Author |
Topic |
|
mac
Member
286 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 13:31:34
|
Ännu en amatörfråga Jag är på gång att införskaffa mig en lite bättre anläggning. Det jag funderar mest över nu, är om jag ska köpa golv- eller stativhögtalare. Är medveten om att man missar en del "djup" bas med stativare.
Jag har tänkt lägga 3-7000 riksdaler på högtalare. De högtalare som ligger närmast till hands just nu, är ett par Wharfedale Emerald 97 MK4.
Hur mycket förstärkare kräver en golv/stativ högtalare? Om jag lyssnar mest på Jazz och liknade musik. Märker jag då stor skilnad, just vad det gäller den där "djupaste" basen? Vad mer bör jag tänka på? Är det klokt att kompletera med en sub? Hur dyr bör den i så fall vara och hur ska jag ha råd med det då?
Svara flitigt nu, ni som är inne och förlorade i HiFi-världen |
|
Karl Banan
Member
165 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 13:37:15
|
Jag kan bara säga att Jazz har aldrig varit roligare än när jag skaffade stativare . Du kan alltid uppgradera med en sub senare när pengarna finns till hands.
Vad det gäller förstärkar/högtalarmodell så får jag hänvisa till dina öron och ekonomi. Lyssna på så mycket som möjligt...
K.B.
|
...I'd like to introduce... Mr. Lee Underwood on lead guitar, please... |
|
|
n/a
deleted
1080 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 13:42:05
|
Lyssnar du mest på Jazz rekommenderar jag dig att lyssna på ett par Carlsson OA högtalare, t.ex 50.2, 52.2, 51.2, m.m. De är golvmodeller (förutom 51.2) och är lite speciella i ljudet. Jag tycker Carlsson högtalare låter bäst med jazz. Väldigt verklighetstrogna. Men som sagt, det är inte alla som gillar dem. De är speciella.
|
Herr_Engel:#hififorum@quakenet |
|
|
j.persson
Me, Myself & I !!
549 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 14:17:08
|
quote: Originally posted by Ranefjord
Lyssnar du mest på Jazz rekommenderar jag dig att lyssna på ett par Carlsson OA högtalare, t.ex 50.2, 52.2, 51.2, m.m. De är golvmodeller (förutom 51.2) och är lite speciella i ljudet. Jag tycker Carlsson högtalare låter bäst med jazz. Väldigt verklighetstrogna. Men som sagt, det är inte alla som gillar dem. De är speciella.
Fast lyssna då ännu hellre på OA60 och OA52.3! Förstnämnda är en ny konstruktion, sistnämnda är en uppdaterad OA52 med ny diskant och delningsfilter designat av Ingvar Öhman. Han har förresten tagit fram diskanten också. |
|
|
|
bjarne
RödaTråden vinnare
778 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 14:18:11
|
Om du vill ha sub till jazz ock kombinera den med ev stativare skulle jag rekommendera en liten musikalisk, ex v audio pro sub+ eller Definitive Technology ProSub 80. Dom verkar ligga i din budgetstorlek också ca 2000 resp 5000 skr.
Jazz är ju ganska olika... Det är klart du märker skillnad om du har bråddjup bas eller inte, men frågan är om den musikaliska upplevelsen försämras.
Förslag: Lyssna t ex på omhuldade Monitor Audio bronze B2. Om den lovar vad andra håller, så får du en jättefin relativt lättdriven högtalare högtalare för ca 3500:-. Den dagen du tycker att dom låter för tunnt kan du koppla in en aktiv sub, eller om förstärkaren tillåter en passiv (säljs mycket billigt begagnat i dessa hembiotider). |
|
|
n/a
deleted
1080 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 14:22:56
|
Håller med j.persson, men nya OA52.3 blir ju mer än 7000:- men OA60 kanske matchar budgeten. Frågan är om inte ett par beggade OA52.2 är det bästa valet trots allt, sen kan du uppgradera dem till 52.3 när du får råd.
|
|
|
n/a
deleted
1080 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 14:25:47
|
Det är alltså Öhman som står för uppgraderingen av OA serien.. Tufft! Det visste jag inte. Funderade på en uppgradering av mina OA50.2 men det blev relativt dyrt, så nej, det får vara.
|
|
|
j.persson
Me, Myself & I !!
549 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 14:40:17
|
quote: Originally posted by Ranefjord
Håller med j.persson, men nya OA52.3 blir ju mer än 7000:- men OA60 kanske matchar budgeten. Frågan är om inte ett par beggade OA52.2 är det bästa valet trots allt, sen kan du uppgradera dem till 52.3 när du får råd.
Hej Ranefjord!
Jo, nya OA52.3 ska visst gå lös på 19 papp. Men den är nog ruskprick bra å andra sidan. Har för mig att IÖ hade lite "synpunkter" på Stigs delningsfilter. Det finns nog skäl att tro att det inte bara är så att diskanten är mycket bättre, utan att integrationen blir bättre också.
Förhoppningsvis är OA52.3 försedd med ett riktigt basreflexrör också, men det vet jag inte... |
|
Edited by - j.persson on 2002/10/22 14:40:43 |
|
|
tek
Member
229 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 15:47:44
|
har väl att göra med rummet där du har grejerna. har du inget jätterum så är stativare bättre. |
din hifi låter inget vidare. jämfört med värre grejer. |
|
|
JMlab
Member
595 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 16:19:39
|
Det beror på rummet litet rum=stativare om du inte vill ha muchtomuch bas med sående vågor som resultat.Hur stark förstärkare beror på hurlättdrivna högtalare du har samt hur högt du vill spela. Om du har ett litet rum så hade jag aktat mig för att peta in en sub i rummet do hade de fått trist/bumlig bas som flöjd. mvh JMlab |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"
2165 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 11:49:07
|
Heco Argon 50 eller 70 är ett bättre val än Wharferdale... |
|
|
PatrikM
Member
85 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 18:33:54
|
gäller stor rum = golvare även om man har sub också? Ofta så är det ju samma mellanregister och diskant i stativare och golvare från samma serie. Jag har stort rum 40kvm+ men vet inte om jag vill lägga ut extra pengar på tex jmlab electra 936 om jag kan köpa en 906 för 1/3 av priset. Tänker jag helt fel nu? |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"
2165 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 18:49:52
|
ja det gör du för bra subbar som passar in lika exakt till högtalarna med aktivt filer å allt detdär blir oftast dyra som skamm! |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 22:26:12
|
quote: Originally posted by mac
Ännu en amatörfråga Jag är på gång att införskaffa mig en lite bättre anläggning. Det jag funderar mest över nu, är om jag ska köpa golv- eller stativhögtalare. Är medveten om att man missar en del "djup" bas med stativare.
Jag har tänkt lägga 3-7000 riksdaler på högtalare. De högtalare som ligger närmast till hands just nu, är ett par Wharfedale Emerald 97 MK4.
Hur mycket förstärkare kräver en golv/stativ högtalare?
Hej!
Jag tycker inte golvare för dom pengarna är så mycket att ha. Stativare kräver visserligen ett stativ som kostar en del (om du inte kan göra ett själv, bör vara helt plant mot underlaget men gärna handskas med resonanser på så sätt att dom fortplantas ner i golvet med spikes eller dämpas med kuddar) men högtalaren avsedd att ställas på stativ har garanterat bättre element och mindre lådresonanser= bättre anslag och dynamik. Bra för jazz och akustisk musik. Stativhögtalare är tvåvägshögtalare även om det finns undantag. Med två element blir delningsfiltret enklare och ljudet bättre. Baffelarean blir mindre och sprider ljudet bättre vilket ger friare ljud. Ljudet släpper från högtalaren. Vad gäller basen så spelar inte djupet på pappret inte så stor roll. Snarare att övertonerna är korrekt återgivna. Annars blir basen "blöt" och diffus. Och spelar du inte i ett jättestort rum kan alla stativare fylla det. Gärna om dom har hjälp av en potent (läs: strömkapabel) förstärkare. Vill du ha riktig lågbas (subkontrabasoktaven 20-40hz) så betyder rummet väldigt mycket för slutresultatet. Men då pratar vi helt andra pengar och förstående grannar.
Mvh Johan
Om jag lyssnar mest på Jazz och liknade musik. Märker jag då stor skilnad, just vad det gäller den där "djupaste" basen? Vad mer bör jag tänka på? Är det klokt att kompletera med en sub? Hur dyr bör den i så fall vara och hur ska jag ha råd med det då?
Svara flitigt nu, ni som är inne och förlorade i HiFi-världen
|
Hifiarkeologen |
|
|
PatrikM
Member
85 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 11:32:25
|
quote: Originally posted by Robin Fischer
ja det gör du för bra subbar som passar in lika exakt till högtalarna med aktivt filer å allt detdär blir oftast dyra som skamm!
Ok ska fundera mer innan jag bestämmer mig då... |
|
|
|
Topic |
|