HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 PA-steg till hi-fi?!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/08/29 :  20:06:50  Show Profile Send OcA a Private Message
Tanken väcktes i T-Amp tråden... Är det någon som har erfarenhet av att köra studioslutsteg till normal hi-fi anläggning? Studiostegen är ju frekvensraka och lämnar mycket kräm, men frågan är om det passar i en vanlig anläggning rent ljudmässigt? Är inte risken stor att ljudet blir för korrekt och därmed väldigt tråkigt? Är gammal musiker och har jobbat mycket i studios och jag upplever monitorljudet som rätt tråkigt, men väldigt korrekt och bra i det avseendet.

Funderar på att köra två mindre steg och brygga dem tillsammans med lämpligt försteg, då gärna balanserat då de flesta studio/PA steg är balanserade. Kan man kanske kompensera ett väl frekvensrakt och torrt ljud med en livlig och rolig pre-amp?

Ska köra med PMC GB1 till denna konfig och de har jur edan halva foten i studiovärlden.

Edit: Hittade ett Yamahasteg på Musikbörsens hemsida. Steget heter A100A och ser rätt trevligt ut. Lite lågt specat med 2x50 watt, men man bor ju i lägenhet...
Har för mig att det var ett sådant steg vi använde i vår studio tillsammans med ett par små NS10 monitorer... Lät väldigt avslöjande och neutralt.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2005/08/29 20:27:23

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/08/29 :  20:57:54  Show Profile Send UrSv a Private Message
Kolla Behringer A500 (och jämför gärna med vad Alesis tar för stegen som ser "identiska" ut)...


Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/08/29 :  21:14:22  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Funkar kanon enligt min mening, se gärna min systemsida :

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42654

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/08/29 :  21:27:05  Show Profile Send OcA a Private Message
Riktigt grymt Martinsson! Skulle gärna ta mer info på Driveracken! Använder du den som pre-amp då eller? Såg att det finns en mindre variant också, borde funka bra den också?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/08/29 :  21:37:40  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Endast som processor, sköter "volymen" i DVD spelaren.

Låter ingenting, jag hade (har fortfarande) en Ultracurve, som natt och dag, men det är ju även priset och möjligheterna.

Jag har lärt mig mkt av denna lilla burk, det är kul att sitta vid datorn och experimentera med filter etc. live, och jag är numera helt övertygad om nödvändigheten av EQ (har även deras RTA-M för RTA och Auto EQ).

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/08/29 :  22:16:17  Show Profile Send OcA a Private Message
Vad skulle du rekommendera för typ av PA-prylar om man vill ha ett bra och strömstarkt steg, en vettig processor med EQ, gärna med inbyggt försteg för volymreglering osv. Är ju bra om det finns kanske två eller fler ingångar på den och gänra optisk/coax ingång.

Var landar vi då (inom rimlighetens gräns)?

Hur tycker du dina steg presterar jämfört med vanlig hi-fi? Vartåt lutar ljudkaraktären?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/08/30 :  07:42:20  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Strömstarkt steg, ja jag vet inte om mina steg är särskillt strömstarka, jag tror aldrig jag har sett några siffror på hur många A ett slutsteg ger hos någon av de större pro tillverkarna.

Jag menar inte att detta är ovesäntligt på något sätt, men det är inget som tas upp.

Själv är jag är helsåld på QSC, först och främst på grund av deras produkter då jag funnit att de har väldigt hög kvalitet, låter förbaskat bra jämfört med många konkurenter, även vid jämförelse "fina" hifi steg, samt att deras support vad jag vet såhär långt saknar motstycke.

Det finns givetvis många bra tillverkare utöver de jag valt att använda, hör dig för med de som verkligen använder dessa apparater, kolla vad som sägs på nätet etc...

Jag vet att detta låter trisst, men jag skulle rekomendera att du provar dig fram, det är det ända sättet att komma underfull med de eventuella skilnader som finns, och det jag föredrar kanske inte är vad du föredrar.

Vissa saker vill jag dock understryka, det finns bättre och sämmre pro utrustning och kvalitet kostar, många väljer att gå på de billigaste fabrikaten, blir missnöjda och dömmer all pro utrustning efter detta, gör inte det misstaget.

Det råder idag stora stora missuppfattningar om pro-utrustning generellt, dessa uppfattningar har förmodligen sin grund i dåliga upplevelser i exempelvis koncert sammanhang, och det man då missar är att det är en mäniska bakom spakarna, alternativt att man körde på gammal utrustning med avsevärda tekniska brister, precis som inom hifin så låter inte alla pro grejjer likadant, och de moderna (för all del även vissa äldre) pro produkter låter verkligen riktigt bra.

Dessa missuppfattningar är högst påtagliga, men hur många av oss har suttit ner och verkligen lyssnat på ett fint PA steg eller processor?

Generellt sett, glöm allt vad inbyggda försteg heter, detta existerar inte, en processor gör ingat annat än tar emot en signal, styckar upp den och manipulerar tider och frekvenser etc... nivåreglering och val av källa sker på annat håll, vill man använda sig av digital signal överföring så sätter man en D/A omvandlare i närheten, vissa processorer har dock digital ingång.

Steg och eq, ungefär 20.000kr nytt, två steg - lägg på ytterliggare 10.000kr. detta är inte topp of the line, men helt ok prylar.

Jag är mer än nöjd med hur mina steg presterar och har testat dem mot flertalet fina hifi steg, och jag föredrar hur jag har det nu, de har ingen särskilld karaktär.

Jag skulle dock villja nämna att jag initiellt upplevde dem som mer allerta eller "snabba" och hårdare än vad jag tidigare upplevt i hifi sammanhang, men detta kan ju vara resultatet av att de oftast är kraftigare än vanliga fina hifi steg.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/08/30 :  07:43:02  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
När mitt gamla slutsteg pajade så fick jag låna ett PA-steg. Intressant för jag hade länge funderat över hur ett sånt funkade i hifisammanhang. Kommer inte ihåg märket men det var på 2*500W iaf så kräm fanns.

Hur lät det då....jo superneutralt, oengarerande, basfattigt, platt ljudbild...inte så kul mao speciellt inte på akustisk musik. Däremot helt elektronisk musik lät inte så tokigt. Så lyssnar man mest på akustisk musik som klassiskt å jazz är nog inte PA-steg det rätta men lyssnar man mest på elektroniskt, dans/club eller hiphop så funkar det nog.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/08/30 :  10:14:08  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Krellmaster skrev :

quote:
När mitt gamla slutsteg pajade så fick jag låna ett PA-steg. Intressant för jag hade länge funderat över hur ett sånt funkade i hifisammanhang. Kommer inte ihåg märket men det var på 2*500W iaf så kräm fanns.

Hur lät det då....jo superneutralt, oengarerande, basfattigt, platt ljudbild...inte så kul mao speciellt inte på akustisk musik. Däremot helt elektronisk musik lät inte så tokigt. Så lyssnar man mest på akustisk musik som klassiskt å jazz är nog inte PA-steg det rätta men lyssnar man mest på elektroniskt, dans/club eller hiphop så funkar det nog.


Jag skrev :

quote:
Vissa saker vill jag dock understryka, det finns bättre och sämmre pro utrustning och kvalitet kostar, många väljer att gå på de billigaste fabrikaten, blir missnöjda och dömmer all pro utrustning efter detta, gör inte det misstaget.


Jag påstår inte att Krellmaster på något sätt har fel i sin beskrivning av det steg han fick till låns, inte alls, men det bör kanske inte ses som representativt för "PA steg" generellt.

Ekvivalenten vore att skiva det samma om "hifi" steg generellt, vilket jag tror vi alla skulle bli lite fundersamma över.

No offence intended krellmaster, jag uppskattar din syn på saken.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2005/08/30 10:31:06
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/08/30 :  17:11:32  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Det var väl inget "finare" PA-steg direkt så man kan ju naturligtvis inte dra alla PA-steg över en kam, det var inte meningen att det skulle uppfattas så.
Det skulle va intressant att höra nåt bättre PA-steg nån gång, gärna flera med aktiv delning osv.....kanske kan va nåt....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/08/30 :  17:50:18  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Krellmaster :

Du är så välkommen så : http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42654

Om du har vägarna förbi Götet villsäga.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/08/30 :  19:43:00  Show Profile Send OcA a Private Message
Låter som en alldeles för dyr uppgradering för mig att köra med bra PA-prylar. Tackar och bugar för tipsen dock, alltid kul med nya infallsvinklar!

Funderar på att köra Emblas nya små digitala steg istället.

En processor kan man ju alltid klämma in i ett senare tillfälle. Hur står sig Behringers EQ processor i sammanhanget? Billig är den iaf.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2005/08/30 :  20:25:18  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
ns10 är inte en neutral högtalare. har man den som referens har man lurat sig. jag kan rekomendera hifikits pa steg dom är prisvärda.

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/08/30 :  21:14:55  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Förlåt holmgrenstefan, nu hänger jag inte med riktigt här känner jag, utveckla gärna.

OcA : Angående Behringer, som jag tidigare skrev, kvalitet kostar, och jag tror inte du hittar många billigare tillverkare än Behringer, prisvärdheten hos Behringer är dock odiskutabelt bra.

Ta gärna en titt på vilka omdömmen Behringer och andra tillverkare får på exempelvis www.prosoundweb.com/

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/08/30 :  22:00:53  Show Profile Send OcA a Private Message
Ska jag absolut göra martinsson!

Angående NS10 så känner jag inte alls igen mig i att de inte skulle vara neutrala. Är nog den skoningslöst ärligaste högtalaren jag hört. Avslöjar allt utan att bli kall eller skramlig. Låter snuskigt neutralt skulle jag säga, kanske att man kan uppfatta dem som kyliga om man är van vid det varma ljudet som vanlig hemma hi-fi ändå ger jämfört med monitorer. Beror givetvis helt på vilket steg du parar dem med. Vi körde med Yamahas egna A100A (om jag minns helt rätt) i studion och ett Mackiebord.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2005/08/31 :  09:57:41  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
Hej kul att ni vill dela min tanke.
Ns1 är en monitor som har en topp i mellanregister på ca +6db mellan 800-2000hz sedan har den kraftigdifraktion och ganska dålig spridning. Man kan inte påstå att det är en neutral högtalare däremot har den kraftig fokus på mellan vilket många har anpassat omedvetet och medvetet efter. Ns10 har jag personligen både testat mixat och mättupp det är en av anledningarna till att R.A.Lm1a kom till.
mvh stefan
lägger til en bild som ser ut att stämma mycket väl


[size=1]driver R.A.L

Edited by - holmgrenstefan on 2005/08/31 10:00:46
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/08/31 :  12:19:02  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Tack, jag missade tidigare att NS10 togs upp i trådens första inlägg (sorry, my bad), intressanta grafer, och visst ser man skavanker, men något måste ju denna klassiska lilla skapelse ha, för att dessa blivit så populära av en ren slump är svårt att ta till sig.

Jag själv har bara ett fåtal studioerfarenheter som innefattar NS10, och lade vid dessa tillfällen inte märke till något speciellt, om så vore fallet skulle jag nog komma ihåg det.

Vilka av hifikit's PA steg är det du åsyftar, utav de som finns i sortimentat har jag erfarenhet av följande fabrikat och skulle väl ge följande utlåtanden :

Crest Audio - riktigt bra
Phonic - funkar
QSC - äger 3st
Samson - se Phonic

Men kom ihåg att detta står för mig och mig endast, alla har vi olika uppfattningar och det skall respekteras.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/08/31 :  12:45:43  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
och visst ser man skavanker, men något måste ju denna klassiska lilla skapelse ha, för att dessa blivit så populära av en ren slump är svårt att ta till sig.
Ett framhävt register mellan 800 och 2000 ger enligt ett fokus på röster och detaljer. Detta kan locka köpare, om man bara lyssnar.

Vidare har jag märkt att många resonerar som "annorlunda är bra" och lyssningsjämför man denna högtalare med andra kan andra (neutralare) låta mer dovt och mörkt. Detta tillsammans med säljande reklam att NS10 minsann "är den renaste högtalare" stärker det man precis hörde - det var ju dovt i den andra!

holmgrens: verkar på mätningen som att man bara ½ har lyckast ta bort baffelsteget. Vad är din teori?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2005/08/31 :  13:38:29  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
Hej. Det steg jag menar är qsc.
Jag har ingen rak teori men jag tror att dom inte har korigerat alls faktiskt. att den är så populär har jag bara hört rykten om som jag inte kan presentera då dom kan vara fel och jag skulle åka dit.
i övrigt är det populärt att ha ett hissat mellan på studiomonitorer viket jag tror är just säljar argument om nohifi .ofta är just hifi ett ord som studio folk använder när dom menar hängmatta.

mvh stefan

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2005/08/31 :  13:43:24  Show Profile Send Bosco a Private Message
NS10 är väl känd världen över just för att den inte är neutral men ändå fanns överallt. På sätt och vis blev den väl ett "bra" verktyg eftersom det lät lika i många studios och skickliga tekniker lärde sig att inte luras av högtalarna.

Hifi är ingen smak
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/08/31 :  21:36:29  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Holmgrenstefan, är detta några steg ni i er verksamhet stiftat bekantskap med?

Bosco, där i ligger det säkerligen en hel del.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000