HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fråga ang. ESS-Speakers
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Rishna
Member

185 Posts

Posted - 2005/08/21 :  22:10:00  Show Profile Send Rishna a Private Message
Hej lärde och beresta.

Far min har ett par gamla kolosser till högtalare vid namn ESS AMT Monitor. De ser ut lite som små kylskåp med ett märkligt element längst upp på lådan, en s.k. air motion transformer. Någon som vet vilka högtalare jag talar om?

Hur som helst; när farsan fick högtalarna av en arbetskamrat var kanterna slut på både basen och slaven. Dessutom var själva slavmembranet borta.

Ni som har eller har haft ett par ESS AMT Monitor; vet ni hur mycket slavbasen väger och i vilket material den är tillverkad? Farsan ska nämligen konstruera nya slavbasmembran och behöver därmed veta vikten av den rörliga massan för att få rätt avstämning.

Tack på förhand!

/Fredrik

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2005/08/22 :  01:35:10  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Hej Rishna!
Ser den ut ungefär så här?

I så fall är ni är lyckliga ägare till en fantastisk högtalare!
Hoppas verkligen ni lyckas med renoveringen...

På 70-talet var slavbasarna gjorda av papperskonor med "skumgummi" runt om tror jag, men modellen har funnits länge och material ändrats under tiden, faktum är att den faktiskt tillverkas än idag! Se denna länk: http://www.essspeakers.com/
Så det bästa är väl att fråga fabriken om råd, annars har jag köpt membran till diskanterna från Orange County Speaker Repair http://www.speakerrepair.com/OCSAuth.html , som säkert kan hjälpa till vid basrenovering också!

Diskanten är förövrigt en konstruktion av doktor Oscar Heil (mossfet bla), och används bla av Elac i Jet-diskanterna och Audio Vector, samt givetvis i Oscar Heil Speakers... Den utmärker sig av att den egentligen nästan är ett fullbandselement, på Ess delar man till basen så lågt som vid 650 Hz!!! Det gör att diskant och mellanregister hänger ihop på ett fantatiskt sätt, sen att den är reptilsnabb gör ju inte saken sämre...

Lycka till!

Mvh Sebastian

Edit: "Skumgummi", runt pappret på konen ska det nog vara

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman

Edited by - SebastianG on 2005/08/22 14:10:57
Go to Top of Page

Rishna
Member

185 Posts

Posted - 2005/08/22 :  17:12:12  Show Profile Send Rishna a Private Message
Jodå, det är precis sådana, fast i valnöt. De är gjorda någon gång på 70-talet och har bruna textilfronter som täcker även toppen på högtalaren.

Farsan har provat med att maila ESS-speakers men de har inte hört av sig igen så jag får vidarebefordra den andra länken.

Tackar för informationen Sebastian G!

/Fredrik
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000