HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Tack mayro (Tobbe)!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/09/08 :  11:56:48  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Vill med detta skapa en tråd, där vi som fått ovärdelig hjälp och kunskap från mayro ger honom lite cred.

Jag börjar!

Innan jag lärde känna Tobbe spelade jag JBL L7, Vincent S3-CD, Vincent SV-238 samt Harmonic Tech. Inga billiga grejer, och säkert inget fel på dom heller. Men det passade inte mitt öra skulle det visa sig..

Eftersom jag är musiker/trummis sedan Dackes fejd så har jag alltid saknat den där "live-känslan", attack i virveltrumman, tajt men ändå fyllig bas som man nästan skiter på sig av ibland, den där läskiga känslan av att "hon står ta mig f-n i rummet och sjunger"..

Efter många turer och tillika telefonsamtal så har jag nu en rigg som inte alls motsvarade mina tidigare "high-end"-komplex gällande märkes-bögeri, men jag har en rigg som spelar MUSIK! Och den gör det bättre än jag någonsin vågat drömma om. Och visst, skulle man räkna nypris på allt(c:a 170 000:-)så inser man att det inte är katt-skit som spelar.

Numer så är >100db bara roligt! Jag och frugan kan sitta och prata i soffan vid dom volymerna(88 på Muse, Tobbe)

Då är det inte mycket dist pöjkar..

Och tack vare Tobbes långa bana inom hifi har lett mig framåt "gratis". Många andra inkl Tobbe själv har ju fått betala väääldigt mkt pengar för att nå dit dom är idag. Jag har liksom åkt räk-macka dit..

Men jag har i praktiken bara "bytt" pengar(nåja nästan..)
Allvarligt: Vissa skulle ramla av stolen om ni fick höra vad jag betalat! Säkert många här som har ett par högis-kablar som kostar MER.

Min anläggning idag,

Högtalare: Infinity Reference IIB
Försteg: Muse Electronics "Model Three" med sep nätdel
Toppsteg: Kenwood L1000-M
Basteg: 2 st Denon POA6600-A
Signal: Denver alá Wolfgang
Kablage: SignalCable(mix)

Tack Tobbe för din glöd och ovärdeliga kunskap!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/09/08 :  12:54:12  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
quote:
Tack Tobbe för din glöd och ovärdeliga kunskap!


Jag stämmer in och kan konstatera att hittillsvarande förändringar gjort min musikupplevelse långt roligare än tidigare och har inte kostat mig någonting (typ!). Nu sitter man dessvärre i en rackarns rävsax där min önskan om högtalarbyte (Tobbes fel/förtjänst) skapar domestiska problem. Nåja så farligt är det inte men ett par RS 2.5 skulle gärna få ta mina Totems plats vilken dag som helst när min fru inte längre sätter sig emot stora, breda högtalare som tar upp c:a 30cm mer på bredden, samma djup (kanske, beroende på hur nära bakvägg de kan stå) och 35cm högre höjd! Och slutligen/förmodligen skulle de också rendera ytterligare inköp av effekt i framtiden!

Tack Tobbe du är grym! Min Accuphase och Denver spelar skjortan av fix-kombon jag hade tidigare och Signalcables Silverresolution är väldigt bra och utan dig hade jag nog inte haft dem heller. Så allt som allt har du hjälpt mig bygga upp en rackarns bra grund till en fin anläggning. Högtalarna står nu näst på tur. Vi får se vad som händer!?

Min anläggning idag

Förstärkare: Accuphase E-405
Cd/Dvd: Denver Dvd-141
Högtalare: Totem Dreamcatcher
Kablar: Signalcable Silver Resolution

Man kanske ska ta och lura henne på något sätt!

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2005/09/08 12:56:14
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/08 :  13:03:42  Show Profile Send mayro a Private Message
tack Muse för dina ord...Tack.

Du tar även upp en sak som man får tacka forum som hf.nu för. det är detta faktumet att vi som "betalat" för många många misstag med dyra pengar tidigare kan förmedla våra erfarenheter här till andra. Samt att i våra ibland fastslagna "fakta" kan finna nya vägar att få mer skoj även efter många år med hifi.

Så delande av saker och erfarenheter är ju dubbelt. DVS tips osv är "dubbelgående". För "hungriga" nybörjare är ju förbålt nyfikna och vänder på "varje sten" i SINA försök att finna "gralen". Och dom betalar dyrt för dessa "nya" saker dom finner nuförtiden...

detta bespar oss mer "trygghetshandlande äldre" att göra MER misstag i den "nya världen".. Se bara på detta med "kinahifi" där yngre (oftast) är mycket aktiva i sina gruppköp. Och numera sprider en massa gratis erfarenheter som en typ "krellspelande" aldrig knappt ens skulle titta på annars..


Edit.

Jeppe72. Du skrev samtidigt med mig. Tack igen för även dina ord.

Saken är den att ni endast fått tips om "fuskvägar" där man kan få musik ur väldigt enkla medel i förhållande till mycket annat.
Och Jeppe72. Ta din fru med dig till Muse så ska du se att hon i alla fall förstår VAD det är du "söker". Och därmed VARFÖR.
Tror du sedan har lättare att få fram VARFÖR tex du bör gå ett steg till i högtalarväg för att UPPNÅ detta. Det är alltid lättare att förstå om man själv vet vad det är man hos den andre motparten efterfrågas godkänna ju.

Och dom kr detta kostar är knappt någon mer än dom du redan lagt.
Utan det är som med båda era anläggningar ni har. Ni har endast omdisponerat i stort sätt era redan betalade kr till mer samspelat.
Hoppas du lyckas Jeppe med det Muse fick slita för att få göra..

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/09/08 13:13:39
Go to Top of Page

vincent
Member

235 Posts

Posted - 2005/09/08 :  14:41:48  Show Profile Send vincent a Private Message
Kan bara hålla med, Tobbe är otroligt duktigt vad det gäller hifi.
Han tog sig tid att köra hit och lägga en hel kväll bara för att bevisa för mig att kablar har betydelse i ett system, helt utan kostad och utan att försöka sälja något.
Man känner oxå sig alltid välkommen när man kommer hem till honom och han har alltid något nytt att lära.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/09/08 :  22:29:11  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Vi kanske skulle skapa ett "Tobbe-Forum"? För de "Mayro-intresserade"?

Nä, skoja bara. Du är en klippa på att härja här på forumet, Mayro. I väl-ljud och o-ljud... Det finns mycket gott att läsa i dina inlägg.

M
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/08 :  22:59:50  Show Profile Send mayro a Private Message
tack grabbar.

ni gör mig generad

Skälet att man har lite erfarenhet som "fungerar" är ju tack vara folk som er som låtit en grotta runt i deras prylar så mycket som man har.. Så det är ju endast era egna förtjänster att det blivit ok mot slutet..samt tidigare "offer" man gjort om lite hos..

Men som ni vet har ju en del "steg" känts INTE framåt under resan. utan snarare bakåt. Men så är det ju med hifi.. Man kan byta en grej och först NÄSTA byte av en sak få effekten av den första som bytts.

Så att det gått bra är enbart för ni INTE gav upp utan tog risken att det stämde. Att ni vågade

Skulle inte jag vågat.

Sen hade ju ni en del tur också. Men tur bör ju finnas med på ens sida ibland också..

Men nu ska man försöka få sitt eget att låta lite hyfsat också. Så första utbytet blir snart.. Lite drygt en vecka kvar så kommer en hifiresa. Med ett "litet" inköp på vägen kan man säga...
fast DET blir en totalhemlis tills man är hemma igen.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/09/08 :  23:29:49  Show Profile Send sampix a Private Message
Sekten blir värre och värre

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/09/09 :  07:59:28  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Sampix: Jag har ett dedikerat Tobberum med ett altare där jag bränner rökelse och ber 10 gånger om dagen vänd söderut.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/09/09 :  08:04:53  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag tycker det är kul, sällan man ser någon med så mycket entusiasm och som skriver som Tobbe gör. Helt unikt skulle jag tro! Och hans "retro"-åsikter om hifi är både spännande och roliga...oavsett om man delar dem eller ej.

Keep it up Mayro! Forumet har blivit färgstarkare sedan du påbörjade ditt "korståg" i slutet av 2004...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/09/09 :  08:21:45  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Helt rätt, ni-han har till och med fått mig sugen på en stor äldre infinity. :) Det är inte lätt gjort.
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/09/09 :  08:42:09  Show Profile Send mapem a Private Message
Instämmer i hyllningskören. Trots det som står längst ner i mayros poster anser jag hans sätt att skriva är helt underbart. Levande, uttrycksfullt. Fast jag delar inte intresset för fläskiga infinity (trots att jag haft små kappa 5-or) eller amerikanska bilar. Är själv mer åt det minimalistiska hållet (nait, neat, alfa romeo).
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/09/09 :  09:35:09  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Vår dolda agenda!

Vi försöker att med alla medel indoktrinera våra bröder och systrar att utan större hänsyn tagen till deras egna sinnen tro som vi. Vår tro skall och kommer leda alla bröder och systrar in på den rätta och också smala vägen. Vi kommer använda alla till buds stående medel och inget skall få komma i vår väg. Inget kommer komma i vår väg. Om något kommer i vår väg undanröjer vi hindret. När sedan alla våra bröder och systrar slutligen och slutgiltigt har omvänts och sett sanningen följer vi upp med en kommersiell storsatsning. Vi skall och kommer ta över agenturerna för Signalcables och Denver. Vidare kommer vi, med medel tillskjutna från mayrofonden, köpa upp samtliga vintage-Infinity produkter på världsmarknaden till märkligt och misstänksamt pressade priser. Dessa produkter kommer vi sedan successivt låta komma marknaden till godo. Vi ämnar alltså sälja dessa undermåliga produkter till oförklarligt höga priser till vår trogna skara bröder och systrar. Och tack vare eller på grund av vår lyckade marknadsföring och förvridande indoktrinering kommer våra bröder och systrar villigt betala överpriser samtidigt som de böjer sina nackar i underdånig tacksamhet över vårt generösa förbarmande över deras tidigare fattiga liv, nu så rikt, så fullt och så fulländat.

Shit! Jag trodde jag sparade i dokument, va f-n hände!!! Det här ska ju ingen se!! Hur raderar man??? satans!!!!

Dementi: Ovanstående har ingen som helst överensstämmelse med någon som helst sanning, vems den än må vara vilket i sin tur faktiskt leder till att ovanstående är helt och hållet falskt, så det så. Dessutom såg jag nu att min son varit inne och knappat här.... Typiskt att han aldrig kan hålla fingrarna i styr och att han dessutom har en sån fantastiskt livlig fantasi, hahaha. Nåväl som sagt det tål att upprepas. Det finns ingen dold agenda jag lovar, på hedersord!

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2005/09/09 09:39:18
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/09/09 :  09:42:57  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Det finns ingen dold agenda jag lovar, på hedersord!


Hmm, vem vet...får ni provision på försäljning av Denvers och Signal Cables produkter?? Var väl det jag trodde! När det gäller Infinity som ju bara säjs begagnat vet jag ej hur ni löst det med provision...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/09/09 :  09:46:47  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Sorry för OT muse!?

Retro låter fint.
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/09/09 :  09:57:59  Show Profile Send jaejin a Private Message
Det är alltid kul att ringa till Tobbe, som alltid är på bra humör och alltid nåt hyss för sig. Har genom råd och tid,ibland timlånga samtal gått ständigt i sidledd i mina investeringar och byten av högtalare, förstärkare, cd osv till dit jag kommit idag. Visst är det inte vad jag skulle kalla min anläggning ännu high end men jag är på god väg. Fattas dock en del pengar men över tid så är jag säker på att det blir bra till slut. Kanonkul också att äntligen få träffa dig i stockholm. Tack för all hjälp och råd som du sprider. En eldskäl helt enkelt.

Nu över till nåt annat utan några alls anspelningar men vilken röst karl har. Mörk, karismatisk och väldigt inspirerande bara den i sig.

- Tobbe , Fan Du borde börja sjunga......Gav mig en idé..haha

Vem röstar på att Tobbe borde spela in en låt,,varför inte en hel skiva.... -Tobbes Morgonrockshits- eller nåt liknande ...ge förslag!!

Det skulle jag vilja se som Tobbes nästa projekt......

Edited by - jaejin on 2005/09/09 10:02:53
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/09/09 :  10:06:02  Show Profile Send mapem a Private Message
Det där var ju kul! Hur är marknaden för vintage Chrysler Saratoga (om det nu är en sån man ser i mayros bildbyline på faktiskt.se)?

Jag kommer nog aldrig att köpa en Chrysler, en Denver har jag redan som videospelare, och Infinity känner jag mig färdig med. Däremot jobbar jag så hårt jag kan för att höja priserna på klassiska mahognyseglare. Men det är en helt annan sekt, på en annan site.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/09/09 :  10:07:26  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
quote:
- Tobbe , Fan Du borde börja sjunga......


Är du inte klok människa!

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2005/09/09 10:07:45
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/09 :  10:43:49  Show Profile Send mayro a Private Message


Ni ÄR galna...

Måste komentera en sak faktiskt. Jag var snuddande nära att bli radiopratare om nätterna med musikspelande PGA att min tidigare granne jobbade på en i Sthlm välkänd radiostation.

Hans kvinna sa att PGA min röst skulle det bli kanon. Så han frågade om jag ville. Men tyvärr gick det inte med en liten flicka hemmavarande

Så den gången fick man inte bli "en röst i natten".
Och nu ska jag berätta nåt jag inte tror jag sagt mer än till Lena. Att jag funderat på att ta sånglektioner.. Jag kan ta toner som en operakille fast väldigt väldigt ostämmt om man säger så..

hahaha... Men men. Lustigt det kom upp..

Och att ha en egen sekt.

Ja det vore faktiskt otroligt skoj. Problemet är att det inte fungerar eftersom en sekt ska vara inriktad på EN lära o ingen annan ju...

Min Sk "sekt" skulle ju då totalt gå åt skogen ju I min Ev sekt FINNS ju ingen lära mer än att bygga så bra ljud som går för så billiga kr som går. Och detta stämmer ju in på snudd alla här ju
Så det skulle innebära att ALLA vart medlemmar snudd på


Mapem
Ta dig en tur till Muse nu då hans grejor börjat spela samstämmigt.. Så får vi se hur det sedan går med infinitymotståndet...

Jajin
Du valde en högtalare som ÄR svår att "fylla upp". Den lirar vanlig stereo vid vanligt handhavande. Men tro mig. Låna hem AR vt 100 2 st. Koppla upp och sätt på jasaja heifetz violinkonsert så ska du få höra nåt du garanterat aldrig kommer glömma...Du behöver inte ens gilla musiken.. Du får en sjukdom som aldrig försvinner...

tyvärr passar det inte så bra på hård skitinspelad musik sen.. Fast allt jazz.. konserter osv. Även BRA produserad rock fungerar..

Fast rörkostnaden är astronomisk Samt värmen olidlig. Men låna hem och prova så vet du sedan vad LIVE musik är i ett hem där knarret riktigt griper tag i dig och rent skapar tårar som bara faller..

Jag letar än idag efter just detta ljud. Hade det snudd med accuphasen o infinity. Tyvärr hade jag inte då en wadia 6á bara

Om jag bara orkat berätta hela historien runt just dom högtalare du har.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/09/09 :  10:53:10  Show Profile Send mapem a Private Message
Det är inte helt omöjligt jag kommer tillbaka till Infinity nån gång. Har en gammal faiblesse för detta märke, alltså från före 1990 ungefär, innan det bar utför. Dreglade över ett par Kappa 7-or hos HiFiArt för ett tag sen. Jag har en emit-inkarnation som diskant i mina nuvarande minimalistiska högtalare f ö!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/09 :  11:16:04  Show Profile Send mayro a Private Message
Där ser man Mapem.

Men som sagt... Muse Infinity och kappa serien har inte många saker som liknar varann direkt törs jag påstå Mer än att dom lirar musik förståss....

Förutom att muse är en kanonkul kille med humor så har han skoj musiksmak också. Så ta dig tiden och gör ett hembesök så får vi se vad du tycker sedan...Skulle vara rasande roligt att se dina ord sen här på forumet.

Och muse system ÄR minimalistiskt beroende på vad man jämför med ju. Eller hur

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/09/09 :  12:35:04  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Hoppsan, när katten är på bruket så hänger råttorna i baren.

Rättning i leden, denna tråd handlar inte om Infinity etc.
Inga märkes-diskutioner tack.

Men ang Tobbes röst: lyssna på Ulf Lundells vackra ballad "Högtryck"!! Det är ta mig f-n Tobbe som sjunger!

Ja, efter det att frugan sagt att -"han har väldigt fin röst", så är det JAG som svarar i telefonen fortsättningen..

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/09/09 :  12:40:34  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
lyssna på Ulf Lundells vackra ballad "Högtryck"!! Det är ta mig f-n Tobbe som sjunger


Ja just det, Kung Uffe är i själva verket Mayro. Sjöng Mayro "Chans" och "Den vassa eggen" också? Och "Öppna landskap"?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/09/09 :  12:58:39  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
matte:

-"Titta här, ser ni alla rynkorna i det här fejset..? Har jag gjort mig förtjänt av dom...? Ja, det har jag"

Den texten i "Högtryck" får mig att rysa varje gång, tänker på dig Tobbe då.
Passar din historia, och det ÄR du som sjunger, erkänn!
(ska inte tolkas som att mayro har massa rynkor, ta fram den poetiska manualen och läs igen)

Ja du Tobbe, hyllnings-kören växer!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/09 :  13:08:03  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Hoppsan, när katten är på bruket så hänger råttorna i baren





quote:
Ja, efter det att frugan sagt att -"han har väldigt fin röst", så är det JAG som svarar i telefonen fortsättningen


Hon har inte så dum röst hon heller. Det är därför man ringer då kissen är på bruket


Hualigen Ulf L av alla Tror det blir en LÅÅÅÅNG sångkurs detta för att lite få Pavarotti till skampålen med andra ord..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/09/09 :  13:12:26  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Tjenare moss tjena!

Kul att Tobbe uppskattas och att man vågar visa det. Klart strongt!

Men, detta är inte mycket HiFi även om det är hobbyn som håller oss samman. Jag flyttar ner denna tråden till vårat fria forum.

Mvh, Per

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/09/09 :  13:15:49  Show Profile Send jaejin a Private Message
Nå vad säger du Tobbe blir det någon inspelning av en låt.

Ser så ut som att en Cover på Ulf Lundell är redan har valts ut åt dig.

Det var synd att du missade idaol när de var i malmö...
eller var du där????

hehe
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000