Author |
Topic |
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7965 Posts |
Posted - 2005/09/10 : 16:12:22
|
Tjapp!
Fast i hornträsket som man är så har jag lite idéer om hur jag ska kunna smuggla in ett hyfsat stort bashorn i vardagsrummet utan att det syns allt för mycket: man maskerar det till en möbel! Första tanken var att bygga en tv/stereobänk med ínbyggd hornsub, men det föll på magnetfälten och vibrationerna. Nästa idé är att bygga ett horn som med lite fantasi kan maskeras till att likna en gammal fin byrå. Designen är hus som helst en smaksak, det jag undrar är: Vilka TS-parametrar är viktigast när man väljer element till ett bashorn? Jag får det till lågt Qts, lågt Fs (inte säker där) och att upphängningen ska vara styv (veckad). Rätt eller fel? Lågt Qts och styv upphängning är vanligt förekommande i PA-sammanhang, dock brukar Fs ligga ganska högt på de elementen.
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
Nicks
Member
1942 Posts |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7965 Posts |
Posted - 2005/09/10 : 16:24:36
|
Tack för länken!
Där ser man, lågt Fs är alltså inget att sträva efter. Då finns det plötsligt lite att välja på, jag kan t.ex. tänka mig att Eminence har ett eller annat som kan passa utan att kosta skjortan
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Nicks
Member
1942 Posts |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6798 Posts |
Posted - 2005/09/10 : 18:13:06
|
Om du dividerar fs med qts så skall du hamna runt 120 eller över så har du ett element som passar i ett bashorn. Och som du nämner sjaälv så är ett högre fs än Qts att föredra ett annat tips är att vissa element som är gjorda enbart till basreflex går att använda, men räkna först ut med formlen ovan.
/Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7965 Posts |
Posted - 2005/09/10 : 18:15:48
|
Den formeln såg jag nyss när jag kollade. Vissa element jag kikat på hamnar långt över 120, bortåt 260 på nåt exemplar. Är det bättre ju högre värde eller går det till en viss gräns? |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Gignos
Member
229 Posts |
Posted - 2005/09/10 : 20:41:48
|
2 x fs/Qts är brytningspunkten ("masscorner") där energin som elementet kan driva avtar med 6 dB/oktav genom hornhalsen.
Detta är alltså en - 3 dB punkt för ett element.
Ett mycket bra hornelement är med 2 x fs/Qts = 918 :
B&C 8PE21/8" Re: 5.6 ohms Fr.: 90-5000 Hz Fs: 87.5 Hz SPL: 98 dB 1W/1m Vas: 13 Liter Qms: 3.8 Qes: 0.2 Qts: 0.19 Xmax: 1 mm Dimensioner: A: 8.8" B: 7.4" C: 3.5"
Björn |
Gignos |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6798 Posts |
Posted - 2005/09/10 : 20:47:24
|
Kunde inte beskriva det bättre själv .
Kom ihåg att alla formler är riktlinjer och kommer från olika teorier men håll dig till det vi har gett dig så kommer du långt.
/Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2005/09/10 : 20:55:31
|
" x fs/Qts är brytningspunkten ("masscorner") där energin som elementet kan driva avtar med 6 dB/oktav genom hornhalsen.
Detta är alltså en - 3 dB punkt för ett element."
Förstod inte riktigt det där. Vad får man ut av formeln? En frekvens eller ett jämförelsetal eller vad? Är det en frekvens så är väl 918 rätt så högt för ett bashorn? |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
Gignos
Member
229 Posts |
Posted - 2005/09/11 : 00:06:06
|
"Är det en frekvens så är väl 918 rätt så högt för ett bashorn"
Nej,inte för en bas som behöver delas högt,tex en tvåvägare.
Naturligtvis går det att göra bashorn med andra T/S parametrar,men är det inte bra att att veta på förhand vilka begränsningar man kan råka ut för då man väljer ett element?
T.ex övre gränsfrekvensen för ett horn som kommer att bero på flera parametrar och orsaker som kan hänföras till själva konstruktionen.
En huvudfråga i denna tråd var:
"Vilka TS-parametrar är viktigast när man väljer element till ett bashorn? "
Alla högtalar element som används till horndrivers får först och främst normalt en 3 dB pkt beroende på fhm(frequency, high, moving mass) = 2 x Fs/Qts som kan beskrivas lika med en elektromekanisk formel :
fhm = (BL)^2 x/ PI x Re x Mmd istället.
Här inses viktigheten av hög BL faktor,lågt Re och låg konmassa för högt "masscorner".
Nu finns det också flera parametrar som också måste tas hänsyn till, t.ex. induktansen Le som i sammanhanget också ger en pol för övre gränsfrekvensen ett element kan få för ett horn.
fhvc(frequency, high, voice coil) = Re/PI x Le
Här inses att om fhm = fhvc ,rullar frekvenskurvan av ännu fortare och med nästa 12 dB/oktav.
Till sist kan också en frontkavitet bidra med rolloff fhc (frequency,high,cavity) = 2 x Qts x fs x (Vas/Vcavity) som även denna ger en rolloff att räkna med om den används,dvs.
Anta nu att ett bas horn skall konstrueras med fö=fh= 100Hz 12 dB/oktav total lutning,då skulle det räcka med ett fhm på 100?
Men om, fhc=fhm=fhvc måste delning till mellan horn ske med minst 18 dB/oktav.
Bara fhc och fhvc ligger mer än eller några oktaver upp i frekvens återstår det att tänka på fhm.
Om fhm är 100 Hz rullar frekvenskurvan av med 6 dB/oktav, dvs. en ytterligare spole behövs endast för att nå 12 dB/oktav.
Om man nu skall välja element för horn för oavsedd typ bas mellan diskant osv.,måste man alltså se upp.
Björn
Edit: x tecken tillagt
|
Gignos |
Edited by - Gignos on 2005/09/11 00:26:26 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2005/09/11 : 10:12:54
|
För ett renodlat bashorn så är inte det där med 2 x fs/Qts så väldans viktigt. det är ju mer om man vill att bashornet skall gå högre upp i frekvens. Se"hornsub jr" och "finaly a hornsub": http://diy.cowanaudio.com/index.html Lilla hornsubben har två hifi 10 tums basar och ger enligt författaren bra tryck och drag.
|
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7965 Posts |
Posted - 2005/09/11 : 10:36:28
|
Efter att ha funderat lite har jag kommit på att det nog inte är så lyckat att köra ett bashorn i mono om det inte är placerat rakt framför en, alltså har jag skissat vidare på TV-bänksmodellen med inbyggt bashorn. Nåt sånt här hade jag tänkt mig:
Längden på hornet blir ca. 2,2m och hornöppningen (vars ena sida kommer att koppla mot golvet) mäter 61 x 45cm. Lägger man lite jobb på ytbehandlingen och fräser till kanterna snyggt så borde konstruktionen inte väcka alltför mycket uppseende mitt i vardagsrummet:)
Vad blir det då för element? Jo, eftersom TV:n ska stå ovanpå måste det ju vara magnetiskt skärmade element och det enda jag hittade med någorlunda rimliga specar och till ett bra pris var MGR X-8MS (Qts 0,36, Fs 44Hz, Vas 24L). Säkert inget höjdarelement, men målet med det här bygget är att fylla upp basområdet mellan ca. 40 och 80-100Hz, ganska smalbandigt alltså. Det ska nämnas att det blir två element stackade på höjden för att fylla ut de 45 centimetrarna jag vill ha i höjdled.
Som vanligt när jag är är i farten handlar det mer om att bygga roliga saker av billiga komponenter än att jaga den ultimata hifiåtergivningen. Bashorn har man ju alltid suktat efter och nu ser jag möjligheten att åstadkomma ett som inte tar upp halva rummet och sticker i ögonen på folk.
Eftersom jag tänkt bygga i spånskiva (uteslutande av ekonomiska skäl) misstänker jag att det kommer att behövas ordentligt med uppstagningar för att inte TV:n ska vibrera ner från "bänken". Den slutna lådan som elementen sitter i är ju väl tilltagen så där finns det gott om utrymme för stag,sen hade jag tänkt mig en del längsgående paneler inuti själva horngången för att staga upp de stora ytorna där.
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2005/09/11 : 11:01:30
|
En liten detalj fråga. Varför 118 cm istället för spånskivans fulla bredd på 120 cm? (eller spånskivans fulla 250 cm längd?) |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7965 Posts |
Posted - 2005/09/11 : 12:44:06
|
En vettig fråga som kräver svar!
Jo: Som sagt ska hornet även fungera som TV-bänk, och då vill det till att det är lite design inblandat. Som det syns på den undre skissen sticker lock och botten ut lite utanför hornväggarna, därav 118cm istället för 120. (Jag hade för mig att en spånskiva är 122 x 244,men det är kanske MDF som har de måtten. Eftersom jag vill ha minst 1,5 cm utstickande kant får jag nog minska måtten 1 cm).
Hade tänkt följa samma princip i alla synliga skarvar, dvs låta det sticka ut litegrann och sen runda till det som sticker ut. På så vis borde det bli lite mer möbelliknande finish på det hela, jämfört med att limma kant i kant och sen försöka få det snyggt med hjälp av spackel
Eventuellt kan lite trälist runt kanterna piffa upp hela anrättningen sen också.
Vad tros om själva konstruktionen? |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7965 Posts |
Posted - 2005/09/11 : 13:28:09
|
Tydligen skulle det där hornet vara alldeles för litet för att nå 40Hz vid någon nämnvärd ljudnivå, främst beroende på att det bara kopplar till en yta (golvet).
Ritar man om det lite (mycket) så kan man få ett lite kortare horn med dubbla mynningar som kopplar mot både golv och bakvägg:
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/09/11 : 15:13:16
|
Jag såg nånstans däe man kunde köpa "skärmkåpor" till magneterna...i och för sig så kan det ändra elementets karaktäristik något men om man "tar med det" i beräkningen så kan det kanske funka bra ändå....men var var det nånstans jag såg dom där kåporna... |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7965 Posts |
Posted - 2005/09/11 : 15:28:10
|
Förmodligen på hifikit, där finns det kåpor upp till 100mm och det räcker inte långt om man ska köra med PA-element, tyvärr. Kan vara intressant i andra sammanhang dock.
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
Edited by - Fuling on 2005/09/11 15:30:47 |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6798 Posts |
Posted - 2005/09/11 : 16:32:33
|
Tänk nu på att elementets utrymme dvs kompressions utrymme blir optimerat för annars kvittar det hur vackert horn du har byggt. Förslag 2 maskerar nog mer än vad förslag 1 gör.
/Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7965 Posts |
Posted - 2005/09/11 : 17:43:39
|
Det finns i alla fall gott om utrymme att justera bakkammaren i efterhand. Hornberäkningar är nåt jag vet mycket lite om, så det blir nog att bygga på känn och sen modda tills det blir bra (om det någonsin blir bra...) |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2005/09/11 : 18:30:25
|
Denna ritning skulle vara skoj att skala upp till hela spån/mdf skivor dvs 250X120 alt 244x122 och köra med dubbla 15 tums basar!!! Muääähahahahahähähä |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2005/09/11 : 18:32:32
|
Detta är spännande och skoj! Håll oss uppdaterade!
(En överstePräst nöjd med sina församlingsmedlemar) |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7965 Posts |
Posted - 2005/09/11 : 18:47:47
|
Det blir kanske lite...otympligt att handskas med? Jag är nervös redan nu och då snackar vi två åttatummare i en låda på runt 144 x 60 x 50 cm. Nåväl, element är beställda och jag har en rabattkupong på ortens byggvaruhus så det ska väl bli av framöver. Dock har står jag precis i begrepp att avsluta ett annat hornprojekt först, men det handlar om någon dags arbete bara. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2005/09/11 : 19:28:38
|
Herr Fuling, efter lite funderingar så kom jag fram till att jag tror att du bör rita in en liten kammare mellan elementen och hornhalsen. Det bör resultera i ett smalare passband och högre verkningsgrad men oxå inte samma hårda belstning av elementet. Trycket bör bli lite snällare mot konerna, men jag kan ha fel där... Bara en fundering...
|
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6798 Posts |
Posted - 2005/09/11 : 21:31:02
|
Det du nämner Överstepräst kan vara en god idé Kolla in t.ex Klipsch La scala horn där basen spelar genom en smal springa som både är hals och hjälper elementet.
Fuling surfa runt och kolla lite innan du bestämmer dig för gott, för min del brukar en del tvivel försvinna då man ser om andra har gjort likadant eller inte.
Skall bli kul att följa dit bygge "Bashorn med WAF eller bygg så stort som möjligt bara det inte syns"
/Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Gignos
Member
229 Posts |
Posted - 2005/09/13 : 10:44:04
|
Mer T/S betraktelse för bashorn.
” För ett renodlat bashorn så är inte det där med 2 x fs/Qts så väldans viktigt. det är ju mer om man vill att bashornet skall gå högre upp i frekvens.”
Nu är det ju känt att man inte ska ta ut för stor bandbredd ur ett horn av flera orsaker, så frågan om vad man menar med bashorn, dvs. midbas, bas och subbas.
Men klart är att alla element har en optimal bandbredd som helt styr den kvalitet som kan åstadkommas.
Ta tex exemplet med Lab 12 elementet som kan användas till en subbas upp till strax över 110 Hz men knappast högre till vanlig bas om inte särskilda åtgärder vidtas. För optimal konstruktion vill man nog välja rätt element med egenskaper som senare gör det möjligt att nå exakt det mål man är ute efter, inte från allra första början suboptimera. Bäst att reda ut vad som gäller generellt för de rekommendationer som från början frågades efter och därmed hålla konsekvens till trådägarens egentliga fråga som var allmänt ställd om hornbasar, vilka typer som helst: "Vilka TS-parametrar är viktigast när man väljer element till ett bashorn? "
Jag fortsätter här och benar ut på T/S formel nivå vad som kan sägas gäller i grunden för alla horntyper för bas tillämpning i huvudsak. Inom parentes tas även de ursprungliga parametrar som används traditionellt för att hindra feltolkning och spekulation om vad som egentligen är styrande grundparametrar:
För ett element i fri luft kan användbarheten för höga resp. låga frekvenser indikeras av det resistans kontrollerade området som kan beräknas som. Den högre gränsen: fhs= fs/Qts; (fhs =(BL)^2/2 x PI x Re x Mms) 0ch den lägre gränsen av: fls= Qts x fs; (fls = Re/ 2 x PI x (BL)^2 x Cms).
Resonansfrekvensen i fri luft fs = sqrt (fls x fhs). Här inses direkt betydelsen av val av fs för ett element, speciellt tex då lämpligheten för valet till en hornsubbas skall göras. Ett lämpligt element för subbas bör ha ett fls< 10 Hz och helst högre fhs än ca 50 Hz.
Bildar man dessutom kvoten mellan fhs och fls fås fhs/fls=1/Qts^2 vilket direkt antyder att ett element för hornanvändning i första hand skall ha lågt Qts och en BL stark motor för största möjliga uttagbara bandbredd. Generellt kan man säga att bandbredden för ett horn kan beskrivas beroende med 3 olika – 3dB mekanismer som i huvudsak bestämmer den, dvs. för låga frekvenser, där kompliansen ger flc (frequency, low, suspension compliance) (fu), medelhöga, fm, ges av hur resistivt anpassningen är till själva hornets hals och fhc, (frequency, high, front cavity compliance)
1. För ett givet element t.ex. är det bäst att först räkna ut en lämplig halsarea : St = 2 x PI x Qts x Vas/c; ( St= Ro x c x Re x Sd^2/(BL)^2). Detta är den sk. optimala halsarean som kan ge upp till 50 % maximal verkningsgrad för mellanhöga frekvenser då Re = Ret (Re = voice coil resistance=Ret = reflected load resistance) men däremot inte för bredast bandbredd som praktiskt kan uppnås. Mao, bra att veta även om mindre area väljs för en något horn som har denna begränsning som givet indata. Då blir frågan:
Om St val för ett element är mycket mindre än optimum, kan man undra om det inte finns något (kanske mindre, billigare) element som bättre kan utnyttja hornlådans ingångs geometri med bibehållen kvalitet.? Då med utgångspunkt från ursprungskraven för att inte en rejäl suboptimering skall prägla konstruktionen i slutändan. Utvikning: (Ibland kan man få se en amatörkonstruktion för en hornsubbas med nästan optimal volym bakom elementet för en vanlig sluten eller reflex låda med lagom avtagande, tillräckligt bredbandig, sluttande basgång och nästan perfekt för ett normalt rum, som utrustas med ett horn framför som slukar stor volym med litet St. Detta ger ett passivt ”gain” som senare oftast måste eq:as för att bli rak igen med förlorad känslighet som resultat och ruta ett är åter nådd igen, och är vanligare än vad man tror att det är. Undantag från oavsiktlig suboptimering kan vara användning av bredbandslement för kompoundhorn som startar med en liten St area skild från optimal, vilken kan motiveras särskilt.) 2. Sedan bestäms lådvolymen bakom elementet: Vb = Vas/((fc/fs x Qts)-1); (VB = Ro x c^2 x Re x Sd^2 x Cms/(2 x PI x (BL)^2 x Cms) – Re . 3. Om ingen låda används: IB = Vas x fs x Qts/fc, fc = ”horn cutoff frequency”;(IB = St x c/2 x PI x fc)
4. Räkna sedan ut de gränser för hornet som gäller för små konutslag och inom de gränser där elementet kan anses vara resistans kontrollerad : fhs= fs/Qts; (fhs= (BL)^2/2 x PI x Mms) och fls= Qts x fs; (fls = Re/ 2 x PI x (BL)^2 x Cms).
5. De tre olika brytpunkterna för höga frekvenser bör checkas: fhm ….pga… Den rörliga massan; fhm = 2 x fs/Qts; (fhm = (BL)^2/PI x Re x Mmd),fhvc…. pga…
Induktansen för talspolen i elementet: fhvc= Re/PI x Le och till sist : fhc.
Om kavitet framför elementet används: fhc = 2 x Qts x fs x Vas/Vfc; ( fhc= 2 x Ro x c^2 x Re x Sd^2/(BL)^2 x Vfc) där Vfc = kavitetsvolymen.
Alla element kan användas med horn framför,men sker ofta på måfå i vanliga DIY sammanhang.
Utan att testa dessa tre brytpunkter kan man missa önskad bandbreddsfunktion och ställa till det ordentligt för sig då ett tillhörande filter skall beräknas. Tillsammans ger fhs, fhm och fhc i slutändan en lutning på 18 dB/oktav som tidigare angivits i tråden här ovan, men en rekommendation är att dessa bör följa på varandra med någon oktav i mellan minst, så att delningen med filter till högre register blir lätt att införa med eller utan enkla delningsfilter utan att akustiska fasfel uppstår i onödan.
(Detta är min erfarenhet av DIY horn som jag tvingats lyssna på, vilka på måfå byggda ”glad i hågen” konstruktioner ofta plagierade med element som definitivt inte hör hemma i …just… precis detta utförande och som mer ”ser ut” än fungerar bra, eller optimalt.) För att maximera verkningsgraden (vid fm) men inte bandbredden kan följande formel användas: St =2 x PI x fs x Qts x Vas/c för att erhålla så hög känslighet som möjligt dvs.:
nm = 2 x Re x Ret / (Re + Ret)^2, där Ret = St x (BL)^2 / Ro x c x Sd^2 ; St = halsarea, nm = ”neta mid frequency”, Ro = Rho noll = 1,21 kg/m^3 och c = ljudets hastighet och Ret är den elektriska resistansen som varierar med frekvensen då effekt avges i hornhalsen (är proportionell mot hornhals konduktansen). Ret blir = Re om St är beräknad ur formel som givits här ovan och maximal verkningsgrad fås för midbandfrekvenser i hornet. Undre gränsfrekvensen ges av fu = flc = Re/ 2 x PI x (BL)^2 x Cms, Cms = elementets komplians.
Nu kan man ju välja volym bakom ett element lite olika, dvs. mycket stor eller någon som optimerar under gränsfrekvensen. Väljer man oändligt stor volym fås flc=fls/2; (flc = Re/4 x PI x (BL)^2 x Cms). Denna undre gräns är inte så bra att för en subbas, men däremot om man önskar göra ett ”compoundhorn”, t.ex. med en Fostex eller Lowhter bredbandselement någon annan liknande bredbandselement eller för vanliga tvåvägssystem. Annars är nog bäst att förse hornet med en sluten volym som ger en undre cutoff vid: flbc (finit back cavity) flbc= flc x (1-a) eller fls x (1-a)/2; (flbc= Re x (1 – a)/ 4 x PI x (BL)^2 x Cms, där a = alfa= Cms/Cab eller = Vas/Vb).
Reaktans annullering är en optimering som fås då man sätter fls x (1+a) = fc = 2 x flbc där kompliansen av volymen domineras av upphängningens, dvs Cab<<Cms; (Cab = Vb/Ro x C^2 x Sd^2); Vb = Vas/( fc/fls – 1).
T/S tolkningen för annulleringen kan då ges av : Vb = Vas/ ((fc/fs x Qts) – 1). Märk att fc/fls är = normalt <1 eller fls<fc gör volymen Vb positiv och finit. Men om fls fås ung = fc eller fls > fc är elementet inte användbar för denna ”cutoff” för detta specifika horn som är under beräkning. Vb fås normalt ur Vb = St x c/(2 x PI x fc) = St x Lc/(2 x PI); Lc = våglängden vid “cutoff” och fc = horn ”cutoff” frekvens.
Hur mycket akustisk effekt som kan fås från ett horn för låga frekvenser är:
(P = 2 x (PI)^2 x Ro x c x Sd^2 x Xp x Fc^2/ St där Xp = peak konutslag.)
Obs. Att formeln gäller bara för linjära konutslag och då kompressionsdistorsionen i volymen bakom elementet är låg, dvs. rätt dimensionerad för elementet ifråga. Om optimal ”mouth” storlek för ett horn har beräknats för ett horn med exponentiell utformning kommer verkningsgraden för låga frekvenser bara ligga ca 0,3 dB under den maximala verkningsgraden för medelhöga frekvenser vid ung 1,26 x fc.
Par = maximum konutslagsbegränsad uteffekt kan skrivas :
(Par ung. = 3 x (PI)^2 x (BL)^2 x Xp^2 x fc^2/Re); eller (Par ung = 3 x (PI)^2 x Ro x c x Sd^2 x Xp^2 fc^2/St). Kombineras ”; (Par ung = 3 x (PI)^2 x Ro x c x Sd^2 x Xp^2 fc^2/St)” med St = 2 x PI x fs x Qts x Vas/c fås en: T/S formel för Par = k x fc^2 x Vd^2/ fs x Qts x Vas där k är ung. = 6,7 x 10^5 från: (3 x PI x ro x c^2).
Formlerna här ovan är till i första hand att värdera elements duglighet i horn av någon typ.
Horn ”cutoff” frekvensen fc är inte redovisad i T/S sammanhang och måste då tillföras av läsaren för det som gäller den typ av horn som formlerna kan tänkas appliceras på.
Annars är det lätt att feltolka fc som normalt används för ”cutoff” frekvens för vanliga lådtyper som slutna eller av reflextyp, dvs. fc = fs x sqrt (1+a(lfa)). Eftersom det finns många möjligheter att välja horn typ med vidhängande geometri har jag uteslutit ev. ekv för dessa.
Det går säkert också att påvisa flera T/S formler som skulle kunna användas för att visa lämpligheten för element till hornanvändning, men jag tror att texten här ovan räcker tillräckligt långt, ändå.
Någon annan kan kanske ta på sig den mödan att sammanfoga denna grund med de speciella horntyper som finns med beräkningsunderlag som kanske också kan översättas med T/S parametrar för att utöka dessa till en lathund att använda i DIY sammanhang? Grunden för val av element är den samma för alla geometriska typer och förstår man bara de gränser som direkt påverkar geometrin man valt kan man utnyttja dessa givna ekv. eller utesluta om sakliga skäl kan ges.
Nu efter trådens utveckling ser jag att det var fråga om ett subbashorn och en mittplacerad sådan som en vanlig Tv kan stå på vilket kräver att elementen är av typ magnetiskt avskärmade redan från början. Att själv försöka avskärma fungerar ofta inte så bra och dessutom påverkas T/S parametrarna vilket medför att elementen måste mätas upp igen för checkning att de passar i hornkonstruktionen.
För min egen del skulle jag hörnplacera två subbashorn i stället och delade lågt, ca 50, 60 Hz 24 db/oktav akustiskt och eller aldrig högre än 70 Hz som definitivt avslöjar sin placering vid högre ljudtryck om golv/takhöjden är normala 2,4 m.
Dessutom måste man vara försäkrad att kompressionsvolymen bakom elementen verkligen inte ger upphov till distorsion pga slagvolymsförhållandet till volymsbehovet. Mycket kraftiga elementkoner gör sig endast i detta fall om man vill tillgodoräkna sig någon större slaglängd från elementet. Minst 20,helst högre än 40 ggr större kavitetsvolym än motsvarande slaglängdsvolym är nog att rekommendera. Föreslagna hornsub JR har för hög undre gränsfrekvens för att kunna kallas sub, däremot om gränsfrekvensen för ett horn kryper en bit ned under ca 30 Hz, kommer subbas egenskaper att träda fram, tycker jag. Tricket är då också att göra subbasens frekvenskurva fallande mot den lägsta frekvensen så att ev ”gain” från rummet balanseras. Rak frekvensgång i ett vanligt vardagsrum låter mycket low-fi i åtminstånde mina öron.
Till sist är definitivt signalfördröjda huvudhögtalare, också ett absolut måste, för att jag skulle acceptera denna uppställning som godkänd för musiklyssning över huvud taget. Bygger jag själv horn? Jo, ibland men inte så ofta och då bara för DIY. Senast var för någon vecka sedan för ett gitarrelement Weber Blue 12A som förut suttit i en kommersiell urusel låda som är så vanligt. Nu sitter den i ett dubbelriktat kompoundhorn som naturligtvis valdes genom beaktning av ovanstående formler. Resultatet blev en oktav lägre gränsfrekvens och ett bredare spridning för medelhöga frekvenser framåt och med ett större bett.
Björn
|
Gignos |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7965 Posts |
Posted - 2005/09/13 : 11:40:08
|
Gignos: Det där var nog det maffigaste inlägg jag sett hittills på det här forumet! Man tackar! Jag ska läsa igenom noggrannare när jag har lite mer tid.
Circlo: Har funderat på det där med frontkammare jag också. Har kikat runt på otaliga konstruktioner och jag kan inte hitta någon direkt röd tråd i hur det ska vara eller inte vara. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Topic |
|