HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Upplevelser av synergieffekter (Hifins alkemi)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2005/10/06 :  16:10:04  Show Profile Send kris69 a Private Message
Hallå på er!

Ville få lite tips/delade erfarenheter om den berömda "synergieffekten", dvs när komponenterna verkligen gifter sig med varandra. Anledningen till att jag frågar er alla om det, är att jag tycker att just synergi är det absolut svåraste att få till. Att hitta enskilda komponenter som är högpresterande är ju ganska enkelt, men just att få summan av delarna att verkligen spela tillsammans är för mig något av hifivärldens alkemi. Jag menar, de flesta av oss har ju inte möjighet att testa allting och kanske ännu mindre att kombinera dem med varandra.

Naturligtvis finns det yttre omständigheter som påverkar känlan av synergi typ rummet, flickvännens humör för att man som hon tycker stökar till det, antalet öl vid lyssningstillfället. Dettta är med all säkerhet intressanta faktorer värda sin uppmärksamhet men skit i det just nu.

Vill höra om saker som verkligen spelar bra tillsammans och det spelar ingen roll om det är billigt eller dyrt. Motivera gärna varför ni tror att synergin uppstår, ibland finns det ju faktiskt logiska förklaringar inom teknikens värld

Ni som inte har något synergibröllop att berätta om kanske vill dela med er av antisynergier i stället, det är också tänkvärt.

" Vi borde prata mera om våra öron"

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/10/06 :  16:26:25  Show Profile Send Blue a Private Message
Spännande ämne... några märken som jag upplevt funkar väldigt bra ihop (elektronik + högtalare):

Denon + Dali (min tonårsanläggning), Primare + B&W (en polares anläggning), Moon + Totem (hört i butik och på mässa), Krell + Sonus Faber (hört i butik och på mässa), Audio Analogue + Klipschs "vanliga" högtalare (mycket bättre än man skulle kunna tro, hört på mässa).

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/10/06 :  16:31:41  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
När jag parade ihop min Aleph 3 med Audion Premier 1.0 uppstod en synergieffekt.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/10/06 :  16:43:48  Show Profile Send CC a Private Message
Dynamic Precision 6.4 & Respons Grand -88/89 Kablat med FadelArt Streamflex DUO

Har lyssnat på Respons Grand ett antal gånger genom åren... Oftast då kopplat med steg från Dynamic P. vilket alltid känts helt rätt!
Så det har varit en av mina referencer på bra ljud under många år! Och nu sitter jag själv med den uppsättningen!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/10/06 :  16:46:49  Show Profile Send Snoop a Private Message
Sonus Faber Cremona & Ayre Förstärkare + CD, Kablat med Purist Audio Detta är de bästa jag lyssnat på under mitt korta 22 åriga liv.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/10/06 :  17:09:41  Show Profile Send svejk a Private Message
De tekniska lämnar jag därhän, är obeskrivligt obegåvad på detta. Har 2 bra exempel. Icepower med ARC rörförsteg på Martin Logan. Har tidigare testat med olika transistor och rörisar, biamp med rör upptill och transistor i botten. Min nuvarande combo Harbeth C7 med ARC CLASSIC 60.

Det är välan så att det är ungefär som att vässa en motor. Rätt kam kombinerat med kanaler ventil storlek rätt förgasare/insprut avgasystem, gör att jag får en motor med både bottendrag och toppeffekt inga pucklar det lirar hela vägen.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/06 :  17:22:53  Show Profile Send mayro a Private Message
audio artistry dvorak. Audio reserche Ls 25 samt två VT 100. Vadia 6 cd. kopplat med purist audio proteus rakt igenom...

ojojoj sägar jag bara.. Inte på rock. Men på jazz. klassiskt.. och där just på jasaija heifetz violinkonsert...

Än idag skulle jag ge snudd vad som helst för att få ens höra detta igen...bara EN ENDA GÅNG TILL...

INGET. och jag menar verkligen INGET jag hört någonsin är ens i närheten av den upplevelsen. Där synerigiefekten mellan musik o elektronik spelade så in så jag blev intreserad av klassisk musik. Jag FÖRSTOG den...Tårar rann i mitt tuffa ansikte av rörelse.Känslor....

Mats i Umeå köpte sina bethobvens högtalare blint på lyssningen av detta system. 250000kr högtalare i blindköp... för en hissreparatör på landstinget..
Det säger en del om vad vi hörde...
Jag ryser bara jag skriver här om det...

idag spelar jajin här på forumet med dom högtalarna....

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/10/06 17:24:04
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/10/06 :  17:23:57  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Jag tyckte att Svejks (oavsiktliga) kombination av IcePower och Martin Logan elektrostater gav synergi. När han bytte bort elektrostaterna försvann det där extra och Ice:arna spelade inte lika spännande.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/10/06 :  17:36:29  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Yamaha med Canton blev för ljust, Yamaha med QLN funkade bra, men med Adcom blev det för mörkt.Sedan testade jag med Primare där det blev bra tillsammans med QLN, men inte så bra som med QRS senare.

Kablarna tycker jag gör liten skillnad, där den stora skillnaden låg i att gå från singelwire till biwire.
Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2005/10/06 17:36:58
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/10/06 :  17:37:17  Show Profile Send svejk a Private Message
Jag tyckte att Svejks (oavsiktliga) kombination av IcePower och Martin Logan elektrostater gav synergi.

Jepp! Ibland hittar även en blind höna ett korn!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2005/10/06 :  17:39:12  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Holfi + VR-4 GenI
Simplyblack + SME V + Koetsu
VPI Scout + Transfiguration + Phatos + Focal Micro Utopia Be
Octave V70 + Focal 927Be
Lavardin + JM Lab

Det här är ett par kombinationer som jag spontant kommer på som spelar bättre ihop än var för sig.
Jag har säkert fler om jag funderar bak i tiden.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/10/06 :  19:09:57  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Accuphase med Martin Logan spelar mycket bra. Även vilket man ju kan läsa ut av det jag skrev om Primare och QRS så spelar Bladelius konstruktioner som Advantage och Bladelius mycket bra ihop med QRS enligt mina öron, medans B&W tillsammans med Classe'e är i ljusaste laget för min smak. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/10/06 :  19:27:53  Show Profile Send CC a Private Message
Får la tilläga då med B&W 802N + Dynamic Precision 5.52Hp! Ett i mina öronen välljudande par som rätt uppställt givit mig en del refenser för hur bra bl.a. en ljudbild kan bli! Outstanding och en given rekomendation!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/10/06 :  19:38:10  Show Profile Send Leif B a Private Message
Jag får en oehörd synergi när jag kopplar in mina högtalare med mina högtalarsladdar.
Då kommer allt på en gång, innan var det ohörbart.



mvh
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/10/06 :  20:15:51  Show Profile Send CC a Private Message
Haha! Den var bra, Leif B. Du har beviset på att det gör skillnad med högtalarekablage

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

fatpipe
Member

264 Posts

Posted - 2005/10/06 :  20:53:13  Show Profile  Visit fatpipe's Homepage Send fatpipe a Private Message
När jag lånade hem en Thule DVA-150B Digit II för att lira på tillsammans med min Pathos och B&W803S. Då golvade denna effekt mig nästa. Jag har stor erfarenhet av hur denna spelare presterar. Men anläggningen spelade många gånger utöver vad jag hade förväntat mig. Tyngden av att inte köpa olyssnat steg något efter detta kan jag medela.

Edited by - fatpipe on 2005/10/06 20:56:50
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/10/06 :  21:12:40  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Har i ett hop-plock-system, som tjejerna skall kolla film på och dyligt (och låta pappas anläggning vara ifred), på andra våning.

Består i en integrerad SONY VIDEO/FÖRSTÄRKARE (jo, ni läste rätt - video och hembioförstärkare i ett) från -96!
En SONY DVD715 från -98!
Mestadels lakrits-snören och 19kr/m högt.kablage.
Ett par NHT 1.5 på Attacama-stativ.

Systemet står illa placerat. Under snedtak i ett "all-rum" med vinklar o vrår - och spelar musik! Kanske lite vasst och aningen spretigt och tål inte att krämas på så hårt - men det svänger!

Tja, fråga mig inte...

M
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/10/06 :  22:19:00  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Respons Grand med Dynamic Precision eller med ARC VT 200 är två bra kombinationer.

Reference 3A MM Da Capo med Antique Soundlab 20W KT 88 steg. Mums

WLM Viola med Leben steget. Dubbel mums

Kvartsvågspipa med Lowther drivet av ett par 300B är svårt vanebildande.


Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000