HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 hjälp mina dynaudio1.3se bottnar!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/09/25 :  17:18:31  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by David A

PS.. det där med effekttåligheten kan du ta med en nypa salt. Läs hur dom testar sina element. Dom tål nästan vad som helst

Dynaudios effekttålighet är sannolikt hög eftersom talspolarna är stora, vilket ju ger högre effekttålighet. Ventilationen av talspolegapet är också väsentlig.

Men i själva verket tål inte Dynaudios 6,5 tums väsentligen mer än vanliga dynamiska element från andra, normala elementtillverkare, speciellt om man jämför med membranmaterial som tål uppvärmning.

Effekttåligheten är dock helt ointressant i sammanhanget! En stor transient belastar inte effekttåligheten alls, eftersom talspolen inte hinner värmas upp, utan det som är intressant är slaglängden. Skulle tro att det inte krävs speciellt många watt för att bottna basen vid 40 Hz. 50W i 8 ohm kanske? Troligen överskrider man redan då portens linjära arbetsområde med bred marginal!

Väldigt många diskantelement tål lika mycket som de 1000 W som Dynaudio uppger under korta tider. Hur olika element låter när man utsätter dem för sådana effekter är en annan historia dock, och troligen ofta inte så roligt att höra...

mvh,
Jonas Persson
Go to Top of Page

Leon
Member

228 Posts

Posted - 2002/09/25 :  17:24:07  Show Profile Send Leon a Private Message
Jag är så dålig på det tekniska...
Det är däför jag frågar efter någon teknisk antusiast,
som är villig att komma hem för att mätta upp,koppla
ihop och komma med glada tillrop typ du måste ha xxx motstånd
xxx kondensatorer kabel hit och delning dit lol
MVH/Leon
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/09/25 :  17:29:04  Show Profile Send David A a Private Message
quote:
Originally posted by j.persson

quote:

PS.. det där med effekttåligheten kan du ta med en nypa salt. Läs hur dom testar sina element. Dom tål nästan vad som helst

Dynaudios effekttålighet är sannolikt hög eftersom talspolarna är stora, vilket ju ger högre effekttålighet. Ventilationen av talspolegapet är också väsentlig.

Men i själva verket tål inte Dynaudios 6,5 tums väsentligen mer än vanliga dynamiska element från andra, normala elementtillverkare, speciellt om man jämför med membranmaterial som tål uppvärmning.

Effekttåligheten är dock helt ointressant i sammanhanget! En stor transient belastar inte effekttåligheten alls, eftersom talspolen inte hinner värmas upp, utan det som är intressant är slaglängden. Skulle tro att det inte krävs speciellt många watt för att bottna basen vid 40 Hz. 50W i 8 ohm kanske? Troligen överskrider man redan då portens linjära arbetsområde med bred marginal!

Väldigt många diskantelement tål lika mycket som de 1000 W som Dynaudio uppger under korta tider. Hur olika element låter när man utsätter dem för sådana effekter är en annan historia dock, och troligen ofta inte så roligt att höra...

mvh,
Jonas Persson

Sant det där med slaglängden.... Och att spolen skulle brinna upp är inte så troligt. Men en sak som jag undrat länge över är om högtalaren tar SKADA av att slå igenom. Slår inte talspolen i botten då?? risk för tillplattad eller krökt spole? eller är det bara en varningssignal som säger:sänk volymen!
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/09/25 :  17:32:07  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Sant det där med slaglängden.... Och att spolen skulle brinna upp är inte så troligt. Men en sak som jag undrat länge över är om högtalaren tar SKADA av att slå igenom. Slår inte talspolen i botten då?? risk för tillplattad eller krökt spole? eller är det bara en varningssignal som säger:sänk volymen!

Vissa högtalare tar skada av att bottna - skulle tro att detta gäller de flesta elementen på marknaden. Det beror naturligtvis på med vilken kraft man bottnar dem. (2000W in i 20 Hz tar sönder det mesta! )

Har ingen aning om hur motorsystemet på 1.3 SE ser ut. Men låter det inte illa närmar man ligger så långt ut i det olinjära området? Eller det säger bara tjoff och sen brak!?

Mina högtalarer säger lite lätt plågat till, innan man kommer i närheten...

mvh,
Jonas Persson
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/09/25 :  17:35:15  Show Profile Send norman a Private Message
"Men en sak som jag undrat länge över är om högtalaren tar SKADA av att slå igenom. Slår inte talspolen i botten då?? risk för tillplattad eller krökt spole? eller är det bara en varningssignal som säger:sänk volymen!"

Det är olika från element till element. Hade en beyma bas för längesen som tog livet av sig då det kom in lite för låga frekvenser till den så den slog i botten, talspolen blev deformerad så den skrapade i... Men de flesta element är väl mer vettigt uppbyggda så att det tar stopp innan talspolen tar i...(alltså lite mjukare stopp så att man hör attdet börjar låta illa innan det är försent)

Edited by - norman on 2002/09/25 17:36:36
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/09/25 :  17:43:26  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

David, du får testa att höja volymen till THE MAX!

-------------------------------------------------------------------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/09/25 :  18:04:03  Show Profile Send David A a Private Message
Min erfarenhet säger att dom flesta små element säger tjong, osså är dom i botten. Hos tex Jamo Concert 8 och 11 var det hur rent och fint som helst, sen kom en bastopp osså sa det bara tjong! Och hos 1.3se kommer det oftast oxå överraskande, om än i mycket mindre skala. Men då oxå på sådana höga volymer att örat i sig börjar dista(men lyssnar man med hörselskydd låter det rent)
Har faktiskt aldrig hört en högtalare av denna storlek som kunnat spela så högt.
Hos större element tycker jag dock att det brukar börja grumla till sig innan dom slår igenom.

Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2002/09/25 :  20:31:11  Show Profile Send HPW a Private Message
Mitt första inlägg så var snälla

Jag har också problem med att mina 1.3se bottnar och kör med Krell 300i. Dock går det att påverka genom att flytta ut högtalarna från bakre vägg jag har inte så stort lyssningsrum så manöverutrymmet är inte så stort. Man kan oxo prova avståndet mellan högtalarna det påverkar oxo basen.

Jag har oxo provat lite med olika högtalar kablar. Hemflätade kablar insperat av Josef Salavander. Audiqest Indigo och Kimber 8 TC där sistnämda enligt mina öron ger en slankare bas och bottnar inte lika lätt. Enligt importören av Kimber så verkar man dema dynaudio med Kimber kablar vid alla mässor.

En annan anledning är oxo att 1.3se låter oerhört rent så man frestas spela högt så när högtalarna bottnar så är ljudvolymen så hög att det kanppt att prata men kompisen i samma rum. Mina grannar tål inte sådan behandling ofta.

Proton
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/09/25 :  21:23:48  Show Profile Send David A a Private Message
quote:
Originally posted by HPW

Mitt första inlägg så var snälla

Jag har också problem med att mina 1.3se bottnar och kör med Krell 300i. Dock går det att påverka genom att flytta ut högtalarna från bakre vägg jag har inte så stort lyssningsrum så manöverutrymmet är inte så stort. Man kan oxo prova avståndet mellan högtalarna det påverkar oxo basen.

Jag har oxo provat lite med olika högtalar kablar. Hemflätade kablar insperat av Josef Salavander. Audiqest Indigo och Kimber 8 TC där sistnämda enligt mina öron ger en slankare bas och bottnar inte lika lätt. Enligt importören av Kimber så verkar man dema dynaudio med Kimber kablar vid alla mässor.

En annan anledning är oxo att 1.3se låter oerhört rent så man frestas spela högt så när högtalarna bottnar så är ljudvolymen så hög att det kanppt att prata men kompisen i samma rum. Mina grannar tål inte sådan behandling ofta.

Proton

Verkar vara poppis här med Krell och 1.3se.... välkommen till klubben!
Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2002/09/26 :  03:24:53  Show Profile Send danielbas a Private Message
LEON/MARKUS!!!
Har försökt uppmärksamma dig angående dina Acoustic Energy stativ genom e-mail, PM och inlägg tidigare i denna tråd. Du verkar inte ha sett dem (eller ignorerar du dem???).
Grejen är att jag är väldigt intresserad av dessa stativ och erbjuder dig ett mycket fördelaktigt pris jämfört med vad du gav. Du borde inte ha några som helst problem med att hitta ett par andra likvärdiga stativ till dina Dynaudio (som dessutom borde passa dem bättre i storlek). Det finns ju ett antal bra i den prisklassen. Tyvärr kan jag bara tänka mig AE stativen till mina AE2 främst pga högtalarnas storlek/vikt (men även deras samhörighet såklart).
En vädjan alltså: kan du tänka dig att sälja dem till mig?
Priset kan vi väl diskutera per e-mail eller telefon om du är villig att göra denna scoutgärning... MVH, Daniel
e-mail: daniel@kristensson.net
tel: 046-389245
Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2002/09/26 :  03:25:57  Show Profile Send danielbas a Private Message
LEON/MARKUS!!!
Har försökt uppmärksamma dig angående dina Acoustic Energy stativ genom e-mail, PM och inlägg tidigare i denna tråd. Du verkar inte ha sett dem (eller ignorerar du dem???).
Grejen är att jag är väldigt intresserad av dessa stativ och erbjuder dig ett mycket fördelaktigt pris jämfört med vad du gav. Du borde inte ha några som helst problem med att hitta ett par andra likvärdiga stativ till dina Dynaudio (som dessutom borde passa dem bättre i storlek). Det finns ju ett antal bra i den prisklassen. Tyvärr kan jag bara tänka mig AE stativen till mina AE2 främst pga högtalarnas storlek/vikt (men även deras samhörighet såklart).
En vädjan alltså: kan du tänka dig att sälja dem till mig?
Priset kan vi väl diskutera per e-mail eller telefon om du är villig att göra denna scoutgärning... MVH, Daniel
e-mail: daniel@kristensson.net
tel: 046-389245
Go to Top of Page

Hifitrollet
Member

251 Posts

Posted - 2002/09/26 :  07:04:18  Show Profile Send Hifitrollet a Private Message
quote:
Originally posted by Knoppen

Inte konstigt att du håller på att spela sönder sådana små plutthögtalare! Vill man ha ljudtryckskapacitet vid låga frekvenser blir det till att skaffa större doningar. Det blir inte heller mycket ljudtryck då känsligheten är mycket låg (86 dB 1 m/2,83 V).

RELbasmodulerna hjälper föga då de ej har inbyggda högpassfilter, så dina små Dynaudio måste spela hela frekvensregistret. Varför så dum konstruktion?

Om jag fick välja mellan fullregistershögtalara + Krellslusteg, eller sidosystem + smart möblerade basmoduler + aktivt delningsilter + 2 ungefär likvärdiga slutsteg, så skulle jag helt klart välja det senare alternativet. (förutsatt samma totalpris.) Eller jag har ju valt förresten, jag kör det senare alternativet! T o m Krell hade jag förut också, en liten fjuttkrell KST100 på 100 W (den fanns att köpa kring -90 - 92), bra ljud men den klippte ganska omedelbart. Krells större förstärkare tycker jag mycket bra om dock.

/Johan L

Krell KST är ett av Krells sniksteg och kan inte överhuvetaget jämföras med ett KSA steg då ditt var ett klass A-B steg.
Skulle nästan tro det var ett steg som krell helst vill glömma.
Krell KSA 50 S spelar skortan av det steget fast det "bara" är på 2X50 Watt (KLass A).
Tror i och för sig att klass A delen i ditt steg oxå var på 50 watt men det är inget man märker i allafall.
Skulle nog vilja påstå att det är det sämsta slutsteg som Krell har släppt ut på marknaden nånsin.
Samtliga KAV grejer är MKT bättre och dom är inte heller i ren klass A men spelar skortan av KST-steget. Och ändå så är det en bra bit kvar till Krells rena klass A steg. Hoppas att du inte tar illa upp men det är faktiskt ett riktigt skitsteg (förhållandevis) .
Men det har du väl insätt eftersom du sålde ditt.

Från det ena till det andra, är du från trakterna Söderköping ?
Mvh

Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/09/26 :  07:33:56  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:

Är det nån mer än jag som har dom i rosewood måntro?

rosewood ??? vad är det =))))))))))))

klart man skall ha dom i originalfärg =)))))))))

//jonas

......
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/09/26 :  07:35:23  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by Leon

nej jag spelar inte kräk högt
Men jag gillar DYNAMIK

Om det finns något tips på en (liten) stativ högtalare
som klarar effekten bättre, utan att bli för bass tung
Vore jag glad för tips! Gillar igentligen inte tankan
på att förlora den goa krellbassen läs dynamik

Känslan i magen säger dock mig att troligen blir det ett aktivt
delningsfilter tyvärr. Vilket påvärkar signalen minst?
Harmony ....? Är det ingen som kan tänka sig att komma hem
till mig och mäta?
MED HOPPFULLA HÄLSNINGAR LEON

Alvarligt talat så tror jag inte att det finns någon liten högtalare som kan ta lika mycket "stryk" som 1.3se =))))

//jonas

......
Go to Top of Page

Leon
Member

228 Posts

Posted - 2002/09/26 :  08:45:28  Show Profile Send Leon a Private Message
Daniel bas du har meil MVH/Leon
Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2002/09/26 :  09:51:49  Show Profile Send danielbas a Private Message
Leon: nu har du också mail! /Daniel
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/09/26 :  09:57:00  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Bästa lösningen torde vara att komplettera med aktivt delningsfilter av god kvalitet, en extra förstärkare och två subbasar. Du vinner effekttålighet och lägre dist samt större möbleringsflexibilitet. Se även andra trådar på detta tema!
Mvh

Pekka Johansson
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/09/26 :  13:35:01  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Hifitrollet

Krell KST är ett av Krells sniksteg och kan inte överhuvetaget jämföras med ett KSA steg då ditt var ett klass A-B steg.
Skulle nästan tro det var ett steg som krell helst vill glömma.
Krell KSA 50 S spelar skortan av det steget fast det "bara" är på 2X50 Watt (KLass A).
Tror i och för sig att klass A delen i ditt steg oxå var på 50 watt men det är inget man märker i allafall.
Skulle nog vilja påstå att det är det sämsta slutsteg som Krell har släppt ut på marknaden nånsin.
Samtliga KAV grejer är MKT bättre och dom är inte heller i ren klass A men spelar skortan av KST-steget. Och ändå så är det en bra bit kvar till Krells rena klass A steg. Hoppas att du inte tar illa upp men det är faktiskt ett riktigt skitsteg (förhållandevis) .
Men det har du väl insätt eftersom du sålde ditt.

Från det ena till det andra, är du från trakterna Söderköping ?
Mvh

Hej HiFiTrollet!
Jag tar inte alls illa upp. Jag betraktar gärna apparater såsom icke levande ting, och KST100an hade helt enkelt för lite maximal utspänning för mina behov. Ljudet var väl... ja hur var det nu... det var nog så att det "hårdnade till" ju starkare man spelade (före klippning), mer distorsion helt enkelt. När spänningsklippning inträdde blev det förstås väldigt mycket mer distorsion. Det var främst den relativt låga klippspänningsnivån som gjorde att jag sålde steget. Vänner rådde mig då att inte sälja den med ung följande: "ja men det är ju krellwatt, dubbelt i halva impedansen, och fyrdubbla i färdelels impedans". Jo visst, men den klipper fortfarande vid samma* spänning sade jag, men det var det ingen av dem som förstod.

* Eller något lite lägre spänning i praktiken.

Jag vill minnas att klassikern KSA-250 hade storleksordningen mindre än 15 watt klass A*, trots att den var specad i 250 watt klass A. Ändå blev den vädigt varm. Skulle det har varit äkta klass A fullt ut i 250 W hade den blivit väsentligt varmare och varit betydligt större.

* Stod i ett nummer av tidningen Audio & Video har jag för mig.

Krell har ju numera gjort elagantare lösningar med sin Sustained Plateu Bias, verkar vara en rimlig konstruktion.

Snygg var den* i alla fall. Den fanns först i bara svart och kom sedan med titanfärg med svarta handtag, det var den jag hade.

* KST100

Jag bor inte i Söderköping. Bor i Stockholm.

/Johan

[green]Insyltad i branschen genom:
1. Teracom, utveckling av nya tjänster inom audio och förbättring av ljudkvalitet. Teracom ar de som sänder TV och radio över Sverige, bekant även som huvudägare i Boxer
2. Egen firma "J L New Home Technology"
3. Ideellt arbete genom att skriva recensioner av apparater till Musik och Ljudteknik.[ /green]

Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/09/26 :  14:10:15  Show Profile Send David A a Private Message
quote:
Originally posted by n00b

quote:

Är det nån mer än jag som har dom i rosewood måntro?

rosewood ??? vad är det =))))))))))))

klart man skall ha dom i originalfärg =)))))))))

//jonas

......

Har man mörka träslag i övrig kan det sticka lite i ögonen med birdseye maple eller vad det nu heter. Förresten så blir det en mycket snygg kontrast mellan element och låda med rosewood kan jag lova. Till och med så min ex sambo var helt lyrisk över dom
Go to Top of Page

Leon
Member

228 Posts

Posted - 2002/09/28 :  10:55:23  Show Profile Send Leon a Private Message
Tack för alla tips och förslag.
Blir väl ett aktivt delnings filter då..
Svårt det där.. Jag tror mig veta veta vilket
ljud jag vill uppnå, men vilket är vägen
med mitt rum ... ja ni vet roligt är det

MVH/ Leon Dynamic
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2002/10/19 :  21:58:32  Show Profile Send HPW a Private Message
Gamal tråd med ny lösning. Jag kör med Krell 300i men numer som slutsteg och har upgraderat med ett bryston PB 25 som försteg. Efter detta har jag inga problem med att basen bottnar. Mycket bättre renare definerad bas förutom allt annat som blir bättre.

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/10/20 :  17:40:10  Show Profile Send David A a Private Message
Lite lustigt att du skrev sådär, för jag har oxå precis bytt försteget mot en Tact... Och trots att det blev mer, djupare och bättre bas så har jag helt plötsligt börjat kunna spela högre än förut. Faktum är att jag har plockat bort subben för tillfället!
Och detta trots att jag kör Tacten i bypass, dvs rakt igenom.
Mycket underligt...
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/10/20 :  17:59:30  Show Profile Send celef a Private Message
Förmodligen stod subsonictonkontrollen på max! |-)

sound pollution
Go to Top of Page

Leon
Member

228 Posts

Posted - 2002/10/22 :  15:49:22  Show Profile Send Leon a Private Message
Knoppen var hemma hos mig och mätta, kopplade in aktivt delningsfilter till rellen. Lät bättre men inte bra pga att rellens inte har inbyggda högpasfilter. Precis som någon nämt tidigare.
Var även hemma hos Knoppen och lyssnade DYNAMIK fattades inte.

Fick numret till Ingvar Öhman som kom hem i lördags, han tyckte att två bastorn på 3 stycken åtta tumare per sida i skilda lådor skulle
vara bra. Elementen skulle spela in i sidväggarna som jag förstog,
som inget vet var detta aragemang skulle diffusera de långa basvågorna. Kanske jag fattat fel! Men mer DYNAMIK måste det ju bli.

Skall hem till honom och lyssna snart,får se om jag kan lie det
MVH/Leon dynamic
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/22 :  15:59:29  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Du verkar ha hamnat i goda händer!

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000