HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Lopppisfynd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/09/05 :  23:37:00  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Hittade en smarrig återvinningscentral idag där jag gjorde följande inköp.

Alltihopa


Två små högvoltskondingar av ålderstigen sort. Vet inte om det fortfarande kan vara något att ha.. Kan hitta fler isåfall. Fast inte just av denna modell.


En liten fin låda var i vilken den finaste av trafosarna låg i. Det lilla segillet förtäller vad det var jag hittade innan jag kunde öppna o se.


En dålig bild på den trafon jag gillade bäst.. Ungefär precis 50VA kan väll vara skoj till något.. Skall nog dit och köpa fler.


Sen var det en liten trafo till på... gissningsvis.. 30-40 VA 24Volt


30kr tyckte jag var rätt fint :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/09/05 :  23:43:48  Show Profile Send Kmj a Private Message
Kul att hitta saker eller hur?
Har du ingen multimeter med kapacitansmätning så ta den högsta motståndsinställningen och kolla om mätaren sticker mot oändligheten. Kanske inte det bästa sättet men det funkar.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/09/05 :  23:50:54  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Nej tyvärr inte.. Men ditt tips var fint.. skall testa nu... *testar*

De sticker iväg.. Inte fort. Men de sticker! :) Härligt. Skall ta med min multimeter imorgon.. Kan eventuellt hitte en med kapacitansmätning i skolan.
Skall ut och handla mer imorgon.

Kanske har de lås till cykeln också.
1 Cykel - 1 lås + 1 Malmö = -1 Cykel

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/09/06 :  08:37:48  Show Profile Send linnar a Private Message
Snygg formel!
Hade du sett tjuven kan formeln ställas upp så här:

(1 vemsom + 1 Cykel) - 1 lås + 1 Malmö = - (1 Cykel + 1 tjuv)

som också kräver följdformeln:

(1 rättegång + 1 vemsom) - 1 tjuv= 1 vemsom + 12år

Fortsätter OT blir det så här:

1 linnar + 1 OT = - 1 Linnar




Edited by - linnar on 2005/09/06 08:38:40
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/09/06 :  12:17:39  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
1 linnar + 1 OT = - 1 Linnar


OT = eoJeuds signum .

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/09/06 :  18:27:39  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
problemet är att

Tjuv = Malmö Stad

Vilket ger Vemsom = 12 år x(268 x 10 ^3) = 0 vemsom.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2005/09/07 :  06:37:26  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Kondingarna är FASKOMPENSERINGSKONDINGAR och kan även användas som motorkondingar (Köra mindre 3fasmotorer på 230V enfas..)

Dessa kondinar sitter även i urladdningslampor (Lysrör, Kvicksilverarmaturer, Högtrycksnatrium mm DÅ som just faskompensering för den stora reaktor som används där..)

b

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/09/07 :  06:43:11  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

...och sådana reaktorer är riktigt fina drosslar för pi-reglerade kraftaggregat till Rör-elektronik...

/Per

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000