HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ljudkvalitet vid bränning av MP3
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2005/11/19 :  13:48:44  Show Profile Send audiogear a Private Message
Hej!

Jag brukar normalt sett aldrig lyssna på något som härstammar från MP3 på min anläggning men när jag väl gör det så vill jag förstås inte att det ska bli sämre än nödvändigt. Jag undrar om det spelar någon roll vilket program man använder för att konvertera MP3 till audio-CD? Har det någon som helst betydelse om man bränner direkt från Windows Media Player jämfört med att bränna från t.ex. Nero? När man konverterar från ljud-CD till MP3 verkar det ju ha betydelse vilken encoder man använder. Men hur är det åt andra hållet, dvs från MP3 till ljud-CD?

Edited by - audiogear on 2005/11/19 13:49:20

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2005/11/19 :  13:50:09  Show Profile Send Bosco a Private Message
Dekodern spelar ingen roll (sålänge man inte vill sampla upp till 24 bitar eller liknande).

Hifi är ingen smak
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2005/11/19 :  13:52:27  Show Profile Send audiogear a Private Message
Okay, men hur är det med själva bränningen. Kan olika program åtstadkomma olika bra kvalitet på den brända skivan, genom att styra parametrarna vid bränningen på ett optimalt sätt, eller sitter det enbart i hårdvaran (själva CD-brännaren alltså)? Det är nämligen så att det blev katastrofalt resultat hos en kompis jag brände hos. Det blev konstiga ljud och hopp i musiken på vissa ställen. Där brände vi direkt från Media Player eftersom han inte hade något annat brännarprogram installerat.

Edited by - audiogear on 2005/11/19 13:54:07
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/11/19 :  14:13:56  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Tror inte det har nån större betydelse vilket program som används.

Mitt tips är att använda bättre kvalité på skivorna och framförallt att bränna långsamt, gärna 4x eller liknande.

Låter mp3'an bra innan bränning? Riktigt dåliga mp3 kan ha lite blipp-ljud i sig.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/11/19 :  14:26:57  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Det där med hastigheten beror ju alldeles på brännaren, det enda sättet är egentligen att pröva.

Själv kan jag bränna på full careta med min Plextor 52x brännare utan blipp och annat ofog. Om man sedan pröva att läsa in skivan med EAC får man ofta lika hög eller högra spårkvalitet än pressade orginalskivor. Detta gäller så klart med skivor av rimligt hög kvalitet, kör med Verbatims DataLifePlus eller vad de heter... Köper aldrig skrotskivor så hur det blir med sådana vet jag inte.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/11/19 :  14:37:23  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Hastigheten beror i vanliga fall på brännaren. Men i detta fallet vill man ha ett så exakt resultat som möjligt och då är det klart lägre hastigheter än 52x som gäller. Sen om du får bra resultat med 52x så är det bara att gratulera, men även om jag hade haft en 52x brännare så hade jag bränt audio cd i klart lägre hastigheter, typ 8-16x.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2005/11/19 :  15:38:33  Show Profile Send Bosco a Private Message
Håller med föregående talare, men undvik att bränna saktare än så. Dagens skivor är inte optimerade för det.

Hifi är ingen smak
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2005/11/19 :  17:36:34  Show Profile Send audiogear a Private Message
quote:
Låter mp3'an bra innan bränning? Riktigt dåliga mp3 kan ha lite blipp-ljud i sig


Japp, den låter bra innan bränning. Eller åtminstone är det inga blipp-ljud eller andra konstigheter. Jag använde skivor av fabrikatet Traxdata vid bränningen, vet inte om de är kassa eller inte.
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/11/19 :  19:32:16  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Vad gäller decoders för mp3 kan man studera länken nedan.
http://www.underbit.com/resources/mpeg/audio/compliance/

Jag bränner Verbatim och Memorex i 8-10x med resultat som ofta blir bättre än originalen. Aldrig haft problem med dessa media.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2005/11/19 :  22:42:32  Show Profile Send audiogear a Private Message
quote:
Om man sedan pröva att läsa in skivan med EAC får man ofta lika hög eller högra spårkvalitet än pressade orginalskivor.


Hur bär man sig åt för att testa om den brända skivan har högre spårkvalitet än originalet? Är nybörjare på detta med "audio-bränning" så du får gärna förklara det för mig.
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/11/19 :  22:46:49  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Man läser in skivan med EAC, så står det vilken spårkvalitet den tycker att det är/var.

http://www.exactaudiocopy.de

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/20 :  10:14:23  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Kvalitén på Mp3:an ska man inte glömma. Har man inte rippat den själv utan varit olaglig o tankat ner så svajar det o med en dimmig diskant allt som oftas

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2005/11/21 :  23:28:41  Show Profile Send audiogear a Private Message
quote:
Kvalitén på Mp3:an ska man inte glömma. Har man inte rippat den själv utan varit olaglig o tankat ner så svajar det o med en dimmig diskant allt som oftas


Inte inser jag varför en olaglig nertankning skulle påverka ljudkvaliteten. Det kan ju vara en riktig audiofil som rippat filerna man tankar . Men det kanske inte hör till vanligheterna.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/22 :  09:30:16  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Mp3:orna som är ute o snurrar är av bedrövlig kvalité. Rippar man själv så är det en annan sak.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/22 :  09:53:59  Show Profile Send matte76 a Private Message
Men om en som vet vad han gör rippar till tex 320 med EAC och sen delar med sig på DC++? Då blir ju kvaliteten ganska bra, men visst; detta hör nog till undantagen. Själv har jag allt i Wav! Hårddiskar är ju billiga idag!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000