HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 NSB i horn.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2005/08/27 :  14:40:48  Show Profile Send Nicks a Private Message
Hej alla. För att inte trådkapa Illy's intressanta tråd så startas en egen.

Jag har pulat lite med hornresp.

Detta är resultatet av 1st NSB i ett helt galet horn.




Om jag sedan använder "multiple speakers" funktionen och lägger 20st likadana horn ovanpå varandra får jag följande.



Det ser ju rätt mycket trevligare ut.

Någon som kanske kan förklara?

MVH

Nicks

Hihi. :)

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/08/27 :  14:46:42  Show Profile Send asto a Private Message
Är det ett bakladdat horn? var hittar man detta program som du simulerar i? hur stort är hornet?
Go to Top of Page

Gignos
Member

229 Posts

Posted - 2005/08/27 :  15:59:32  Show Profile  Visit Gignos's Homepage Send Gignos a Private Message
Helt i sin ordning om det är 20 st horn på rad?

För ett givet mikrofonavstånd,kommer bidragen från hornen bero på c-c avstånden mellan hornöppningarna och den frekvens/fas och amplitud som summeras.

För riktigt låga frekvenser (t.ex. 50 Hz) blir systemkänslighetens summan i nivå = 10 x log(antal element)(dB)+ 10x log(resulterande impedans/nominel impedans)(dB)+ känsligheten i dB SPL för ett element.

Men för högre frekvenser blir summationen inte lika bra pga gradvis den ökande summationsinteferensen som uppstår med lutande kurva som följd.

Dvs. summa amplituden minskar och rippel kvarstår.

Stoppa in känsligheten för dina element och räkna ut om Hornresp gör rätt vid 50 Hz. Jämför skillnadsvärdet mellan hornarrayet och ett horn.

Får du mycket liten skillnad gör programmet rätt.

Väntar på svar!

Björn

Edit: 40 till 50Hz och ändrat elementen till "hornöppningarna"

--------------------------------------

Tillägg : Mitt "NSB Horn array förslag :

"Cutoff" frekvensen för ett NSB element är ca 2 x fs/ Qes (EBP).
Bas horn alltså!

Från och med ca, den frekvensen och nedåt, fås hornverkan men "cut off" för högre frekvenser.

För bästa resultat(Compound horn blir inte på långt när lika bra): Använd en volymskavitet bakom elementen Vof - 3,5 L.

Välj sedan omsorgsfullt ut kaviteten framför elementet för "cut off med något mindre än vad (EBP) visar. 160 Hz?.

Hornraden (20 element) kommer då praktiskt att täcka golv/tak avståndet för en normal takhöjd i ett vardagsrum. Gränsfrekvensen för basen blir då ca trefaldigt förbättrad i jämförelse om den bara var någon m lång.

Nu kan du lätt komplemettera med en ytterligare rad NSB element (volym = Vof) som nu synligt, är så lång som du önskar med minimum c-c avstånd mellan elementen.

Även en diskant rad gör allt bättre förstås!

Gör en (B),M,D på vänster sida och D,M,(B) på höger.

B i detta fall = hornets mynning och har större horisontell utbredning än vertikal!

C-c för M och D <= 15 cm och mynningen för hornet så nära M som möjligt.

En subbas delad vid 50 Hz/24 dB/oktav,inte högre,placerad var som helst i rummet utefter någon vägg, utom förstås nära mitten för den längsta, blir kronan på verket.

Delar du högre avslöjar den sig direkt, annars inte alls.

Björn


Gignos

Edited by - Gignos on 2005/08/27 17:09:18
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/08/27 :  15:59:49  Show Profile Send ILLY a Private Message
Spikrakt ner till 50 är mycket trevligt...

Du har inte lust att skriva av de värden du matat in i hornresp, så man kan leka vidare på egen hand?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2005/08/27 :  16:17:32  Show Profile Send Nicks a Private Message
Så här ser det ut för ett horn. Dvs det är dessa värden som är använda för ovan visade bilder.



Gignos: Hur menar du med stoppa in känsligheten?
Kom ihåg att vi vanliga dödliga inte har dina kunskaper inom ämnet. Men vi gör vårt bästa.

MVH

Nicks

Hihi. :)
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2005/08/27 :  16:19:51  Show Profile Send Nicks a Private Message
Asto: Laddat från nätet. Sök på hornresp.
Ja det är ett bakladdat. Går nog tvärtemot alla rekommendationer som finns för horndesign

Nicks

Hihi. :)
Go to Top of Page

Gignos
Member

229 Posts

Posted - 2005/08/27 :  17:26:51  Show Profile  Visit Gignos's Homepage Send Gignos a Private Message
Du skulle ha stoppat in känsligheten för ett element i uttrycket:

" SPL nivå = 10 x log(antal element)(dB)+ 10x log(resulterande impedans/nominel impedans)(dB)+ känsligheten i dB SPL för ett element.

Dvs. om det gäller för NSB = 86 dB men ur hornmynningen ca 94 dB SPL (Re ung 7.45 Ohm) vilket skulle medföra att 10 x log(20) + 10 x log((4 x 7,45)/5)/7,45) + 94 = 13 - 0,97 + 94 = 106 dB SPL.

Inte var det så svårt när nästan allt var givet?

Fick du denna nivå vid 50 Hz, dvs. ca 20 dB högre nivå än för ett enda element? Se din första graf!

Björn

Edit: sifferslarv!+ Tala i telefon och rätta inlägg samtidigt,går bara inte!

Edit:97,5 till 94

Gignos

Edited by - Gignos on 2005/08/27 20:15:31
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2005/08/27 :  20:27:45  Show Profile Send Nicks a Private Message
Gignos: Om jag tolkar ditt svar så: Ja hornresp stämmer.

Angående ditt förslag till NSB hornarray. Det är nästan identiskt med hur jag tänkt bygga.

MVH

Nicks

Hihi. :)
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2005/08/27 :  21:07:07  Show Profile Send Nicks a Private Message
så här kommer mitt förslag.

Längst ner: NSB bakladdat horn
Mitten: TB 4tum bakladdat horn samt 49cents diskanter
Längst upp: Ännu en flock NSB i sluten låda.



Kommentarer förslag ändringar alltid välkomna

MVH

Nicks

Hihi. :)
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/08/27 :  22:33:10  Show Profile Send ILLY a Private Message
Mumma!
Den kommer bli en riktig killer om du faktiskt bygger den!

Ska väl erkänna att mina böjelser förändrats ganska mycket sedan jag började surfa diy-sajter. Svinstora horn och linearrays var väl inte riktigt vad drömde om på den tiden...

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Gignos
Member

229 Posts

Posted - 2005/08/27 :  22:44:03  Show Profile  Visit Gignos's Homepage Send Gignos a Private Message
Ett högtalarkluster för lustiga huset?

Eller att skapa van Gogh fantomer!

Med klartext: Du skapar bara spatiellt kaos med denna stapel!

Björn

Gignos
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2005/08/27 :  23:14:54  Show Profile Send Nicks a Private Message
Ska ju ta och erkänna att de översta NSB elementen kom dit för att jag har element till det... Var ju bara tvungen att slänga dit dom!!

Men om jag skippar "dubbelraden" och har bara en rad.

Min tanke är att de understa NSB ska spela (enl Gignos tidigare rek) 70-200 Hz. TB spelar 70-5000, diskanter 5000 o uppåt.
Översta raden NSB i sluten låda 200-5000.

Allt aktivt delat med separata slutsteg givetvis!

Är detta helt tokigt? Jag leker med lite tankar här bara.

20-70Hz tas hand om av sammanlagt 8st SLS 12tum i dipol. Korrigerade med Linkwitz metod.

Gignos: Med klartext: ... jag fattar inte vad du menar, men du har säkert rätt!!

MVH

Nicks

Hihi. :)
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/08/27 :  23:20:24  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
(Leg. Byfåne eoJeud)


Du får snart ändra din signatur

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Gignos
Member

229 Posts

Posted - 2005/08/28 :  00:17:09  Show Profile  Visit Gignos's Homepage Send Gignos a Private Message
Ja det var den översta dubbelraden som förstörde mest,men även hornmynningarna är på fel sida.

För en "vänstersida"(mittenlådan):

Skjut alla element till höger(diskanterna vid högerkanten) i lådan så att horn mynningen kommer på vänster sida.

Kan göras med liten mynningsarea och kort längd, om du vill med fu ung 200 Hz eller lång längd med fu 70 Hz som inte blir med lika bra klarhet i mellanregistret. Du måste även välja din compound horn koppling för att nå 5 kHz.

Rotera undre lådan 180 grader så att hornmynningarna linjeras vertikalt till vänster sidan och helst att varje element har både en kavitet på båda sidorna om elementet.

Inga synliga element i denna rad, dvs. för bästa ljud:

Inga bas-compoundhorn på rad som du ritat och viktigt för lyckad funktion är att alla hornelement överhuvud taget,har separerade horngångar och bashornen också även kammare!

Björn

Edit: Förtydliganden.

Gignos

Edited by - Gignos on 2005/08/28 00:47:14
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2005/08/28 :  01:09:11  Show Profile Send Nicks a Private Message
Ok, jag tror jag fattar!! Ta i trä!

Bugar och bockar Gignos!

Kommer med en revidering snart.

MVH

Nicks

Hihi. :)
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2005/08/28 :  01:23:26  Show Profile Send Nicks a Private Message
Rev1 : blev en höger låda då det var enklast...



nått sånt här du menade?

MVH

Nicks

Hihi. :)
Go to Top of Page

Gignos
Member

229 Posts

Posted - 2005/08/28 :  02:14:21  Show Profile  Visit Gignos's Homepage Send Gignos a Private Message
Ja nu verkar det bli mycket bättre, men översta raden skulle jag bara behålla om totala bygghöjden är minst 2 m i ett rum på 2,4 m takhöjd.

Blir den mindre säg, än 180 cm tappas basbandbredd för dessa och då skulle jag nog ta bort hela raden hornmynningar. Vitsen att den behöver gå ned till 70 Hz förtas i så fall.

Detta array du visar härovan är inte ett sådant som kommer att låta lika om man jämför sitta ned och stå upp.

Du har alltså ett array man måste sitta ned för att få bra ljudbild från, dvs för få diskanter då man står upp.

Även då man sitter ned och lyssnar är det frågan om den övre raden NSB verkligen behövs!

Jag kanske bara skulle +:a på med max 2 Mellanregister (NSB) på höjden över Tangbandarna.

Men vilka sittavstånd tänker du dig skall användas? Avstånd mellan arrayerna?

Björn

Gignos
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000