HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 "Bästa" DIY kabel (Balanserad m. XLR) ??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/08/31 :  22:07:14  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Som rubriken säger, vilken är "bästa" kabeln med nedanstående förutsättningar...

XLR-kontakter...
Balanserad dvs. hot-cold-ground
ca. 10 m
Skall kunna böjas med radie på 1cm utan problem....(kabelränna med hörn)

Tips både på halvfärdiga dvs. typ RGxx, tri-ax etc eller egen hemmafläta....är OK

Vad säger panelen....

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2005/08/31 22:21:44

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2005/08/31 :  23:31:47  Show Profile Send lennartj a Private Message
Min favorit är IBM Twin-ax P/N 7362211 (ELFAs nr 55-913-00), men den är styv, böjradie knappast under 3 cm. Använder normalt 6 m längder.
Gotham Audio GAC-4 (ELFAs nr 55-802-04) med ledarna kopplade 2 och 2 som beskrivs i katalogen är inte så tokig heller, och flexibel, 1 cm innerradie är möjlig.
Jag gillar transparensen i twin-axkabeln, men det är fel medicin för att "tämja" en anläggning med skramlig återgivning (rätta till sådant vid källan först).
I mitt tycke känns Supras XLR-kontakter trevligare att hantera än Deltrons, men jag har aldrig gjort mig besväret att försöka höra någon skillnad på dem.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/09/13 :  22:33:15  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Tack för input, finns det inga andra förslag typ att göra nån variant på fyrfläta med en skärm utanpå eller motsvarande.

Som jag förstått bör Hot/Cold vara twinnande/flätade men hur borde skärmen vara? Kan den flätas med i en vanlig trea?

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

radelius
Member

163 Posts

Posted - 2005/09/15 :  21:15:13  Show Profile Send radelius a Private Message
Har du kört den IBM:arn obalanserat? Hur låter den då?
H/S

Staffan Rådelius
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2005/09/16 :  19:01:43  Show Profile Send lennartj a Private Message
Ja, jag använder IBM-kabeln obalanserat också med Supra PPX-kontakter, med skärmen bara ansluten i ena änden, vänd mot den (i mitt fall enda) enhet i anläggningen som är jordad. Om jag ska försöka beskriva hur jag uppfattar karaktären jämfört med andra signalkablar i några punkter:
Tonbalans - neutral,
Transparens - bäst (förskönar inget, på gott och ont),
Dynamik - bäst (låter befriat),
Bas - ingen begränsning nedåt (men stramar inte upp otight återgivning),
Diskant - ingen begränsning uppåt (slätar inte över skramligt ljud).
Många (ofta dyra) kablar som jag provat verkar vara ute efter att kompensera ett eller annat fel i en anläggning, för mig har de alltid ställt till något annat samtidigt. En kabel gav intryck av tightare basåtergivning, men vart tog djupbasen vägen? Många kablar kan släta över "ful" diskant p.g.a. dålig inspelning, DAC eller annat, men anligt mina erfarenheter alltid på bekostnad av transparensen.
Jag har tyvärr inte haft tillfälle att jämföra med dyra Nordost-kablar och liknande, men en del Transparent, AudioQuest, Supra mm. har bidragit till mina generaliseringar ovan.


/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000