HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En utmaning! ...till Er som har absorbenter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/08/31 :  19:32:59  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Är det någon som vågar gå på utmaningen att mäta upp rummet helt utan akustikbehandling och sedan med prylarna på plats för att påvisa skillnaderna i rumsresponsen?

Det må vara DIY eller kommersiella lösningar, skulle vara väldigt intressant att se vilken skillnad de gör i dB vid olika frekvenser.

Nån som vågar ta sig an detta, och spendera den lilla tid uppdraget tar samt redovisa kurvor och vilka akustikprylar som finns i rummet så väl som uppbyggnad (i DIY-fallet) eller märke/modell. Kanske till och med riktpris.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/08/31 :  19:35:07  Show Profile Send Haakan a Private Message
mja det kommer väntar just nu bara på en ljudmätare sen ska rummet byggas från grunden

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/08/31 :  20:06:31  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
hade jag haft kvar Canton digital så hade jag gjort så för länge sedan.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/31 :  20:44:19  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
När det blir aktuellt, så skall jag försöka få me doch utan prylar i rummet...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Magic
Member

105 Posts

Posted - 2005/08/31 :  21:02:50  Show Profile  Visit Magic's Homepage Send Magic a Private Message
Skall kolla med Chefen men det låter väldigt kul, även om jag vet att det gör en enorm skillnad. återkommer med mer svar.

"Ljudrätts Aktivist Javisst"

Jobbar med snygga ljudabsorbenter åt Akustikmiljö i Falkenberg. www.akustikmiljo.se

Nu med Web-shop
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/08/31 :  21:05:09  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Tror att Euphonics tanke inte var att ta reda på OM det gör skillnad, utan mer vilken skillnad vilken åtgärd gör och hur en viss typ av absorbent påverkar vilken del av frekvenskurvan. Eller ocskå var det bara min egen önskan som liksom lästes in i frågeställningen ;-)

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/08/31 :  21:09:56  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Exakt, det intressanta är att se vilka olika typer av konstruktioner och i fallet icke DIY vilken skillnad den och den produkten hör, alltså konkret skillad som man verkligen ser på frekvenskurvan som Dr.Nope säger.

Som det är just nu finns det massor med DIY-konstruktioner och webbsidor som visar hur man ska göra men det finns inget som helst som säger hur och om de konstruktioner som cirkulerar ens har en nämnbar inverkan. Det är lite hopplöst att ge sig på ett specifikt problem utan att veta vad en viss konstruktion kommer att göra - något så när - i ens eget rum och i ens egen problemställning.

Därför skulle det vara skoj, om t.ex. någon med en papprörsabsorbent med hål på baksidan stoppad med glasfiber kunde redogöra verklig inverkan av konstruktionen. Det skulle spara massor med tid för andra att se om den enskilda konstruktionen är en lyckas sådan

Det jag kanske direkt tänker på är vad tube trap andra basabsorbentkonstruktioner kan tänkas göra under 125Hz.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/08/31 21:11:26
Go to Top of Page

Mickhe
Member

209 Posts

Posted - 2005/08/31 :  21:13:18  Show Profile Send Mickhe a Private Message
Hej, jag ska köpa absorbenter...ännu inte klart vilka...så om det finns någon med kunskap så kan vi göra en före/efter mätning hos mig. Jag har dock varken kunskap eller utrustning för att göra detta.

/Micke
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/08/31 :  21:16:58  Show Profile Send Bubben a Private Message
Inga problem...kom bara hit med mätutrustning. Adress och vägangivelse ges via PM.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/08/31 :  21:31:41  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag ställer gärna upp och håller på att leta en lösning på detta. Frågan är bara hur det syns i mätningen att de flesta reflexer försvunnit och därmed detaljeringsgraden dubblerats?

Någon som har mätutrustning är välkommen hit. Adress och telefon via PM.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

mhenckel
Starting Member

19 Posts

Posted - 2005/08/31 :  22:07:08  Show Profile  Visit mhenckel's Homepage Send mhenckel a Private Message
Hej

Lidt info og målinger i denne Danske tråd:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=10016&KW=mhenckel

Morten
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/08/31 :  22:20:27  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
mickeY: du kan ställa en mick på lyssningsplats, rikta högtalaren mot väggens första reflex och mäta! Jämför med och utan dämpning/diffusion.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/08/31 :  23:11:32  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Jag ställer gärna upp och håller på att leta en lösning på detta. Frågan är bara hur det syns i mätningen att de flesta reflexer försvunnit och därmed detaljeringsgraden dubblerats?


Ett o treatat rum borde ge mer taggig frekvens , o efter att förstareflexen tas så borde den vara jämnare. Glöm nu inte att jag säger inte rakare utan jämnare

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/09/01 :  08:20:03  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Någon som vill/kan komma hit och mäta?

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/09/01 :  11:30:30  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Att mäta frekvenskurvan i basen är svårt eftersom rummet stökar till så mycket. Intressantare är nog efterklangstiden. Den säger mycket mer om man har problem eller inte.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/09/01 :  11:45:02  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Skulle nog säga att frekvenskurvan är lika intressant, har du en berg & dalbana i basområdet på +-15dB så avslöjar den sig väldigt snabbt, sedan om du stoppar in en helmholz så bör du se direkt resultat på densamma kurva genom en sänkning i dB om konstruktionen gör någon nytta - det är just det jag fiskar efter. En koppling mellan frekvensgång i rummet en effektiv åtgärd för ett isolerat problem.

Att rummet stökar till det är ju ändå det vi hör

Ta detta som exemel:



Om någon med liknande frekvensgång påvisar en reducering i dB på peaken i kombination med att utsläckningen minskas så får man i varje fall en god hum om vilken konstruktion man ska ge sig på utan att börja räkna på helholtzprylar osv

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/09/01 11:47:09
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/09/01 :  12:06:58  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Det låter verkligen mycket intressant!

Om någon i Skåne/Lund-trakten har lust att komma förbi och hjälpa till med mätning så skicka ett pm.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/09/01 :  18:11:49  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
EuphoniC, jag gör det gärna! men jag har inte mätutrustning. om nån kan låna detta till mig så kirrar jag det :)
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/09/01 :  18:16:53  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Hoppas det finns någon i närheten som kan ställa upp! Det är ju till allas fördel!

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2005/09/01 :  20:35:07  Show Profile Send joakim99 a Private Message
Jag gjorde mätningar under tiden som jag trimmade in mina Svanå TQ45. Jag använde mig utav programmet ETF 5. Jag skall se om jag hittar kurvorna (det var ett par formateringar och 2 datorbyten sedan). Jag såg i varje fall en mätbar skillnad (samt även hörbar).

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/09/01 :  21:07:21  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag har mätt upp mitt rum med en Phonic ljudtrycksmätare som mäter från 20 Hz upp till 20 KHz så jag vet hur rummet mäter med mina Coltranehögtalare.
Det är +2 db vid 20 Hz för att öka till +8 db mellan 30 och 40 Hz.
-3 db vid 60-70hz och +3 db vid 125 Hz. Sedan när det spikrakt upp till om jag nu kommer ihåg rätt 3 khz där det är +3db sedan spikrakt upp till 16 khz för att falla av till - 10 db vid 20 khz och detta är precis som det ska vara vid en direktmätning vid lyssningspositionen.

Jag har innan denna mätning alltid tyckta att det spelar bättre i rummet med altandörren och ett fönster öppet och mycket riktigt så visade mätningen också att +8 db gick ned till + 5 db och dom övriga pucklarna och dippen i det nedersta registret och även vid 3 khz rätades ut en aning. Det som framförallt har hörts med dörr och fönster öppet var att röster och annat i mellanrgistret låter renare och lugnare.
På vintern kan jag inte ha öppet någon längre stund så nu blir det 4 st Svanå V5 som kommer att ta ned puckeln mellan 30 och 40 Hz med 6 db. Dom är stora - 54 x 54 cm och kommer att ta upp 2 hörn från golv till tak, men dom ska byggas in så dom kommer inte att synas.
Jag lägger ut mätningarna när jag har fått hem V5 burkarna.
Det kommer förmodligen att ta ett tag, men jag letar upp den här tråden igen när det är dags och samtidigt kommer det viktigaste: Hur låter det före och efter.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2005/09/01 21:08:43
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/09/01 :  23:00:04  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Toppen, bättre sent än aldrig

V5:orna ser de ut som V4:orna bara större eller?

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/09/02 :  01:47:58  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Dom ser ut som v4orna men är en bra bit större. 54 cm mot V4,an som jag tror är 40 cm i fyrkant. Dom går att ställa ned till närmare 30 Hz och vardera V5 dämpar med 1,5 db alltså 6 db med 4 st.
När redan 3 db sänkning av resonansen hörs så tydligt så kan man undra hur mycket det här kommer att ge.

quote:
Är det någon som vågar gå på utmaningen att mäta upp rummet helt utan akustikbehandling och sedan med prylarna på plats för att påvisa skillnaderna i rumsresponsen?


Jag kanske ska tillägga att det är gjort en hel del med rummet tidigare. Långväggen bakom anläggningen är från början en tretexvägg som svängde med en del. Den har fått 2 lager med 13 mm gips med det innersta lagret skruvat i den gamla väggen och det yttre lagret limmat utan skruv med dämplim och omlott med det inre gipslagret.
Det hela är sedan klätt med 4 mm rödboksplaywood som också är limmad mot gipset. Golvet är förstärkt och tätreglat och i taket har jag en dämpare för första reflexen. Det är en 70 mm djup ram 250 x 50 cm i storlek. En naturell linväv är spänd i ramen och på den ligger 40 mm gullfiber. mellan gullfibern och taket är det 30 mm luft.
Bakom lyssningsplatsen som är ett burspråk finns 4 st tubetraps. 2 stora och 2 i mellanstorlek. Detta fanns alltså på plats vid mätningen som är gjord.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000