HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 hjälp mina dynaudio1.3se bottnar!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Leon
Member

228 Posts

Posted - 2002/09/25 :  00:05:02  Show Profile Send Leon a Private Message
Hur neurotisk kan man bli egentligen?

Hej! I mina tidigare trådar frågade jag om ersättare till Carlsson 0a52.2. Därför att jag hade lyckats med att spela sönder ett antal...4stycken basselement.Dynaudio tipsades det om,
Lånade hem ett par 1.3se blev helt enkelt förälskad.
Underbara högtalare stereo perspektiv, upplösning och
Den lena diskanten. Men så var det här med effekt tålighet 170watt.
Använder ett gammalt krell ksa 200,arc ls15,
parasound dack 1600 och 2000 drive plus en rel storm 111.
Har på två veckor lyckats bottna elementen två gånger redan
och då är jag försiktig, spelar med volymkontrollen
max klockan 12. Visst man kan dela med filter
Men den goa krellbasen går ju förlorad.

Hur skall jag göra byta högtalare? 25 jubileumsmodelen
eller? Jag tycker hemst mycket om mina högtalre och rummet är
endast 3x4 meter så jag är rädd det blir för mycket bas med en större högtalare.
MVH/Leon

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2002/09/25 :  00:19:35  Show Profile Send bjorn a Private Message
I de flesta fall lämnar en förstärkare full uteffekt när volymkontrollen befinner sig runt klockan 12. Detta självklart beroende på signalkällans utnivå. Förmodligen upplever du att förstärkaren börjar tappa greppet.

mvh

Björn

Go to Top of Page

Leon
Member

228 Posts

Posted - 2002/09/25 :  00:43:26  Show Profile Send Leon a Private Message
krellen tappar greppet?
Jag kan för lite för att mäta upp kondensatorerna 6x33000farad
Det är tre jättestora kylflänsar per sida och de två främre
på höger sida blir inte lika varma som de övriga.
Kanske det är effekt transitorerna? (18 stycken per kanal)
Kan någon hjälpa mig med detta? Bor i stockholms innerstad
krellen väger lite mycket för att enkelt transporteras till
service. Desutom är min lilla Audi A3 för liten!
Snälla hjälp en hifi nörd i nöd
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/09/25 :  00:43:28  Show Profile Send Morgan a Private Message
Hejsan!

Jag ber att få instämma med Björn. Troligen är det förstärkaren som bottnar - inte högtalaren.

Hemma hos min far använder vi en Thule IA350B att driva ett par Contour 1.3SE. Den förstärkaren lämnar sisådär 600 Watt kontinuerligt i fyra ohm, och vi har sannerligen inga problem med att elementen bottnar ens vid RIKTIGT höga volymer. Däremot så har jag hört kraftig dist då vi använde en betydligt effektsvagare IA150B, och försökte pressa den hårt.

Själv har jag ett par 1.3 mkI - den ursprungliga modellen från '92. Den har jag hört med ett stort antal förstärkare, och jag hade myclet roligt den gången jag anslöt ett brottarslutsteg från jamo - ett "Professional 300" - och såg hur först klippningsindikatorn började varna, och sedan hur slutsteget bara lade av... Helt utan att elementen bottnade.

Jag har skrivit flera gånger och rekommenderat effektstarka slutsteg till dessa högtalare, och jag upprepar rekommendationen. Du kanske skulle kolla med ett oscilloskop vad som händer på förförstärkarens respektive slutstegets utgångar vid den volym du spelar på. Eller låta en tekniker göra det.

MVH
/Morgan

*Men kanske är det inte sällan snarare precis tvärtom!
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/09/25 :  00:54:53  Show Profile Send yalpa a Private Message
vad var det jag sa...man kan aldrig få nog med krääääm

frågan är då va ska man ha för slutsteg till dynaudios contour golvare med 4 element/låda och utan biwire möjligheter...

jag tycker faktiskt att det är väldigt dumt att man inte kan köra flera slutsteg, tänk vad en sån skulle leva upp med ett steg till varje element! jag undrar om man kan bygga om högtalaren (utan att ändra i filtret, alltså komponenter) så att den kan köras med flera slutsteg?

Go to Top of Page

Leon
Member

228 Posts

Posted - 2002/09/25 :  01:07:11  Show Profile Send Leon a Private Message
Mitt gamla dynamic precision 6.0 på 250watt
som står i linne skåpet och skäms hörde det där
Go to Top of Page

Hifitrollet
Member

251 Posts

Posted - 2002/09/25 :  07:00:08  Show Profile Send Hifitrollet a Private Message
Tjena Leon, jag till skilnad till dom andra tror helt enkelt att du har nått vad högtalaren tål helt enkelt.
Och varför säger jag så då, enkelt jag känner till både dina högtalare och ditt slutsteg. Dynadio 1.3 SE är 6 OMH:iga och vid 6 omh lämnar ditt slutsteg 2X300 Watt konturnuerligt och du behöver inte känna någon som helst oro för att inte slutsteget räcker till.
Och det är nog som björn säger i regel att du har full effekt vid Kl 12 vilket innebär att du trycker in nästan den dubbla efekten än vad högtalaren tål. Ditt slutsteg driver med lätthet samtliga högtalare i contur sereien. Men varför upplever du det då som du gör, oxå ganska så enkelt, du har ganska så bra grejer så det låter bra utan missljud ända tills dina burkar säger nej. Så vill du spela högre så får du alt ta och byta burkar och inte slutsteg.
Att jämnföra ett Tulesteg med ett Krellsteg även om det specar mer måste ses som vecka 39:es skämt. (inget illa ment, men det är som att jämnföra en volvo och en ferari på en racingbana)
Mvh

Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/09/25 :  07:04:40  Show Profile Send n00b a Private Message
Morgan.... jag har lite strul i en annan tråd med möbelplacering =))

Alltså du som har pillat med 1.3orna hur när har du varit högtalarna i rummen osv =)

kolla gärna tråden "möbleringstrul" =)))

//jonas

......
Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2002/09/25 :  07:22:29  Show Profile Send danielbas a Private Message
Leon!

Jag har tyvärr inga tips förutom att som jag bara spela på kärringvolym. Hoppas inga damer tar illa upp...

Jag har skickat ett par mail till skoggskatt@chello.se. Har du kvar den adressen eller? Det gäller dina högtalarstativ som jag är villig att betala PENGAR för! Kan du inte höra av dig oavsett om du är intresserad eller ej, så jag iallafall vet om du fått mina meddelanden. MVH, Daniel
e-mail: daniel@kristensson.net
tel: 046-389245
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/09/25 :  09:11:26  Show Profile Send j.persson a Private Message
Att spela jättehögt med en högtalare med ett 6,5-tums baselement går bara begränsat bra, hur bra högtalaren än är. 1.3SE går ju dessutom ganska djupt i basen, visserligen beroende på vad man jämför med, men tillräckligt djupt för att en ganska stor slaglängden ska tas i anspråk redan vid ganska måttliga ineffekter. 300 W torde vara mer än väl tillräckligt för att bottna det lilla elementet.

Det bästa förslaget är nog att dela aktivt mellan fronthögtalare och subbas. En fjärde ordningens delning vid 80 Hz kommer tillräckligt högt upp för att högtalarens fasgång inte ska ställa till med problem. Dessutom ligger högtalaren då -6 dB vid 80 Hz, vilket sänker distorsionen i basområdet avsevärt vid höga nivåer.

För att det hela ska fungera krävs naturligtvis bra basmoduler, gärna två stycken.

Jag tror personligen att skillnaden är marginell till jubileumsmodellen. Några dB högre kan man säkert spela dock. Men med subbas kanske du får en sisådär 10 dB extra dynamik. Stor skillnad!

mvh,
Jonas Persson
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2002/09/25 :  12:09:00  Show Profile Send gromit a Private Message
quote:
Originally posted by Hifitrollet
Dynadio 1.3 SE är 6 OMH:iga

Det där stämmer inte riktigt. Kolla data nedan, de är hämtade från Dynaudios hemsida. Högtalarna kräver tillgång till jättemycket kräm för att spelas högt.

Impedance, Nominal: 6 ohms
Impedance, (20-200 Hz): 3.6 - 23.9 ohms
Impedance, (200-20 kHz): 3.7 - 6.1 ohms
Impedance, Phase Shift (20-200 Hz): -53.2º - +28.5º
Impedance, Phase Shift (200-20 kHz): -5.0º - +12.0º
Impedance, HF (200 kHz): 6.9 ohms

______
nobody
Go to Top of Page

Hifitrollet
Member

251 Posts

Posted - 2002/09/25 :  12:20:45  Show Profile Send Hifitrollet a Private Message
quote:
Originally posted by gromit

quote:
Originally posted by Hifitrollet
Dynadio 1.3 SE är 6 OMH:iga

Det där stämmer inte riktigt. Kolla data nedan, de är hämtade från Dynaudios hemsida. Högtalarna kräver tillgång till jättemycket kräm för att spelas högt.

Impedance, Nominal: 6 ohms
Impedance, (20-200 Hz): 3.6 - 23.9 ohms
Impedance, (200-20 kHz): 3.7 - 6.1 ohms

Impedance, Phase Shift (20-200 Hz): -53.2º - +28.5º
Impedance, Phase Shift (200-20 kHz): -5.0º - +12.0º
Impedance, HF (200 kHz): 6.9 ohms

______
nobody

Jojo, instämmer helt, men nu är det ju så att vår käre Leon sitter på ett STORT KRELL ( inget sketet rotel mm) steg som är stabilt ända ner under ett OMH. Det lämnar 2X1600 Watt(klass A) konturlinerligt vid ett omh utan att krokna och nästan 2X 10 000(klass A) dynamiskt. Så jag tror inte att han har några som helst promblem att driva sina dynadio.

Det är inte så många tillverkare som gör så kraftiga förstärkare som krell. Det finns ju en anledning till att krell kostar vad dom kostar.
Tror Nypriset på ett Krell KSA 200 låg på Ca 160 000:- nytt.

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/09/25 :  13:15:41  Show Profile Send yalpa a Private Message
ojj...snacka om att kunna svetsa med högtalarkablarna ser man de siffrorna så förstår man att det inte är strömmen som tar slut utan slaglängden på konen

Go to Top of Page

Leon
Member

228 Posts

Posted - 2002/09/25 :  15:37:02  Show Profile Send Leon a Private Message
VAD GÖRA?

Jag jämförde 1.3se med Mani2 samma bass element men dubbel
uppsättning i Mani2.För mycket bass med Mani då har jag dämpat
rummet Hårt.

En variant är ju som sagt aktivt delningsfilter,
tror det är vägen att gå, men man förlorar ju mycket av den goa
krellbassen om man delar vid 80hz.

Skulle uppskatta mycket om det finns någon teknik freak
i Stockholm området som skulle vilja komma hem till
mig och mätta upp allt det ni pratar om fattar flaska
och kanske sy ihop det ultimata filtret betalar naturligtvis
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/09/25 :  16:06:09  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Inte konstigt att du håller på att spela sönder sådana små plutthögtalare! Vill man ha ljudtryckskapacitet vid låga frekvenser blir det till att skaffa större doningar. Det blir inte heller mycket ljudtryck då känsligheten är mycket låg (86 dB 1 m/2,83 V).

RELbasmodulerna hjälper föga då de ej har inbyggda högpassfilter, så dina små Dynaudio måste spela hela frekvensregistret. Varför så dum konstruktion?

Om jag fick välja mellan fullregistershögtalara + Krellslusteg, eller sidosystem + smart möblerade basmoduler + aktivt delningsilter + 2 ungefär likvärdiga slutsteg, så skulle jag helt klart välja det senare alternativet. (förutsatt samma totalpris.) Eller jag har ju valt förresten, jag kör det senare alternativet! T o m Krell hade jag förut också, en liten fjuttkrell KST100 på 100 W (den fanns att köpa kring -90 - 92), bra ljud men den klippte ganska omedelbart. Krells större förstärkare tycker jag mycket bra om dock.

/Johan L

Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/09/25 :  16:07:20  Show Profile Send mag a Private Message
Jepp 2 basar en i varje hörn eller ännu hellere 4st och då en i vardera av dom främre hörnen (tak samt gol v h), men man kommer lång på 2. Dessutom får du möjllighet att Eq:a bort någon/ett par resonanser i basområdet som dom flesta rum brukar lida av.

Delningsfilter finns tex på www.embla.no eller www.dynabel.no dessutom kan harmony bygga ett åt dig eller InoAudio har Cr-8 och Cr-80 (och kan förmodligen special bygga) för att nämna några.

//Magnus
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/09/25 :  16:14:05  Show Profile Send David A a Private Message
Jag har Krell KSA-200s och 1.3se.... Att spela högt som fasen går det, och jag tror faktiskt att det var jag som rekommenderade dig dom för ett tag sedan. MEN på viss typ av musik med kraftiga passager i 70HZ regionen kan dom faktiskt bottna. Om du däremot jämför med övriga stativare marknaden har att erbjuda så är dom ytterst tåliga. Det konstiga är att dom inte bottnar av den djupaste basen. Men detta ändras om du stoppar i medföljande dämpkudde, då kan dom istället slå igenom vid 30-40HZ. Jag har en HGS-12 till basen och har kompletterat 1.3se med ett 6db filter vid ca 80HZ. Hör med goldenagemusic.
Spelar själv väldigt högt ibland, och känner därför igen mig. Men ett filter hjälper upp det mesta. För nog sjutton spelar dom förbannat högt och rent i resten av registren!
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/09/25 :  16:16:21  Show Profile Send David A a Private Message
PS.. det där med effekttåligheten kan du ta med en nypa salt. Läs hur dom testar sina element. Dom tål nästan vad som helst
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/09/25 :  16:17:45  Show Profile Send dax a Private Message
Du måste spela kräk-högt!!!

Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/09/25 :  16:25:13  Show Profile Send n00b a Private Message
Undra om jag lysckas bottna mina 1.3se med vincent991

precis som att det är något att sträva efter :P

//jonas

......
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/09/25 :  16:33:21  Show Profile Send David A a Private Message
Vi kan ju starta 1.3se klubben verkar det som
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/09/25 :  16:36:06  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by David A

Vi kan ju starta 1.3se klubben verkar det som

Klart vi skall göra det !!! =)))))

//jonas

......
Go to Top of Page

Leon
Member

228 Posts

Posted - 2002/09/25 :  16:47:32  Show Profile Send Leon a Private Message
nej jag spelar inte kräk högt
Men jag gillar DYNAMIK

Om det finns något tips på en (liten) stativ högtalare
som klarar effekten bättre, utan att bli för bass tung
Vore jag glad för tips! Gillar igentligen inte tankan
på att förlora den goa krellbassen läs dynamik

Känslan i magen säger dock mig att troligen blir det ett aktivt
delningsfilter tyvärr. Vilket påvärkar signalen minst?
Harmony ....? Är det ingen som kan tänka sig att komma hem
till mig och mäta?
MED HOPPFULLA HÄLSNINGAR LEON
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/09/25 :  16:47:54  Show Profile Send David A a Private Message
Är det nån mer än jag som har dom i rosewood måntro?
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/09/25 :  17:08:58  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by Leon

nej jag spelar inte kräk högt
Men jag gillar DYNAMIK

Om det finns något tips på en (liten) stativ högtalare
som klarar effekten bättre, utan att bli för bass tung
Vore jag glad för tips! Gillar igentligen inte tankan
på att förlora den goa krellbassen läs dynamik

Känslan i magen säger dock mig att troligen blir det ett aktivt
delningsfilter tyvärr. Vilket påvärkar signalen minst?
Harmony ....? Är det ingen som kan tänka sig att komma hem
till mig och mäta?
MED HOPPFULLA HÄLSNINGAR LEON

Jag tror inte att ett aktivt filter kommer att fördärva signalen på något sätt, jag tror tvärtom att du får ett mycket bättre resultat med aktiv delning och två subbasar.

Kan du koppla ur den inbyggda filtreringen på din nuvarande subbas?

mvh,
Jonas Persson
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/09/25 :  17:15:13  Show Profile Send David A a Private Message
Goldenagemusic syr ihop ett åt dig för bra pris. Det enda du måste veta är ingångsimpedansen på slutsteget.
Den goa Krellbasen försvinner visserligen, men du hade ju liksom jag en sub, så det ska väl ordna sig.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000