HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Att köra CD'n som försteg?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/08/30 :  19:41:27  Show Profile Send OcA a Private Message
Såg recensionen av Emblas nya slutsteg i Hi-Fi och Musik och blev enormt förtjust! Däremot verkar inte försteget passa min smak riktigt.

Funderar på att köpa två av de fina slutstegen, men vänta med försteg ett tag tills jag hittar ett jag gillar. Kommer då att köra signalen direkt från CD'n till stegen tills vidare. Kommer det att vålla några problem (mer än ett sämre ljud än med en riktig pre) ? Tänkte mer signalstyrkemässigt osv. Har med framgång tidigare använt den variabla utgången när jag inte hade fjärr till förstärkaren och visst fungerade det, men ljudet var märkbart grynigare än med fixed out.

CD'n är en gammal Denon DCD 15550AR som snart ska bytas ut, men slutsteg har prio ett på listan och lönen räcker bara tille n uppgradering i taget. Kan jag köra med CD'n direkt i ett par månader tror ni utan att jag blir vansinnig på ljudet?

Förslag på ett dynamiskt, detaljerat och något varmt och tillbakalutat försteg mottages gärna!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2005/08/30 :  19:53:17  Show Profile Send JonasY a Private Message
Tja att du inte har någon volymkontroll är väl det kritiska kan jag tänka ... Om du inte CD:n har variabel nivåutgång.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/08/30 :  20:22:04  Show Profile Send OcA a Private Message
Finns variabel utgång, så det är lugnt. Vet ej om den går på bitreducering eller om det är någon form av potentiometer inblandat. Står inget utförligt om det i manualen så vitt jag kan se.

Vad jag är orolig för är att signalen skulle vara för svag för att driva stegen?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/08/31 :  08:20:51  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag körde så när jag hade en Denon 3560 i början av 90-talet.
Försteget jag hade var inte av högsta klass och det blev klart bättre när jag anslöt cd-spelaren direkt till slutsteget.
Men 3560 hade en högklassig analogutgång som med lätthet drev slutstegen.
Senare använde jag mig av ett passivt försteg.
Den lösningen var bra tills jag bytte cd-spelare. Då upptäckte jag att den nya cd-spelaren inte orkade driva det hela särskilt bra, och jag behövde ett bra aktivt försteg för att avlasta cd-spelaren.
Det hänger alltså helt på cd-spelarens ork. Det går alltså inte att svara på frågan utan att testa med din spelare.
En begagnad Advantage P1 är nog det mest prisvärda försteget, förutsatt att du kör balanserat.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/08/31 :  18:06:28  Show Profile Send OcA a Private Message
Kör ej balanserat, men kommer ev. att göra det när CD'n byts ut.

Får helt enkelt testa och se om CD'n driver stegen. Gör den inte det får jag väl vända på slantarna och fixa fram ett...

Embla har ju bra billiga steg också, även om just det testade steget i Hifi och Musik inte passar min smak.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000