HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 På väg mot utbränd?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/08/18 :  23:32:35  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Utbränd är kanske att överdriva, men jag hittar inget bättre ord.

Igår fick jag otroligt ont i magen på jobbet. Det gjorde ont i magen, men inte "gå på toa ont". Jag trodde först det, men inget kom ut och inget har kommit på snart 20 timmar. Det gjorde så ont att när jag gick så var varje steg med smärta i magen. Jag åkte hem tidigt och satt och somnade på tåget, ett par minuter åt gången. När jag vaknade kändes det bättre. Sen kämpade jag mig hem och somnade direkt på sängen, sov två timmar ungefär. Sen var det borta, jag kunde gå och träna utan problem.

Sen slutet av juni har jag rest en del. Korea, Thailand, Kina och på söndag åker jag till Malaysia. Jag vill inte åka till Malaysia, då jag tycker jag rest för mycket på senaste tiden. Det är faktiskt mycket jobbigare än man tror att resa, särskilt som Korea och Thailand var knappt en vecka mellan i juni-juli. Jag var i Kina förra veckan, och om två dagar åker jag till Malaysia.
Normalt älskar jag att resa, men jag har känt ett tag nu att det blir för mycket. Eventuellt blir det Korea ganska snart igen.

Jag har inte haft en "svensk" semester på 7 år. (Svensk semester är minst 3 veckor semester)
Senast jag hade semester var en 3 dagars resa över jul förra året. Innan dess var det 4 dagar på Hawaii.

Min motivation är inte ganska hög just nu. Jag "orkar" inte ta tag i saker förutom de jag måste göra, såsom jobba. Jag orkar knappt titta på TV längre.

Jag sover inte särskilt mycket om nätterna, mellan 5-6 timmar. ibland får jag in 7 timmar, och otroligt sällsynt är 8 timmar.
Jag äter bra eftersom jag tränar. Inget godis eller läsk, försöker bara ha nyttigt på tallriken alla målen. Tar suppliment typ amino acid och vitaminer.

Vad tror ni? Är jag bara trött, behöver omväxling eller kan detta leda till något värre?

-Lars

Nu i North Carolina, USA.

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/08/18 :  23:54:08  Show Profile Send svejk a Private Message
Tycker det låter som du redan kört i väggen( kan naturligtvis ha fel, ta inte illa upp).
Försök att prioritera om ditt liv. Gör enklast möjliga dagsplaneringar med så mycket tid/luft som möjligt.
Försök hitta en person som gått igenom det du är inne i att bolla med.
Försök med avslappning gärna någon sorts vägledd meditation.
Det du gör, gör det för din egen skull.
Försök få bort måsten i livet.
Ha en nollgräns för alkohol.

Detta var lite generella råd. En sak till. Var inte rädd för att söka profesionell hjälp. Att gå och bita ihop gör det bara värre.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/08/19 :  00:10:11  Show Profile Send hal a Private Message
Kroppen (och själen) är så finurligt ordnade att "dom" har just gett dig en varning. Förmågan att hålla "många bollar i luften" och att hela tiden vara på gång, är något som vi måste inse, minskar med åldern helt naturligt och succesivt.
I vårt nuvarande samhälle tar vi inte hänsyn till det utan tvärtom, vi bygger upp med fler prylar , fler åtaganden hela tiden.
Detta problemet har ju funnits fast i mindre omfattning under många år. Finns många namn på det: överarbetad, slutkörd, lätt nere, deppig, 40-års kris mm eller som det nya mode-ordet utbränd. Med denna mentala trötthet som minskar immunförsvaret kommer ofta fysiska symptom oftast magen som ju är ganska känslig, trötthet som inte går över, livsleda inget är skoj mm.
Tänk på att det finns inga "måsten", du bestämmer över ditt enda liv du har.
Du måste tänka på dig själv i första hand.
Man skall inte sitta som i en biograf och titta på filmen om sig själv och säga: "titta vilket jobbigt liv jag har, vi får se det blir nog bättre..."
Man måste ta de rätta besluten och börja regissera sitt eget liv.
Det är klart att ibland kanske det innebär att man får försöka sänka sin standard lite. Men oftast kan man med lite ändrad inriktning få bättre balans i livet.
Man behöver inte ställa upp på allt som krävs av en. När man tackat nej ett par gånger inser man att det faktiskt fungerar och att man absolut inte är oumbärlig.
Jag skulle kunna prata mycket om det här. Har själv sista två åren haft som mål att leva ett ännu lyckligare liv och jag är på mycket god väg.
Har många tips stora som små, kan prata mycket om det här. Tycker många lever på fel sätt.
LarsTokyo:
quote:
Jag har inte haft en "svensk" semester på 7 år. (Svensk semester är minst 3 veckor semester)

Du lever som en gruvarbetare i Kina fast i en bättre arbetsmiljö, om jag skall hårddra det.
Din kropp har varit vänlig nog att varna dig, se till att få lite ledighet till att börja med samtidigt som du funderar over några smärre förändringar i ditt liv.

Du lever bara en gång



Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2005/08/19 14:23:29
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/08/19 :  00:27:03  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Får man fråga vad du jobbar med?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/08/19 :  11:05:58  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag har "varit" där du är nu Lars

Du MÅSTE ta kroppens signaler på allvar annars så tar det lååång tid att komma tillbaka ! Det är kanske lätt att säga , men du MÅSTE ta det lugnare. Snacka med din arbetsgivare o förklara det gjorde jag o fick den hjälp som jag behövde.

Hoppas det löser sig !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/08/19 :  11:21:25  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Tack för era svar.
Det är svårt att se det själv, det känns som man överdriver. Men jag har känt efter och det känns som ni har rätt, jag har eller är på väg in i väggen. Det känns bra att det är en tidig varningssignal och att jag har agerat på den direkt.
Efter jag startade denna tråden funderade jag på min situation hela vägen till jobbet och beslutade att jag skulle ställa in min resa till Malaysia. Jag pratade med min chef om detta i morse och han supportade mitt beslut att inte åka till Malaysia, fast det är ett viktigt möte.

Det känns lättare nu när jag ställt in mötet i Malaysia, dock inte bra. Jag ska slappa ett antal dagar och glömma jobbet helt. Ska försöka få in massvis med tid för mig själv, utan barn och fru och försöka släppa allt.

Fiskmiskola; jag är IT ansvarig för Volvo i Japan. (Inte Personvagnar, bara Lastvagnar och Penta)
Dock jobbar jag en del i hela Asien och har rest en del senaste tiden. Blir nog med snart.......

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2005/08/19 :  11:40:34  Show Profile Send govinda a Private Message
Hej lars

När man gör saker i livet som man älskar,Så är det svårare att sätta gränser.Ofta jobbar man på högsta växeln och tycker det går bra.
Men skall man laga mat på högsta värme,Så kommer man garanterat bränna vid den.

Du verkar ha bra koll på kroppen motion näring och så det är bra, Men du måste öka din självmedvetenhet.

Jag vet att du kommer bli bättre men tänk på att du under en lång tid har byggt upp den här situationen.(7 År)
Kanske måste du ta hjälp utifrån.

Där kan du välja lite själv vad du vill gå för väg.Allt från att läsa litteratur om utbrändhet eller söka hjälp i svensk sjukvård,
Det finns avslappningsband på apoteket som kan vara bra.

Du får nog ställa in dej på att du måste bryta det negativa mönstret du har.
Även om du upplever det som positivt från början.

Då löser sig dom andra sakerna säkert av sig sig självt

Om du inte är motståndare till religon så kanske du kan gå till ett buddhistiskt kloster gärna ett Zenkloster.Dom är ofta duktiga på att beskriva arbetet på det personliga planet.

Författaren Paul Brunton skriver!
Ödmjukhet är att erkänna svagheterna i den egna omdömesförmågan och karaktären, och att inse att dessa brister bär ansvaret för de flesta svårigheter som vi hamnar i.

LYCKA TILL!

Mvh Anders






Edited by - govinda on 2005/08/19 13:42:19
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2005/08/19 :  13:07:21  Show Profile Send matså a Private Message
Lars, jag hoppas du blir frisk och får välgång i livet.

Tyvärr så finns det folk som säger att utbrändhet är en bluff. De säger att sådana som har blivit utbrända, säger så för att slippa jobba

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/08/19 :  13:47:56  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Lars,
nedanstående är mina tankar från min horisont, de kanske inte funkar för dig, men de kanske kan ge dig någon liten vinkel som kan hjälpa.

Du gör rätt i att fundera igenom vad du vill och inte bara följa med tåget.
Honungsfällor slår igen de också även om det är smaskigt en stund.

Att ta en stund för dig själv och prioritera dina egna behov är nog en bra andhämtningsstund, men använd den inte för att skaffa lite kraft för att kunna följa samma stig som du nu blivit varnad för. Försök istället att använda den eventuella kraften du lyckas samla på dig till att ta i grundfrågan, "Hur kan du fortsätta och åt vilket håll?"

Jag hoppas verkligen att du hittar fotfästet och det är mycket klokt av dig att ha lyssnat till den varningen du fick.

Vänligen,
Per

P.S. Du och jag kan ju köra på Volvos interna nätverk, ju!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2005/08/19 :  14:11:32  Show Profile Send Gus a Private Message
quote:
Tyvärr så finns det folk som säger att utbrändhet är en bluff

Dom som inte har sett fenomenet "utbrändhet" på nära håll kan nog inte heller förstå hur illa ställt det kan vara.
Att avfärda problemet istället för att försöka förstå är naturligtvis bekvämt.
Jag har en bekant som körde i väggen för ca.sex månader sedan och inte ens sjukvården klarade av att förstå vad han råkat ut för.
Han blev mycket illa bemött i inledningsskedet av sin sjukdom.
Det löste sig så småningom och nu börjar han bli lite social igen,
d.v.s.han talar om sitt tillstånd och han försöker hjälpa till med blöjbyten och annat hemarbete.
När smällen kom blev han liggande i sin säng i tre veckor,han orkade inte stå upp.
Han kunde inte äta,mådde konstant illa,tappade tjugo kilo på en månad.
Toabesöken var ovidkommande,det fick bli som det blev...
Vissa stunder måste han tänka på att andas,konstigt att förklara men andningen stannade ibland.
Puls på 200 och panikångest hörde till,
Han var fullt övertygad om att han skulle dö vid ett flertal tillfällen.o.s.v.
Till sist.
En sak som experter på området har sagt till honom är att om man trappar ned sin verksamhet för fort så kan smällen komma...
Nedtrappning under ordnade former ned hjälp av expertis är vad som gäller.
Vet inte om det är så men...
Skrämmande,jo...så ta tillvara på livet och tänk igenom vad som verkligen är viktigt.

Mvh.Gus



Edited by - Gus on 2005/08/19 14:20:03
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2005/08/19 :  14:51:05  Show Profile Send matså a Private Message
Usch och kusligt, Gus.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2005/08/19 :  17:47:10  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message
Ja det som Gus berättade om lät inte roligt alls.

Har själv haft en depression för några år sedan och det var inte alls lustigt.Kom till stor del av att jag levde fel helt enkelt.

Nu får väl inte alla depressioner av stress och tunga arbetsbördor men ser man inte upp så kan det mycket väl hända.

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/08/19 :  18:18:44  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Har aldrig varit utbränd men är väldigt psykosomatisk. Jag mådde illa konstant i ett halvår, starka smärtor i magen m.m. väldigt likt det du verkar beskriva, förutom att jag spydde också.

Ta kroppens signaler på allvar innan det blir för illa, annars är det lätt att det kommer tillbaka!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/08/19 :  22:27:33  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Att gå in i väggen har jag inte gjort själv, men en nära anhörig råkade ut för detta förra året. Jag trodde att utbrändhet var något som man skulle märka tydligt på en person som man känner väl långt innan väggen kommer, men väggen kom som just en vägg.
Hon satt på ett möte och plötsligt small det till ihuvudet och hon såg dubbelt blev kraftigt illamående och fick en jordens huvudvärk.
Att hon gick in i "väggen" var det sista som jag trodde.
Nej, det första som man tänkte var en propp, hjärnblödning eller liknande, men det visade sig att det var just det att hon gick i väggen. Det tog ett bra tag innan hon accepterade att hon inte var oumbärlig på jobbet och nu har hon så sakta börjat repa sig, men det syns och märks ännu att hon inte är helt återställd.
Det enda som egentligen märktes var att hon var väldigt trött veckan innan detta hände, men i december månad kan ju vem som helst ha perioder med trötthet. Den som en gång har gått i väggen kommer aldrig tillbaka 100% och risken är stor om man inte passar sig att det händer igen och då blir det ännu allvarligare.
Så lyssna på kroppens signaler, det är inte så säkert att omgivningen gör det åt dig, då dom kanske inte uppfattar hur allvarligt det kan ligga till med din hälsa.
Jag har haft magsår för 5 år sedan, men det kan bero på annat än stress och din beskrivning av magplågor kan vara börjab på ett magsår Lars Tokyo.
Jag trodde att jag hade ätit lite för mycket fet mat den kvällen det började och tog en Underberg för att "hjälpa " upp matsmältningen.
Underberg är en liten 2cl flaska med örter lösta i sprit. Den håller ca. 40% alkoholstyrka och den blandningen landade i magen så jag gick ned på knä. Testa detta så vet du om det är magsår eller ej

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2005/08/19 :  23:50:11  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Precis som många redan har sagt så ta det på fullt allvar och försök och ta en rejäl paus så snart som möjligt. Jag har själv smällt i två gånger på rätt kort tid och alla symptom, "bi-effekter" och skit som följer med artar sig väldigt olika på olika personer också. Vissa kan slå i väldigt hårt men bli friska relativt snabbt utan några direkta problem efteråt andra kanske får "smällen" lugnare och större och sitter kvar mycket längre eller tom nästan för alltid. Jag skulle kunna skriva flera A4 om det och ändå inte ens tagit upp lite om av det jag gått igenom.

Första gången tog det nästan 4 veckor innan jag ens sov mer än 7h sammanhängade och då åt jag ändå sömntabletter som gjorde väldigt lite effekt. När man läser om det eller när det hänt en nära så förstår man ändå inte vad personen går igenom. Väldigt enkla saker kan bli stora projekt och ens personlighet kan vända helt om vilket inte bara gör din omgivning annorlunda men sätter oftast egna spår som depression etc. Det behöver inte vara saker som är relaterat till att du just mår dåligt då men även att du kan må extra dåligt i en jobbig situation som förvärrar allt och göra det mycket värre som också kan sätta ännu mer problem i ditt liv då och efter.

Vill du ha ett bra tips på litteratur att skumma igenom lite för att få nåt att tänka i ämnet så skicka ett PM eller nåt så skickar jag det gärna.

Tillsvidare så börja med att försök att få till en rejäl semester. Det tar 2-3 veckar att bara varva ner vettigt och då har man normalt inte hunnit att vila nåt så behövs helst lite tid för att göra det också. Sen är det heller inte kostigt att du tappar motivation om ens jobb som man kanske inte är helt nöjd med slukar nästan all ens tid eller är stor orsak till att man mår som man gör. Skippa allt koffeinbaserande då det även indirekt bidrar till ökat ångest, se över din kost, träna inte för hårt om din kropp är matt utan försöka att bara kanske ut och gå eller cykla lite om man vill röra på sig. Man behöver väldigt mycket vila både fysiskt och psykiskt när man kommer i det läget.

Just begreppet utbrändhet kan man diskutera i all evighet även om panikångest, panikattacker, olika slags fobier etc är fullt accepterat vilket bregreppet oftast fylls med. Jag ser det själv som ett samlingsnamn och nåt som innebär väldigt olika saker för olika personer. Var heller inte beredd på att alla tar det på allvar heller och det är verkligen svårt att förstå nån annan om man inte själv varit i den situation men ta det klart på väldigt stort allvar. Jag har själv omvärderat väldigt mycket saker sen det hänt mig själv.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/08/20 :  00:17:44  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Tack för ert stöd! Jag visste inte att det var så många här som antingen känner någon nära som gått i väggen eller själv gjort.

Jorma; just vad din anhöriga trodde, att hon var inte var oumbärglig på jobbet har jag också känt. Det har legat i bakhuvudet på mig när jag varit ledig "tänk om något går sönder och ingen kan laga det förutom mig". Nu måste jag lära mig att verkligen koppla bort jobbet när dörren till kontoret stänger sig bakom mig.
Magsår har jag haft och det är inte roligt! Jag vet exakt hur du mådde när du drack en Underberg.

Nu ska jag försöka få en massa vila. Snart ska vi boka vår resa till Hawaii. Den har jag sett fram emot ett bra tag nu, och nu lockar den ännu mer!

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/08/20 :  00:40:41  Show Profile Send hal a Private Message
quote:
Nu ska jag försöka få en massa vila. Snart ska vi boka vår resa till Hawaii. Den har jag sett fram emot ett bra tag nu, och nu lockar den ännu mer!

Lycka till, låter härligt
Gör bara inte samma fel som så många andra: man fortsätter samma tempo på semestern, man vill ju hinna med så mycket.
Boka in så lite aktiviteter som möjligt, varva ner , njut av omgivningen, gör spontana grejer. Använd alla sinnena, lukta, titta, känn, lyssna (), smaka (ät långsamt).
Efter några dagar får man tillbaks "vidvinkeln" och känner närvaro igen.

Vi vill gärna ha vykort från Hawaii till forumet, när åker du ?

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/08/20 :  10:16:49  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
En foto-tråd ska jag försöka göra till er alla. FBK fick ett vykort förra året när jag var där.
Vi åker nog i september eller oktober. Frugan har eget företag, ganska mycket att stå.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2005/08/20 :  21:39:12  Show Profile Send Loopen a Private Message
Herregud människa ta det lugnt och rannsaka dig själv. Du hittar inte lösningen någon annanstans än hos just dig själv. Var rädd om dig och tänk på dina nära och kära som är ett stöd. Du verkar ha en förstående chef så det kommer säkert att ordna sig. Men du! Glöm inte av att det inte braa hjälper att vila ett tag. Du måste ändra på det som gör att du inte mår bra, annars kommer det tillbaka och då kan det slå riktigt hårt.

Har själv en kompis som blev sjuk och han kommer antagligen aldrig bli kvitt sina mediciner. Det var ingen trevlig upplevelse att hälsa på honom på en låst avdelning på sjukhuset dit hans arbetsgivare hade kört honom efter det totala sammanbrottet.

Kanske viktigt att säga att det är långt ifrån bara pressande jobb som gör att folk "går in i väggen". Har en släkting som har ett jobb som inte alls är pressande men som pressade sig själv med allt omkring sig vilket gjorde att hon blev sjuk.

Egen erfarenhet har jag men det kan vi lämna därhän.

Lycka till och ta det lugnt.

Edited by - Loopen on 2005/08/20 21:41:18
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000