HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Scanspeak Premium 33
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Didde
Member

145 Posts

Posted - 2005/06/09 :  17:34:51  Show Profile Send Didde a Private Message
Någon som har byggt eller haft tanke på att bygga en sådan.
Länk: http://www.audiocomponents.nl/speakers/vifa/premium/vifa-premium_eng.htm

Frågan är om det finns någon här ute som kan ge ett förslag på vilken diskant man skulle kunna byta till utan att göra för stora ändringar i filtret? Den SS som sitter i ligger lite högt i pris för min smak. Tänkte om man byter den till HFLS - 1 diskanten eller till en ring radiator från vifa.

tacksam för alla svar

Thomas

"De e bara å spackla"

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2005/06/09 :  20:42:38  Show Profile Send Sondek a Private Message
Har byggt Premium 11 själv med DX25 diskanten.
Skulle jag satsa på att bygga Premium 33 skulle jag i stället montera en Scan Speak 9700 för det är dom andra elementen värda!
DX 25 är jag inte helt nöjd med!
Den låter okej sedan jag uppgraderade till dyrare komponenter Audyn Cap Plus och Foliespole! Med billigare komponenter i diskantfiltret upplever jag att DX25 låter lite hårt/vasst!
Gissar att Scan Speak 9500 och 9700 är behagligare!
Spara inte in på diskanten om du bygger en så pass dyr högtalare som Premium 33!

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

Didde
Member

145 Posts

Posted - 2005/06/09 :  20:47:39  Show Profile Send Didde a Private Message
Om man sen vill bygga ut, skulle det funka med en premium center och en premium 11 fast att det är en annan diskant då. XT300 vad det nu är för någon...ingen jag hittar alls under vifas element.

Hur är premium 22xt då? Räcker 5or för att få ett bra ljud även i de lägre frekvenserna?

"De e bara å spackla"

Edited by - Didde on 2005/06/09 21:09:11
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2005/06/09 :  21:22:36  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
33:an var med i AoE väl? har för mej att jag har den tidningen hm.
Go to Top of Page

Didde
Member

145 Posts

Posted - 2005/06/09 :  21:49:58  Show Profile Send Didde a Private Message
Varför väljer man att bygga en stativhögtalare framför en golvhögtalare?
skulle vilja bygga med vifa PL18 + en diskant (inte svindyr) och helst en golvhögtalare. Är en mod. premium 33 ett bra alternativ?

"De e bara å spackla"
Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2005/06/09 :  23:40:59  Show Profile Send period a Private Message
Hej,

jag har för bara någon vecka lyckats färdigställa ett par Premium 33. På grund av (eller tack vare? ) att jag har småbarn hinner jag tyvärr inte lyssna så mycket på anläggningen. Högtalarna har ännu inte ens spelats 10 timmar och det är därför svårt att uttala sig hur de låter. Första intrycken är dock en bra och "rapp" bas och med ett rent och klart mellanregister och diskant. Möjligtvis upplever jag diskanten som lite nedbländad, men det kanske ändrar sig när de är ordentligt inspelade. Annars blir det till att tweaka lite i filtret .

Jag har använt SS 9500 tidigare och jag gillar ljudet helt klart. Jag håller med Sondek, OM jag skulle vilja testa någon annan diskant i Premium skulle jag välja SS 9700, vilket iofs inte hjälper dig, då den är ännu dyrare än 9500....


Mvh // Per
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2005/06/10 :  09:48:15  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Kolla Troels Gravesens hemsida. Byggde hans golvare på 27 liter med pl-18 och Vifas xt25

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Didde
Member

145 Posts

Posted - 2005/06/11 :  16:32:45  Show Profile Send Didde a Private Message
Får väl se när det börjar bli dax att bygga vad jag väljer för diskant. Kanske kan få hjälp med mätningar och dyl av någon i AÖ :)

Thomas

"De e bara å spackla"
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2005/06/11 :  21:32:41  Show Profile Send Sondek a Private Message
quote:
Varför väljer man att bygga en stativhögtalare framför en golvhögtalare?



Billigare, passar bra i mindre rum, Oftast lättare att få en välspelande bas om än grundare.. men lätt att komplettera med subwoofer i mindre rum!

Men vill du ha en golvstående så har du ju också Korrekt XT med lite nyare bas/mellanregister element som verkar intressant!
Eller Scan Speak alternativet Ultimo!

period: Ser ju riktigt trevliga ut dom där Premium 33 orna!
Kul att dom låter bra!
Jag funderade ett tag på dessa innan jag beslutade mig för att bygga Premium 11. Vad använder du för komponenter i filtret?
Jag upplevde att mina Premium 11:or blev riktigt trevliga att lyssna på då jag uppgraderade mina filter komponenter till det jag beskrev nedan och Tritec spole i basen.
Räkna med inspelningstid på elementen och även filtrena!



Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2005/06/11 :  22:01:34  Show Profile Send period a Private Message
Sondek: Tackar för berömmet! Jag använder inga märkvärdiga komponenter, ungefär de som rekommenderas på hemsidan. Dock använder jag genomgående vanliga MKP-kondingar (SCR från Elfa) och inte KPSn till diskanten. I övrigt är det samma: metalloxidmotstånd från Mundorf, ordinära spolar från Hifikit samt 8.2 mH-spolarna från Intertechnik (HQ-58). Får väl se om jag provar några andra komponenter längre fram, Audyn Cap Plus eller Mcap Supreme vore ju intressant, men nu ska jag till att börja med spela in allt ordentligt.

Mvh // Per
Go to Top of Page

Didde
Member

145 Posts

Posted - 2005/08/26 :  22:36:38  Show Profile Send Didde a Private Message
Borde man inte ha samma diskant i alla högtalarna i ett biosystem? Spelar Premium 33 bra ihop med 11orna + centern? Finns det någon annan som har någon bra länk på kanske Seas konfigurationer att bygga?

Om man skulle kombinera 33, 11 och center skulle dessa spela i harmoni trots olika diskaneter?

Vill hitta något bra MMT MTM som är testat och funkar då jag inte har någon möjlighet att mäta mina försök.
Tänkt på HFLS-1 men ser mycket maffigare ut med en stor fronthögtalare med dubbla 6,5"

Sondek: Varför andvände du DX25? är det svårt att få tag i XT-300? Vilke justeringar gjorde du på filtret?

Är det något gruppköp på G från t.ex. audiocomponents eller liknande?

Thomas

"De e bara å spackla"

Edited by - Didde on 2005/08/26 22:56:56
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2005/08/27 :  12:22:06  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
frakten blir inte mer än 35 euro vad du än beställer. Gruppköp kanske inte e värt att vänta på..

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2005/08/27 :  17:44:06  Show Profile Send Sondek a Private Message
quote:
Sondek: Varför andvände du DX25? är det svårt att få tag i XT-300? Vilke justeringar gjorde du på filtret?



DX25 hade ett bra pris och när jag läste positiva utlåtande om den här på forumet så valde jag helt enkelt den.
Fick hjälp av Nagref på forumet faktiskt.se som gjorde en simulering via LSP CAD.
Jag har dock lyssnat mig till rätt nivå på diskanten och gradvis bytt resistor tills jag blev nöjd!

För att få harmoni i en hemmabiouppsättning så bör nog diskanten vara den samma i center och front högtalarna! Om det inte skiljer allt för mycket i karaktären så kan det nog funka också.


Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

Didde
Member

145 Posts

Posted - 2005/09/02 :  09:51:22  Show Profile Send Didde a Private Message
45€ fick jag fram från hemsidan att frakten blem till Swe. Men nu funderar jag över om man skall bygga Premium 33 med en dx25 diskant eller om man skall ta å bygga sig HFLS1 istället. Ser klart maffigare ut med ett par golvare. Visst blir det billigare att göra HFLS1an och det räcker säkert med bas i de framtida rummen oxå.
Blir det mer "HIFI" om man bygger HFLS? Har jättesvårt att bestämma mig med alla för och nackdelar.

Hjälp mig.

Thomas

"De e bara å spackla"
Go to Top of Page

Didde
Member

145 Posts

Posted - 2005/09/06 :  18:52:33  Show Profile Send Didde a Private Message
Är egentligen ute efter kloner eller byggbeskrivningar typen HFLS här. Men hittar inga som finns som golvare gärna 6,5" samt center och surround, som passar bra ihop i ett hemmabiosystem.

"De e bara å spackla"

Edited by - Didde on 2005/09/06 18:53:29
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/09/06 :  19:12:34  Show Profile Send Haakan a Private Message
bygg hfls-1 som golvare...jag tyckte det lät rätt bra vid lagom volym...

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Didde
Member

145 Posts

Posted - 2005/09/06 :  19:20:56  Show Profile Send Didde a Private Message
Hur gör man det till golvare då? Bara förlänga baffeln eller? Då blir det nog en stativare istället. Räcker de som frontar då? går även att köra de som surround då.

"De e bara å spackla"
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/09/06 :  19:33:09  Show Profile Send Haakan a Private Message
vad menar du med "räcker det som frontar?"

det är 2st 6,5" element det funkar..men inte om du vill spela högt...då måste du ha mycket större å fler element

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Didde
Member

145 Posts

Posted - 2005/09/06 :  19:37:14  Show Profile Send Didde a Private Message
I HFLS 1 är det ju bara en 6,5". Många frontar man ser på olika firmor är ju ofta 2 basar, mellanreg och diskant. Så undrar om det räcker med en stativare som front? Men hur tänkte du med 2 st 6,5"

"De e bara å spackla"
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/09/06 :  19:42:59  Show Profile Send Haakan a Private Message
2 talare med en 6,5" var = 2st och skillnaden är verkligen inte stor med 2 6,5"are...iaf inte upplevd ljudtryckskapacitet...

om du ska bygga talare med lite kapacitet ska du bygga mina



byggtråd:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35294&SearchTerms=morello




"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Didde
Member

145 Posts

Posted - 2005/09/06 :  19:47:52  Show Profile Send Didde a Private Message
Ja kanske räcker med 1 6,5 per högtalare. Du tror inte att det blir fel om man bygger en golvare av HFLS ser maffigare ut med en golvare :)

Läste din byggbeskrivning tidigare...mycket snygga måste jag säga, men ack så dyra Kanske kan komma förbi och lyssna någon dag , även på hfls ;)

Mycket frågor blir de...

"De e bara å spackla"

Edited by - Didde on 2005/09/06 19:51:45
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/09/06 :  19:58:47  Show Profile Send Haakan a Private Message
jao lyssning går alltid å ordna är dock mitt i en renovering samt pysslar med lyssningsrummet så det är inte optimalt (spelar i ett 45kvm rum utan nånting förutom en soffa )

hfls-1 har jag dock inte kvar tyvärr (men funderar på att bygga nya)

går säkerligen fint å göra golvare av hfls-1 lite mer baffelstöd bara...men det är positivt om du har ett lite större rum

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Didde
Member

145 Posts

Posted - 2005/09/06 :  20:04:43  Show Profile Send Didde a Private Message
Sitter hemma, men planer på att flytta inom kort. Så inte vet man hur stort man får det. Troligen inte så stort :) Kanske skulle funka med en HFLS 1 på ett stativ. någon som gjort surround (om det inte lämpar sig med HFLS där med) samt center.

"De e bara å spackla"
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/09/06 :  20:31:10  Show Profile Send Haakan a Private Message
hfls-1 räcker MYCKET långt för pengarna...jag tyckte dom lät bättre än proac klonen iaf, eller iaf på vissa saker

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Didde
Member

145 Posts

Posted - 2005/09/06 :  20:59:47  Show Profile Send Didde a Private Message
Tackar. Börjar nog med ett par HFLS. VEt du möjligen vad dom blir billigast? Om man beställer från Hifikit blir priset 3400 för 2 men vet en hur det blir från holland och audiocomponents.nl med lite bättre komponenter inkl frakt och dyl.?

"De e bara å spackla"
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/09/06 :  21:08:40  Show Profile Send Haakan a Private Message
dom har ju nån rajd med luftlindade spolar för 2700 eller var det 2800? blir nog svårt å slå det själv utan gruppköp skulle jag tro

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000