Hejsan. Min kusin har precis kommit över ett par B&W högtalare. De är från 78 någon gång. Vet inte vad det är för modell på dessa. Problemet är det att basen i dem inte fungerar. Vi har test spelat dem med en förstärkare från Kenwood på 150w. Vi har testat att byta säkringar i högtalarna, utan resultat. Har även känt lite föriktigt på basmembranet och det sitter som berget. Tror att högtalarna är specade till 4 Ohm. De har inte varit spelade på länge vad jag vet. Kan det vara så att gummikanterna behöver mjukas upp? Med vad i så fall?
Här kommer lite bilder: Om någon kan säga vad det är för modell och vad som kan vara fel och hur man löser det så skulle det var tacksamt.
Gissar att man inte måste ha orginal element, de är säkert svåra att få tag i också. Vad kan ett par passande element kosta till dessa högtalarna? Fixade bildlänkarna också.
Om du vill byta elementen mot något annat så måste du veta orginalelementens parametrar/data alternativt mätutrustning och bygga nytt filter. Kan ju chansa också, men det är väl som att spela på lotto. Sitter elementen fast är det nog som Machine sa, talspolarna har bränt fast i magnetgapet. Usch, vad negativ jag lät...