HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Dags för ny digitalkamera
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2005/09/30 :  01:44:51  Show Profile Send EAR a Private Message
Och jag köpte Panasonicen
Väldigt trevlig kamera.Det är nog Leica optikens förtjänst

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/09/30 :  06:58:03  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Fick en lååång demo av kameran igår och har nu lånat den över helgen. Den känns ju seriös och verkar ta makalösa bilder. Nackdelarna är ju att den är stor och rätt tung och att den känns lite gammalmodig. Man måste titta i sökaren då man tar bilder, det går inte att titta på LCD displayen. Gäller detta "gammelmodiga" även Canons spegelreflexkameror?

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/09/30 :  08:41:01  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
->stefan B
ja, det gäller alla spegelreflexkameror (SLR)
detta på grund av att sensorn (CCD) träffas av ljuset först i ögonblicket när bilden tas (spegeln fälls upp), på en "normal" digitalkamera så ligger ljuset på sensorn hela tiden och därför syns bilden hela tiden i displayen.

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/10/01 :  02:14:23  Show Profile Send edison a Private Message
Det "gammalmodiga" (???) sättet att titta i kamerans sökare är dels mer eller mindre förutsättningen för att kunna hålla kameran ens halvstadigt, dels SER du mkt bättre i en systemkameras optiska sökare - full upplösning så att säga och ingen elektronik inblnandad.

Med kameror som nämnda Panasonic är det ju ändå bra ordnat då den har bildstabilisering - men även med den är det klart bättre grepp och "känsla" att hålla kameran "som vanligt" ( = som med SLR) och använda den inre el-sökaren...

Lite annorlunda med små kompakter; i vissa fal kan man hålla stabilt och se bättre med den yttre displayen, men det hänger bla på om man kan få stöd för armarna på nåt sätt tex en vägg eller så, annars blir det ju lätt lite väl "svajigt"

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2005/10/01 :  11:10:00  Show Profile Send molsson a Private Message
Edison, kan du utveckla vad som inte är bra med nikons optik?

No hay banda!!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/10/01 :  11:25:33  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Kitgluggarna som följer med är tyvärr inte av bästa sort(Gäller inte bara Nikon). De fungerar för de flesta, men efter ett tag så märker man ofta själv att man vill ha lite bättre.

Kan vara känslan i zoomen, skärpeinställningen. Eller att du har mörkare partier utikanterna.

Edison kanske tänke på nåt annat!?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/10/01 :  16:50:14  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Har snackat igen med säljaren. Exakt 5500 kr vill han ha för kamera, objektiv, två batterier, fjärrkontroll. Inget minneskort. Vacklar nu i beslutsångest.....

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/10/01 :  17:08:56  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Fjärren är värd de 500:- som priser verkar gå upp.
Har du pengarna och har behoven/behöver en bra kamera, så tycker jag att du skall slå till, även om det är fel märke.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/10/01 :  21:20:47  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Kit objektivet till D70 är bra för sitt pris. För 5500 är det ett kap. Slå till.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd

Edited by - BosseBula on 2005/10/01 21:21:52
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/10/01 :  21:48:44  Show Profile Send edison a Private Message
Molsson:
Jag skrev ju att Nikons 18-70 är "BRA"! ;-)

Det betyder (= jag menar med det) att den slår majoriteten (eller möjligen alla?) av övriga 'medskicksgluggar' MEN samtidigt betyder det inte att jag anser den är 'BÄST av ALLA' objektiv som finns...slutsats kan bli "den är mkt prisvärd" men också "den är bra rent bildmässigt" även utan hänsyn till priset.

Man KAN alltså finna bättre, antagligen blir det då dyrare eller minst lika dyrt.
(18-70'an är väl eg. inte nån kitglugg; den kostar avsevärt mer än de objektiv som brukar buntas ihop i DSLR-paket, men ändå, den är billigare än det mesta som är uppåt i kvalitet...så mkt prisvärd måste den lätt kunna kallas...)

Detta kanske ser ut som jag blir sur, hehe, men detta är endast ett förtydligande, inget annat! ;-)

Min kusins grabb har just D70/18-70 och är MKT nöjd med den...

Zalve:
"Edison kanske tänke på nåt annat!?"

Ungefär som du beskriver det, för min personliga del är det främst "Känslan och Skärpan" jag vill ha...ska man slippa (går ju inte men ändå...) vinjettering 'helt' så blir det för dyrt för mej som regel...

-----------------------------

D70 m. 18-70, TVÅ batterier och fjärr för 5500...som flera säger:
"Löp å kjöp!"



SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/10/01 21:51:45
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/10/03 :  11:35:16  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Har en fruktansvärd beslutsångest just nu.

Nikonkameran kommer utan minne men kanske kan förhandlas med ett 1gb minne för totalsumman 6000 kr. Nu då jag höjt ribban (raw numera ett krav) och prislappen finns fler kandidater. Fujifilm har en ny modell som heter 9500 som fås i paket med 1 gb minne för 5900 kr. Konika Minolta Dimage A200 går att få för samma pris med 1 gb minne. Bägge dessa har fördelen av vridbar display och bredd zoomomfång men de saknar den (kostsamma) flexibiliteten som Nikon ger.

Detta är inte lätt……

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/10/03 :  12:44:15  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
DET är LÄTT Stefan. :)

Får jag fråga vad du skall använda RAWformatet till ?
(Det kommer att troligen ge dig ARBETE i PS eller liknande)


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/10/03 :  12:53:05  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Är det lätt?????? Misstänker att du tycker jag skall köpa D 70?

RAW formatet verkar överlägset bäst att "fixa" med omman slarvat med vitbalans eller liknande.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/10/03 :  13:04:22  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Visst stämmer det du säger med RAWformatet,,, MEN du får ställa in ALLTING själv oxå innan.
Jag testade RAW på semestern,,, (grönstick i allt,,, Knapp värt att kalla stick ens)
Kan säga att det gör jag inte om. Jpeg i 3000x2000 räcker bra.

Det är inga problem att fixa vitbalans på komprimerad Jpeg heller, även om man tappar lite i kvalite,,, dock inget som jag har märkt av vid förstoringa till A4.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/10/03 :  13:05:56  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Har du kännt hur de andra kamrorna ligger i handen. Det är viktigt! Skall man arbeta med ett verktyg, så skall det fungera BRA och kännas bra.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/10/03 :  20:14:59  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Har fortfarande inte bestämt mig. Skall komma till beslut till imorgon har jag lovat. Känslan skall vara bra i kameran, go att hålla i. Det är Nikon medans Panasonic, Konica Minolta och några till kändes små, lätta, inte "på riktigt".

Fortsätter att försöka fota lite med den lånade kameran. Lägger ut en stämningsbild, 10 minuter gammal



läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/10/04 :  15:03:25  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Alltså, det är inte ens ett val när det gäller kvalitet, Systemkameran mosar de andra, totalt. Så, för dig handlar det enbart om storlekt och vikt får jag anta? Så, är det jätteviktigt, då köper du en kompakt eller prosumer modell. Annars tar du nikonen, klart bra kamera, jag blir bara grinig av att fanskapet inte går lägre än iso200. Irriterande.

Zalve, jag tar bara JPG när jag vet att det är skitbilder. Alltid RAW annars, jag menar verkligen ALLTID. Inte bara vitbalans och annat, upplösningen på bilden är oftast högre med RAW än JPG, kolla tester och utvärderingar som har gjorts, det är skillnad på RAW-> jpg jämför med "in camera" jpg. Fler fördelar än så med, men självklart två stora nackdelar: Många kameror blir sega när du använder RAW, tar tid att spara bilden, sen tar bilderna mer plats på minneskort och hårddisk, men det är billigt i dagsläget så det ser jag inte som ett stort problem, fördelarna vinner stort.
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/10/04 :  19:59:02  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Det lutar nu mot att köpa en ny kamera. Garanti är inte dumt att ha, om något skulle gå snett. Har klämt på ett antal, kikat i plånboken, och nästan tagit ett beslut. Troligen blir det en sådan här:

http://www.letsgodigital.org/html/review/fujifilm/finepix/fuji_s9500_s9000_EN1.html


läs mer på: http://hello.to/hifi

Edited by - StefanB on 2005/10/06 09:21:03
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/10/04 :  20:21:30  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Att snacka om RAW format och sen välja kompaktkamera med optik som jag tror sätter gränserna, tycker jag känns konstigt.
Jag förstår om Garanti känns bra. Som vanligt är valet ditt.

Jag har gjort mitt val (HUSET kostade 19k då),,, ångrar det inte en sekund.


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/10/05 :  03:31:44  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Zalve, jag får hålla med i princip, somliga prosumer modeller har riktigt bra optik dock, Olympus 8080 är ett exempel, den är bättre än de flesta kit objektiv, inte för att de är så tokbra men ändå, det finns undantag.

Stefan B, låt inte pixelantalet bestämma det här nu. Det finns en sak du bör tänka på med en kamera som har upp till 300 mm optik. "Din" går från 28-300mm. Den har ingen bildstabilisering. Det betyder att när du vill använda telet så måste du ha korta slutartider. I allt annat än starkt solljus kommer du att få för långa slutartider för att handhålla. En lösning då är att höja iso til säg 400, men då kan du få problem med brus. Här har du 9mp på ett "litet" chip, det brukar ge mycket brus. Så, allt motverkar sig själv så att säga, kameran är inte i balans. En supertele zoom, utan bildstabilisering, kommer att köras mycket på högre iso. Det lilla chipet, med så många pixlar kan brusa vid högre iso. 5mp räcker väl till att skriva ut A4 från. Ska du inte printa större än så behöver du inte mer. Ska du printa större än så behöver du nog en bättre kamera med ett riktigt skarpt objektiv för att kunna utnyttja alla pixels så att säga.

Nu ska jag också säga att jag har inte sett en review på den här modellen, och den använder att "större" chip, dock inte stort. Fujis f10, liten kompakt, presterar bra upp mot iso400 vilket är unikt för kompakter. Så, jag skulle vänta och se ett test på den här saken innan jag köpte den. Har den bra högre iso "performance" då låter det som en bra ide. Den måste vara riktigt bra vid 400 och bra vid 800 för att jag skulle vilja ha den. Men, som vanligt, det här är mina synpunkter..yada yada yada. :)


Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/10/05 :  03:40:05  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
EAR..Jag vill inte pissa på din parad som man säger på engelska, men förvänta dig inte traditionell Leica prestanda från den linsen. Min lilla sony har också det, inte fanken är den bra ändå. :)

Det enda Leica har gjort inom kompakta digitalkamera branschen som har kvalitet som närmar sig det som man förväntar sig av Leica är de här:
http://www.dpreview.com/reviews/leicadigilux2/ och
systerkameran panasonic dmc lc-1.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2005/10/05 :  20:46:41  Show Profile Send Egill a Private Message
Tvekar du på att köpa den begagnade D70n och inte vill ha den typen av mer traditionell systemkamera, tycker jag nog du ska ta någon av de du listade i början, t ex Canon S2 is. Dessa kompakter är visserligen större än många andra kompakter, men du får bildstabilisering och bra makro- och telefunktion. En systemkamera är potentiellt mer flexibel, men det krävs att man skaffar flera objektiv och då så drar det lätt iväg pengamässigt. Särskilt bildstabiliseringen saknar jag på min digitalsystemare (canon 300D), hoppas Canon kommer med det i sina nästa systemmodeller.

5mpx räcker, särskilt som du har stort zoomomfång på kompakterna du listade och därmed inte borde behöva göra så mycket delförstoringar i efterhand.

Vituð ér enn, eða hvað?
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/10/05 :  22:44:54  Show Profile Send edison a Private Message
En faktor att nämna ang Fujin...bara för att modellen råkar ha långzoom är det inget som säger att det är den änden av zoomen Stefan B kommer att använda...mnöjligen gillar han modellen i sin helhet och kanske då sånt som skakkänsligheten vid maxbrännvidd inte är ivägen.
Bara en tanke...


Mer brus vid 'normal' ISO (kring 100-400) behöver inte innebära 'störande brus', det är först vid stora förstoringar bruset stör (ja, 800 och upp blir sällan nåt kul från 'småchip', sant)

Sen brukar bruset störa främst vid storförstoring PÅ SKÄRM, men syns oftast avsevärt mindre vid utskrift eller på labbkopior.

När det är sagt:
Klart en DSLR ändå är 'bäst' tekniskt - men 'bra' (respektive 'bäst köp')kan många alternativ vara;
alltid är det en avvägning av många faktorer och de flesta kameror har 'sina' förespråkare...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

berglund
Member

189 Posts

Posted - 2005/10/05 :  22:47:36  Show Profile Send berglund a Private Message
Köp Nikon kameran, du kommer inte ångra dig. Jag köpte en D70s för någon månad sedan och har inte ångrat mig en sekund. Skulle möjligen vara det att det kan bli dyrt med allt man köpa till men det är ju halva nöjet med systemkameran att man bygga ut sitt system. Kameran tar toppen bilder och ligger riktigt bra i handen.
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/10/06 :  09:30:46  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Kommer antagligen att bli ”idiotförklarad” men jag har faktiskt tackat nej till Nikon kameran och köpt Finepix S9500. Det har varit ett svårt beslut som kanske är orationellt men som ”känns” rätt. Jag fick inte rätta känslan för Nikon kameran. Jag gilalde verkligen min gamla Canon Powershot Pro90IS och hade innan dess en Canon EOS500N så jag kanske inte är en Nikon människa, vad vet jag. Hade det varit en Canon 300D eller liknande hade jag antagligen valt SLR varianten. Det är mycket troligt att jag inom 2-3 år kommer att köpa en digital SLR och då blir det troligen en Canon.

Finepix S9500 har en fin känsla av en ”riktig” kamera. Den har alla bekvämligheter jag vant mig vid med min gamla Canon Powershot, men är förhoppningsvis lite bättre på det mesta. Finepix valdes förr framförallt Konika Minolta A200 som är en liknande kamera på många sätt. A200 är dock ett drygt år gammal och om man kan förutsätta att teknikutvecklingen på digitalkamerafronten går framåt så bör Finepix S9500 vara bättre och snabbare. Det A20 har som Finepix S9500 saknar är bildstabilisator. Men detta saknar å andra sidan även D70 och andra digitala SLR kameror.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000