Author |
Topic |
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2005/08/16 : 00:07:05
|
Tänkte göra en beställning på en hög plattor från Kirkelig Kulturverksted. Har sedan länge tyckt att dom ger ut mycket välljudande och spännande musik i en mängd genrer. I samband med 30-års jubilee´t ger dom ut en samligsplatta med deras reference-låtar. Skall givetvis beställas.
Så kom med bra tips på skivor nu !
Vilken Kari Bremnes skiva skall jag välja t.ex. ?
Är ni riktigt snälla och ger mig många tips kanske det blir en kort recension på alla skivorna efter lyssning.
|
Veckans skiva, här ! |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/08/16 : 00:39:12
|
Fråga CH eller Mattias om vilka Kari skivor som skall beställas. (Kanske nån annan som har flera förslag)
|
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
fatpipe
Member
264 Posts |
Posted - 2005/08/16 : 01:00:43
|
Svarta Björn är en höjdare!
Dock finns båda mina favoritspår med Kari på samplern...
Iver Kleive og Knut Reiersrud - Himmelskip
Om man gillar kyrkorgel så rekommenderar jag denna skiva! Spår 3 är en favorit! Grymt maffigt!
|
Edited by - fatpipe on 2005/08/16 09:01:10 |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2005/08/16 : 12:39:27
|
Kan bara hålla med om Svarta Bjørn! Fantastiskt ljud och härligt atmosfäriska låtar. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2005/08/16 : 12:56:11
|
Den här med Tommy Nilsson & Lill Lindfors är riktigt bra.
'
Följ länken så ska det gå att provlyssna.
http://www.kkv.musikkonline.no/shop/displayAlbumExtended.asp?id=4400
Tycker dock att de flesta KKV som jag lyssnat på kan bli lite agressiva i mellanregistret speciellt på kvinnliga röster.
Jonas |
You'll Never Walk Alone... |
|
|
ulf
Member
332 Posts |
Posted - 2005/08/16 : 16:08:27
|
Förutom Svarta Björn som är en av de bästa skivorna jag hört alla kategorier är hennes samlingskiva Erindringar (innehåller hennes bästa låtar före Svarta Björn) helt fantastisk. Tom Rusells The man from God knows where är oxå suverän. Likaså kan Marianne Antonsen Pickin up the Spirit rekommenderas Hon sjunger med en varm mörk stämma gamla Sprituals o Gospel med härligt sväng!! Alla dessa skivor har, liksom de flesta KKV skivor en suverän ljudkvalité!!
|
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2005/08/16 : 16:18:59
|
quote: Tom Rusells The man from God knows where är oxå suverän.
Är Iris DeMent med på den skivan ? Har en låt på en samlingsskiva från Kkv som heter: Love abides, den är ju störtskön.
Tack för alla tips hittills.
Mer tips ? |
Veckans skiva, här ! |
|
|
ulf
Member
332 Posts |
Posted - 2005/08/16 : 19:40:44
|
Jag hon är med liksom Kari Bremnes och flera andra ur KKV:s stall. |
|
|
gudmundsson
Member
166 Posts |
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2005/08/17 : 01:50:36
|
quote: Jag rekommenderar Kari Bremnes - Norwegian Mood, riktigt bra!
Jag har låten "A lover in berlin" och bara den är ju bra !
|
Veckans skiva, här ! |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2005/08/17 : 17:05:07
|
quote: Jag har låten "A lover in berlin" och bara den är ju bra !
- Jag föredrar när hon sjunger på norska - och då heter stycket Til en elsker i Berlin. och finns med på skivan Gåte ved gåte som är mitt absoluta favoritalbum med henne:
Mvh, Eliot
PS. Både "Svarte Björn" och "Norwegian Mood" finns som LP (Jag har båda ) |
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2005/08/17 : 17:40:32
|
Jaha, så nu skall jag köpa fyra (!) skivor med Kari Bremnes ?? Men det att hon sjunger på norska låter hel-intressant. Jag gillar den nord-norska dialekten .
|
Veckans skiva, här ! |
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2005/08/18 : 21:01:20
|
Då börjar vi med inköpslistan så smått:
1. Kari Bremnes - Gåte ved gåte
2. Kari Bremnes - Svarte Björn
3. Tom Rusells - The man from God knows
4. Thirty years fidelity
Övriga rekommendationer skall jag provlyssna på till en början. Ett par skivor till skall jag fylla på med innan beställning.
Fler tips ? |
Veckans skiva, här ! |
Edited by - hal on 2005/08/18 21:11:52 |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
|
ulf
Member
332 Posts |
Posted - 2005/08/18 : 22:32:48
|
Norvegian Mood är ju en "best of" skiva fast på engelska. Mycket bra men "Erindringar" är ju samma låtar fast på Norska. Jag tycker hon sjunger med mer ingivelse o känsla på Norska.De bästa låtarna från Gåte v gåte finns med på Erindringar. |
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2005/08/18 : 22:44:27
|
Låter ju förnuftigt, skall kanske byta ut "Gåte mot gåte" till "Erindringar". Blir nog så. |
Veckans skiva, här ! |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2005/08/19 : 00:40:00
|
Jag tycker Gåte ved gåte är bra rakt igenom
På norska musikkonline kan du faktiskt provlyssna på alla spåren på alla skivor av kkv
- En spännande skiva är Solrenning med Anne Vada och Aki Fukakusa med ett mycket skönt ackompanjemang
(se information på norska)
Mvh, Eliot |
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2005/08/19 : 00:48:40
|
quote: På norska musikkonline kan du faktiskt provlyssna på alla spåren på alla skivor av kkv
Bra tips, eliot ! quote: - En spännande skiva är Solrenning med Anne Vada och Aki Fukakusa med ett mycket skönt ackompanjemang
Härligt, skall ägna lite tid i helgen till att lyssna runt lite.
Tack ännu en gång ulf och eliot
|
Veckans skiva, här ! |
|
|
Figge
200.000-klubben
2175 Posts |
Posted - 2005/08/19 : 10:11:22
|
Ett annat "norskt tips" är Oslo Gospel Choir "Gloria" på RCA 74321356052. En mäktig platta som är värd en rekomendation. Speciell spår 2 "Kyrie". Om du är inne på "norgespåret". |
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
|
|
Mattias
Member
1671 Posts |
Posted - 2005/08/19 : 10:47:55
|
Härlig KKV tråd Finns mycket gott att hämta här. Försökte att bli medlem i skivklubben (ses via hemsidan) men man måste då vara bopsatt i Norge. Iofs var detta några år sedan, man kanske ändrat detta?!
Får återkomma om ev flera rekomendationer.
Mvh Mattias |
|
|
|
Topic |
|