HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Trasig bas i B&W
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Flogiston
Member

123 Posts

Posted - 2005/09/04 :  12:44:54  Show Profile  Visit Flogiston's Homepage Send Flogiston a Private Message
Hejsan.
Min kusin har precis kommit över ett par B&W högtalare. De är från 78 någon gång. Vet inte vad det är för modell på dessa. Problemet är det att basen i dem inte fungerar. Vi har test spelat dem med en förstärkare från Kenwood på 150w. Vi har testat att byta säkringar i högtalarna, utan resultat. Har även känt lite föriktigt på basmembranet och det sitter som berget. Tror att högtalarna är specade till 4 Ohm. De har inte varit spelade på länge vad jag vet. Kan det vara så att gummikanterna behöver mjukas upp? Med vad i så fall?

Här kommer lite bilder:





Om någon kan säga vad det är för modell och vad som kan vara fel och hur man löser det så skulle det var tacksamt.

Tack på förhand
//Robert

Edited by - Flogiston on 2005/09/04 14:26:00

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2005/09/04 :  13:34:15  Show Profile Send Machine a Private Message
Byt ut ftp till http i länkarna så funkar det bättre.

Här finns info om högtalarna... De heter DM6:
http://www.bwspeakers.com/downloadFile/speakerModel/DONE_-product_info_DM6.pdf

Sitter basarna fast skulle jag tippa att spolarna spelats sönder? Byte av baselement alltså.

"Skit in - Skit ut"

Edited by - Machine on 2005/09/04 13:40:42
Go to Top of Page

Flogiston
Member

123 Posts

Posted - 2005/09/04 :  14:28:26  Show Profile  Visit Flogiston's Homepage Send Flogiston a Private Message
Gissar att man inte måste ha orginal element, de är säkert svåra att få tag i också. Vad kan ett par passande element kosta till dessa högtalarna?
Fixade bildlänkarna också.
Go to Top of Page

andreas s
Member

83 Posts

Posted - 2005/09/04 :  16:43:54  Show Profile Send andreas s a Private Message
Det är ett par DM6:or, väldigt väljudande dessutom. B&w har komponenter till alla sina modeller oavsett årgång. Kontakta B&W eller Hifiklubben.

Mvh
Andreas
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2005/09/04 :  16:47:40  Show Profile Send Larsen a Private Message
Om du vill byta elementen mot något annat så måste du veta orginalelementens parametrar/data alternativt mätutrustning och bygga nytt filter. Kan ju chansa också, men det är väl som att spela på lotto. Sitter elementen fast är det nog som Machine sa, talspolarna har bränt fast i magnetgapet.
Usch, vad negativ jag lät...

Edit: Andreas förslag är nog det enda rätta

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2005/09/04 16:49:34
Go to Top of Page

Flogiston
Member

123 Posts

Posted - 2005/09/04 :  18:24:35  Show Profile  Visit Flogiston's Homepage Send Flogiston a Private Message
Tack för de svaren. Jag har mailat Hifiklubben i göteborg angående reservelement till dm6:orna. Hoppas de har.
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/09/05 :  00:43:40  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Flogiston: Mejla B&W annars, grym service..
De vet säkert vart/om du kan köpa ersättningsbasar.

(Anv själv DM-4:or, 33 år gamla.. fick en MASSA info från B&W)

Go to Top of Page

Flogiston
Member

123 Posts

Posted - 2005/09/05 :  21:07:12  Show Profile  Visit Flogiston's Homepage Send Flogiston a Private Message
Tittat runt lite på B&Ws hemsida. Hittar inte vilken mail jag skall skicka till.
Jag skall titta in hos hifiklubben och prata med dem.

Go to Top of Page

Frasseman
Member

279 Posts

Posted - 2005/09/06 :  01:27:04  Show Profile Send Frasseman a Private Message
Flogiston: Ring till Hi-Fi Klubbens reservdelsavdelning... 0045 9672 1060 för snabbast hjälp...

Andreas

Min anläggning
Go to Top of Page

Flogiston
Member

123 Posts

Posted - 2005/09/06 :  17:23:16  Show Profile  Visit Flogiston's Homepage Send Flogiston a Private Message
Men det är ju inte ett svenskt nummer va?
Eller?
Go to Top of Page

Frasseman
Member

279 Posts

Posted - 2005/09/06 :  17:58:25  Show Profile Send Frasseman a Private Message
Det är ner till Danmark, Hi-Fi Klubbens centrallager.. snabbast och bäst service..

Andreas

Min anläggning
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000