HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 I stället för kassettdäck
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/09/01 :  08:52:24  Show Profile Send mapem a Private Message
Hej!

Nu vill jag ha lite råd. Jag har tröttnat på mitt gamla Technics kassettdäck. Jag tror i alla fall det eftersom jag aldrig använder det numera. Jag har behållit det för att kunna spela in konserter från radio och har en hel låda med gamla inspelningar, många är riktigt bra.

1. Vad är bästa sättet att föra över kassetterna till modernare medium? Kanske är det bara att koppla ihop däcket med datorn och spela över låtarna på hårddisken och sen bränna CD-R, då det är väl bara ett tidsmässigt problem. Nån som gjort på detta enkla vis?

2. Om jag nu även fortsättningsvis vill kunna spela in från radio (har en Arcam-tuner av rätt hög kvalitet) vad ska jag använda? Gärna nån liten behändig apparat och gärna med högre kvalitet än det i o f s mycket bra kassettdäcket (för att vara just kassettdäck, nota bene). Förslag emotses tacksamt.

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2005/09/01 :  09:20:58  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Fråga 1. Ja, jag har gjort på det enkla viset och det funkade bra. Dessutom får du en möjlighet att justera nivåer och städa i övergångar (reklam/vända band mm).

Fråga 2 överlåter jag till någon annan att besvara då jag inte har någon tuner själv (inkopplad i alla fall).


/Per

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/09/01 :  09:36:20  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Om du kan tänka dig att köra med Mp3 så kan jag rekomendera en
Iriver H120/140 (20Gb eller 40Gb) Den kan koda till mp3 direkt i spelararen upp till 320Kbit utan att gå via dator. Den både vanlig line in/out o digital optisk in/out.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/09/01 :  09:45:44  Show Profile Send mapem a Private Message
Tobbe L, man kan inte spela in okomprimerat med en sån där Iriver, eller? 40 Gb rymmer ju en hel del...
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/09/01 :  09:50:56  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag tycker att ett hederligt CD-R-däck, eller vad de nu kallas, är jättebra. Bl.a. Tascam, HHB, Pioneer, Marantz, och Sony är trevliga. Alla dessa är proffs-maskiner forutom Pioneer. På proffsmaskiner måste man inte använda CD-R-audioskivor. Jag själv gillar Tascam bäst.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/09/01 :  09:53:44  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Bra fråga.
Måste ta o läsa på
Men om du kodar i 320Kbit så är skilnaden i ljudkvalite mellan wav o mp3 minimal.


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/09/01 :  10:06:00  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Det går ju att banda musik på VHS.Låter ju riktigt bra,sedan om det är det bästa sättet låter jag vara osagt.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2005/09/01 :  10:29:37  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Om du är ute efter okomprimerad PCM-inspelning så har Sony en Hi-MD som är helgrym. Den fick väldigt bra ljudbetyg i HIFI & Musik.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/09/01 :  10:35:43  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
OT:
Tobbe, det där var nog en av de bästa signaturerna jag sett :-D


Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/09/01 :  10:52:22  Show Profile Send Blue a Private Message
Kan man tänka sig att ha en MD lär man väl kunna hitta riktigt bra modeller till vrakpriser nu, om man letar runt lite. Marknaden är ju inte precis glödhet...

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/09/01 :  11:37:06  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har ju länge använt minidisc och det borde vara det självklara valet, särskilt nu när man har 1GB-discar med möjlighet att spela in okomprimerat i cd-kvalitet. Tyvärr har Sony skjutit sig själva i foten genom att bara ta fram bärbara Hi-MD och inga stationära.
Hur dumt som helst och väldigt synd faktiskt.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/09/01 :  11:40:42  Show Profile Send KingX a Private Message
1. nummer, jag har spelat in från kasettdäck til dator och bränt ut på cd-r jag har också spelat in från dator till MD om man inte vill bränna.

2. Jag använder mig utav en MiniDisc när jag spelari n både ferån radio coh andra källor. MiniDisc har juh en skyhög kvalité men det bästa av allt med en minidisc är juh att de tar så liten plats, det e bra editeringsmöjligheter (lätt att flytta om låtar, radera låtar, lägga in text osv.)
Tycker det är synd att MiniDisc inte gått bättre när mediumet är perfekt för ändamålet, spela in lite här och där =)

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/09/01 :  12:25:06  Show Profile Send mapem a Private Message
HI-MD verkar ju rätt vettigt. Drar mig till minnes att min son har en sån, så jag kanske får låna den om jag ber snällt för att testa hur det fungerar. Det gäller då bara att koppla ihop den på något vettigt sätt med tape-utgången på förstärkaren. Problemet är att det är DIN-kontakt (Naim) och det kanske knappast finns några färdiga anslutningskablar. Men det går väl att hitta nån sorts överföring från den sladd med DIN i ena och phono i andra ändan som nu sitter mellan förstärkaren och däcket. Det är väl väldigt små kontakter på MD:n (liksom på datorn)

Edited by - mapem on 2005/09/01 12:27:59
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/09/01 :  14:17:30  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Problemet som jag ser det med Minidisc-formatet, är att man inte enkelt kan spela upp materialet var som helst eller t.ex. ge bort en kopia.

Sedan har jag för mig att det var något lurt med Hi-MD på bärbar apparat. Jag har för mig att det inte går att kopiera digitalt förlustfritt. Digitalingång saknas har jag för mig(?). Den som vet mer bör nog utveckla detta lite mer.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/09/01 :  15:21:58  Show Profile Send gcs a Private Message
Digital(optisk) ingång finns på Sony´s HiMD, och vill man föra över materialet från skivan till datorn får det nog ske via USB. När jag spelar in något från radion så gör jag det på min stationära MD (Sony MDS 930). Jag använder alltid SP hastigheten och är det sedan något som jag vill spara för evigt då bränner jag ner det på en CDR med min HHB brännare. Jag tycker att MD duger gott för radio, men nackdelen är att det inte duger att sedan göra en bitreducerad kopia från ett MD-(original).
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/09/02 :  10:21:29  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Nu har jag kollat inspeningsmöjlighterna på iriver H120/140.
O man kan välja Mp3 eller Wav.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000