Private Message
De senaste två trådarna spårade väl visserligen ur av helt andra skäl.
För att säga sin åsikt som "kabelskeptiker" (eller snarare prisskeptiker som det sades) (dvs att man inte ser någon vettig relation mellan kvalitét och pris) kan väl ändå inte räknas som att "medvetet sabba" en tråd.. Och jag kan inte heller se att någon hade "stora problem" med att folk köpte dyra kablar, tyckte snarare det var stor acceptans från båda sidor över att folk gjorde precis som de själva ville.

Det är mycket starka känslor inblandade i ämnet, men jag vill tro att det går att diskutera (även om man ganska snabbt når en slutpunkt, där det egentligen inte finns någon mening att fortsätta). Och anledningen till att det hela tiden spårar ur är kanske också för att det aldrig tillåts att ordnas upp igen. Så fort det börjar bli lite gnabb låser man trådarna, och aggressionen med.

Sedan är min personliga uppfattning att ett kabelforum vore totalt ointressant (men jag är ju inte heller av den uppfattning att man bör köpa dyra kablar). Däremot vore ett akustikforum roligt!

Sandoz in the rain

Edited by - labrat on 2005/09/16 13:40:14
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/09/16 :  13:50:03  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
labrat: Huvet på spiken, var är akustikforumet!?

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/16 :  13:52:56  Show Profile Send mayro a Private Message

tycker man bör läsa tråden som stoppades igen. Och se topic. Den GÅR omöjligt att missförstå, helt omöjligt.

Och den hade NOLL med priser osv att göra heller. jag ska INTE gå i debatt här. Så denna text får räcka här i detta ämne.

Men min numera stoppade tråd har helt omöjligt kunnat läsas så fel som påstås av några deltagare. helt 100% omöjligt.

Man måste verkligen ha MÅLET att förstöra för att ens KUNNA få tråden dit den gick.

Men men.. Jag fick min tråd stoppad fast den inte hade gjort nåt fel PGA medvetet förstörande samt målmedvetet fortsättande FAST jag så urtydligt bvad om respekt med kraftiga ordalag omgående.

Tidigare har jag försökt med mjuka ord vilket tyvärr inte fungerat. denna gång kraftfullt. och detta gicvk inte heller..

Och nu kan jag inte ha skoj o se hurvida en skitbillig kabelsnutt för 119 kr kan vara ett tips för kanske rätt många..

väldit väldigt trist...

Att NÅGON här skulle se mig gå in på DIY angående att göra egna kablar o rent förstöra skulle aldrig ske... varför då förstöra för folk som kanske INTE kan köpa kabel o kontakter o löda själva..

Väldigt onödigt anser jag..

Därmed är mitt sagt.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2005/09/16 :  14:53:00  Show Profile Send Draken a Private Message
mayro!

Eftersom jag har ont om stålar – är det just sådana reportage som jag gillar och som är jättespännande att få en ”utvärdering” från/av!

Vill gärna följa fortsättningen och se, om just detta kan vara något för mig i framtiden!
Eller kanske är det bara sk.., men då vet jag det och kan eventuellt söka vidare.

Draken
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/09/16 :  16:05:28  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Det är intressant med kablar tycker jag. Jag skulle gilla att diskutera olika kablar, märken, lösningar och ideér. Jag gillar att tweaka och testa olika saker i anläggningen för att "se/höra" vad som händer. Det som gör mig besviken är hur så fort man vill snacka lite om kablar osv. så blir det genast ett starkt gensvar från "ointresserade"? Och istället för att låta de "intresserade" prata om olika erfarenheter, så får de istället försvara sina upplevelser...


Man blir ju depp... Verkar som om man får ta kabelsnacket/-trixadet över PM?

M
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2005/09/16 :  16:12:38  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Mayro har du provat att läsa andras inlägg en gång till och försökt att tolka dem i positiv bemärkelse istället för att leta sätt att se dem som påhopp? Du ber ofta andra att läsa dina inlägg igen för att se vad du menade som andra misstolkat men själv bestämmer du snabbt exakt hur andras inlägg är menade. Är det inte lite motsägelsefullt?

För att ta ett exempel så måste du väl sett massor av inlägg av både Adagio och Sampix i dussintals andra trådar, brukar de där klanka ner på folk på olika sätt eller har de sakliga argument för sina saker? Det behöver inte betyda att man håller med för den delen. Om jag gör mitt bästa för att tolka inlägg negativa är det inte så svårt, men om man ser på saken tvärtom brukar det oftast inte vara så svårt heller... Prova det så ska du se att det är färre trådar du är involverad i som brakar iväg...


www.linnforum.se
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/16 :  16:29:50  Show Profile Send mayro a Private Message
Sony.
Jag anser mig inte ha skäl att förklara mig för min egen topic. Där går en rätt klar gräns i varje fall hoppas jag. Så OM jag hade haft skäl att TOLKA inlägg av relevans i min tråd hade det gjorts omgående.. för länge sedan.

Men min tråd hade inte ens MÖJLIGHETEN att den skulle innehålla inlägg där NÅGON skulle behöva "tolka" åt nåt håll. Så därför sony så fallar detta tyvärr.

Min topic var och är solklar. Den går ej tyvärr att ens missförstå. Mer än med yttersta vilja.

Som sagt
"Att NÅGON här skulle se mig gå in på DIY angående att göra egna kablar o rent förstöra skulle aldrig ske... varför då förstöra för folk som kanske INTE kan köpa kabel o kontakter o löda själva..

Väldigt onödigt anser jag..!"

"

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/09/16 16:30:27
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2005/09/16 :  17:12:05  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
quote:
Min topic var och är solklar. Den går ej tyvärr att ens missförstå. Mer än med yttersta vilja.


Okej, tur att du är bland de bästa skribenterna i Sverige då med andra ord. Måste vara alla andra som vill spåra ur alla dina solklara ämnen. Men du förstod kanske min tanke iallafall....

www.linnforum.se
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/16 :  17:36:17  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Okej, tur att du är bland de bästa skribenterna i Sverige då med andra ord. Måste vara alla andra som vill spåra ur alla dina solklara ämnen. Men du förstod kanske min tanke iallafall....


som sagt sony. Jag trodde ditt förra inlägg var seriöst tex.. svarade dig också trevligt. Men ser på detta senaste att du inte alls var ämnad att vara trevlig. utan rent spydigt samt ironisk..

Så därför tycker du kanske jag skulle göra fel som anser jag är rätt trevlig, medans du uppvisar rätt kass inställning...

Du behöver inte svara. För jag ska åka nu. Så jag hinner inte leka ordlekar mer här med dig... Ser du? jag kan även jag vara spydig samt ironisk...

För vi numera debatten framåt mot bättre nivå tro?

Mitt svar är absolut NEJ: vi sänker nivån till låg..

Så ha nu en finfin helg.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2005/09/16 :  18:07:44  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Det var ämnat seriöst men när du svarar så tvärsäkert så blir det lätt att man blir lite spydig. För att exemplifiera mitt inlägg så vet du redan på två inlägg att jag har "kass inställning" men att jag inte behöver svara på det. Inte så märkligt att det ofta blir konflikter...

www.linnforum.se
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/09/16 :  18:12:01  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Men min numera stoppade tråd har helt omöjligt kunnat läsas så fel som påstås av några deltagare. helt 100% omöjligt.

Man måste verkligen ha MÅLET att förstöra för att ens KUNNA få tråden dit den gick.

Men men.. Jag fick min tråd stoppad fast den inte hade gjort nåt fel PGA medvetet förstörande samt målmedvetet fortsättande FAST jag så urtydligt bvad om respekt med kraftiga ordalag omgående.



Då är tydligen en hel hög av oss här på forumet klart inkompetenta läsare. Och du kan tolka "onda vibbar" i praktiskt taget vilka inlägg som helst. Du ser själv inget konstigt med detta?


quote:
Du behöver inte svara. För jag ska åka nu. Så jag hinner inte leka ordlekar mer här med dig... Ser du? jag kan även jag vara spydig samt ironisk...



Nej Mayro, du var inte ironisk i ditt inlägg. Ironi skulle vara om du skrev;
-Jag ska åka iväg nu, men klart jag har all tid i världen att leka ordlekar här med dig .
Kryddas gärna med lite sarkasm och annat smått och gott
Men spydig? Jodå, alla gånger i veckan. Det skriver jag under på.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2005/09/16 :  18:20:15  Show Profile Send Jazz a Private Message
Allt jag ville höra om det var en dum tanke av mig att ge alla som tycker om att diskutera kablar ett eget utrymme!
Men tydligen ska allt om kablar spåra ur så lås gärna den här tråden också!!!

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2005/09/16 :  18:34:33  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
På tal om topic: "Varför inte ett kabel forum?". Nu tycker jag vi döper om den till "Kabelforum - VARFÖR?".

Det är inte lönt med ett forum om en person ska bestämma vad jag ska skriva. Debatt/forum bygger på att olika åsikter vädras. Vill man inte ha en debatt eller åsikter kan man skicka pm.

Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2005/09/16 :  19:02:27  Show Profile Send StefanL a Private Message
Jazz: Nu vet du i alla fall varför vi inte ska ha ett kabelforum.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2005/09/16 :  19:04:04  Show Profile Send Jazz a Private Message
StefanL
YUP

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
Go to Top of Page

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2005/09/16 :  22:11:57  Show Profile Send Merry a Private Message
Om fler trådar skall låsas på detta vuxen dagis så kan väl hela Hifi forumet låsas
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/09/16 :  23:24:47  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Nej Gott folk, här skall inte låsas bara för att det sitter lika goda kålsupare på var sida i en imaginär sandlåda och sprätter sand.

Maken till snarstuckenhet från åtkilliga medlemmar har jag sällan skådat.

Nu är det dax att växa upp eller finna sig en annan plats på internet att besudla för nu har jag fått nog!


En kabeldiskussion är något som skall kunna existera hos oss på HiFiForum.nu utan att den skall spåra ur till pajkastning.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/09/16 :  23:36:49  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Håkan, det finns en tydlig skillnad mellan debatt och diskussion.

Debatt är något som förs för att mäta olika ståndpunkter och argument emot varandra.
Diskussion för man för att ta åt sig andras ståndpunkter och argument, dvs för att lära.

På HiFiForum.nu diskuterar vi med varandra, debatten får Ni föra någon annanstans.



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2005/09/16 :  23:57:26  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Hej Pac!

Nog så sant...

Jag orkar inte kommentera mer. Jag lovade mig själv att jag inte skulle kommentera, nästa gång ska jag skita i det. Tycker det blev totalt uppblåst pga att vissa inte har distans till saker och ting. Men det är min åsikt och åsikter får man ju inte ha, såvida inte åsikten passar in.

Nog debatterat eller diskuterat i detta ämne. Jag har en tråd som jag gillar "värdelöst vetande". Den startade jag och det är min favorit. Välkomna in min lilla tråd
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/09/17 :  08:59:19  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Men det är min åsikt och åsikter får man ju inte ha, såvida inte åsikten passar in.



Det är klart man får ha åsikter! Men att uttrycka dem i en debatt kan man göra någon annanstans. Här diskuterar vi med varandra och stämningen skall vara som om vi satt hemma och tog en HiFi-fika hos någon av Er. Så sänk tempot och börja fundera/reflektera på de åsikter som uttrycks.

Släpa inte in vardagsslitets stress hit också för här har vi en möjlighet att skapa en HiFi-oas. Låt oss göra det tillsammans!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000