HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förslag på balancerad CD spelare önskas?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

trango
Member

360 Posts

Posted - 2005/08/23 :  18:58:11  Show Profile Send trango a Private Message

Håller med dig Matte76, vitsen med ett balanserat försteg går förlorad om jag kör en RCA->XLR konverter.

Kedab ser ju himla intressant ut! Någon som har lyssnat? Koll på priser (gärna via PM)? CDM12 drivverket anses vara ju vara bra!

Oj, vad mycket kul jag kommer att måsta lyssna på.

/Trango

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/23 :  19:00:08  Show Profile Send matte76 a Private Message
Take your time, och jämför helst några olika alternativ hemma hos dig! Lycka till!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Per2
Member

241 Posts

Posted - 2005/08/23 :  19:05:07  Show Profile Send Per2 a Private Message
Ytterligare en CD-spelare från Tact är på ingång. Den skall ha inbyggd rumskorrigering (vilket borde innebära även försteg). Om du inte redan har rumskorrigering kommer DEN bli svår att slå oavsett pris på CD-spelare. Och då menar jag allt!

Riktpris tror jag låg runt 20kkr.

Simon Sachs Ståhl
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2005/08/23 :  19:28:20  Show Profile Send trango a Private Message
Någon som har email eller telefon till Kedab? Hittar det inte på deras hemsida .

CD med inbyggd rumskorrigering för 20 kkr. Tact kapar verkligen priserna! Troligen är rumskorrigering inget jag kommer att behöva, Orion högtalarna ska vara väldigt toleranta för dålig rumsakustik...

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/23 :  19:29:57  Show Profile Send matte76 a Private Message
Hette märket kebab eller??

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2005/08/23 :  19:48:25  Show Profile Send trango a Private Message

När jag hittar en falafel CD100 slår jag till direkt, även om den bara har RCA

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/23 :  20:05:47  Show Profile Send matte76 a Private Message

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/23 :  20:10:34  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Håller med dig Matte76, vitsen med ett balanserat försteg går förlorad om jag kör en RCA->XLR konverter.



Jag är rätt övertygad om att "ulf´s" system klart skulle reagera samt visa att det INTE går... Läs gärna tråden om sthlm resan så ser du Ulf´s system.. Det visar garanterat omedelbart om fel uppstår... Och ditt system med orion är relativt sett liknande dom Bethooven ULF lirar .... Ditt filter är i alla fall oballat inne.. samma som bethoovens filter är...

Lycka till...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Per2
Member

241 Posts

Posted - 2005/08/24 :  13:17:26  Show Profile Send Per2 a Private Message
Till Tango:

Jag har själv Orion-högtalare och är väldigt nöjd med Tacts 2.2x´s resultat. Och du har rätt. De är inte lika känsliga som mina Respons högtalare eller mina Magnepan 3.3:or när de kommer ut från bakväggen.

Mitt tips ligger kvar på CD:n med inbyggd rumskorr.





Simon Sachs Ståhl
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2005/08/24 :  13:46:39  Show Profile Send pewe a Private Message
Här är mer info om Cd-Pre, verkar vara kompetent. CD, försteg och rumskorrigering i ett! För under 20.000.

CD-Pre
(estimated retail price € 2.090,- incl. 17% VAT)

The CD-Pre will be based on the CD-1 mechanism and the DSP engine from the TDA2200, so it will be a full high performance CD player, digital preamplifier, DSP functionality as in the TDA2200 and room correction. The CD-Pre can be equipped with the Lyngdorf reference AD input card with 3 unbalanced stereo inputs and 1 set of balanced stereo inputs making it a complete preamplifier for all sources. The CD-Pre is in its standard configuration equipped with a digital interconnect card with 5 digital inputs, 3 spdif, 1 AES and 1 optical all capable of handling up to 192 kHz samplerate. The CD-Pre contains 2 stereo DAC?s with the same performance as on the TDA2200, so the CD-Pre can be used for active 2+2 systems with capability of driving one or two SDA2175 amplifiers where the user can set crossovers, timedelay and do full room correction all in one product. And the most simple system would be an all-in-two with a CD-Pre and one SDA2175 as a source-preamp-RCS-amplification solution.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/08/24 :  14:42:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Xindac CD2 är värd att ta en titt på, jag tror ingen nämnt den.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2005/08/24 :  15:33:19  Show Profile Send trango a Private Message

Måste nog ändå säga att jag blir väldigt nyfiken på TACTen. Många godsaker har den! Har någon koll på när den väntas? Är det fortfarande HiFiklubben som säljer TACT?

/F

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

patrikpolly
Numera pwrdesign

244 Posts

Posted - 2005/08/24 :  16:09:00  Show Profile Send patrikpolly a Private Message
Meridian 508?
Kan bara ösa berömm över denna spelare!
Har dock inte provat XLR utgångarna.

mvH Patrik
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/08/24 :  16:18:12  Show Profile Send Blue a Private Message
trango: Jo, på pappret ser det ju bra ut... Lite mysko med deras "billiga" integrerade digitala stärkare (vad den nu heter). Den fick ju höjdarbetyg i någon norsk blaska, medan den där danska hifisajten totalsågade den... (liksom någon här på forumet har jag för mig?). Själv har jag inte lyssnat.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2005/08/24 :  18:32:43  Show Profile Send trango a Private Message
quote:
Meridian 508?


Varför inte? Men jag tror den blir lite för dyr? Byggandet av Orion slukar mycket pengar...

Och jag håller med om att man hör blandade omdömmen om TACT nuförtiden. Får väl i slutändan lita till sina egna öron...


Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

patrikpolly
Numera pwrdesign

244 Posts

Posted - 2005/08/24 :  18:34:39  Show Profile Send patrikpolly a Private Message
Beg så bör du väl hitta en för 10 000 - 15 000?

mvH P
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/08/24 :  19:35:24  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Det finns fler meridian modeller av intresse 588 & G08
Det sista utförandet av 508 hette väl 508.24 ? men jag kan ha dåligt minne.
.24 står antagligen för 24bit dac med tillhörande uppsampling ?
kanske ngt dyra men det kan finnas beg.

588 & G08 har universal nätdelar som klarar alla förekommande nätspänningar, så du behöver bara byta sladd om du köper en på ebay !


mvh
Mikael

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3

Edited by - Mnyb on 2005/08/24 19:39:26
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/08/24 :  20:37:09  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Meridian hittar man nog bättre på http://www.audiogon.com/ än på eBay.

Cairn Fog2 är väl ett annat alternativ, hjälpte personen jag köpte mina högtalare av att sätta in en annons ( http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39438 ) men jag vet inte om han sålt grejorna eller inte, senaste kontakten jag hade med honom var att han hade en köpare "på gång".

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/08/24 :  20:46:32  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Ja audiogon är nog bättre, jag menade "internet" genrellt :-) skulle skrivit t.e.x ebay.

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2005/08/24 :  21:06:07  Show Profile Send trango a Private Message


Intressanta prylar till salu på http://www.audiogon.com/

Det här kommer att sluta med nudlar


Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/08/24 :  22:56:35  Show Profile Send FBK a Private Message
Vad ni är gör så börja inte att kolla priser på audiogon, man blir lätt knäckt Billigt, är bara förnamnet, men sedan var det där med strömmen, vi har ju inte samma som där borta.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2005/10/06 :  18:49:45  Show Profile Send trango a Private Message

Nu är den inköpt!

Opera Consonance! Låter fantastiskt trots att den inte är inbrännd än, kan inte annat än rekomenderas! Köpt via lyssna i Ystad som har gett mig en mycket bra service.

/trango

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/06 :  19:03:11  Show Profile Send mayro a Private Message
Kan enbart gratulera dig till ditt val..

Edit.
Vi börjar som sagt bli några stycken som spelar med dessa spelare. Vad fick dig att bestämma dig för opera? hade du hört dom?

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/10/06 19:24:29
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2005/10/06 :  19:38:26  Show Profile Send stargazer a Private Message
Grattis till din nya spelare! Även om det är "för sent", vill jag slå ett slag för Cairn Fog, en mycket kompetent spelare. Stereophile hade den på "recommended components"-listan vilket säger en del.
Jag gillar framförallt kombinationen av fart, driv och P.R.A.T (Pace, Rhythm And Timing) tillsammans med de mer audiofila attributen som upplösning, imaging och allt det där.

Den är inte helt perfekt (ingen spelare för 18000 är perfekt) men man kommer väldigt långt för rätt rimlig prislapp. Och begagnat, ja då vill jag hävda att den är ett fynd.

Har ägt den i 2 år och är mycket nöjd

Och den låter klart bättre i balanserat läge...
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/10/06 :  19:38:27  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Har inte thule nån som heter DVA150B? Men du kanske sökte en renodlad CD-spelare.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.57 sekunder. Snitz Forums 2000