Author |
Topic |
planetaryice
600.000-klubben
477 Posts |
Posted - 2005/08/18 : 23:30:35
|
Får man inte veta om man är totalt ute och cyklar snart? |
Mitt stativbygge |
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2005/08/18 : 23:37:26
|
Zalve - tror inte att du blir snabbare med min metod. Metod - vilken metod? Snabb? Snabbare metod än min ickemetod är det däremot enkelt att vara, känns det som nu i alla fall..
/Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
|
|
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2005/08/18 : 23:38:56
|
Jahaja, nu skall här presenteras det mest långsökta svaret någonsin. Det lyder som följer.
Svar: Yakuza!
Yakuza är ett ord från ett japanskt kortspel, vilket är för sifrorna 8, 9 och 3, dvs ya ku za. Bra översatt blir detta "dålig hand" (jfr The Killing Hand). Yakuza är också benämningen på den japanska maffian, i vissa fall även kallad The Hand. "Rising Sun" är ett äldre engelskt ord för horhus, också ett populärt tillhåll för maffia och dylika kumpaner. För att inte svaret skulle kunna vara "maffia" så återknyts det till Asien med "Bryan Adams - East side story". Alltså; Yakuza!
|
- Carlsson Illuminati - "Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet Admin www.Faktiskt.se |
|
|
Draken
Member
1550 Posts |
Posted - 2005/08/18 : 23:41:06
|
Japp, då får det bli en gissning på ett flygfä
Operan: Madam Butterfly det stämmer med ledtrådarna för mig
Sov gott |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/08/18 : 23:43:10
|
V8 - Kopplningen till musiken är ? (som Hal har givit oss extra ledtrådar om) |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2005/08/18 : 23:45:01
|
ingen!
kunde inte hitta ngn musikkoppling, så jag straffade ut mig helt enkelt. |
- Carlsson Illuminati - "Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet Admin www.Faktiskt.se |
|
|
nalle
Member
686 Posts |
Posted - 2005/08/18 : 23:45:30
|
Musikaler-En form av teater där ridån rises och de har ju en story. |
Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna? |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/08/18 : 23:51:22
|
V8: Måste säga att du har ROLIGA gissningar! Kan fortfarande skratta åt gårdagens klockrena gissning på TT |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2005/08/18 : 23:51:47
|
Bryan Adams - East side story Bob Dylan - House of the rising sun Dream Theater - The killing hand
Svar: Budokan |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2005/08/18 : 23:52:24
|
Nu är jag farlig - frugan har kommit till bistånd:
Bryan Adams - East side story -> musikalen West Side Story -> Romeo och Julia -> Shakespeare
Bob Dylan - House of the rising sun Dream Theater - The killing hand
Jag har Googlat lite och funnit att man i Japan tydligen håller på att göra eller har gjort nån musikvideo som byggerpå Shakespeare och den heter nåt i stil med Theater of the Rising Sun.
Röda Tråden är alltså Shakespeare!
/Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
|
|
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2005/08/18 : 23:55:51
|
Zalve:
Ja, det blir så när jag tänker för mkt. |
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2005/08/19 : 00:16:02
|
Eftersom jag har fått ett rätt svar äntligen så lägger jag ut den extra ledtråden:
Ozzy Osbourne - For heavens sake
Vad har alla dessa artister för något gemensamt. Samt vad letar vi efter i alla låtnamnen ?
Kan jag få svar på det !
|
Veckans skiva, här ! |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2005/08/19 : 00:21:28
|
Jag vet vad artisterna har gemensamt - De har givits ut på skiva
Kunde inte låta bli... / Jörgen G |
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2005/08/19 : 00:22:10
|
Facit kommer om 10 minuter samt avslöjandet av den fantastiske vinnaren. |
Veckans skiva, här ! |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2005/08/19 : 00:36:04
|
Rätt svar:
BUDOKAN
Den legendariska arenan i Tokyo som byggdes till sommar-olympiaden 1964 för att inrymma kampsporterna. Har också blivit en eftertraktad arena för många artister alltsedan Beatles gjorde sin Japan-debut där.
Så här var det tänkt:
Bryan Adams - East side story Bryan Adams har gett ut en skiva Live in Budokan Vi börjar vår resa till Öst (East) Bob Dylan - House of the rising sun Bob Dylan har gett ut en skiva Live in Budokan Vi anländer till Japan den uppåtgående solens land Dream Theater - The killing hand Dream Theater har gett ut en skiva Live in Budokan Arenan används för Budo/kampsporter karate etc; the killing hand Ozzy Osbourne - For heavens sake Har också gett ut en skiva live in Budokan Sake´ är en dryck som med fördel kan drickas till sumobrottning
Grattis Vemsom !!!!!
Skönt att du visar att du kan din konsert-historia |
Veckans skiva, här ! |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/08/19 : 00:39:53
|
Oj,,, Det hade jag ALDRIG kunnat...
var mer inne på Opera/Teater.
Osbourne's är ju en SÅP-Opera Drem - Teater East side -> Eastenders -> Britttisk SÅP-Opera
EN bra Tråd Hal, som jag tyvärr inte var i närheten av... Fastnade för mycket på musik. |
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2005/08/19 : 00:40:20
|
Hur mycket av facit hade du räknat ut Vemsom ?
Nu är det 8 peroner som har pinnar! |
Veckans skiva, här ! |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2005/08/19 : 00:40:32
|
Nä, men det var riktigt skoj :) (notera att det var första gissningen ;D ville bara poängtera detta faktum).
Det var en suverän tråd! Skoj att man både kunde ta det på ledtrådarna som gavs i låttitlarna och på artiterna! Utan en dera hade jag inte tagit det.
Musiken är viktigast.. (men prylarna är roligast ;) |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2005/08/19 : 00:47:09
|
Grattis vemsom!
Slipper vi hämndtråd på tisdag nu?
Synnerligen elegant Röd Tråd hal - att få ihop fyra artister och titlar till en Röd Tråd. På det sättet! Jag är mer än impad.
Idag hade jag inte en aning om att den Röda Tråden existerade. Ikväll var jag helt borta, väck, ute i spenaten...
Igår var hal helt omedveten att min Röda Tråd fanns - så kan det bli.
/Jörgen G |
Edited by - Jörgen_G on 2005/08/19 00:48:21 |
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2005/08/19 : 00:50:51
|
Så kan det bli, men jag ser fram emot att veta lite mer om trådbussars tillkortakommande . |
Veckans skiva, här ! |
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2005/08/19 : 00:53:13
|
Trodde Zalve och Gaffa var på gång i sitt nyfunna samarbete, Tokyo var ju rätt ställe. |
Veckans skiva, här ! |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/08/19 : 00:54:09
|
vemsom: Impad! |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2005/08/19 : 00:56:33
|
hal - det kommer. Det blir en ganska lång kria så den tar ett tag att skriva. Behövs nog lite redigering också innan den blir läsbar. Det tar nog till på söndag kväll innan du - och alla andra - finner den på OT-forumet.
/Jörgen G |
|
|
Topic |
|