HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lägre volym?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

cliff
Member

80 Posts

Posted - 2005/08/18 :  20:39:21  Show Profile Send cliff a Private Message
Jag har köpt ett par Aurum Cantus L.3se som stor och spealas in just nu. En sak jag har reagerat över är att jag måste öka volymen betydligt mycket mer än jag behövde med mina gamla högtalare(JM Lab 915.1). Vad beror detta på.
Någon tänker säkert, det beror på att hans gamla högtalare var golvare och de nuvarande är stativare. Men då borde det ha varit samma sak med mina Sonus faber conserto home jag hade innan JM Lab. Men det var det inte. Är det pga de är olika tröga? SF och AC L3se har samma verkningsgrad,87db.
Någon som kan hjälpa en oteknisk kille? Jag har en Pathos Classic One som förstärkare.

Edited by - cliff on 2005/08/18 20:41:26

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/08/18 :  20:50:00  Show Profile Send Haakan a Private Message
känsligheten är sällan verklighetsbaserad...så helt enkelt har du okänsligare högtalare

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2005/08/18 :  20:51:08  Show Profile Send Joacim a Private Message
Trögheten beror inte bara på db/W/m.

Dvs det är skillnad på hur mycket energi som går åt till att verkligen få ut all kraft/ljud.

Generellt är en stativare på 87db "lättare" att driva än en stor högtalare med ett flertal större element, men som fortsatt ligger på 87db.

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/08/18 :  20:57:07  Show Profile Send MatsT a Private Message
Trögheten beror bara på db/W/m!

Större frekvensomfång ger subjektivt mer ljud vid samma nivå oxå...

Det fins en del varianter att ange känslighet på och det kan vara förklaringen till att den verkar lägre än du trodde.
Go to Top of Page

sella
Member

147 Posts

Posted - 2005/08/18 :  21:01:53  Show Profile Send sella a Private Message
jag tror det blir bättre när dom är inspelade

dynamik!!!
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/08/18 :  23:16:56  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Möjligen har kineserna en annan inställning till känslighet hos högtalarna än vad vi är vana vid. Jag tror vi förutsätter att en högtalare som säljes idag har "normal känslighet"; dvs kan hanteras av vilken ordinare förstärkare som helst. Detta är ju inte givet. Man måste kolla specarna och helst hitta ngn som har erfarenhet av högtalaren, annars kan problem upstå. Förstärkaren (som i och för sig kan vara av reference-nivå) kanske annars inte räcker till. Just detta problem uppstod t ex hos en kompis som importerat Compact XZ-5 från Kina. T o m ett kraftig Accuphase slutsteg bottnade och klippte då lite besvärligare musik spelares. Fina högtalare som ändå ställer till problem, alltså!!

JMLab (förutom vissa senare stativare) är ju väldigt lättdriva. Har man dem som referensnivå, så blir man kanske lite kräsen...

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem

Edited by - ulfsan on 2005/08/18 23:25:31
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2005/08/19 :  00:02:07  Show Profile Send Piggen a Private Message
quote:
jag tror det blir bättre när dom är inspelade


Det tror inte jag!

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/08/19 :  10:35:49  Show Profile Send Blue a Private Message
"Någon tänker säkert, det beror på att hans gamla högtalare var golvare och de nuvarande är stativare. Men då borde det ha varit samma sak med mina Sonus faber conserto home jag hade innan JM Lab. Men det var det inte."

Det finns undantag, men ska man generalisera så skulle jag säga att golvare är mer "lättdrivna" (då i betydelsen högre känslighet) än stativare. Och just här finns dom vanligaste "lögnerna" från tillverkarna när det gäller specifikationerna: Nästan alltid anger man att en golvare och en stativare i samma serie har samma känslighet, men det har dom nästan aldrig... Stativaren brukar ligga ett par dB under. En större högtalare låter generellt "mer" än en mindre högtalare, med samma insignal, konstigare än så är det inte.

Sedan är det ju så som ni vet, att hur "lättdriven" en högtalare är inte bara handlar om känsligheten, utan också om impedanskurvan. JM-Lab t.ex. har ju ganska hög känslighet, men dippar ofta ganska djupt, vilket kan ställa till problem för "mindre stabila" förstärkare.

Cliff: Så länge du fortffarande kan lyssna så högt som du vill så kanske detta inte behöver vara något större problem?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

cliff
Member

80 Posts

Posted - 2005/08/19 :  16:23:26  Show Profile Send cliff a Private Message
Blue du har alldeles rätt. Jag kan spela så högt som jag vill så några problem finns inte där.
Angående JM Lab så klarade inte min Pathos att driva dom något vidare. De hade en känslighet på 90db men behövde absolut mer än 2x70w som Pathosen har.
Jag tackar för alla svar.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/08/19 :  17:15:37  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Kanske spelar högtalarna renare / bättre. Har upplevt att man gärna kan spela rätt mycket högre utan att uppleva det som "högt".

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/08/19 :  17:18:34  Show Profile Send Haakan a Private Message
jepp samma fenomen upplevde jag när jag bytte från hfls-1 till mina nuvarande ( 4*8" bas) tyckte att det inte spelade så högt men volymratten va dragen bra mycket längre än tidigare....sen tog man fram mätprylarna

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/08/19 :  17:36:47  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Fast när jag la till mina dipolbasar upplevde jag faktiskt ingen höjning av ljudet.. bara så mycket roligare. Samt att, när man lyssnar tyst, låter det som det gör när man lyssnar högt. Fundamentet man annars saknar när man lyssnar på låg nivå innfinner sig. Fast någon volymhöjning märkte jag inte alls.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/08/19 :  17:42:03  Show Profile Send Haakan a Private Message
jaså mitt fenomen berodde nog på mindre dist vid samma/högre volym

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/08/19 :  17:46:33  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Ja. Eller kanske lägre känslighet :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/08/19 :  18:12:31  Show Profile Send Haakan a Private Message
haha lägre än hfls-1 kommer man inte...var det inte nån som fick det till 82db?...nuvarande borde va runt 88db iaf

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/08/19 :  19:28:36  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Va fan Haakan har du tagit fram mätprylarna
Jag som trodde du var en "klipp och klistra-typ" från någon gammal molt
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/08/19 :  20:28:16  Show Profile Send Haakan a Private Message
humphf! för att dra det långt så har jag läst hela 1! molt i hela mitt liv...kommer till och med ihåg att det va den där 1090, 1080 samt nån till förstärkare va på test

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/08/19 :  20:53:06  Show Profile Send fidelityn a Private Message
ha ha ha kul att du uppfattade mina smileys iaf som dom var tänkta

Edited by - fidelityn on 2005/08/19 20:53:39
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/08/19 :  20:54:44  Show Profile Send Haakan a Private Message
kan även meddela att när jag säger "mäta" menar jag förstås med tumstocken

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/08/19 :  20:57:15  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Givetvis, tumstocken ger ju svart på vitt och inget annat en rena sanningen. Inte en färgning så långt millimetrarna räcker till
Go to Top of Page

cliff
Member

80 Posts

Posted - 2005/08/21 :  14:25:04  Show Profile Send cliff a Private Message
quote:
Kanske spelar högtalarna renare / bättre. Har upplevt att man gärna kan spela rätt mycket högre utan att uppleva det som "högt".

Det kan nog vara så. Upplever ett betydligt renare ljud nu.
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/09/03 :  23:16:43  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message
[quote=cliff]Vad beror detta på.[/quote]

Jag skulle iaf inte kunna låta bli att testa vad som händer med ett kraftigare slutsteg eller biampa så att du bibehåller den fina ljudbilden till topparna.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000