HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hfls1i Aluminium ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2005/08/29 :  12:48:17  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Länk till en China tillverkare som gör färdiga lådor i aluminium. http://www.dongguanjifu.com/




Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2005/08/29 :  14:41:16  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Flera bilder från deras site:

Och en till:


Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2005/08/29 14:48:05
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/08/29 :  17:02:42  Show Profile Send Haakan a Private Message
stod det några priser?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2005/08/29 :  19:23:41  Show Profile Send coldcut a Private Message
Någon refererade till en intervju med DAn D´Agostino (Krell) angående aluminium som lådmaterial.

Ett utdrag:

"Genom att använda aluminium kan vi bygga en högtalare där vibrationerna från konen aldrig fortplantas genom lådan, så däf finns inga förluster. Vad som kommer ur elementet går rakt ut i luften och ingen energi lagras i lådan. Ett experiment du kan göra är att hänga upp ett elemet i ett snöre och lyssna på det, montera det sedan i en låda, den behöver inte ha någon baksida, och den kommer att låta annorlunda. Montera den sedan i en bit aluminium och den kommer att låta likadant som det fritt svävande elementet."

Översta kinalådan har lite elac-stuk förresten.

-

Edited by - coldcut on 2005/08/29 19:32:53
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2005/08/30 :  09:47:37  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Haakan: Priserna är nog väldigt beroende av volymer. Men man kan jo alltid prova att fråga dem.
wisefull@asiansources.com
eller
wfs1@wisefull.com



Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/08/30 :  10:26:11  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Nu är jag ingen expert på högtalarkonstruktion.
Men menar krell att ett högtalarelement i alu baffel låter lika som ett fritt hängande.
Borde man inte få någon form av påverkan från baffeln???
Baffelstöd, kantreflektion mm???


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2005/08/30 :  13:30:44  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
Det ser ut som att ELAC använder sej av den leverantören.


/johan
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/08/30 :  20:18:52  Show Profile Send denada a Private Message
Hej hopp.

Jerico (broder som inte kommit in här ännu) skickade ett mail till mig om denna tråd.

******************************************

Kan du skicka in ett inlägg till hfls1 i aluminium och säga det att man ska titta noga på vika alu legeringar man använder. De har helt olika egenskaper. 42?? är mjuk och ganska böjbar medans 62?? har en massa bly vilket gör att den blir segare men lättare att skära i 72?? är det folk kallar flygplans aluminuim. (dural)

Man får helt olika egenskaper på en platt "plåt" beroende på vilken legering man tar. Sedan är det en fråga om man ska svetsa eller skruva. 72?? vill inte jag svetsa i iaf... 42?? är smidigast enligt mitt tycke.

Kan leta och se vad jag hittar i mina papper på jobbet om alu och vibb känslighet och styvhet osv osv osv. Man vill ju ha så stumma låder man kan så att inte lådan blir ett element till.

Innan de börjar med att form pressa tunna profiler som hoppar mer än konan i elementet...

********************************************************

slut på mailet.

Så jag har gjort vad jag blev ombedd om att göra. så håll till godo. Men om det är någon som har frågor om vad han menar så skicka PM till mig så kan jag nog portionera ut hans mailadress...


---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/09/02 :  11:47:35  Show Profile Send denada a Private Message
Hej hopp.

Uppdatering från bror igen.

Efter att ha pratat med våran levrantör av alumumma så är hans förslag följande.

2 skivor med 4007 (någon skojjig alujumjum ligering bör vara minst 15 milimutter tjocka skivor) som man limmar ihop. Limmet är inte så hankit bara det biter ordentligt.

Det finns säkerligen någon tabell för vilka limmer som funkar till vad....

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/09/02 :  13:02:05  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
NU vill vi se priser, =)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/09/02 :  13:14:38  Show Profile Send linnar a Private Message

EN 5754-0/H111 valshård

2000x1000x10mm = 37,74kr/kg x 55,60kg = 2098kr+moms = 2518kr
2000x1000x15mm = 37,74kr/kg x 93,48kg = 3528kr+moms = 4234kr

Kan beställas sågade med exakta mått. (= svindyrt)


Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/09/02 :  13:26:39  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Finns det nåb bild på en sån Linnar `?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/09/02 :  14:27:13  Show Profile Send Haakan a Private Message
jag vill ha ett 18/24L alu kabinett från kina....är det ingen som vill ta tag i nåt sånt?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/09/02 :  22:53:43  Show Profile Send linnar a Private Message

"Finns det nåb bild på en sån Linnar `?"

Jag kan faktiskt inte hitta någon bild. Men alu. vet man
ju hur det ser ut.

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000