HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Harmonic Tech Precision Link VS. MIT Terminator 2?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2005/09/04 :  18:53:28  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
Hejsan!

Någon som har erfarenhet av dessa signalkablar eller kan ge mig något tips eller råd vilken som passar mig bäst? Jag söker ett varmare, mjukare, mörkare ljud! Vet att det inte går att göra så himla mycket men vilken av dassa drar lite åt det hållet?

Har ingen möjlighet att lyssna och jämföra, vill inte köpa på mig mer kablar då jag har 3 par för många signalkablar!


Tacksam för all hjälp och synpunkter!

MVH Henrik.

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/09/04 :  21:23:06  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Har för mig att jag läst om dessa i nån hifitidning(?). Ingen var direkt dålig, men jag har för mig att HT drog det längre stråt...

Har lyssnat en hel del på MIT. Men ej jämfört med HT...

M
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/09/04 :  21:30:33  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Jag säger precis tvärt om, är det någn som drar något strå till stacken under dom förutsättningarna så är det MIT. Varmt, mjukt och mörkt är inte något jag förknippar med HT .
MIT har jag stora lyssningserfarenheter av sen tidigare och nu har jag ett par HT PRO Silway II liggandes hemma.

// Jonas


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/09/04 :  21:42:57  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Mycket möjligt. Har ej jämfört de två. Bara läst om testet med dem. MIT är bra (av egen erfarenhet).

M
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2005/09/04 :  23:17:39  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Bytte från Mit till Ht i mitt system. Idag är systemet bestående av 2 par pro silway mk11, ett med eichmann, och pro 9 plus till hgt-kablar. Förändringen är stor ljudbild och bättre basupplösning. No contest.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2005/09/05 :  13:13:02  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
Hejsan!

Här var det lite blandade meningar!

Ser många som säljer sina HT P-L, men HT e nog vanligare än MIT?!?!

Tror dessa två kostar lika mycket nya...

Jaja får väl ta en satsning kanske, men vad jag har hört så skulle nog MIT passa mig, har dock inte hört eller läst hur karaktären är i HT...

MVH Henrik.

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/09/05 :  19:17:44  Show Profile Send Micke Y a Private Message
rabbe

Det är frågan om vad du egentligen är ute efter. Är målet att tämja en lite vild diskant så skulle jag rekkommendera att inte använda kablar som tonkontroller för att kompensera för problem på andra ställen. Risken är uppenbar att inget av dessa alternativ kommer att göra dig nöjd. Som du själv skriver så har du redan flera kablar som du inte använder, och det verkar bekräfta det jag misstänker.

Tufft men troligen långsiktigt bättre.

Kablar inverkan är liten och t.ex. olika invinkling av högtalarna kommer att göra mycket mer.

Du måste nog identifiera källan till dina problem istället och sedan byta den.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2005/09/05 :  19:31:10  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
Micke Y: Tror du har helt rätt eller rättare sagt det har du! Det e inte jätte illa här hemma men kanske skall pröva lite akustik istället och kabel för den delen med. E det förstareflexen som kan göra att det blir ljust? Konstig fråga kanske? Hjälper det att använda någon form av akustik på förstareflexen för att få bort lite av det ljusa eller?!?!

Kan nämna det att ett högtalarbyte ligger väldigt nära till hands nu när du säger att det gör så liten inverkan på ljudet och om lite absorbering inte hjälper!

MVH Henrik.

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/09/05 :  19:35:00  Show Profile Send matte76 a Private Message
Byte till bättre högtalare som spelar lite varmare och mjukare, tillsammans med akustiska åtgärder hade jag kört på.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/09/05 :  19:41:18  Show Profile Send Haakan a Private Message
byta högtalare är nog heller ingen bra ide (beroende nu på vad du spelar på förstås...) men akustiska åtgärder är det som gäller!

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2005/09/05 :  19:46:49  Show Profile Send StefanL a Private Message
Jag har haft både HT Precision Link och har nu MiT Terminator 2 liggandes. Ingen av dom används idag, men jag håller med Sanoj, MiT är varmare och basfylliga.
Du får gärna låna hem dom. Skicka PM då.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/09/05 :  19:58:33  Show Profile Send Micke Y a Private Message
rabbe

All akustikbehandling hjälper och det är mycket enkelt att kolla själv. Sätt upp två tyg/täcken vid båda 1:a reflexerna (dvs längs sidoväggarna så brett som möjligt) och lyssna på effekten. Är det bra så gäller det att hitta snygga permaneneta lösningar men räcker det inte så är det nog ett byte av högtalare som gäller.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/09/05 :  21:18:37  Show Profile Send sampix a Private Message
Att byta till ett par "mjuka" högtalare för att kompensera dålig akustik är väl något av det sämsta man kan göra..
Vad gör man den dagen då man har skaffat sig bättre förutsättningar i form av akustikreglering - och verkligen får höra hur illa dessa förlåtande högtalare är. Visst, de blir aldrig jobbiga att lyssna på, men alla inspelningar låter exakt likadant (Bara lugn, det kommer de göra i ett obehandlat rum också).

quote:
Jag söker ett varmare, mjukare, mörkare ljud!


Jag har aldrig upplevt Harmonic tech som ovanstående. Möjligen MIT.. men tankarna går nog mer åt Purist audio. Värt att kolla upp då det finns en hel del sådana på beg-marknaden.

Men som sagt, försök att fixa till akustiken i rummet i första hand.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2005/09/06 :  18:48:30  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
Tackar alla! Blir nog att testa och fixa lite med akustiken först, men nya kablar vill jag ändå ha! Sedan kanske högtalarbytet kan vänta ett tag om jag får någon förbättring med akustiken i första hand men även kabeln.

Tackar än en gång.

Ha det bäst alla.

MVH Henrik.

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000