HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bra driver för bashorn?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Gignos
Member

229 Posts

Posted - 2005/09/13 :  12:35:50  Show Profile  Visit Gignos's Homepage Send Gignos a Private Message
Fuling,

En kavitet framför ett horn har enligt mitt tycke en stor fördel som låter övre gränsfrekvensen falla av pga.lågpassnaturen, möjliggör användandet av ett enkelt slutsteg att driva helt utan filter.

Vanliga köpta basförstärkare ger upphov till fel frekvens/fasgång och förorsakar mer problem än vad man tror.

Kaviteten har också har en stor trimpotential för total akustisk frekvensgångs anpassning just för ett vanligt vardagsrum utan addera bieffekter. Trimningen kan då även ske en bit in i hornhalsen.

På så sett kan ett "Hi-Fi horn skapas med mycket låg distorsion i hela passbandet

Utformas denna med tanke DIY möjligheten att med dämpmaterial påverka ljudtryckskurvan, kan man även sänka kraven på elementet och ändå i slutändan få ett mycket bra basljud.

Detta sker naturligtvis lite på bekostnad av det totala ljudtrycket som kan skapas, men den är ju ofta mer än tillräcklig,för ett stort bashorn.

Björn

Gignos
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/09/13 :  15:31:38  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Detta sker naturligtvis lite på bekostnad av det totala ljudtrycket som kan skapas, men den är ju ofta mer än tillräcklig,för ett stort bashorn.

Stämmer nog, men ökar inte verkningsgraden när passbandet blir smalare???

quote:
Gignos: Det där var nog det maffigaste inlägg jag sett hittills på det här forumet! Man tackar! Jag ska läsa igenom noggrannare när jag har lite mer tid.

Håller med Fuling där! Lätt överväldigande men intressant.
Kan du skriva det på svenska. Jag läser tyvärr inte Teknokratiska flytande.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2005/09/14 :  21:37:05  Show Profile Send Fuling a Private Message
Som vanligt; man läser lite om något och tycker det verkar hanterligt, sen läser man lite mer och inser att man inte begriper ett smack!
En sak jag tycker mig begripa just i sammanhanget bashorn-hifi-inomhus är att det verkar fullständigt omöjligt egentligen eftersom allting blir vaaansinnigt stort, ändå verkar folk bygga och avnjuta resultaten?!?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/09/14 :  21:48:21  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
En sak jag tycker mig begripa just i sammanhanget bashorn-hifi-inomhus är att det verkar fullständigt omöjligt egentligen eftersom allting blir vaaansinnigt stort, ändå verkar folk bygga och avnjuta resultaten?!?

Jaap! Så är det.
Bygg, njut och ha kul. Man lär sig massor av sina misstag, så bygga är den bästa skolan.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2005/09/14 :  22:08:41  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ja, det är väl så. Bara jag ser till att kunna locket går att lyfta på så att volumerna i kamrarna går att ändra på så borde projektet gå att ro iland.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/09/15 :  11:01:23  Show Profile Send linnar a Private Message
Gignos:
"En kavitet framför ett horn har enligt mitt tycke en stor fördel som låter övre gränsfrekvensen falla av pga.lågpassnaturen, möjliggör användandet av ett enkelt slutsteg att driva helt utan filter."

Stämmer för små horn. När hornen börjar bli riktigt stora behövs inte
kaviteten. Dessutom kan man få LP-filterverkan när hornet veckas genom
de okontrollerade kaviterer som bildas utefter hornets utbredning.

Tack för ett mycket bra inlägg. Det var långt men innehåller
mycket grundteori som kan föra saken framåt.
Jag tycker också inlägget skalats av från "teknokratiska".
Skalar manför mycket går själva poängen förlorad, tror jag.

Fuling:
"En sak jag tycker mig begripa just i sammanhanget bashorn-hifi-inomhus är att det verkar fullständigt omöjligt egentligen eftersom allting blir vaaansinnigt stort, ändå verkar folk bygga och avnjuta resultaten?!?"

Egentligen är det inget större problem med ljupbas och horn.
Det som folk först och främst upplever som djupbas är basen
runt 80hz. "Slag i magen" effekten får man vid 150hz.
Just vid dessa frekvenser kan man få till bra bashorn på
mellan 200 och 400 liters volym. Ibland kan tom det mindre
hornet skenbart låta djupare än det större eftersom det kanske
har större verkningsgrad just runt 80hz. Det större hornet
mäter dock djupare.

Horn är för män, riktiga män!


EDIT:
Överlag jaga man de djupaste tonerna helt i onödan.
Det som våra öron uppfattar som det häftiga djupbasområdet
ligger just runt 80hz +- en oktav. Alltså behöver egentligen
en högtalare bara gå ner till max 40hz (f3).
Rolighetfaktorn är dock typ gråsten.

Edited by - linnar on 2005/09/15 11:11:14
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2005/09/15 :  14:50:13  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
Horn är för män, riktiga män!


204cm/130 kilo tatuerad blandfärs (hälften nöt, resten gris), duger det för at förtjäna ett bashorn?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/09/15 :  19:51:13  Show Profile Send linnar a Private Message

Uhh, gosse du får fribiljett!!

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/09/15 :  20:33:52  Show Profile Send ohmega a Private Message
Fuling:

quote:
204cm/130 kilo tatuerad blandfärs (hälften nöt, resten gris), duger det för at förtjäna ett bashorn?


Sitt ner för fasen...jag får nackspärr

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2005/09/15 :  20:45:31  Show Profile Send Fuling a Private Message
Hehehe, gossar små i det blå!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/09/16 :  00:04:22  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
F.n med mina 182cm/85kg byggd på endast grönsaker får jag väl sätta mig i skamvrån med ett par tvåvägs stativare antar jag.

Mycket intressant läsning. Ska precis börja leta element till mina bashorn som ska till, funderar på ungefär 40Hz och typ tre oktaver upp. Lite mindre än 200 liter blir det ungefär hade jag tänkt mig.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/09/16 :  11:17:13  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
190cm/112kg. Bör väl kunna duga för horn?

Turligt nog är man ju Överstepräst I HORNETS HELIGA så jag står över sådana jordsliga ting som kroppsform och "manlighet".

Edited by - Circlomanen on 2005/09/16 11:17:55
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/09/16 :  11:21:08  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
F.n med mina 182cm/85kg byggd på endast grönsaker får jag väl sätta mig i skamvrån med ett par tvåvägs stativare antar jag.

Ett par golvare är du väl man för. Små tvåvägare på stativ är väl endast för folk kortare än 180 cm?
Grönsakerna oroar mig därimot!
Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2005/09/16 :  12:23:36  Show Profile Send Draken a Private Message
I det blå?
Har varit där i 35 år!

Har byggt tre olika sorters horn:
Fidelio(2 st)
RT-hornet(1 st)
Schmackshornet(2 st)

Kul, spännande å trevligt att bygga - men alla lite stora och med sina speciella egenheter???
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2005/09/16 :  12:52:28  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
I det blå



När jag tänker på det så kanske det där framstod som en förolämpning och det var definitivt inte meningen, ber om ursäkt.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2005/09/16 :  14:59:54  Show Profile Send Draken a Private Message
Helt OK!
Jag har verkligen varit "i det blå" i 35 år.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000