HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad är High-End för dig?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/08/21 :  12:39:16  Show Profile Send Leif B a Private Message
Nja, high end ÄR fullregisterhögtalare med det som tillfaller med detta. Men visst finns det en klass med High End med rörförstärkeri resp. transistorförstärkare. Man ska nog inte blanda ihop dem. Fast dem kan ha liknande karaktär båda två när priset är oväsentligt.

mvh
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/21 :  12:41:16  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag anser att stativare kan vara high end trots att de inte är fullregister. En stativare för säg 100.000 låter säkerligen bättre i mellanregister, diskant, renhet och klarhet än en golvare för samma summa. Är den då inte high end? Jo! Men man får ju kombinera den med en riktigt bra sub eller två för att få fullregister..

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/08/21 :  12:45:24  Show Profile Send Leif B a Private Message
Att komplettera med sub är en synd i sammanhanget. Detta är inte high end. Detta är en klar komprimiss.
Tyvärr köper jag inte det resonemanget.
Visst kan en stativare vara av bra kvalite men dock så är det inte det ultimata. Alltså inte high end. Finns det någon tillverkare som bara tillverkar stativare?

mvh
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/08/21 :  12:46:05  Show Profile Send Haakan a Private Message
nja matte jag vet inte riktigt om jag kan hålla med dig...för att det för mig ska ens klassas som highend (än mer för att klassas highfidelity) är ju att den ska vara fullregister

edit: jag tycker inte "sub" skulle vara nåt problematisk...dock ska högtalaren isig vara konstruerad för att arbeta med en sub ungefär som inos större system eller dom som mayro hänvisar till

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Edited by - Haakan on 2005/08/21 12:48:19
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/21 :  12:54:07  Show Profile Send mayro a Private Message
Problemet ÄR just detta. Att ordet är devalverat så till den grad så man inte idag "ser" skillnaden mellan BRA välljudande mindre system och dom system där man verkligen "går hela vägen"...

I "våra" ögon sett är kanske en stativare osv OK såsom sk highend. Men i absoluta termer så är det mer frga om "anpassat" välljud till i Sverge tex mindre rum samt folk med mindre plånböcker osv.


Om vi tar tex Krell. Deras entry level anses av oss ofta som highend. Medans ser man det ifrån deras sida så är det endast deras just entry level grejor.. SEDAN har dom sina midfi system.. I deras ögon sett med andra ord.. Sedan finns deras TOP OF LINE.... där deras highend återfinns...

OM man ser på saken ifrån DEN vinkeln så inser man skillnader i "synsätt".... Krells entry level ÄR verkligen dyra. Så dom för flertalet blir highend PGA priset.. Men ifrån en super rik så är inte krells entry level med kav serierna direkt highend. Utan mer deras "sovrumsstereo"...

Snälla. Försök nu SE hur jag menar UTAN att misstolka ÄVEN om det självklart går... Snälla...

Förr så satt man med ÖPPNA ögon och insåg att man köpt sig en "entry level" då man köpt sig en KSA 150..... För det fanns ju även KRELL KRS.. Krell referense standard.... Och i mellan en KSA 250....


Sedan finns dom som jobbar "underifrån" såsom säljer BILLIGARE grejor. I större mängder såsom Primare osv...

Jag fick in en dansk integrerad i inbyte en gång mot en krell kac 300.. Denna danska stärkare spelade skiten ur krellen... Så i krells entry level så finns det MÅNGA som kan mäta sig..

Men att en primare skulla ha något att hämta i ren jämförelse med typ ULF´s nya 450 krell monoblock är rent larvigt ens att tänka...

Igen slår dom OLIKA nivåerna till... Däremot kanske en välbyggd typ stor Classe eller dyligt med ett lägre pris kunna mäta sig med rätt förutsättningar.. Men dom bygger ju "underifrån" mot den större serien som tex krells större serier...


OBS!!! Dom märken jag skriver är endast för att få "något" att knyta upp HUR jag menar mot. Så inga exakta uppgifter om att SÅ ÄR DET!!!!!!!!!!!!! Kom nu ihåg detta.. Det är endast som exempel o inget annat...


EDIT. Holfi hette den danska stärkaren ..

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/08/21 12:56:51
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/08/21 :  13:06:57  Show Profile Send Leif B a Private Message
Intressant detta mayro !!
Jag med en del andra tycker nog alla Krells grejer är high end. Det beror nog mest på priset. Nåväl det är säkert inget skit även om det är deras entry serie som vi talar om när man jämför med andra billigare tillverkare. Men som du säger så är deras High End serie betydligt bättre och dyrare.

Kan du med ord beskriva ett riktigt High End system. Att få en jämförelse med ett "ekonomi" High End paket skulle vara trevligt att höra från dig med din erfarenhet. Då menar jag vilka kvaliteter som måste finnas.

mvh

Edited by - Leif B on 2005/08/21 13:08:56
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/08/21 :  13:28:37  Show Profile Send Blue a Private Message
Pågar... man kan ju hålla på och debattera i evighet om vad "high-end" innebär för den ena och den andra, men frågan jag ställer mig är: Behövs verkligen termen överhuvudtaget? Tillför den någonting för någon överhuvudtaget? Och i så fall vad?

Jag menar... Dom som är potentiella köpare av "high-end" är nog vanligtvis så pass insatta att dom relativt väl vet vad det är för produkter det handlar om. Pris, specifikationer, mätningar, recensioner, utseende, och framförallt lyssningsintryck får avgöra vad man väljer. Ytterst få väljer nog grejer på basis av om det står "high-end" i annonsen eller ej. Eller hur?

För skojs skull skulle man kunna jämföra med bilbranschen. Om vi tänker oss ett motsvarande begrepp där, kanske "high-way" eller något liknande, nog skulle det kännas ganska töntigt? Och det skulle i alla fall inte få mig att välja en Koenigsegg istället för en Volvo 242 från 1982...

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/21 :  13:28:46  Show Profile Send mayro a Private Message
LeifB...

Om du frågat MIG vad jag anser rent PRIVAT via tel om krells kav serie som jag hört för tre år sedan så hade jag svarat jag anser det rent skräp... Och att jag hellre köpt mig typ en Classe för SAMMA pengar och fått klart mer ljud per Kr i mitt system...

Jag mäter ALLTID vad som ger MEST ljud per Kr. Och aldrig vad saker kostar...

Och då man ska bygga ett system så ska man veta att SKILLNADEN mellan ett billigare välbyggt system mot ett dyrare välbyggt system oftast inte är enorma. Dom sista kr i välljud kostar massor...

Och ju dyrare o mer påkostat. Ju svårare att få till. Därför finns SÅ många som ofta anser att dom hör "billiga" system spela ut detta berömda "dyrfisystem" Där dom då får bekräftat att detta med dom billigare är bättre samt även dom dyrare är lurade osv...


Generellt sagt nu ....

Att exakt besvara din fråga vet jag inte hur jag skall göra. Men jag kan väl säga så här.. OM man bygger ett system ifrån att man drar fram ström separat till att man har dit folk att jobba med akustiken.. Till att man utan HÄNSYN till priset sätter ihop sedan det man vill ha i detta perfekta rum för det man skall spela där. Dipol eller låsda osv...Och att rummet har rätt mått osv.. Då har man nog byggt sig ett highend rum....


Om man som vi i Sverige med våra oftast mindre rum blir tvugna att anpassa oss neråt via att systemen bli mindre osv gör exakt detsamma men med LÄGRE nivå av pris. Säg till mellanläget på tex krell..

Ja då har man typ restrickded highend.. DVS man har tagit bort en del av highend. Men är ännu i detta område.. Samt systemet är ju ännu ett sk fullrange...20-20000hz eller mer uppåt ofta idag..

Sedan ett steg till neråt. Då lämnar man highend. OAVSETT hur bra det låter... Man har endast kvar kanonfint ljud... Med för många kompromisser för det ändå skall kallas highend..

Detta är enbart exempel igen. så inget ABSOLUT utlåtande som ska nagelfaras. utan endast exempel som sagt...


Att jag anser att detta innebär vi är väldigt få i detta land som har riktig highend står nog rätt klart nu va??


Men att vi är många med bra ljud ÄNDÅ...

Jag själv personligen försöker ro mig fram genom att få in så MYCKET som möjligt av förutsättningarna till att få dessa 20-20000hz i alla fall. Med så billiga medel som möjligt.. Och tar inte hänsyn till min frus ev protester ifrån om dom storlekar som krävs av tex högtalarna. Eller att mitt rum är proppfullt av stärkare till driften av dom

Highend?? Nope.. Men rätt hyfsat ljud blir det oftast...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/21 :  13:39:19  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
För skojs skull skulle man kunna jämföra med bilbranschen. Om vi tänker oss ett motsvarande begrepp där, kanske "high-way" eller något liknande, nog skulle det kännas ganska töntigt? Och det skulle i alla fall inte få mig att välja en Koenigsegg istället för en Volvo 242 från 1982...


Jag skulle defenetivt ändå försöka få så NÄRA som möjligt denna racebil.. Med dom medel JAG kan bära...

Och INTE säga att "racebilen är FEL o inget att bry sig om".. Detta är numera just problemet med devalveringen av begreppet highend...


Förr anså man det skit att ens SLÅ en som ligger mera... idag är det fan tvunget att sparka för annars får du en kniv i dig då personen kommer upp igen.. Devalverat våld..Eller. Förr var det fegt att slå en liggande. Men gjorde du det ansågs du inte som en riktig man utan som en fegis enbart. Motsattsen är ju att idag KAN man ofta inte släppa upp den man slagit ner.. Detta glöms ofta bort. Det kan vara farligt att ens göra detta...devalverat våld igen...


osv osv.. Förr var det fint att ha stora högtalare som mäktade med att ge bas osv i mängder.. idag får inte högtalarna synas ens...osv osv....

Så tyvärr är begreppet highend viktigare än någonsin att försöka bevara idag. Förr var det självklarheter...ALLA visste vad som var highend o sökte sig så nära man kan. idag söks ofta helt andra saker än korekt LJUD tyvärr...mer prestige samt look bestämmer än kvaliteten .....

För ärligt talat så tycker jag det mesta nya JAG har hört är inte så jäkla skoj direkt...att ens se att man kan köpa 30 år gamla högtalare o spela skiten ur dyra nyproduserade högisar är rätt beklämmande anser jag. HUR snygga dom än är...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/21 :  14:13:24  Show Profile Send matte76 a Private Message
De flesta högtalare som anses vara "high end" är golvare, det stämmer. Men en stativare som bräcker dessa på diskant och mellanregister, samt kanske tom basens kvalitet/rapphet, måste väl anses vara high end trots att den inte är fullregister? Det tycker jag iaf.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/21 :  14:48:58  Show Profile Send mayro a Private Message
[quoteDe flesta högtalare som anses vara "high end" är golvare, det stämmer. Men en stativare som bräcker dessa på diskant och mellanregister, samt kanske tom basens kvalitet/rapphet, måste väl anses vara high end trots att den inte är fullregister? Det tycker jag iaf.][/quote]

Klart det blir så OM denna jämförda "golvare" är av sämre nivå i dessa register.. Men så kan man inte jämföra enligt mig. Utan man får ta samma nivåer. Och med hänsyn taget till rummet osv självklart. Då fallar detta argument redan utan vidare diskution...

Att tex ta en golvare med samma nivå som den tänka stativaren O sätta golvaren i ett felaktigt rum så den "låter" fel innebär INTE at den sedan spelande stativaren kan med sin begränsning neråt tex inte får samma problem att låta bättre.. Det innebär endast att ÄGAREN inte gjort rätt. Inte att stativaren blir mer sk "highend...

Hoppas man ser hur jag menar här...

Att man VILL få sina grejor till highend innebär INTE att dom är detta. Utan man bör se dom som väldigt bra inom SITT spelande dom kan förmå..

Då har man KVAR highend såsom måttstocken och sänker inte garden hela tiden som nu sker.. För ärligt.. Tar man en Snell ifrån 20 år bakåt.. Kablar upp denna snell typ A med bra kablar... bra stärkare osv.. Ja då får man LETA efter ens bättre än idag.. DETTA är sjukt anser jag..för att inte tala om gamla infinity som mina från 78. eller massa andra bra dåtida sk highendskapelser...B&W osv osv...

En boxare som sänker garden är omedelbart borta. Så även om man sänker garden med bilars kvalitet. Se bara på vad som hände då småbilen kom.. Det dog folk som flugor INNAN industrin "uppmärksammade fenomenet"

Idag är säkerheten en första prioritet inom ÄVEN småbilar...

Så är det TYVÄRR inte med hifi. Man har inte livet som risk. därvid så är man INTE tvungen att se problemet...


Är jag en domedagsprofet tro?
Svar ja. Så länge ett forum innehåller försvar för att INTE ha begrepp såsom highend kvar .. ja så länge kommer det matas ut undermåtliga produkter med sina tillhörande konstiga begrepp om vad highend är.

Men OM man börjar se det som välspelande saker MED sina begränsningar. Och därvid även ger "riktigare" saker sin PLATS i sina hem igen så kommer vi ha en framtid. Om inte så är snart Mp3 kvaliteten en realitet. Och då är MITT intresse dött. Och jag sitter med mina ålderdomliga grejor o lirar på ålderdomshemmet

Tyvärr ser det ut som det blir mer o mer av allt utom det JAG personligen önskar.

Ordet highend är defenetivt devalverat. men som väl är inte dött ännu...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/08/21 :  15:40:18  Show Profile Send sampix a Private Message
Citerar ett stycke skrivet av Robert Harley, från boken The complete guide to High-end audio

"A common misperception among the hi-fi-consuming public is that high-end audio means high-priced audio. In the mass-market mind, high-end audio is nothing more than elaborate stereo equipment with fancy features and price tags aimed at millionaires. Sure, the performance may be a little better than the hi-fi you find at your local appliance store, but who can afford it? Moreover, high-end audio is seen as being only for the trained, discriminating listeners, snobs, or gadget freaks-but not for the average person on the street.
High-end audio is none of these things.
First, the term "high-end" refers to the products´ performance, not their price. Many true high-end cost no more-and often less-than the all-in-one rack system sold in department stores. I´ve heard many inexpensive systems that capture the essence of what high-quality music reprodution is all about-systems easily within the budgets of average consumers."

(Reservation för stavfel)

Han har en lång utläggning på 7 sidor om vad high-end står för, men jag citerade bara ett stycke i början. Klart intressant läsning

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/21 :  15:53:45  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Moreover, high-end audio is seen as being only for the trained, discriminating listeners, snobs, or gadget freaks



tycker mig "känna igen" tankegången på nåt "underligt" sätt...

Den finns representerad på denna tråd i lite andra ord enbart....

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/08/21 15:54:31
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2005/08/21 :  16:07:09  Show Profile Send Dimitri a Private Message
"Moreover, high-end audio is seen as being only for the trained, discriminating listeners, snobs, or gadget freaks"
De citerade orden syftar just till att high-end INTE är only for the trained, discriminating listeners, snobs, or gadget freaks.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/08/21 :  16:10:12  Show Profile Send Haakan a Private Message
quote:
First, the term "high-end" refers to the products´ performance, not their price. Many true high-end cost no more-and often less-than the all-in-one rack system sold in department stores. I´ve heard many inexpensive systems that capture the essence of what high-quality music reprodution is all about-systems easily within the budgets of average consumers."


kan inte mer än instämma, fast jag föredrar att kalla det high fidelity

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/21 :  16:24:16  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
high fidelity


delar din åsikt där till fullo haakan...

Men texter som dessa tar i alla fall aldrig bort att faktumet står där.. Det system jag satte ut via bild kan nog ingen passera utan att finna en "viss skillnad" mot typ en "vanlig" stereo som man anser såsom en Svensk "medelstereo"..

Och jag betvivlar stark att man skulle kunna ställa upp en "kompromiss" såsom en stativare med tillhörande väl spelande saker hur bra den än är och sedan inte ens "uppfatta" en del rätt markanta skillnader.

OAVSETT vad texten säger om den så innehöll denna typ av påstående sida upp o sida ner i 1000 sidor...

Man kanske VILL den ska ändra detta faktum. Men naturligtvis inser vilken person som helst att så ej kommer ske.

det highend system som syns på bilde skulle man aldrig kunna ta miste på om man ens var där i blindlyssnande..finns inte en chans ens. Och detta kan jag påstå utan att ens hört det självklart...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/08/21 :  16:32:21  Show Profile Send sampix a Private Message
Verkar var väldigt spridda skurar på vad som kan läggas i kategorin high-end och inte.. varför ens använda ordet när ingen har en koll på vad det egentligen innebär

quote:
kan inte mer än instämma, fast jag föredrar att kalla det high fidelity


Kan jag också skriva under på
Men det verkar ganska klart att High fidelity och high-end inte går hand i hand..


kabelskitsnackare

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/21 :  17:15:40  Show Profile Send mayro a Private Message


Ja.. nu har jag nog sagt allt JAG har att säga i alla fall...

Och skoj att läsa era åsikter o tankar i ämnet

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/08/21 :  17:22:14  Show Profile Send Blue a Private Message
sampix: "Verkar var väldigt spridda skurar på vad som kan läggas i kategorin high-end och inte.. varför ens använda ordet när ingen har en koll på vad det egentligen innebär".

My point exactly! Ett helt onödigt begrepp som bara rör till saker och ting! Och Mayro my friend, jag tror att du missförstår mig. Jag säger ju inte att det skulle vara något fel med prylarna/systemen som emellanåt kallas "high-end" eller att vi lika gärna skulle kunna vara utan dessa... Det är BEGREPPET jag pratar om. Vas ska man med det till? Skulle det hjälpa folk att lättare välja rätt eller? Ja, jag hajar inte...

Om man läser en tidning som Stereophile. En i mitt tycke välskriven tidning som i mångt och mycket fokuserar på det som normalt brukar kallas high-end. Hur ofta använder dom ordet? Inte sådär jätteofta va? Dom inser nog att det hade blivit rätt tjatigt. Eller tänk dig att man går in till hifihandlaren och där står "high-end" på en skylt vid varje produkt som handlaren anser tillhöra denna kategori. Vem skulle bli gladare av det? I bägge fallen är det väl betydligt intressantare att få reda på saker som: Vad har produkten för specifikationer? Hur låter den? Vad kostar den?

Förstår du min poäng?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/08/21 :  17:31:20  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Om man läser en tidning som Stereophile. En i mitt tycke välskriven tidning som i mångt och mycket fokuserar på det som normalt brukar kallas high-end. Hur ofta använder dom ordet? Inte sådär jätteofta va? Dom inser nog att det hade blivit rätt tjatigt.


Blue> Personligen så tror jag att anledningen till att Stereophile mer sällan använder ordet High-end kan mycket väl bero på att de tror sig testa nästan enbart sådana produkter. Ser det som en självklarhet.
De är dock noga med att poängtera gång på gång i recensioner när de väl testar budget-grejer, att det just är frågan om billigare produkter än vanligtvis.

quote:
Eller tänk dig att man går in till hifihandlaren och där står "high-end" på en skylt vid varje produkt som handlaren anser tillhöra denna kategori. Vem skulle bli gladare av det? I bägge fallen är det väl betydligt intressantare att få reda på saker som: Vad har produkten för specifikationer? Hur låter den? Vad kostar den?

Förstår du min poäng?


Jag förstår, och håller också med dig i det du skriver

kabelskitsnackare


Edited by - sampix on 2005/08/21 17:31:44
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2005/08/22 :  22:28:51  Show Profile Send Harman a Private Message
Hej!
Jag håller med Blue: Begreppet High-end känns meningslöst och delvis bevisas det av denna tråd med så många olika tolkningar av begreppet. För att ett begrepp skall var användbart bör det vara väl definierat.
Min egen tolkning av begreppet har blivit något som någon tycker är märkvärdigt/exklusivt som jag ändå aldrig kommer att prioritera att ha råd med.

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/08/22 :  23:30:00  Show Profile Send eliot a Private Message
Jag håller på att städa och fann då ett papper med ett citat från Robert Harley,
tydligen kopierat ur samma bok som sampix refererade till:



What is high-end audio? What is high-end sound? It is when the
playback system is forgotten, seemingly replaced by the performers in
your listening room. It is when you feel the composer or performer
speaking across time and space to you. It is feeling a physical rush during
a musical climax. It is the ineffable roller-coster ride of emotion the
composer somehow managed to encode in a combination of sounds. It is
when the physical world disappears, leaving only your consciousness
and the music.
That is high-end


Enligt detta är det tydligen ett mycket subjektivt begrepp och någonting som - enligt tidigare kommentarer i denna tråden - vissa tycker är ouppnåeligt medan andra kanske vid enstaka tillfällen upplevt något sådant

- När jag såg CSI (Las Vegas) i kväll så användes ordet high-end som synonym till exklusivt och de refererade bl.a. till en Bentley som high-end.

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/22 :  23:52:11  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Hej!
Jag håller med Blue: Begreppet High-end känns meningslöst och delvis bevisas det av denna tråd med så många olika tolkningar av begreppet. För att ett begrepp skall var användbart bör det vara väl definierat.
Min egen tolkning av begreppet har blivit något som någon tycker är märkvärdigt/exklusivt som jag ändå aldrig kommer att prioritera att ha råd med.


Att ORDET är devalverat är orsaken till att det finns så många åsikter här på tråden.. Om första markeringen jag gjort i ditt inlägg ovan...


Angående det sista jag markerade... Att "prioritera att ha råd" osv...

BEG "mid highend" är billigare samt oftast även som några år gamalt ännu ofta bättre än nya grejor i samma pris nytt i butik....

För beg "midhighend" är oftast väldigt billigt av någon underlig anledning Som tur är för just MIG som inte har råd att "prioritera att få råd"....

Titta bara på en stor Krell KSA 300S tex.. dom säljs idag för runt 30000kr.... Och det är nog väldigt svårt att finna en ny stärkare som kan mäta sig i butik som ny ändå... Nått att tänka på.. Så blir man snabbt glad över att en del HAR råd att proritera ifrån start med nyinköp....


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/08/23 :  00:37:36  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
"mid highend"


Nu blir det ännu mer snurrigt Mayro

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/08/23 :  00:45:13  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
- När jag såg CSI (Las Vegas) i kväll så användes ordet high-end som synonym till exklusivt och de refererade bl.a. till en Bentley som high-end.



Eliot>
Jag såg just denna del av programmet, då använde de alldeles riktigt ordet high-end och jag tror de menade att ullklädseln var av allra högsta kvalité (den svenska textöversättningen sade åtminstone så)

kabelskitsnackare


Edited by - sampix on 2005/08/23 00:46:06
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000