HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Jordfråga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2005/09/02 :  20:15:35  Show Profile Send Nicks a Private Message
Jag håller på att köpa på mig saker till ett lite större bygge med LM3886. I och med att jag är i planeringsstadiet så funderar jag på tok för mycket om saker och ting.

Nu är det ju så att man ju ska stjärnjorda allt för bästa resultat.

Nu kommer min riktiga fråga. I kondensatorbanken så går ju en sida till jord. I alla PSU kretsschema jag sett så parallell kopplar man ett antal kondensatorer som sedan på ena sidan går till en gemensam jord, dvs att om man tittar på den linjen som går till jord så blir ju dessa kondensatorer seriejordade.
Är detta något jag skall sluta fundera på och bara acceptera eller får man ut något bättre av att dra separat jord till varje kondensator. Där varje separat ledare ansluter till stjärnjorden.

MVH

Nicks

Hihi. :)

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/09/02 :  20:43:29  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det bästa är nog att koppla i en "linje", anledningen är att alltför långa ledningar också ger en viss resistans (egentligen impedans eftersom de är reaktiva) vilket i alla fall i princip borde kunna försämra egenskaperna en del.

Eftersom kondensatorerna ska samverka så bör det ju inte heller finnas någon risk för cirkulerande strömmar i kretsen (vilket ju är vad man försöker undvika med stjärnjord).

Jag tror man i praktiken förlorar mer på att dra en separat jord till varje kondensator, om inte annat eftersom det blir en frunktansvärt rörig koppling och det bör man undvika.


Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2005/09/02 :  21:25:32  Show Profile Send Nicks a Private Message
Som jag trodde... Jag funderar på tok för mycket

Tack!

MVH

Nicks

Hihi. :)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000