HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Röda Tråden - onsdag 17/8
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/08/17 :  23:35:00  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Borde läst.. jag var så uppe i att inte förlora med fyra sekunder igen att jag inte ens tänkte...

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/08/17 :  23:35:38  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
vemsom - Ja - eller efterverkningarna av gårdagens pubrunda kanske?

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

planetaryice
600.000-klubben

477 Posts

Posted - 2005/08/17 :  23:35:43  Show Profile Send planetaryice a Private Message
kan det vara schack:) de är ju i alla fall svarta och vita. Sen så figurerar en borg eller torn som det också kallas på brädet.

Mitt stativbygge
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2005/08/17 :  23:39:50  Show Profile Send Gus a Private Message
Inte kunde jag tro att vinprovning smittar via luften
Men trött blir man och nu ska jag sova så jag slänger in ett svar till utan att tänka allt för mycket.

Håkan
Skoglund
Östberg
Svar Nöjesfält,Gröna Lund Och Liseberg alltså.Natti.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/17 :  23:44:05  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Har svårt att välja ord i den tredje ledtråden, men en vild gissning innan fikat.

Musikalen Evita.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2005/08/17 :  23:45:00  Show Profile Send nalle a Private Message
Norrland, Svealand och Götaland- Sverige indelning blir min gissning. Då har justeringar skett både i höjd och bredd.

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/17 :  23:46:52  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
DEN verkar bra Nalle...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/08/17 :  23:47:09  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Håkan Hellström – Gråt inte för mig Göteborg
Nacka Skoglund – Vi hänger me'
Johan Östberg, BOIS A-trupp och delar av Landskronas musiker - Svarta och Vita

Humm min gissning blir Robert Aschberg

Okej.. jag räknar min förra utläggning som ett rent... ja.. hjärnsläpp. och jag tar mig friheten att försöka bättre igen.. Fast jag brännt lite på skeppet.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/17 :  23:50:02  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vemsom, det är väl lika bra att du editerar ditt sista svar oxå

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/08/17 :  23:50:18  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Så här efter en halvtimme sedan den tredje ledtråden, konstaterar jag att den Röda Tråden ännu inte är funnen.

nalle - jag skrev att ni skulle justera, inte öka spridningen.

vemsom - även om din gissning är obsolet kan vi ju hjälpa de övriga med att Robban inte är någon Röd Tråd. I alla fall inte ikväll.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/08/17 23:58:55
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/08/18 :  00:01:22  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
ääh :)
blir nog en ny hämndtråd är jag rädd ;)

Skall bli skoj att se vad tråden är. Det verkar vara många möjliga svar (som vi sett). Men ack.. Trixigt.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/08/18 :  00:59:42  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Inga nya friska förslag ser jag.

Det är knoppdags för mig och jag låter tråden vara öppen till i morgon bitti. Stänger inte tidigare än nio. Har inte rätt svar kommit då, blir det ännu senare. Vet i skrivande stund inte när sista dealine i så fall blir.

Natti, natti
/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/08/18 :  09:23:12  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
God morgon!

Alltjämt tunnt med lösningsförslag...

Är det så svårt???

Jag kikar till tråden lite emellanåt under dagen. Deadline - om inte rätt svar kommit - är vid femtiden i eftermiddag.

/ Jörgen G


Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/08/18 09:23:40
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/08/18 :  09:26:20  Show Profile Send hal a Private Message
Slänger in ett svar innan arbetet:

Universitetsstäder

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/08/18 :  09:29:06  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Inte helt fel tänkt hal - emellertid har varken Nacka eller Landskrona något universitet ännu.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2005/08/18 :  15:16:27  Show Profile Send DIESEL a Private Message
Var det inte EM i Schack här i Göteborg nyligen ??

Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/08/18 :  15:32:48  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
DIESEL - Precis som den Röda Tråden inte var schack så var det inte heller EM i samma spel.

Sorry, men så är det...

Håller öppet cirka 1½ timme till.

Keep on guessing!
/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/08/18 :  16:31:52  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Blev inget deltagande från min sida igår så vi gör ett försök nu:

Svenska Överbefälhavare

Håkan Hellström – Gråt inte för mig Göteborg --> Nuvarande ÖB heter Håkan Syrén; Göteborg har ett amfibieregemente

Nacka Skoglund – Vi hänger me' --> Nacka Skoglund hette egentligen Lennart i förnamn och är därmed namne med Lennart Ljung (1978-1986)

Johan Östberg, BOIS A-trupp och delar av Landskronas musiker - Svarta och Vita --> Förra ÖB hette Johan Hederstedt; trupp kan antyda Försvarsmakten

Sådär ja, känner mig ganska nöja såhär på eftermiddagskvisten. Frågan är om Jörgen_G är lika nöjd med svaret...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/08/18 :  17:24:24  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
ztenlund - Den eleganta nystningen var det enbart ett fel med - den är inte korrekt.

Tävlinge avblåses härmed med det tråkiga resultatet att ingen vann

Jag ger er chansen med lite kött på benen:

Det är städerna Göteborg, Nacka och Landskrona som är nyckelorden. Dessa städer har något gemensamt. Om man är på det humöret kan man i detta specifika falla tolka Nacka som Stockholm - det funkar som ledtråd för Den Röda Tråden precis lika bra. Annars finns inga andra svenska städer som skulle funka.

Har försökt säga att städerna är viktiga genom att vara positiv till förslag som varit inriktade på städer.

Vidare är följande citat från min kommentar om hal:s svar efter andra ledtråden en ledtråd:
quote:
ström är bra att ha i de Röda Trådarna. Även om man kan köra på batteri ett tag blir bortfall fatalt.
Man behöver alltså röda trådar för att kunna använda den Röda Tråden... Man kan till och med säga att de röda trådarna som krävs är ledtrådar.

Nu då? Återkommer om en stund.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/08/18 :  17:36:30  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Satt och funderade på vad städerna hade gemensamt innan min gissning men kom inte på så mycket...
Det enda jag kommer på nu är Skeppsvarv...
Även om det i Nacka, dvs Finnboda som är nedlagt sedan länge och av de andra återstår väl bara småsmulor...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2005/08/18 17:37:22
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/08/18 :  17:57:00  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Att anläggningarna är nedlagda speelar inge roll för den Röda Tråden. Men inte heller skeppsvarv är rätt - men ändå närmast.

Den Röda Tråden är

Trådbuss(ar) (Jag hade godkänt trådbusstäder också om det kommit som svar.)

De röda ledtrådarna är luftledningarna av koppar som ju krävs för att leda elektriciteten till bussen.

I Sverige har f n Landskrona trådbussar. Det var därför jag hade vemsom som favorit - han bor ju ett stenkast därifrån.

Tidigare har Stockholm och Göteborg haft trådbussnät. Nacka hade en linje från Stockholm ut till Kvarnholmen (intill Finnboda f ö) Det var ett eget bolag som hade den trafiken, därför brukar man räkna Nacka som egen trådbusstad.

mvh/ Jörgen G


Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2005/08/18 :  17:58:43  Show Profile Send Draken a Private Message
Hummmmmm!
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/18 :  17:58:59  Show Profile Send ohmega a Private Message
låter rimligt ztenlund..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/18 :  17:59:32  Show Profile Send ohmega a Private Message
Fel av mig

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/18 :  18:06:53  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det där VAR svårgooglat,,,

Bra tråd.
I kväll så är det väl Hal som tråd för klurigheterna...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000