HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Erfarenheter av Supras nätlist?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2005/08/31 :  13:10:10  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Hejsan!

Jag undrar om det är någon som har testat Supras nätlist och vill dela med sig av sina erfarenheter? Skriv gärna vad ni har för system i övrigt.

Mvh

Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/08/31 :  13:26:36  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Supras nätlist finns med och utan filter. Jag har den utan filter och uppskattar den robusta konstruktionen. Jag tror dessvärre att det bara finns en modell utan filter och den har endast en typ fast kabel, LoRad 1.5. Här hade jag gärna sett att man kunde välja fritt. Jag hoppas dock jag har fel och att jag bara inte har hittat rätt produkter, i Supras gedigna sortiment.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/31 :  13:46:49  Show Profile Send matte76 a Private Message
Frågan är väl vilken ljudmässig skillnad den ger?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2005/08/31 :  14:09:33  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Frågan var lite flummigt ställd av mig. Jag vill ha både kvalitets- och ljudmässiga åsikter/erfarenheter.

Mvh

Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/08/31 :  14:20:52  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag har Supras nätlist mkII, dvs den med "filter" i. Den har nätkontakt så man fritt kan välja vilken nätkabel som skall mata den.
Jag har haft både olika filter, trfos, ferriter så därför var jag skeptisk när jag köpte denna produkt, tycker aldrig att dessa saker endast har gett positiva effekter. En bieffekt har alltid varit att transientsvar har minskat med tappad dynamik som följd.
Först bekräftades min misstanke om vad som skulle ske -lite lugnare ljudbild med mer svärta. Jaha.. då försvinner väl dynamiken som vanligt då? Men nej, den fanns faktiskt kvar till 96%, om det var lugnet som gjorde att dynamiken tycktes minska någon liten procent vet jag ej. Huvudsaken var att allt tycktes fungera mycket bra, långt ifrån alla "filter" jag provat tidigare.
Jag ringde till Supra för att höra vad det var för "filter", fick prata med Tommy, han berättade att det inte var ett filter utan en väl avägd filtrering genom ferriter med mycket liten effekt.
Han hade samma erfarenheter som jag av riktiga filter och menade att denna lösning var den enda som inte beskärde trasientsvar, han hade under lång tid exprimenterat för att uppnå precis så mycket filtereffekt att dynamiken inte blev lidande av det.
Jag kan rekomendera denna list, välbygd, stabil och flexibel.
Om man skulle tillskriva en nätlist ljud (man blir väl hängd av skeptiker till dyl hifiprodukter) Så tycker jag att den ger ökad svärta och lugn i de översta registren utan att nagga dynamik.
Billig är den också.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/08/31 :  14:46:12  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Jag klämmer in en liten följdfråga här som har med nätlist att göra, jag har själv funderat på att byta ut min enklare nätlist mot ett par av Supras dito men jag har bara ett eluttag på väggen och vill ogärna länka nätlist #2 från nätlist #1 mycket p.g.a. att det blir lite kors och tvärs med kabelväg.

Vet nån om det finns någon Y-förgrening strömkabel eller kanske ännu heldre ett "seriöst" Y-förgreningsdon som man kan använda för att bygga ihop en egen Y-kabel till de två nätlisterna?



För det kan väl inte vara "dumt" på nåt sätt att göra så här, om det nu skulle finnas ett sådant förgreningsdon

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/08/31 :  14:49:15  Show Profile Send Adagio a Private Message
Varför göra så där? Resultatet borde bli det samma.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2005/08/31 14:50:30
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/08/31 :  14:54:11  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Största anledningen är att det blir mycket mer städat utseende i kabelhärvan jämfört om sladden från eluttaget ska gå tvärs över till vänstra grenuttaget, sedan kabel i stickkontakten i den andra, liten båga ut på golvet och sedan till den andra nätlisten.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2005/08/31 :  15:00:05  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Tack Adagio för dina åsikter och erfarenheter. Det blir nog en sådan!
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/08/31 :  16:18:55  Show Profile Send Blue a Private Message
Apropå detta, vad har folk för erfarenheter av Supra Lo-rad-kabeln? Den har väl omkonstruerats en smula nyligen om jag fattat det rätt?

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2005/08/31 :  22:42:38  Show Profile Send snare2 a Private Message
Jag äger ett par av samma nätlist som Adagio nämner, och jag får nog hålla med om det Adagio skriver.

Tack.. för nu slapp jag skriva det långa inlägget
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/08/31 :  22:47:47  Show Profile Send UrSv a Private Message
Det finns färdiga kablar på Elfa:



Artikelnummer 43-319-97.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2005/08/31 :  23:57:58  Show Profile Send lennartj a Private Message
Nästan off-topic:
Dilemmat med strypt dynamik är typisk om man bara testar något färdigt filter. Det är en balansgång mellan att filtret inte gör någon nytta och att dynamiken blir lidande. Min lösning är att bygga egna filter (med X- och Y-kondensatorer, varistorer och seriedrosslar) och linda ett stort sortiment med olika toroider med olika induktanser och kabelareor. Räkna för respektive apparat ut största induktans med använd ledningsarea som du kan sätta i serie. Lyssna noga med och utan med ett filter på en apparat i taget. Uppfattar du en minskad dynamik, byt till halva induktansen, lyssna igen och upprepa tills du är nöjd.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2005/09/01 :  00:04:23  Show Profile Send lennartj a Private Message
Hoppsan!
Fick för mig att jag var inne på DIY när jag skrev ovanstående.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/09/02 :  07:17:24  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Förresten, innehåller en sån här nätlist nån form av åskskydd?

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

alpha
Starting Member

19 Posts

Posted - 2005/09/02 :  09:19:52  Show Profile Send alpha a Private Message
Supra har två varianter av nätlisten LoRad - en med åskskydd och en utan. Skillnaden i pris är bara någon hundralapp.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/09/02 :  09:25:49  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Aha! Jag hade missat att det fanns två varianter.

Det är alltså MD06-EU/SP som har åskskyddet och inte MD06-EU MKII. Förmodar SP står för Surge Protection.

Tack

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000