HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur bör bassen låta ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2005/08/29 :  01:30:47  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Selling England by the pound är bland det bästa som Genesis har skapat och anses vara en av det bästa som gjordes under 70 talet.
Peter Gabriel har fått beröm, Steve Hackett har fått erkännande för sitt solo på gitarr på låten Fifth of firth som är väldigt omtyckt av mig. Jag brukar lyssna ofta på låten och märker bassvågor som känns ordentligt i magen.
Min fråga till er som har bra anläggningar och har tillgång till denna härliga skivan: vad anser ni om bassen just på denna låten ? är den bumlig och borde gå att tämjas ? eller ska den låta på det visset ? den kör ju luften i huset till något liknande en orkan...
och jag överdriver inte, eller ???

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/08/29 :  09:33:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det fick bli Genesis till morgonkaffet. Det finns väldigt mycket basinfo på den låten, rena bombmattor med en massa olika sorters godis i. Bassynt och elbas blandat, ganska komplext spelat också. Bra testspår, tackar för tipset!

Jag tror att om det finns problem med ditt rum så drar de garanterat igång resonanserna, särskilt de långa synttonerna som kommer efter 6-7 minuter. Och har man en högtalar/förstärkar-kombination med dålig upplösning i basområdet blir det en enda gröt.

Kul, kom att tänka på detta:
Den första konsert jag gick på var Genesis, året var 1978. Peter Gabriel och Steve Hackett hade lämnat skutan så Phil Collins drog då hela lasset med Chester Thompson som förstärkning på trummor. Men den konserten är ändå en av det bästa jag sett. (En trummis som som platsar i Zappa/Mothers of invention håller garanterat yppersta världsklass.) Jag såg dem i Tyskland 1983 också men då var de inte så bra längre.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/08/29 :  10:40:30  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Då missade du dom -76 när Steve Hackett fortfarande var med.
Den konserten var faktiskt mycket bättre, mer spektakulär. Då hade dom kvar mycket av den film och bildvisning i bakgrunden som dom körde på Peter Gabriels tid, och det var mer fart på Phil Collins på scenen. Han stod inte stilla en sekund. -78 verkade han nästan ointresserad, och jag minns att jag var mycket besviken. Inte blev det bättre av att han också refererade matchen mellan Sverige och Österrike i fotbolls-VM som pågick samtidigt, och som Sverige förlorade, från scenen. Det förhöjde inte stämningen.
Fast mina förväntningar var ju skyhöga på den konserten, och det spelar ju in en del.
Jag skall lyssna på låten hemma, men det är sant att Rutherford använde mycket baspedaler vid sidan av basgitarren. Han switchade ofta över till kompgitarr och spelade då basgångarna med baspedaler. Det blir ju då inte lika distinkt.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/08/29 :  22:01:05  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag tror att om det finns problem med ditt rum

Det tror jag med efter att ha lyssnat själv. Jag såg också det som är lite typiskt för 70-talet att basen faller av efter 50Hz och på just den här låten som vi talar om ligger ändå 23Hz -20dB under 50Hz 6 minuter in på skivan. Jag gillar skivan även om stereo bilden är lite smal. Det ska bli kul att lyssna på skivan igen den subwoofer. Om ett par/tre veckor skulle jag tro när jag får tillbaka min stärkare.
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2005/08/29 :  23:11:34  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Om du har problem med vissa frekvenser i basen och du samtidigt har basstarka högtalare är det troligt att du får ett bumligt resultat med den låten. Mina Maggie 3.6:or som är ganska slanka (men rena) i basen är mycket lättare att få till i basregistret än de basstarkare Martin Logans, jag hade tidigare, som kunde få igång rummet rejält.

Känns bistert att inte ha sett Genesis under sin storhetstid (dvs med PG), men en av dom absolut bästa konserter jag sett var Gabriel på WOMAD-festivalen i Bath 82. Förutom hans vanliga band fanns Ekome Dance Company (surdo drums) samt Peter Hammill (B vox) på scenen. Mäktigt minst sagt. (förband; Simple Minds)
Bland allt intressant på festivalen demonstrerade också Robert Fripp "Frippertronics" i en liten lokal där vi i publiken fick tillfälle att ställa frågor om hans olika projekt genom åren. Vilka minnen

Edited by - Sceptic on 2005/08/30 20:28:44
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2005/08/30 :  14:00:27  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Tack för responsen.
Det blit intressant att höra hur låten kommer att låta med en subwoofer.... Har en känsla att en subwoofer är onödig för just denna låten som har bass i överskott, men hör gärna av dig om hur det låter.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000