HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Bygga volym på musklerna
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/08/18 :  03:07:31  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Jag har börjat träna och vill lägga lite volym på mina muskler istället för ren styrka. Hur ska man göra? Ska man köra på mindre vikt än sitt maximum fler gånger, eller ska man pressa så mycket man orkar så mycket som möjligt?

Nu i North Carolina, USA.

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2005/08/18 :  06:13:34  Show Profile Send Peter J a Private Message
Kör mycket basövningar och variera träningen tex 5-6veckor tungt 4-6reps/set *4set och 3övningar per muskelgrupp. Sedan kör du lätt 12-15reps/set * 3set och 4övningar per muskelgrupp. Detta gör du också under 5-6veckor. Så här varierar du din träning men det är också viktigt hur det fördelar muskelgrupperna. Det bästa är nog att träna på gym 4ggr/vecka så får du en jämn och bra fördelning. När du har tränat en tränings cykel (lätt+tung) så skall du ha en vilovecka för att låta kroppen läka/vila och sen är det bara på det igen. Efter 2 tränigens cyklar så kommer du garanterat att se skillnad.
Go to Top of Page

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2005/08/18 :  16:12:38  Show Profile Send jhnmn a Private Message
Vet inte hur du tränar nu, men dela upp träningspassen så att du kör vissa muskelgrupper en dag och andra muskelgrupper en annan dag.

I övrigt håller jag med raceman, få repetitioner, hög belastning och en träningsfri vecka med jämna mellanrum.


ast-ss beskriver en massa övningar, ta en kik här:
http://www.ast-ss.se/html/page.asp?id=28

jhnmn - studenthifi @ http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32550
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/08/18 :  17:30:11  Show Profile Send Haakan a Private Message
man ska ALLTID köra tungt i perioder...jag brukade (när jag tränade) köra extremt tungt under 6-8v för att sedan låta kroppen få lite vila under ett par veckor...för att sen gå på igen...

men nu då till det viktigaste (nej att träna tungt är inte viktigaste)
maten! 4*kroppsvikt eller minst 300g protein om dagen ska ätas...proteinpulver är att rekommendera eftersom du inte ens får ur 200g protein ur 1kg kött..lagomt med kolhydrater, men vill du gå upp i vikt fort så är det bara å äta mer av det naturligvis, nackdelen är att du både lägger på dig mer vätska samt ev fett :/

nästa steg är att inte överträna! kör basövningar, dvs marklyft knäböj, samt bänkpress även axelpress är grymt först efter dom övningarna kan du ens börja fundera på att använda nån kabelskitmaskin eller dyl... maximera tiden i gymmet till 45-60min och använd den tiden klokt...efter den tiden är kolisarna i kroppen slut och därmed energin också..träna aldrig mer än 5dagar i veckan...jag körde som max 4pass/vecka

försök även att inför varje pass öka vikten på stången så du hela tiden pressar kroppen att lyfta tyngre...

kanske inte behöver nämna att det är inte vikten på stången som räknas utan utförandet...du kan få mycket bättre muskelkontakt samt nerbrytning av en lägre vikt med bättre utförande..

mvh // Håkan


"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2005/08/18 :  18:04:34  Show Profile Send Peter J a Private Message
Träningstiden som Haakan nämde stämmer inte helt, det beror på hur bra kondition man har och hur man lägger upp träningen. Mina gympass är på ca 90min/st och jag tränar gym 4ggr/vecka.

Jag har 1 vilodag i veckan och det gäller att äta, tyvärr så äter injte jag tillräckligt men jag orkar med det ändå. Ett bra sätt är att ha en träningspartner för då hjälper man varandra samt man anstränger sig hårdare. Dvs bättre resultat!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/18 :  18:11:21  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag tränar 3 dagar i veckan och det är fullt tillräckligt för att bygga muskler tycker jag. Spelar även innebandy 1-2 ggr/vecka. Kör ganska tungt med så många reps jag orkar, brukar bli 10-15 st beroende på om jag kör ben eller överkropp.

Som påpekats ovan är kosten mycket viktig, liksom vätskepåfyllning och god sömn. Proteiner och kolhydrater samt lite fett och en massa vitaminer måste man få i sig. Viktigast proteiner, det är dem som bygger upp muskulaturen.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/08/18 :  18:45:41  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Det är faktiskt så att efter en timme slutar kroppen utsöndra anabola hormoner, och börjar utsöndra kortisol o sånt, det är därför man ska träna under 60min helst, har alltså inte med kondis att göra

Instämmer till 100% med haakans inlägg

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/


Edited by - mayday on 2005/08/18 18:46:51
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2005/08/18 :  18:53:23  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Tjena!
En sak som inte kan sägas tillräckligt - VILA!! 3 dagar i veckan är mer än tillräckligt. Man ska tänka på att oftast har man stressigt arbete, så den faktiska tiden kroppen och själen vilar är väldigt lite. Jag är på väg tillbaka efter att ha varit övertränad. Så grymt tråkigt, men nyttigt. Jag har lärt mig läxan. Det är mycket att tänka på om man ska nå resultat och hållas sig frisk. Jag har haft den ena infektionen efter den andra. Dras fortfarande med hals-problem.

Usch va negativt jag skriver, men jag menar väl Träna och ha kul men glöm inte att vila och äta ordentligt.

mvh,
Håkan



Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/08/18 :  19:37:27  Show Profile Send Haakan a Private Message
jag är rätt säker på vad jag talar om...vägde som mest 108kg med ca 12% fett på mina 179cm...

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2005/08/18 :  20:07:13  Show Profile Send Peter J a Private Message
Jo, jag tror dig Haakan men om man kör två muskelgrupper åt gången och i varje muskelgrupp kör 2basövningar och en till två finslipningsövningar. Så har då jag kört i snart 4år och det går rätt bra för mig tycker då jag.

Sen är alla byggda olika och svarar på träning på lite olika vis, sen beror det väl lite på vad man vill ha ut av träningen också. Fast jag kan ha fel......
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/18 :  20:15:21  Show Profile Send matte76 a Private Message
Haakan: Imponerande, ett litet krutpaket!! Hur ligger det till idag då, tappat formen eller?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/08/18 :  20:38:16  Show Profile Send Haakan a Private Message
jao formen är ju inte den samma inte vikten heller för den delen...men för att inte ha rört en enda vikt på drygt 5år snart så ser det väl ok ut? bilden är sen i början av sommaren och vikten är ca 92

och svar NEJ jag är inte blyg


"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/19 :  10:15:50  Show Profile Send matte76 a Private Message
*slurp* tur man är heterosexuell

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/08/19 :  11:35:58  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
(Har forumet varit nere? Jag har försökt connect'a flera gånger idag)

Jag har också läst att 60 min per gång är max. Man utvecklar något ämne i kroppen som bryter ner musklerna efter det för energi.

Jag tror jag fortsätter som idag med fler variationer. Det är en hel vetenskap där alla har olika versioner om hur man ska träna. (No offence)

Haakan, jag är också hetro men DAMN!!

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/08/19 :  18:21:00  Show Profile Send Haakan a Private Message
fortsätt va hetero pojkar jag blir så rädd annars

larstokyo: variationer kan du köra med dragmaskiner och dyl...men grunden ska alltid sitta i mark/böj/bänk/axelpress...det skiljer motionären mot en person som verkligen vill lägga på sig muskler..

lite ot nu...jag tycker det är rätt roligt när folk ser en stor kille å säger nåt i stil med "han käkar garanterat anabola..." iofs inget fel med det (väldigt många som kör grejer)...men det dom inte förstår är vilket enormt arbete "dom" lägger ner för att öka muskelmassan...

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/08/19 :  19:16:47  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Jag måste instämma i hyllningskören . Når man dit skulle jag vara glad, fast ingenting är väl omöjligt å andra sidan.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/08/19 :  19:53:57  Show Profile Send fidelityn a Private Message
En träning av självförtroendet och välmåendet ger mer.....
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000