HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nu ska 80 hz höras igen!!!Akustikfråga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2005/08/28 :  13:30:03  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Hello!!

Nu ska jag fixa men jag vet ej vilken väg(g) som jag ska ta

Jag har som jag skrivit förrut stort problem med utsläckning av ca 80hz vid lyssningsplatsen.

Nu möbleras det om lite och diffusorn billy har inföskaffats



N ska utrymmet vid sidorna av Billy byggas ut så att Billy ser "inbyggd" ut, hajar alla


OK!!! Vad ska jag bygga vid sidorna av Billy för att slippa problemet vid 80 hz
Måtten är på vänster sida 215*123*28 cm,höger är215*83*28 cm.

prövat lite med lösa isolerplattor men det känns som jag fammlar i blindo(dövo).

Det som byggs kan döljas av draperier så estetiken är ej av högsta prio.

Hoppas på massa kloka svar från akustikexpertisen här!!!

mvh Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660

Edited by - Orpheus on 2005/08/28 13:38:54

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/08/28 :  13:53:57  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Du bör bygga en hög låda med en lång slitsad port! Det hela får bli en helmholtz-absorbent. Jag undrar om verkligen 80Hz är grunproblemet...om du inte egentligen har ett problem vid 40Hz, dubbla våglängden. Här har du säkert en peak! DEN skall dämpas.

Gör slitsen (/porten) varierbar. Dela eventuellt upp lådan i två kaviteter så kan du stämma av samma ELLER två olika frekvenser.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2005/08/28 :  15:23:26  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Aj då!
Menar du att en seriös mätning av rummet kanske vore på sin plats innan man börjar fixa???
Nån som vet vart man kan vända sig i Norrköpingsområdet med detta+
Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660

Edited by - Orpheus on 2005/08/28 15:23:52
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/28 :  16:46:51  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Kör ett frekvenssvep så märker du ganska bra var du har problemen.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2005/08/28 :  17:22:32  Show Profile Send Orpheus a Private Message
har kört30,40,50hz...osv o vid 80 hz blir det nästan tyst men om jag ställer mig upp så dånar det ordentligt
Kan en peak på en annan frekvens ge de här fenomenen????

P

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/08/28 :  17:35:02  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Gör ett eget frekvenssvep.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41069&SearchTerms=frekvenssvep

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/08/28 :  18:09:45  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Jag har ett liknande problem i mitt rum vilket du/ni kan se på den här mätningen.



Exakt vad lösningen är vet jag inte, några bredabsorberande hörnmojänger a'la RPG ProCorner, Auralex LENRD eller Golden Age Musics nya hörnkilsabsorbenter vore kanske en bra start.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/08/28 :  21:01:31  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Tog en ny mätning nu ikväll efter lite justeringar och mätte lite längre ned vilket visade sig att (förmodligen) avslöja anledningen till dippet.



En peak vid 30 Hz vilket betyder återkommande problem vid 60, 90, 120 Hz. Tydligen sker det en utsläckning vid ~60Hz. 30 Hz är ingen rolig frekvens att börja jobba med

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/08/29 :  00:34:01  Show Profile Send Haakan a Private Message
prova även att placera högtalarna i hörnen på rummet och mät vid motsvarande hörn

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/08/29 :  15:21:43  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Euphonic-Jonas, vad är frekvensupplösningen på dina ovan visade kurvor? Att jag frågar beror på att de ser orimligt "släta" ut.


Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/08/29 :  15:41:45  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Det är Excel som fixar kurvorna mellan noderna, jag borde kanske ha visat med brytpunkter så att man ser mätintervallen ... ...som är:

20, 25, 30.1, 40, 50, 63, 80, 100, 125, 160, 200Hz (på den grafen)

Mätte dock även 250, 315, 400, 500, 630, 800, 1k, 1k25, 2k5, 3k15, 4k, 5k, 6k3, 8k, 10k, 12k5, 16k och 20kHz.

Lite bakgrundsinfo kanske. Testskivan jag har nyttjat är Rives Audio's Test CD II och ljudtrycksmätaren är en Voltcraft från Conrad International, vilken ska vara samma ljudtrycksmätare som Radioshack. Högtalarna är specad 38Hz -3dB.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/08/29 15:43:11
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/08/29 :  16:53:06  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Orpheus, jag ser att du frågar samma fråga på två forum, du kan ju kika på mitt svar på det andra.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=7500

På andra forumet fanns ingen bifogad bild, men med hjälp av din bifogade här ovan, så är det fullt möjligt och troligt att det är reflexen i väggen bakom lyssnaren som är skälet till det hela. Jag bedömmer i detta läge att inga åtgärder är nädvändiga. Vill man studera det mer, behöver mer omfattande rumsakustiska studier genomföras. Jag råder dig till att inte mäta på egen hand. Förvisso går det bra att mäta själv, men att för att kunna dra de rätta slutsatserna behöver man kunna en hel del om rums- och psykoakustik.



Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2005/08/29 :  17:27:18  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Tack för alla svar
Ja det det här verkar inte vara så lätt som jag trodde

Mina burkar lämnar väl lite att önska i fråga om ljudåtergivning men det ska inte spela någon större roll i den här frågan eller....?
Någon speciel bummelbas upplever jag inte

quote:
Jag bedömmer i detta läge att inga åtgärder är ndvändiga.

Du menar att det inte finns nått att göra åt detta eller..??
Inte ens efter en bra mätning som visar problematiken?

P

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660

Edited by - Orpheus on 2005/08/29 17:32:27
Go to Top of Page

dude
Member

103 Posts

Posted - 2005/08/29 :  18:08:50  Show Profile Send dude a Private Message
Du bör undvika att investera i diverse bredbandasborbenter mm eftersom dessa inte kommer lösa dina problem. Vad knoppen menar är att för att verkligen göra något som löser "problemet" innebär att man tar en ordentlig titt på rummets geometri och i princip bygger ett kontrollrum av det, detta kostar mkt pengar och kan väl anses vara overkill för den normalt hifi-intresserade. Men om man vill ha bästa ljud så lägg slantarna på kvalificerad akustisk hjälp i stället för att köpa diverse akustikreglerande produkter som kanske inte ger mer än de förstör.

pillnius??
Jobbar som rumsakustiker
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/08/29 :  20:33:40  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Orpheus!
Nej, jag menar att _OM_* det är reflexen från bakväggen som ger den _mätmässiga_ dippen, så _hörs_ i den den inte på samma sätt som den syns på en mätkurva.

* Vilket är troligt, men ej helt säkert, man kan behöva studera rummet närmre för att kunna utesluta andra orsakssamband.

Edit: Helt fel ord, rätt ord i fetstil!

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..

Edited by - Knoppen on 2005/08/29 21:33:42
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2005/08/29 :  21:24:29  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Okej!
Lägger in några fler foton o mått i morgon får vi se om vi kan få ut nått av det


Ha det bra Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2005/08/30 :  10:30:56  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Här kommer bilder o mått!
Man ser i alla fall hur rummet ser ut



Sett från Billy

Rummet är 215.högt o 5.95 långt.



Vrider vi huvudet lite åt höger



Ytterligare en vy på högerväggen

Rummet är ca 4 meter brett o spiseln börjar 1.7 meter från högtalarvägg o är 1.25 meter bred o 0.75 meter djup


Så ser det ut lite rörigt men när det är klart i rummet så är det meningen att det ska bli ett japanskinspirerat rum med mycket naturfärgat.
Givetvis med akustikförbättringar integrerat i inredningen o förhoppningsvis ett par nya högtalare
P


Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/08/30 :  10:42:20  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Som det ser ut av bilderna att döma, så skulle du vinna mycket i ljudåtergivningshänseende av att ha mycket mer möblemang. Bokhyllor, mer mattor längs kanterna av golvet. Draperier eller konsttextilier på väggarna. Mer fåtöljer. Mer tavlor, gärna i olja. Mer saker helt enkelt!

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/08/30 :  10:51:50  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Frågan är hur mycket av det som kommer påverka svackan vid 80Hz bortsett från eventuellt bokhyllan.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2005/08/30 :  10:57:48  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Tanken är att högtalarväggen ska göras om till en stor dämpvägg med japanska mönster o även förstareflexen ska dämpas.
Problemet är att vi vill ha lite "less is more" i rummet.
Tämte på högtalarväggen,ramen som ska byggas ska väl sträcka sig ca 1 dm utanför högtalarna,ska man ha dämpskivor i hela ramen eller ska man lämmna lite i mitten(sett lite olika bud om detta)?

Tack för era svar!!

Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660

Edited by - Orpheus on 2005/08/30 11:05:05
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/08/30 :  13:51:06  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Med "dämpväggar" enligt ditt förslag, finns det risk för "bumlig bas". "Dämpväggar" är inget undermedel för att få till ett totalljud som är fritt från anmärkningar. Man bör istället ta ett helhetsgrepp och inte bara sikta in sig på enskilda delar av rumsakustiken. Detta är inget som jag vill rekommendera dig till att bygga på vad folk på internet säger till dig att du ska göra, då förslagen mycket ofta är rena gissningar. Jag rekommenderar dig istället att vända dig till en akustiker som är van att designa rum för högtalarlyssning som besöker dig. De flesta akustiker är bara bra på bullerbekämpning. Bra också med en akustiker som INTE samtidigt säljer en massa akustikgrejor, för då kan du få förslag som är fria från "tjäna-pengar-till sig-själv-tänket" och ofta är billigare och samtidigt bättre. Dock krävs ofta en hel del byggnadstekniskt arbete, vilken variant man än väljer att gå.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/08/30 :  14:48:14  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Håller med Knoppen
Vill man dämpa bas, så duger inte mineralullsskivor på väggen.
Basen påverkas inte alls, och risken är att man får för mycket dämpning i dom övre registrerna vilket gör ljudet trist och livlöst.
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2005/09/06 :  19:51:07  Show Profile Send Orpheus a Private Message
en sista fundering.......
kommer dessa problem bli mycket annorlunda med andra högtalare????
Då mina nuvarande burkar inte är de bästa kanske det är dumt att bråka för mycket med akustiken i onödan.

Min gissning på svaret är nej....men jag vill ha det bekräftat av någon som vet o inte tror

o det är golvare i normala storleka vi talar om!

Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/09/06 :  20:31:36  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
quote:
en sista fundering.......
kommer dessa problem bli mycket annorlunda med andra högtalare????
Då mina nuvarande burkar inte är de bästa kanske det är dumt att bråka för mycket med akustiken i onödan.

Min gissning på svaret är nej....men jag vill ha det bekräftat av någon som vet o inte tror

o det är golvare i normala storleka vi talar om!

Patrik


Nej, problemen beror främst på rummets fysiska mått och material i väggar, golv och tak. Möjligen kan ju basreflexportarnas placering påverka då de hamna olika långt från vägg eller höjd över golv beroende på om de är framåt eller bakåt.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/09/07 :  12:15:17  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Placeringen påverkar en del och man kan ju tänka sig att det skiljer lite i basen mellan golvare och stativare beroende på basreflexportens placering.
När det gäller rumsdämpning i dom övriga registren så är min erfarenhet att jag fick slänga ut alla mina absorbenter när jag bytte högtalare.
Dom gamla högtalarna krävde mycket rumsdämpning för att inte låta för aggressiva, medan dom nya som var mer laid-back krävde ett akustiskt livligare rum för att inte låta tråkiga.
Så vänta med absorbenter om du ska byta högtalare.
Men basdämpning kan du behöva oavsett högtalare om du har hårda väggar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000