HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Spännande (?) konutslag?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/08/30 :  23:37:00  Show Profile Send Adagio a Private Message
Har lagt märke till en underlig sak, undrar om någon kan berätta vad som händer? Jag spelade en skiva från skivbolaget Pope, en sk audiofilskiva, inspelad med Celloelektronik/kablar samt Nagra mm.
Ingen komprimering eller procesering. 24 bit direkt till master.
Musiken- En kvinlig vokalist + analoga instrument, i detta fall endast gitarr. Plötsligt ser jag riktigt maffiga konrörelser som över huvud taget verkar hänga samman med musiken.
När man spelar vad jag uppfattar som dynamisk musik, typ Blue Man Group eller Infected M ser man knappt konrörelserna men vid denna lugna inspelning ser det ut som konerna ska ploppa ut.
Har bara upplevt liknande när jag spelat musik med extrema baspassager som legat så lågt att högtalaren inte kan producera dessa låga frekvenser.
Kan det ha med fasvridningar att göra?
Skulle vara kul att veta bara.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/08/31 :  00:04:57  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Skräp på inspelningen, kan ju bero på olika saker. Kan vara att någon stängde en dörr, typ vindpust in i en mikrofon. Eller så beror det på
någon störning i inspelningsutrustningen, nått fel som uppstått där dvs. Man brukar oftas skära av lågfrekvensmaterial i inspelningen, fast detta har man kanske missat denna gång, eller så vill man ha det helt oklippt eftersom det är en såkallas "audiofilskiva"

Stora konutslag är skoj, du ska vara stolt !


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/08/31 :  00:52:45  Show Profile Send FBK a Private Message
Det där har jag också råkat ut för på en skiva, höll på att ramla ur stolen när basen på mina förra Sonus högtalare höll på att flyga ur burken. Jag spelade svinhögt redan,så det blev ett ganska häftigt konutslag

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/31 :  01:46:14  Show Profile Send mayro a Private Message


det är därför man skall ha rejäla saker med klart överkapasitet.. eller hur NN...

Skojar lite... Sådant KAN verkligen göra en livrädd. Speciellt då det sker vid max utag och man "vet" man är på "rätt sida" av volymen.. O så kommer det bara...

Ännu värre är då sakerna SPELAR det också.. och man tappar snudd koppen med fika.. Eller det trycker till så trumhinnorna råkar i lock.. så man får tryckutjämna...

Sådan har hänt till o från genom åren......NN kommer se ut som en fisk på land som tryckutjämnar sedan då hans grejor lirar... ....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/08/31 :  08:49:04  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Japp Mayro, överkapacitet är alltid bra, så man inte har sönder nått. Mina högtalare är i det närmaste oförstörbara, så jag oroar mig inte för stora konutslag längre, jag känner gränserna, dvs det verkar inte finnas några gränser.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/08/31 :  09:24:23  Show Profile Send Tomas a Private Message
Det är svängningar under 20Hz oftast, de är nästan omöjliga att undvika vid en inspelning, speciellt lite större inspelningar med många kanaler om man inte som Niklas Nord säger skär av detta.

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/08/31 :  09:51:35  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Har också lagt märke till detta, inte minst med mina egna inspelningar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/08/31 :  10:01:25  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Adagio: Det bör röra sig om en kraftig signal säkert under högtalarens avstämningsfrekvens. Där spelar baselementet i princip i friluft och har inget stöd eller hjälp utan kan fladdra hejvilt!

Är det en liveinspelning - vilket det ju är - kan det ju dessutom bara vara nån miss, som man är inne på ovan, vindpustar, nått som "knäpps på" eller liknande. I sann puristisk anda har man valt att inte editera bort det.

Ett analysprogram kan säkert utreda mer blandannat om frekvensen på signalen och gärna då relativt exemplvis Infected Mushrooms.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/08/31 :  10:20:43  Show Profile Send Adagio a Private Message
Lite som jag misstänkt mao, men det är inget problem, det verkar inte som högtalaren lider ens vid hög output. Men samtidigt tyckte jag det var underligt i sammanhanget, finstämd förvisso dynamisk, men ändå "enkel" musik. Skulle vara kul att koppla in en "riktig" sub någon gång och försöka utröna vad som låter.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/08/31 :  11:12:02  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

En sluten baslåda, så är man säker !

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/08/31 :  11:24:35  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
...på att få hög belastning på upphängningen!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2005/08/31 :  12:02:52  Show Profile Send Figge a Private Message
Samma fenomen finns på Bazar Blå´s skiva "Nordic City" spår nr: 12 "Blues for Elks". Trodde att konerna skulle ramla ur.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.


Edited by - Figge on 2005/08/31 12:45:25
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/08/31 :  12:34:23  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

"...på att få hög belastning på upphängningen! "

den är såklart ANPASSAD för sånt

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/08/31 :  15:34:38  Show Profile Send Nitram a Private Message
Tycker att det i allmänhet blir större konutslag när jag kör vinyl, än cd... med subjektivt samma volym.

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/08/31 :  17:07:38  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Vinyl=rumble & eller oplana skivor lågfrekvent ! (möjligen också resonanser i vissa fall)
Vissa riaa filtrerar detta vissa inte, viss utrustning har ett rumble alt subsonic fillter man kan använda.

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/09/01 :  05:40:42  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Vid vinylavspelning är det i allmänhet tonarmsresonanser och/eller akustisk återkoppling som ger problemet.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000