HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Medlemmarnas bostad
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Didde
Member

145 Posts

Posted - 2005/08/26 :  23:13:34  Show Profile Send Didde a Private Message
Har sen en lång tid tillbaka sett sig som en flyttfågel redo att ge sig iväg från föräldrarnas bo, dock bara ett problem att hitta sig ett eget i stora Stockholm men men nu till frågan.

Bor nu i en villa och har tillgång till källare med arbetsbänk och diverse saker som kan vara bra vid diy-bygge. Hur har ni löst det som bor i lägenhet där utrymmena är begränsade? Slänger ni upp lite byggpapp på golvet och sätter igång med ett projekt där eller hur gör ni?

Hur ser er maskinpark ut? Har ni handöverfräs lödkolvar skruvdragare och annat som kan vara bra att ha?

Hoppas inte att mina diy-drömmar går i kras bara bara för att man flyttar och inte har någonstans att arbeta på.

Thomas


"De e bara å spackla"

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/08/26 :  23:22:19  Show Profile Send ILLY a Private Message
Om det ska sågas slipas och borras så är badrum ganska praktiska, förutsatt att platsen finns. Lätta att sköjla bort spån ifrån! I övrigt har jag mest använt köksbordet som arbetsbänk. När väl andan faller på och man bara måste färdigställa ett projekt så är det ju bara att använda de ytor som finns till hands.

Men det ska erkännas att jag saknat mina föräldrars garage ända sedan jag flyttade ifrån dem. Annars kan man ju alltid passa på och snickra när man är där på besök. Nu har jag dock äntligen tillgång till vettigt arbetsutrymme ganska nära hemifrån igen.

Maskinparken är väl mest clas i sjön och biltema, ungefär den mängd som ryms i en garderob.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7783 Posts

Posted - 2005/08/26 :  23:32:27  Show Profile Send Fuling a Private Message
Grovjobbet sköter jag i källaren hos föräldrarna (som bor inom gångavstånd), finliret fixar jag hemma i lägenheten. Dock har det blivit en del grovjobb gjort hemma också, men det är så jobbigt att städa efter att ha byggt hörgtalare i vardagsrummet...

Har en liten skrubb i lägenheten som jag ska inreda som (elektronik)verkstad framöver, tills vidare fungerar den som skrotupplag.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2005/08/27 :  12:16:24  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
2,5 kvm bolkong och en biyta i form av 1:a på 43. Inga problem förutom om du vill dela en flaska vin med nån flicka och måste hoppa över tvingar, verktygslådor och försöksbitar för att hitta vinöppnaren. Sen att förklara varför man nåste ha minst 3 högtalarpar samtidigt, blir lite drygt i längden...

Annars är väl det mest praktiska tipset att skaffa förstånde grannar, som gillar fräsljud på söndagsmornarna och är ok med att det kan flyga verktyg från balkongen... Inga problem alltså.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/08/27 :  12:43:36  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Vi har ett rum i källaren med rejäl arbetsbänk. Dit går jag när jag har stora eller illaluktande jobb som inte funkar inne i lägenheten. Verktyg får man hålla med själv (eller låna av någon välförsedd granne). Verktygen förvarar jag i en skrubb inne i lägenheten.

Och nej - jag har aldrig haft problem med att ha fått något stulet. Verktyg bär jag alltid därifrån när jag går för dagen och halvfärdiga grejor är inte speciellt stöldbegärliga.

Gemensamt arbetsrum för huset kan vara värt att hålla koll på när man skall flytta till lägenhet, ty det är guld värt att ha tillgång till ett emellanåt.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/08/27 12:47:32
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7783 Posts

Posted - 2005/08/27 :  12:53:55  Show Profile Send Fuling a Private Message
När jag tänker på det så har jag ett väl tilltaget källarförråd som jag knappt använder. Det är försett med både fönster och eluttag så man kanske skulle kunna använda utrymmet till snickerier och målning.
Det ligger en bit ifrån min lägenhet så ingen behöver misstänka mig när det låter illa från källaren:)

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/08/27 :  20:20:07  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Civiliserat lägenhetsboende och hifi-diy är svårt att kombinera. En del bostardsrättsföreningar har hobby rum, kolla efter det om du ska köpa. I hyresrätter brukar det tyvärr vara dåligt med dylika rum, där blir den nog att ta fram byggpappen..

/Jesper
Go to Top of Page

Jon MW
Member

223 Posts

Posted - 2005/08/27 :  21:20:37  Show Profile  Visit Jon MW's Homepage Send Jon MW a Private Message
Jag använder mitt gamla rum hemma hod föräldrarna som hobbyrum. De bor också i lägenhet så jag har aldrig haft tillgång till ett garage. Om jag ska fräsa mycket brukar jag stå i källaren.

För lite större jobb som att kapa en hel MDF-skiva använder jag sommar stugan som tur nog ligger en knapp timme utanför stan. Det är även där jag håller till om jag svetsar. Har testat att stå i källaren. Men alla i huset kom ner och undrade varför det luktade bränt i hela huset. Så det är något man ska undvika.

Min lilla stereo http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36077

KTH-Racing, Sveriges största racingstall http://www.kthracing.se

Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/08/27 :  21:54:39  Show Profile Send linnar a Private Message
Jag har ett rum som jag kallar "Data-rum".
I data-rummet (10 -12kvm) knackar jag på datorn, ritar, lödar, mäter med Mätro
och somnar ibland. Där sitter jag för övrigt och skriver detta just nu.
Längre bort i huset har jag ett 12 kvadraters rum med en massa gamla grejer.
Där går jag ibland och letar efter något lämpligt. En gång hittade jag ett
gammalt bashorn på 783 liter, "Jasså, det var där den tog vägen".
Hä, det sista skojade jag.
Jag håller också på att färdigställa ett mätrum på 25m2. Det är så finurligt
att jag bara trycker på en knapp så åker ena väggen upp och jag kan mäta utomhus.
Mätrummet kan också användas som garage för bilen (eller var det tvärt om...).
Innanför gar...öh, mätrummet har jag en liten verkstad där de tyngre maskinerna
och verktygen finns. Mig svets, pelarborr och alla andra maskiner som de flesta har.
Jag har också ca 80kvm källarutrymme. Fast det är just nu fullt med bildelar och
byggmaterial.

När jag bodde i lägenhet tills för 22 år sedan byggde jag alla mina högtalare i
källarskrubben. I lägenheten fanns en klädkammare som jag inredde för lödjobb
och liknande småjobb.

Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2005/08/28 :  10:23:10  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
(O)lustigt hur det kan bli:
När jag bodde i 41m2 lägenhet (plus varmgarage) DIY:ade jag massor med bilar, elmopeder och elektronik.
Nu när jag bor i eget hus på landet med tillhörande lada och gäststuga
har jag knappt plats för elektronikbänken. Meka bil är också svårt.
Orsaken är helt enkelt att de stora ytorna lockat mig att släpa hem
1000-tals kilo bra-å-ha-saker... -Gamla radioapparater, mätinstrument,
rör, apparatlådor, bildelar, rostiga cyklar, trasiga gräsklippare...

Sensmoralen kan vara att det inte är ytor och utrymmen som avgör
hur stora saker man kan bygga, det är hur man organiserar dem.
Det där med gemensamt hobbyrum i källaren under lägenheten sätter
lite press på DIY:aren att inte stöka till för mycket.
Fördelen med mitt boende är att jag KAN ha massor av bra-å-ha-prylar
och att jag kan spika och spela hur högt jag vill när som helst på dygnet utan att grannarna lider. (men fru och barn vill helst sova om nätterna )
att grannarna lider.

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2005/08/28 :  11:37:41  Show Profile Send Björn N a Private Message
Garaget hemma hos mina föräldrar är inrett som snickarverkstad, 30 kvm yta att skapa på!

Såg att Clas Ohlson har fått in en rikt o planhyvel för bara 2000 spänn, den måste jag bara kolla in, verkar ju nästan för bra för att vara sant!

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000