HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Titta! Vad har jag hittat i Peking!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kenxi2
Starting Member

26 Posts

Posted - 2005/08/17 :  17:21:14  Show Profile Send kenxi2 a Private Message
Ar i Peking pa semester just nu. Besokte 3 Hifi studio i Xin Jie Kou omrade. Provlyssnat Opera T1 (ca 5 600 SEK) tillsammans med M500S (ca 12 000 SEK) och Reference 5.5 (ca 10 000 SEK), mycket bra. Omkring finns ocksa Original, Xindeke, Spark, m m. Vem sa det var omojligt att hitta HIFI i Peking?

Vad har jag hittat, i ett otroligt trakigt bostadshus, ar Kinas forsta Hi-End tillverkare (obs! ej fabrik!), Kuans.

Han har 300B och 2A3, tittat pa hans bild:

300B
http://kuans.51.net/kuansk6%20%20cpjs-300B%204.htm

2A3
http://kuans.51.net/kuansk6%20%20cpjs-2A3%204.htm

Och preamp:
http://kuans.51.net/kuansk6%20%20cpjs-K182.htm

Ska traffa honom nu pa lordag, kul!!

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/08/17 :  17:48:49  Show Profile
Vad menas med första high-end tillverkare?
Är prylarna jättegamla?

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

kenxi2
Starting Member

26 Posts

Posted - 2005/08/17 :  18:21:20  Show Profile Send kenxi2 a Private Message
I slutet av 80-talet, nar kineserna efter manga ar for forsta gangen har chans eller rad att lyssna pa hi-end, inspirationen att producera sadana system har lett till etableringen av 3-4 hi-end studio, t ex Kuans och Opera i Peking, Spark och V.A.L i Shenzhen. Bakom dessa studio oftast finns en specifik audiofil person, en designer. De betraktas idag som guru inom Kinas hi-end industri. Deras ror-HiEnd produkter ar inte bara en enkel kopia av Jardis e d.

Kuan ar bestamt anti-massproducering och kommersialisering, anda har han sjalv tillverkat nagra valkande roramp. K6 kallas oftast som den basta inom Hi-end circle i Peking. Den ar minst 15 ar gammal. 300B och 2A3 ar nyare. Hans preamp ar mycket ny, efter en lang mistro for preamp effekt efter en modern CD spelare.


http://kuans.51.net/kuansk6%20%20cpjs-K6.htm

Men hans bostad ar helt otrolig! Jag kan knappast tror hi-end musik kan produceras i en sadan miljo.
Go to Top of Page

kenxi2
Starting Member

26 Posts

Posted - 2005/08/17 :  19:08:54  Show Profile Send kenxi2 a Private Message
Jag gillar Opera Audios T1 preamp, mycket mycket bra som kostar 5,600 SEK utan rabbat. Men ar osaker mellan Reference 5.5 eller M500S. M550S vager hela 37 kilo!

De som vill post order hifi fran Kina: provlyssna forst!! Har last mycket om Spark, hur bra den ar, men later inte alls bra nar jag provlyssnade. Kina har en tendens att massproducera allting utan en "soul". Spark tyvarr ar en san, men Kuans har gatt lite for mycket i en annan riktning, totalt utan nagon teknisk detalj eller instruktion.

Hmm, om jag har kopt Opera, skulle jag kanske bjuda in er som vill ocksa kopa opera att provlyssna, om ni finns i sthlm.

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/08/17 :  22:28:39  Show Profile Send Bubbel a Private Message
K182 ser trevlig ut kan du ta reda på mer för kinesiska är inte min starka grej.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/08/18 :  02:40:45  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Har du priser?

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

ronny
Member

112 Posts

Posted - 2005/08/18 :  12:09:03  Show Profile Send ronny a Private Message
Hej kenxi2. Jag Är mycket intriserad av adress information till Hi-Fi butiker eller studios i Beijing, även Shanghai mm då jag skall dit innom kort. Det är ok med t.ex kopia på business kort eller dyligt. Även på Kinesiska.



//RR
Go to Top of Page

kenxi2
Starting Member

26 Posts

Posted - 2005/08/18 :  17:08:04  Show Profile Send kenxi2 a Private Message
Hej Ronny, jag vet inte mycket om Shanghai. Kinas storsta och billigaste Hifi HiEnd marknad finns i Kanton (Guangzhou) och Shenzhen. Men i Peking finns anda ganska manga, typ Opera Audio, Original, Xindak, Spark, t ex. Men eftersom den lokala efterfragan for sana produkter ar begransade, sa ar de ganska svart att hitta. Storsta omradet ligger i vastra Peking, jag har hittat 3-4 stycken i gangavstand. Dar finns aven matutrustning, och grejorna om du vill justera el forsorjning t ex. Jag kan ta nagra visitkort for dig, utan problem. Jag har aven tagit manga kort omkring, for att aven med adress ar det otroligt svart att hitta. En stor gard, dar finns manga manga varldens storsta Hifi namn omkring dig, bara via en liten dorr och sen en dorr till hittar du till Opera. Jag forstar inte varfor gommer man Opera och Original. Men jag har tagit bilder pa allt, sa hopppas att det blir lattare i framtid.

Kuans ar annu svarare att hitta, och han har inga lager...han tillverkar efter bestallning, och modifiera till din smak. Men innan han tar emot bestallning, brukar han forhor dig om din smak, typ musik du lyssnar pa och hifi utrustning du anvander idag...Men hans bostad, vad ska jag saga, det tog mig 30 min pa natet att hitta hans hemsidor...annu langre att hitta fram. Jag har naturligtvis tagit bild omkring hans hus. Kan visa sen. Jag ser fram emot att traffa honom pa lordag. Och sen kan jag rapportera om pris info. Det ar helt omojligt att hitta Kuans pris info i hela den kinesiska hifi online marknaden. Men hans nyborjare klass, K6, har jag last nagonstans kostar runt 3-4000 RMB (ungefar lika mycket i SEK).
http://kuans.51.net/kuansk6%20%20cpjs-K6.htm
Och hans forforstakare K182 omkring 4,800 RMB, har jag ocksa hort.
http://kuans.51.net/kuansk6%20%20cpjs-K182.htm

Mer prisinfo tillkommer efter lordag.

K182 anvander Audio Note circuit design,
Input impedance: 50 K ohms
Frequency response: 16Hz - 800KHz
S/N: 85 dB
Gain: 20 BdB
Input interface: 3 groups RCA
Output interface: 2 groups RCA
Vacuum tube: E182CC 2, 5Y3 1
Size: 385W 210D 170H
Weight: 10 KG

Hmm, har aven hittat en rolig grej fran Opera, deras nya CD rorspelare: Droplet, kostar 22,000 RMB.

http://www.operaudio.com/products/DropletCDP50CDplayer.htm
Go to Top of Page

ronny
Member

112 Posts

Posted - 2005/08/18 :  17:27:41  Show Profile Send ronny a Private Message
Hej kenxi2. Ja du har helt rätt. I Shenzhen köpte jag min nuvarande Shanling anläggning för snart 3 år sedan. Från fabrik. Fungerar för övrigt ypperligt fortfarande, så Shanling kvaliten kan jag "skrivs under på" Skall se om jag har möjlighet att besöka Guangzhou vid min nästa resa, men hittar du någon rolig adress i Beijing så är det kanon. Det är precic som du skriver, det kan vara svårt att hitta men kommer man bara till rätt ställe kan man hitta fantastiska saker i de mest underliga kvarter. Jag hoppas få lite tid över för lite hi-fi botaniserande vid mitt nästa besök.
Kommer du att ha vägarna via Xiàn så kan jag försöka guida dig till några trevliga ställen med "tunga" grejer

//RR
Go to Top of Page

kenxi2
Starting Member

26 Posts

Posted - 2005/08/18 :  17:43:49  Show Profile Send kenxi2 a Private Message
Tack Ronny, Xian blir nog nasta gang, just nu haller jag pa att besoka alla mojliga butiker for hifi och datorkomponenter...idag hittat jag fram till Pekings storsta datorbutik, ett hoghus, helt otroligt med minne, mp3, mobil, dator, harddisk, fickminne, kort, CPU, mm. Bara onskar jag har mer pengar och tid.

En sak konstig, det verkar som de lokala hifi folk ogillar kinesiska hogtalare. Jag har bara testat med Rogers, Dali,Tannoy, typ. Den endaste som man pratar om heter Elite Opera 4, men Elite har slutat tillverka just denna.

Go to Top of Page

ronny
Member

112 Posts

Posted - 2005/08/19 :  10:48:54  Show Profile Send ronny a Private Message
Det ligger nog en del i att märken från väst är populärast. (villka oftast är tillverkade i kina). Men de "sträcker också markant på sig" när man börjar tala om inhemska märken som säljer bra i väst. Dessa brukar då snabbt gå upp i pris även på hemmamarknaden. Vad gäller kinesiska högtalare hittar man mycket skräp, men det finns också riktiga guldkorn till mycket bra priser.

//RR
Go to Top of Page

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2005/08/19 :  13:34:17  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
Haidan-området är Beijings elektronik-område. Det är tyvärr svårt att hitta nåt vettigt inom hifi där - mest Mp3 och datorer.

Xian har några butiker som säljer CAV och Avance i respektive egna butiker, framförallt på Östra vägen innanför stadsmuren. På södra vägen (innanför stadsmuren, från klocktornet) finns en affär som säljer Spark, Cayin och lite andra pryttlar. Tyvärr inte Opera, Aurum, Vincent och sådana saker...

Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...
Go to Top of Page

ronny
Member

112 Posts

Posted - 2005/08/19 :  16:02:50  Show Profile Send ronny a Private Message
Skall du hitta Opera, Aurum, Vincent Swan, AAD, Compact, Xindak, Shanling och en hel uppsjö av andra prylar. Kablar kontakter Cd DVD mm i Xian, skall leta på Östra vägen, Changle rd. Alldeles utanför muren vid nouth east gate. På vänster hand om du kommer från stan. Det är en, typ marknad som inte ser mycket ut från utsidan men som har massor av spännande gränder och butiker på insidan. Där kan du också hitta allt innom DVD. Även DVD9. Jämfört med Beijing så är det redan prutat och klart även om man kan sänka priset ytterligare (dock ej så mycket på Hi-Fi)
Alldeles innanför muren, på höger hand om du är på väg in, ligger 2 lite bättre, luftconditionerade butiker som har bl. B&W, AAD, JM-lab, Dynaudio, JBL, CAV, Clacic, Spark, Opra, mm mm. Priser på electroniken är bra men högtalare är nästan som hemma om man inte väljer helt lokala märken.

//RR
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/08/19 :  16:08:04  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Tycker man sig att det räcker med 3 watt för 2A3-stärkaren, så varför inte? Det verkar inte stå hur mycket som 300B-stärkaren ger?

Men uteffekt när det gäller rör brukar ju påstås vara helt oväsentligt.

Lustig konstruktion att använda "handskar" till nätdelarna, de torde inte bestå av 400 V trefas väl? Jag skulle misstänka att det kan bli problem att CE-märka dessa. Men för en glad amatör och direktimport spelar ju detta mindre roll.

Själv är jag mer ute efter minst 2A3-uteffekten x 100...!

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/08/19 :  16:33:23  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Försteget mycket snyggt! Verkar vara plexiglas och man undrar ju om det är skärmat internt eller inte. Kan vara något att undersöka alltså.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000