HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur många watt klarar en högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Carlos
Member

240 Posts

Posted - 2005/08/28 :  18:39:59  Show Profile Send Carlos a Private Message
Jag skall köpa ett par audio physics avanti, och där bak står det 30 - 250 watt men jag har ett slutsteg som ger ut 400 watt per kanal.

Min fråga är klara avantisarna att drivas med ett 400 watts per kanal slutsteg ?

Edited by - Carlos on 2005/08/28 18:40:29

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/08/28 :  18:45:24  Show Profile Send KennethS a Private Message
Skulle nog säga att det aldrig kan bli för mycket effekt. Det är snarare hur du spelar som avgör. Dvs hur starkt du spelar. Jag har hellre för mycket effekt än för lite effekt. Det är klart farligare. Så andas ut du!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Carlos
Member

240 Posts

Posted - 2005/08/28 :  18:49:13  Show Profile Send Carlos a Private Message
Tack för svaret kenneth

gött nu kan jag köpa mina avantis utan att oroa mig
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/08/28 :  20:08:09  Show Profile Send Haakan a Private Message
hur mycket effekt ett par högtalare klarar är ju starkt beroende på vilken frekvens som spelas samt 1000 andra orsaker...du kan spela med vilken högtalare som helst med 2st 10000w block så länge du inte vrider på så att elementens x-max överskrids

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/08/28 :  20:53:35  Show Profile Send Adagio a Private Message
Det är väl också en fråga om hur ren signal en effektförstärkare kan producera? Att förstärkaren har hög effekt är närmast en garant för att slipper problem men att den förlorar kontrollen över högtalarens koner. Jag förstår inte att denna parameter står med på produktblad för högtalare, oväsentlig info kan tyckas. Hellre en mätning med impedans och fas så man ser vad som krävs, om den är en besvärlig last strömässigt eller effektmässigt.
I hemmiljö spelar man ju inte aphögt men det kan ändå krävas mycket effekt momentalt, klarar effektförstärkaren det utan att krokna är det inga problem, men om den får gå på knäna så är det risk för högtalarens liv och lem.
Man kan mao aldrig ha för mycket effekt att tillgå.
Det vore som om en däcktillverkare skulle skriva hur många hästkrafter deras däck klarar.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/08/29 :  02:53:52  Show Profile Send KennethS a Private Message
Hehe lycka till och jag hoppas du blir nöjd!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/08/29 :  13:36:47  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Det är ingen fara, du hör höra om du "går över gränsen", om en högtalare matas med en ren signal vid sin angivna max nivå så är faran betydligt lägre än om den matas av en ansträngd förstärkare på gränsen att klippa.

Själv sitter jag nöjd med ca 10ggr effekten per ellement än dessa som bäst hanterar, ingen fara alls.

Exempel :

2st domediskater från vifa har tillgång till ca 450W vardera 1kHz och uppåt, väl mer än vad de vid denna delningsfrekvens mäktar med.

2st 6,5" från vifa har tillgång till samma effekt per enhet upp till 1kHz.

Detta fungerar aldeles utmärkt, det finns ingen anledning till oro.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/08/29 :  14:47:59  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Jag har alltid hört att watten inte spelar så stor roll, det är distortionen som de inte klarar av.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/08/29 :  15:30:37  Show Profile Send Knoppen a Private Message
LarsTokyo, inte riktigt distorsionen i normal mening (då man spelar under klippgränsen). Orsaken är att distorsionen vid klippning ger väldigt mycket övertoner i diskantregistret, vilket brukar kunna elda upp diskantens talspole. Därför är det ofta med små förstärkare som man spelar för starkt med (de klipper) som gör att högtalarna går sönder.

Men visst kan man mangla sönder baselement också med för mycket effekt (för stora konutslag i allmänhet). Speciellt sådana baselement där talspolen kan slå i polstycket. Inte bra konstruktion då!

Så Carlos, det GÅR att spela sönder högtalarna med olämpligt användande, men det gäller egentligan alla högtalare oavsett fabrikat. Använd volymratten med god känsla. Börjar det rassla och låta illa, sänk! Högtalarspolar värms upp efter ett tag, så man kan hinna sänka innan de "brinner" upp. Tejpa fast volymratten när det är party, spriten tenderar till att folk blir ytterst oaktsamma om sin egen och andras hörsel samt anläggningens överlevnad.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/08/29 :  15:53:32  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Ett räkneexempel.
En högtalare ger c.a 90 dB vid 1W vid 1 m avstånd(varierar beroende på högtalare naturligtvis).
2 högtalare ger 93 dB
Rumsdämpning, c.a 3 dB, vi är tillbaka vid 90 dB.
Nu ökar vi effekten:
2 W ger 93 dB
4 W ger 96 dB
8 W ger 99 dB
16 W ger 102 dB
32 W ger 105 dB
64 W ger 108 dB
128 W ger 111 dB
256 W ger 114 dB
400 W ger 116 dB

Med detta vill jag säga att trumhinnorna förmodligen ryker före högtalarna.
Tror jag. Om jag räknat rätt. Eller? Vad var frågan förresten?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/08/29 :  16:10:38  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Björn-Ola :

Bra exempel, men detta förutsätter att högtalarna i fråga klarar att lira 116dB precis lika smärtfritt som om de spelar 93dB, vilket i flertalet fall av hemma och hifi högtalare säkerligen är högst osanolikt.

Vad jag menar är att i detta exempel möter vi den obegränsade högtalaren, men mattematiken är nog riktig.

Knoppen :

"Orsaken är att distorsionen vid klippning ger väldigt mycket övertoner i diskantregistret, vilket brukar kunna elda upp diskantens talspole."

Japp, men lägg därtill det faktum att om en stärkare "klipper" så syftar ordet till att toppen på vågformen "klipps" vilket i praktiken medför en viss grad av likspänning som det passiva filtret i högtalaren sedan inte vet riktigt hur det skall hantera, och det kan då bli så att hela dosen likspänning delas upp över både bas och diskant element, resultatet blir då i de flesta fall en bränd talspole i diskanten.

Rätta mig gärna om jag har fel, men jag tror detta stämmer.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/08/29 :  16:23:29  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Du menar att högtalarna börjar komprimera vid högre effekter?
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/08/29 :  16:45:34  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Martinsson. ett högpassfilter (till diskanten) släpper inte genom några DC-komponenter. Att filtret inte riktigt skulle veta vad den ska göra av inkommande signaler är förstås sant, filtret kan inte tänka! Däremot filtreras alla inkommande signaler på samma sätt, förutsatt att det är linjära förhållande som råder (vilket det normalt är). Filtrets beteende styrs helt och hållet av fysikens lagar som kan beskrivas med differentialekvationer. Normalt sett kommer det inga DC-komponenter ur ett slutsteg när det klipper, normalt klipper det lika mycket på den negativa signalhalvan som den positiva.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/08/29 :  17:18:28  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Ni har även en annan sak att tänka på, och det är värmen som kan uppstå vid långvarig hård drift. Vissa element är ventilerade på olika vis, och klarar mycket hård belastning.

Det finns även vattenkylda högtalare, och fläktkylda högtalare

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/08/29 :  17:33:26  Show Profile Send Mnyb a Private Message
"alla" högtalare effektkomprimerar, en del väldigt lite men särskillt i basen.
Dessvärre klipper inte alla förstärkare symetriskt ? en del kan t.o.m oscillera har jag hört ?
Molt testar väl i allmänhet "vettigt" konstruerade grejor
Mycket high end verkar inte vara vettig, med det är en annan debatt
Enligt en gammal hifi handbok från 1977 så använde i alla fall då, många högtalartillverkare en brussignal med en spektral sammansättning som var nåt slags genomsnitt för musik ? Sedan testade man högtalarna under en längre tid med denna signal.
Men redan då var man inne på att detta inte längre stämde för modern musik, en modern sönderkomprimerad skiva med synthar och distad elgittar har troligen mycket högre energi i de övre registren en t.ex en symfoni orkester, alltså i relativ bemärkelse.
Det verkar vara mycket lättare att elda diskanter i äldre högtalare.
dessutom då många plattor idag har väldigt lite dynamik så blir den kontinuerliga effekten högre.
För sa man att medel effekten när man spelade högt bara var ett par watt även om man var nära klippning i effekt topparna.

Vill man förstöra basarna i en bassreflex högtalare skall man spela toner långt under resonans frekvensen för porten, då spelar ellementen i princip i fri luft och gör ganska festliga uttslag på flera cm, detta kan man tänka på då man kör någon testskiva.

Dessa komplikationer har fått många högtalar tillverkare att ange
"rekomenderad förstärkar effekt" istället för "effekt tålighet".

Det enda man kan göra är att använda sunt förnuft, det tycks i praktiken vara möjligt att spela sönder de flesta högtalare med nästan vilken förstärkare som helst

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/08/29 :  21:11:49  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Knoppen :

Då står jag rättad, tack för lektionen.

Men om vi hypoteserar lite, jag har ett par frågor som du kanske kan svara på (om trådskapern tillåter).

Vid klipp (om vi drar det till det extrema) borde vi då inte få något som kan liknas vid fyrkantsvåg, dvs exempelvis +30VDC -30VDC +30VDC -30VDC etc... ?

Bode inte det samma hända även vid mild klippning, dvs att man får pendlande neg och pos likspänning ur slutsteget, föutsatt att detta inte är utrustat med skyddskretsar så som limmiters ?

Och hur läser filtret det som händer mellan dessa DC pendlingar, det blir ju aldrig en hel period, eller ens en halv, och hur tolkar då filtret detta ?


NN :

Heatcompression är ett problem som det har brottats med länge, och JBL har ju lyckats synnerligen väm med sitt SVG (super vented gap), inget man vanligtvis ser eller hör talas om på mer vanliga hifi högtalare dock, jag tror att comunity laborerade lite med luftkylning.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/08/30 :  00:12:12  Show Profile Send Blue a Private Message
Adagio: "Man kan mao aldrig ha för mycket effekt att tillgå."

Det lär finnas undantag faktiskt. Vissa rörkonstruktioner ska enligt expertisen inte låta bra tillsammans med effektstarka transistorförstärkare, även om dessa är av mycket god kvalitet. Har aldrig fått en bra förklaring på varför dock.

Mnyb: "Det verkar vara mycket lättare att elda diskanter i äldre högtalare."

Utöver ditt resonemang om ökad komprimering i inspelningarna som förklaring, så är det väl generellt så att hemmahögtalarna har fått mer effekttåliga konstruktioner under senare årtionden.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

timse
Starting Member

36 Posts

Posted - 2005/08/30 :  01:31:34  Show Profile Send timse a Private Message
martinsson> Om du gör en fourierserieutveckling av en fyrkantsvåg så får du svaret. Lägsta frekvensen blir inte dc utan frekvensen på fyrkantsvågen. Däremot så innehåller en fyrkantsvåg väldig höga sinusar (se bilden).




Edited by - timse on 2005/08/30 01:43:31
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/08/30 :  06:20:46  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Snygg kurva Timse ! men borde trots allt inte vara symetrisk kring O ?
Men det är också möjligt att du kan mer matte än jag har glömt :-)
Och ja mitt långa resonemang mynnar ut i att gamla högtalare hade klenare diskanter, ingen kylande olja eller extremt värmetåliga talspolar aluminium membran etc.

OT jag har läst om folk som har gått förbi powercompression problemet m.h.a "strömförstärkare"
dvs väldigt hög utimpedans(i praktiken oändlig ) till skillnad från vanliga slutsteg med som nästan är ideala spänningskällor. Dessa konstruktioner har ofta varit aktiva högtalare eftersom man måste kompensera både lådvolym och frekvensgång etc p.g.a obefintlig dämpfaktor detta låter frestande för t.e.x en sluten baslåda då lådvolymen antagligen blir mindre för samma element, det skulle även finnas nån teoretisk fördel vad gäller distorsionen, man undrar bara vad som händer med Q och transient respons ? men där tar mina nuvarande kunskaper slut.

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/08/30 :  10:37:35  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Martinsson skrev:
quote:
Knoppen :

Då står jag rättad, tack för lektionen.

Men om vi hypoteserar lite, jag har ett par frågor som du kanske kan svara på (om trådskapern tillåter).

Vid klipp (om vi drar det till det extrema) borde vi då inte få något som kan liknas vid fyrkantsvåg, dvs exempelvis +30VDC -30VDC +30VDC -30VDC etc... ?

Bode inte det samma hända även vid mild klippning, dvs att man får pendlande neg och pos likspänning ur slutsteget, föutsatt att detta inte är utrustat med skyddskretsar så som limmiters ?

Och hur läser filtret det som händer mellan dessa DC pendlingar, det blir ju aldrig en hel period, eller ens en halv, och hur tolkar då filtret detta ?


NN :

Heatcompression är ett problem som det har brottats med länge, och JBL har ju lyckats synnerligen väm med sitt SVG (super vented gap), inget man vanligtvis ser eller hör talas om på mer vanliga hifi högtalare dock, jag tror att comunity laborerade lite med luftkylning.



Som du kan se av de utomordentligt fina fourierserieutvecklingarna som Timse visar ovan, så kan du se att det som du kallar för "DC" bara pågår under samma tid som en halv period av grundtonen. För att en signal skall kallas för likspänning "DC" får det inte finnas några svängningar av polaritet i tiden, som ett batteri helt enkelt.

Filtret i högtalaren tänker fortfarande inget och behöver inte "läsa" heller , utan filtrerar precis som om vilken signal som helst hade nått filret, skillnaden blir bara att det kommer väldans mycket mer högfrekvensenergi till diskantelementet. Allt enligt hur signalen ser ut, som man kan tänka i frekvensplanet att det blir en massa övertoner som fourierserietvecklingen illustrerar ovan. Detta innebär mer ineffekt till diskanten som till slut överhettas och går sönder.


Bra bild, Timse! Och jo, som påpekas så borde nog kurvorna ovan vara centrarade kring x-axeln så att det framgår att det är negativ spänning i nedre halvan av fyrkantvågen. Det är bara att tänk sig det så stämmer kurvorna.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..

Edited by - Knoppen on 2005/08/30 10:39:24
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/08/30 :  17:06:06  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Tack för förklaringen, återigen har detta forum lärt mig något.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/08/30 :  17:18:00  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Trevlig tråd! Utökning i förhoppning om att förtydliga är just AC och DC. AC står som så många (alla?) vet för alternating current, dvs svängande eller växlande ström.

Däremot kan man säg att det är DC under vissa begränsade perioder. Pulser med |DC|?

Vidare från Martinssons intressanta frågor:
quote:
Och hur läser filtret det som händer mellan dessa DC pendlingar, det blir ju aldrig en hel period, eller ens en halv, och hur tolkar då filtret detta ?
...är ju besvarat av time. Nästa fråga är hur en högtalare klara av att återge detta. En högtalare som har ju ett ändligt passband och som väl aldrig kommer nå ner till just DC!




Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000