HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 bygga ut lite....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/08/27 :  23:35:38  Show Profile Send denada a Private Message
Hej.

Tanken är att vi ska bygga ut huset lite grann... Vi gick och fick barn nummer tre... och då var det ju ett sovrum för lite... Så då blir det till att bygga lite. Kåken är i två plan och byggd 1928 så utbygganden blir i två plan där varje plan är 25 kravdrat... 5x5 meter... skit trista mått jag VET... men det är lite med avstånd till grannar och andra sjuka regler för att bygga ut... HATA byrokrati...

Men jag får ju försöka att göra det bästa möjliga av det hela.
Det som jag har tänkt på är el till grejerna. ska jag nu bygga ut och svärfar är elektriker... så givetvis så kommer det 4kvadrat snabel till vägguttagen... en till varje uttag... typ.
Men gips plattor är ju bara att glömma. Jag tycker att de ger ett hårt eko som jag gärna är utan. Så vad vill man ha istället? träfiber plattor? och vad ska man issolera med...
Jag vill ju kunna sitta och lyssna på stereo när de andra sover. Åvan på "stereorummet" blir det ett sovrum...
Efter som jag har en arkitekt som gör ritningar så kan jag ju göra lite inlägg om att jag vill ha det så där och så där...

Så kom igen alla glada. Om ni hade 25 kvadrat på er vad skulle ni göra???? och vad skulle ni mosa upp på väggarna? Jag vill som sagt inte ha gips plattor...

Tack på förhand och kom med mer eller mindra vilda idéer...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2005/08/28 :  00:58:07  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Jag skulle köra råspont på väggarna grova sidan innåt sen putsa av allt löst med grovt papper o vitmåla.Både snyggt o billigt.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Ibbe
Member

117 Posts

Posted - 2005/08/28 :  01:03:30  Show Profile Send Ibbe a Private Message
finns väll inte så mycket att välja på, gips är inte värre än tex betong väggar som jag har.kör med gips och lägg krut på dämpning sen som mattor,gardiner man kan kanske bygga in diffusorer i delar av väggarna.

Harman kardon så har man,,,(Denver prospect)
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/08/28 :  08:53:09  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Sätt sån där riktigt grovpressad spånskiva först. Så grov att man ser stora flisor i boarden. Finns på ByggMax bla. Sätter man såna först och gips sedan så kan man dels hänga tavlor vart man vill (och inte bara där det finns reglar) och så tar det ned gipsets lite hårdare reflektion. Sen är ju 25cm isolering med ordinär stenull i väggarna ok. Isolera taket med 20cm stenull. Taket gör du av nån form av akustik-plattor (såna dom sätter i taket på alla skolor). Kanske även ett extra sänkt tak för överdimensionering, eller infällningav div. roliga grejer. Gör golvet i lyssningrummet rejält, gärna trä-reglat. Stomvibrationer i kåken kommer annars väcka familjen?

M
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/08/28 :  09:02:31  Show Profile Send denada a Private Message
Hoktuna: Råspånt ÄR snyggt... och det är dessutom ett levande material. Det passar ju förövrigt ganska bra med resten av kåken. Som är byggd på ungefär samma sätt.

Ibbe: Ska man slänga ut ett par tre hundra K på att bygga ut så kan man ju lika gärna göra det utan gipps i ena rummet.

Rannagarden: Golvet blir helt klart ett träreglat golv. Det är trägolv i alla andra rum i huset så varför svika en vinnande trend?

Så fort jag får tillbaka ritningar i från arkitekten så ska jag försöak att posta ut en skiss på hur det blir... på ett ungefär....

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000