HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Strulande bredbandsleverantör - tips?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2005/08/25 :  15:58:51  Show Profile Send Poe a Private Message
Beställde bredband 1 juli i år (ADSL). Har fortfarande inte fått det levererat. Fick meddelande från bolaget att ADSL skulle vara aktiverat 4 augusti, MEN fortfarande fungerar det inte. Har kontrollerat all "teknik" (inkl. flera modem/splitters samt alla uttag mm.) Har pratat med leverantören 5 gånger men inget händer. De skyller hela tiden på underleverantören (Nätägaren).

Vad sjutton gör jag? Någon som har något bra tips?

eof
Min anläggning

Edited by - Poe on 2005/08/25 15:59:40

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/08/25 :  16:02:34  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Synnerligen tråkigt...

Jag hade något snarlikt när jag först hoppade på ADSL, men det enda jag kunde göra var att ha is i magen, vänta och se till att de inte debiterade mig för tid då de inte levererarde.

Just det där med att de inte fick betalt för än de uppfyllt sin del gjorde att de rappade på lite så det kanske kan vara användbart även i ditt fall?

Lycka till!
/Per

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2005/08/25 :  16:10:56  Show Profile Send Poe a Private Message
Tack Pac, jag har redan använt det "hotet", de håller bara med så det verkar tyvärr inte bita så bra.
Funderar på att hota med att säga upp avtalet, men då det är bindningstid (12 mån) plus att de har en klausul som säger typ: "..om avtal om bindningstid är tecknat så kan inte abbonemanget sägas upp om inte kunden vållats avsevärd skada.." Frågan är vad definitionen "avsevärd skada" innebär. Dessutom lär det ta mycet lång tid för en annan leverantör att ansluta mig. Normal uppstartstid verkar vara minst 1 månad hos alla leverantörer.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2005/08/25 :  17:19:54  Show Profile Send Terminator a Private Message
Ksn trösta dig med att min lilla lokala leverantör tog nästan fem veckor på sig att skicka ut papper med lösenord i och då fanns redan "uttaget" i väggen sedan långt tidigare + att företaget har sitt kontor ca 150 m från min bostad.

När det gått en månad så tycker jag att du som konsument lidit en avsevärd skada pga den sena inkopplingen. Kontrollera dock gärna med en konsumentrådgivare innan du säger upp avtalet.
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/08/26 :  11:22:09  Show Profile Send KingX a Private Message
man blir arg när man läser sånt här..
I Sverige är det fruktansvärt segt att få igång sitt Internet verkar det som och om det krånglar så är bolagen inte mkt villiga att hjälpa till.
Måste säga billigast är inte alltid bäst...

Får jag fråga vilken levernatör du har av ´ditt ADSL, eller är det ngn lokal förmåga du anlitat?!

Jag har testat i min dagar:
Telia, Tele2, BBB, Bostream (innan de vart uppköpta av BBB), och Bornet

för att ranka dom gör jag en liten lista
1.BBB - Absolut den bästa leverantören jag har haft. Stabil uppkoppling, bra service vid strul (de löser sina problem).

2. Telia - Ja de må vara dyrare än de felsta. Men Telia är också de som ger stabilitet för sina pengar. Under den tid jag avnände dom gick inte mit nät ner en enda gång (iaf inte av den tid jag hade datorn igång vilket är veckovis)

3. Tele 2 - Jajjemen! Desas gossar kan. Ligger snäppet under Telia om man säger så. De´är juh billiare än Telia, men Telia kännsä ndå mer tryggt för mig. + deras uppkoppling dör juh knappt aldrig =).


4. Bostream - I dagsläget uppköpta av BB (vilket kanske är otroligt bra). Bra bolag. Snabbt nät, mycket billiga, lite väl mycket ner tid för min smak.


//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/08/26 :  11:23:58  Show Profile Send KingX a Private Message
mitt tips till dig: om dom har strulat otroligt mycket anmäl dom till reklamations nämden eller vad det heter. Oftast finns det lite kryphål som gör att man kan häva ett avtal om allt dom ger är tomma löften och instabil uppkoppling. För det är inte vad man betalar för.
I deras avtal försöker dom alltid hålla sig själva oansvariga men det kommer allt till en punkt om strulet är för stort helt enkelt som det är deras fel och avtalet då inte länger gäller.
Sedan kan du byta utan straffavgifter =)

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2005/08/26 :  12:26:17  Show Profile Send Larsho a Private Message
Ja det är trist när man läser om sådant, själv har jag inga problem, huset jag bor i ägs av kommunen och därmed har jag tillgång till deras lina på 100 mbit, kostnad 200 kr/månad så jag är helnöjd, har bara haft ett driftsstopp på 4 år, med andra ord mkt stabilt.

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/08/26 :  14:15:17  Show Profile
Det normala brukar vara 2-8 veckor. Så det är bara att sitta tight. Och som din leverantör säger så är det ägaren av nätet som inte orkar röra på arslet, riktigt riktigt uselt är det.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2005/08/26 :  14:57:38  Show Profile Send Poe a Private Message
Tack för all support! När det gäller vilken leverantör det är så är det inte meningen att hänga ut någon
leverantör på detta forum, det är lågt, riktigt lågt...
Jag har ringt deras support ett flertal gånger och tyvärr pratat med olika personer varje gång.
De flesta har också tyvärr verkat mer eller mindre okunniga (och lovat både det ena och det andra), men så i tisdags fick jag prata med en person som verkade veta vad han snackade om. Han verkade dessutom väldigt serviceinriktad och lovade högsta prioritet. Nåväl tänkte jag, men så idag när jag ringde igen var det samma person som svarade och se, nu har nätägaren meddelat att de funnit ett tekniskt problem och beräknar att ha problemet löst på 2-3 dagar, men det återstår
väl att se när det väl fungerar.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2005/08/26 :  15:27:15  Show Profile Send Poe a Private Message
Fick precis ett telefonsamtal från sambon som säger att ADSL-lampan nu lyser grönt på modemet

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2005/08/26 :  15:29:28  Show Profile Send Larsho a Private Message
Poe

Lycka till med surfandet

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2005/08/26 :  15:42:43  Show Profile Send Poe a Private Message
Tack!

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/08/26 :  19:04:07  Show Profile Send KingX a Private Message
min mening var inte att hänga ut någon. men så mycket leverantörer som finns idag så är det en djungel att hitta någon som passar bra.
och har man testat ett flertal finner man oftast någon som man tycker funkar bättre än dom andra.
därav min lilla lista jag gav ut förut.
jag tycker att BBB är dom som funkat bäst för mig och förhoppningsvis kommer jag att bo kvar i ett område som ger mig möjlighet att använda deras nät och tjänster =)

poe: gött att det funkar nu

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2005/08/26 :  21:23:18  Show Profile Send Poe a Private Message
KingX: Jag förstår. Det var kanske lite långsökt, men om du tittar på vad jag skrev och säger så här i stället: Lågt, riktigt lågt, men inte lika lågt som Gl...

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/08/26 :  23:56:24  Show Profile Send KingX a Private Message
Poe: haha, ja okey nu förstår jag =) den var juh faktiskt rikgigt bra =)

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000