HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Audiovector M1 Signature?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2005/10/06 :  00:32:35  Show Profile Send HEGE a Private Message
Jag är vädligt intresserad av lite åsikter och omdömmen av denna högtalaren. Hittar dåligt med tester på nätet (förutom audioreview.com). Under vilken tid gjordes de föresten?

Tack på förhand!

/Henrik

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2005/10/06 :  09:39:11  Show Profile Send coldcut a Private Message
Jag har lyssnat på både M1, M3 och de nyare Mi serierna vid flertalet tillfällen, och även ställt dem mot sådant som Kef, Sonus Faber, Dynaudio m.m.

Audiovector är en högtalare som verkar ganska lätt att leva med och få till där hemma, inga större konstigheter. Inte speciellt kinkig på elektronik heller, det har låtit helt ok vad än jag hört dem spelas på (först. från ca 8-9K och uppåt). Mjukt, ganska väl sammanhållet ljud, och ett riktigt bra tryck när så önskas. Det är också en rätt påtaglig skillnad i ljudåtergivning mellan de olika stegen (original, super, signature osv).

Möjligen kan den uppfattas som lite för "mainstream" om man uppskattar spetskvaliteter hos högtalare och eftersöker dessa. Har också fått en uppfattning att de i vissa fall adderar information i basområdet, det blir extra tydligt när man lyssnar på akustisk musik som innhåller sång från en "grövre" röst, typ Chris Rea, el. Knopfler. Låter då som om dessa haft en svårartad halsfluss innan inspelningen. Men detta kan ju naturligtvis bero på annat. Detta gäller förståss i första hand golvaren.





-
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2005/10/06 :  10:13:53  Show Profile Send kris69 a Private Message
Har gjort ett flertal provlyssningar på M1Super och avantgarde och det är rätt markant skillnad mellan dessa, bla djupare och bredare ljudbild och bättre driv till Avantgardens fördel. Mina lyssningar utfördes med Primare, Copland och Meridian.

Utan att göra någonting fel så gjorde dessa inget bestående intryck på mig. Det är säkert högtalare som fungerar fint till den mesta kringutrustningen man kan tänka sig utan att det låter direkt fel.

Allt handlar ju om vilka preferenser man har, och i detta fall vilket ljudideal du eftersträvar. Jag tycker att AV är välljudande men lite tama men det kan ju vara så att det är just det som vinner i längden. De har fördelar som att vara okräsna, hyfsat lättdrivna och helt ok finish. De har ju också fördelen att de går att uppgradera efterhand. Med utgångspunkt i mitt egna ljudideal så tycker jag att den emotionella närvaron får stå tillbaka, dvs "gåshuden blir inte gås", när jag lyssnar.

Finns rätt många stativare i prisklassen som bör vara med på din lista av kandidater. Kan dock inte nämna en enda som inte innebär någon form av kompromiss på någon parameter.

Mvh
Kris

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

keefan
Member

146 Posts

Posted - 2005/10/06 :  11:16:11  Show Profile Send keefan a Private Message
Är själv ägare till M1Signature.

Det som kan vara lite "hi-fi" roligt med dem är man kan laborera ganska friskt med kringutrusningen utan att det låter illa. Det krävs inte en 500kW monsterstärkare för att driva, men om du provar det kommer högtalaren belöna dig. Kan tänka att den blir trevlig med rörstärkare också.

Tycker kanske inte den är tråkig, men ok, det viktiga är att den har fina möjligheter att växa med resten av ditt system.
Men, som sägs ovan... det finns mycket att välja på när det gäller stativare i den prisklassen.
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2005/10/06 :  15:21:07  Show Profile Send knoxville a Private Message
Jag och en kompis var och lyssnade på M1 avantgarde på Ågrens hifi i gbg. Spelade med Naim grejer. Lät inte speciellt bra enligt oss. Var väldigt spretigt och vasst. Kan ju bero på rummet och att de inte var inspelade, men jag vart helt klart besviken.

Innan var vi på Hifiklubben och vart helt lyriska åt Dali Helicon 300. GOT DAMN vilket ljud dessa kunde prestera. Luftigt, stort och grym kontroll. Har aldrig gillat dali innan, men dessa var fantastigt bra. Synd att de inte finns några på begmarknaden. Då hade jag köpt ett par redan nu...nu får jag allt vänta lite istället.

Vart lite OT detta, men lyssna på Dali innan du väljer M1:orna.

mvh
Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2005/10/06 :  15:46:34  Show Profile Send kris69 a Private Message
Elitico: Om du skriver lite om vad det är du söker efter så blir det lättare att komma med tips och åsikter. Dvs om du beskriver exvis kringutrustning, musiksmak, lyssningsvanor ljudfilosofi etc.

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2005/10/06 :  16:25:41  Show Profile Send HEGE a Private Message
Tack för svaren...

Anledningen till till just den specifika modellen M1 Signature är pga. att jag blivit erbjuden ett par sådana högtalare i inbyte. Jag hade inte tänk leva med högtalarna under någon längre tid. De är mer tänkta som en tillfällig lösning tills jag kan köpa högtalarna jag verkligen vill ha.

Mvh
Henrik

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore

Edited by - HEGE on 2005/10/06 16:26:15
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2005/10/06 :  16:30:44  Show Profile Send HEGE a Private Message
Det jag är ute efter är de vanliga kriterierna: ljudakarraktär, prisvärdhet, andrahandsvärde och så vidare.

Jag använder en Copland kombo i dagsläget, ihopsnörat med kablage från SignalCable.

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore

Edited by - HEGE on 2005/10/06 16:31:28
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2005/10/06 :  20:29:57  Show Profile Send kris69 a Private Message
Har för mig att Mi-1 modellen ersatte M1 i början på -04. Har också för mig att M1 signature kostade ca 15-16000 tusen, dock inte helt säker det exakta beloppet. Det som gör att dessa modeller brukar betinga ett hyfsat andrahandsvärde beror nog en del på möjligheten till uppgradering. På så vis lever ju modellen kvar trots att originalet är nedlagt i produktionen.

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000