Author |
Topic |
|
Nicks
Member
1942 Posts |
Posted - 2005/08/27 : 14:40:48
|
Hej alla. För att inte trådkapa Illy's intressanta tråd så startas en egen.
Jag har pulat lite med hornresp.
Detta är resultatet av 1st NSB i ett helt galet horn.
Om jag sedan använder "multiple speakers" funktionen och lägger 20st likadana horn ovanpå varandra får jag följande.
Det ser ju rätt mycket trevligare ut.
Någon som kanske kan förklara?
MVH
Nicks |
Hihi. :)
|
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2005/08/27 : 14:46:42
|
Är det ett bakladdat horn? var hittar man detta program som du simulerar i? hur stort är hornet? |
|
|
Gignos
Member
229 Posts |
Posted - 2005/08/27 : 15:59:32
|
Helt i sin ordning om det är 20 st horn på rad?
För ett givet mikrofonavstånd,kommer bidragen från hornen bero på c-c avstånden mellan hornöppningarna och den frekvens/fas och amplitud som summeras.
För riktigt låga frekvenser (t.ex. 50 Hz) blir systemkänslighetens summan i nivå = 10 x log(antal element)(dB)+ 10x log(resulterande impedans/nominel impedans)(dB)+ känsligheten i dB SPL för ett element.
Men för högre frekvenser blir summationen inte lika bra pga gradvis den ökande summationsinteferensen som uppstår med lutande kurva som följd.
Dvs. summa amplituden minskar och rippel kvarstår.
Stoppa in känsligheten för dina element och räkna ut om Hornresp gör rätt vid 50 Hz. Jämför skillnadsvärdet mellan hornarrayet och ett horn.
Får du mycket liten skillnad gör programmet rätt.
Väntar på svar!
Björn
Edit: 40 till 50Hz och ändrat elementen till "hornöppningarna"
--------------------------------------
Tillägg : Mitt "NSB Horn array förslag :
"Cutoff" frekvensen för ett NSB element är ca 2 x fs/ Qes (EBP). Bas horn alltså!
Från och med ca, den frekvensen och nedåt, fås hornverkan men "cut off" för högre frekvenser.
För bästa resultat(Compound horn blir inte på långt när lika bra): Använd en volymskavitet bakom elementen Vof - 3,5 L.
Välj sedan omsorgsfullt ut kaviteten framför elementet för "cut off med något mindre än vad (EBP) visar. 160 Hz?.
Hornraden (20 element) kommer då praktiskt att täcka golv/tak avståndet för en normal takhöjd i ett vardagsrum. Gränsfrekvensen för basen blir då ca trefaldigt förbättrad i jämförelse om den bara var någon m lång.
Nu kan du lätt komplemettera med en ytterligare rad NSB element (volym = Vof) som nu synligt, är så lång som du önskar med minimum c-c avstånd mellan elementen.
Även en diskant rad gör allt bättre förstås! Gör en (B),M,D på vänster sida och D,M,(B) på höger.
B i detta fall = hornets mynning och har större horisontell utbredning än vertikal!
C-c för M och D <= 15 cm och mynningen för hornet så nära M som möjligt.
En subbas delad vid 50 Hz/24 dB/oktav,inte högre,placerad var som helst i rummet utefter någon vägg, utom förstås nära mitten för den längsta, blir kronan på verket.
Delar du högre avslöjar den sig direkt, annars inte alls.
Björn
|
Gignos |
Edited by - Gignos on 2005/08/27 17:09:18 |
|
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2005/08/27 : 15:59:49
|
Spikrakt ner till 50 är mycket trevligt...
Du har inte lust att skriva av de värden du matat in i hornresp, så man kan leka vidare på egen hand? |
Militant cyklist. |
|
|
Nicks
Member
1942 Posts |
Posted - 2005/08/27 : 16:17:32
|
Så här ser det ut för ett horn. Dvs det är dessa värden som är använda för ovan visade bilder.
Gignos: Hur menar du med stoppa in känsligheten? Kom ihåg att vi vanliga dödliga inte har dina kunskaper inom ämnet. Men vi gör vårt bästa.
MVH
Nicks |
Hihi. :)
|
|
|
Nicks
Member
1942 Posts |
Posted - 2005/08/27 : 16:19:51
|
Asto: Laddat från nätet. Sök på hornresp. Ja det är ett bakladdat. Går nog tvärtemot alla rekommendationer som finns för horndesign
Nicks |
Hihi. :)
|
|
|
Gignos
Member
229 Posts |
Posted - 2005/08/27 : 17:26:51
|
Du skulle ha stoppat in känsligheten för ett element i uttrycket:
" SPL nivå = 10 x log(antal element)(dB)+ 10x log(resulterande impedans/nominel impedans)(dB)+ känsligheten i dB SPL för ett element.
Dvs. om det gäller för NSB = 86 dB men ur hornmynningen ca 94 dB SPL (Re ung 7.45 Ohm) vilket skulle medföra att 10 x log(20) + 10 x log((4 x 7,45)/5)/7,45) + 94 = 13 - 0,97 + 94 = 106 dB SPL.
Inte var det så svårt när nästan allt var givet?
Fick du denna nivå vid 50 Hz, dvs. ca 20 dB högre nivå än för ett enda element? Se din första graf!
Björn
Edit: sifferslarv!+ Tala i telefon och rätta inlägg samtidigt,går bara inte!
Edit:97,5 till 94 |
Gignos |
Edited by - Gignos on 2005/08/27 20:15:31 |
|
|
Nicks
Member
1942 Posts |
Posted - 2005/08/27 : 20:27:45
|
Gignos: Om jag tolkar ditt svar så: Ja hornresp stämmer.
Angående ditt förslag till NSB hornarray. Det är nästan identiskt med hur jag tänkt bygga.
MVH
Nicks
|
Hihi. :)
|
|
|
Nicks
Member
1942 Posts |
Posted - 2005/08/27 : 21:07:07
|
så här kommer mitt förslag.
Längst ner: NSB bakladdat horn Mitten: TB 4tum bakladdat horn samt 49cents diskanter Längst upp: Ännu en flock NSB i sluten låda.
Kommentarer förslag ändringar alltid välkomna
MVH
Nicks |
Hihi. :)
|
|
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2005/08/27 : 22:33:10
|
Mumma! Den kommer bli en riktig killer om du faktiskt bygger den!
Ska väl erkänna att mina böjelser förändrats ganska mycket sedan jag började surfa diy-sajter. Svinstora horn och linearrays var väl inte riktigt vad drömde om på den tiden... |
Militant cyklist. |
|
|
Gignos
Member
229 Posts |
Posted - 2005/08/27 : 22:44:03
|
Ett högtalarkluster för lustiga huset?
Eller att skapa van Gogh fantomer!
Med klartext: Du skapar bara spatiellt kaos med denna stapel!
Björn |
Gignos |
|
|
Nicks
Member
1942 Posts |
Posted - 2005/08/27 : 23:14:54
|
Ska ju ta och erkänna att de översta NSB elementen kom dit för att jag har element till det... Var ju bara tvungen att slänga dit dom!!
Men om jag skippar "dubbelraden" och har bara en rad.
Min tanke är att de understa NSB ska spela (enl Gignos tidigare rek) 70-200 Hz. TB spelar 70-5000, diskanter 5000 o uppåt. Översta raden NSB i sluten låda 200-5000.
Allt aktivt delat med separata slutsteg givetvis!
Är detta helt tokigt? Jag leker med lite tankar här bara.
20-70Hz tas hand om av sammanlagt 8st SLS 12tum i dipol. Korrigerade med Linkwitz metod.
Gignos: Med klartext: ... jag fattar inte vad du menar, men du har säkert rätt!!
MVH
Nicks |
Hihi. :)
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2005/08/27 : 23:20:24
|
quote: (Leg. Byfåne eoJeud)
Du får snart ändra din signatur |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Gignos
Member
229 Posts |
Posted - 2005/08/28 : 00:17:09
|
Ja det var den översta dubbelraden som förstörde mest,men även hornmynningarna är på fel sida.
För en "vänstersida"(mittenlådan): Skjut alla element till höger(diskanterna vid högerkanten) i lådan så att horn mynningen kommer på vänster sida.
Kan göras med liten mynningsarea och kort längd, om du vill med fu ung 200 Hz eller lång längd med fu 70 Hz som inte blir med lika bra klarhet i mellanregistret. Du måste även välja din compound horn koppling för att nå 5 kHz. Rotera undre lådan 180 grader så att hornmynningarna linjeras vertikalt till vänster sidan och helst att varje element har både en kavitet på båda sidorna om elementet.
Inga synliga element i denna rad, dvs. för bästa ljud:
Inga bas-compoundhorn på rad som du ritat och viktigt för lyckad funktion är att alla hornelement överhuvud taget,har separerade horngångar och bashornen också även kammare!
Björn
Edit: Förtydliganden.
|
Gignos |
Edited by - Gignos on 2005/08/28 00:47:14 |
|
|
Nicks
Member
1942 Posts |
Posted - 2005/08/28 : 01:09:11
|
Ok, jag tror jag fattar!! Ta i trä!
Bugar och bockar Gignos!
Kommer med en revidering snart.
MVH
Nicks |
Hihi. :)
|
|
|
Nicks
Member
1942 Posts |
Posted - 2005/08/28 : 01:23:26
|
Rev1 : blev en höger låda då det var enklast...
nått sånt här du menade?
MVH
Nicks
|
Hihi. :)
|
|
|
Gignos
Member
229 Posts |
Posted - 2005/08/28 : 02:14:21
|
Ja nu verkar det bli mycket bättre, men översta raden skulle jag bara behålla om totala bygghöjden är minst 2 m i ett rum på 2,4 m takhöjd.
Blir den mindre säg, än 180 cm tappas basbandbredd för dessa och då skulle jag nog ta bort hela raden hornmynningar. Vitsen att den behöver gå ned till 70 Hz förtas i så fall.
Detta array du visar härovan är inte ett sådant som kommer att låta lika om man jämför sitta ned och stå upp.
Du har alltså ett array man måste sitta ned för att få bra ljudbild från, dvs för få diskanter då man står upp.
Även då man sitter ned och lyssnar är det frågan om den övre raden NSB verkligen behövs!
Jag kanske bara skulle +:a på med max 2 Mellanregister (NSB) på höjden över Tangbandarna.
Men vilka sittavstånd tänker du dig skall användas? Avstånd mellan arrayerna?
Björn
|
Gignos |
|
|
|
Topic |
|