HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 DAC till Airport Express
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2005/08/04 :  11:16:33  Show Profile Send boombox a Private Message
Hej
Tänkte skaffa mig en DAC för att använda den digitala utgången på min Airport Express http://stereophile.com/accessoryreviews/505apple/. Enligt John Atkinsons artikel se länk, kan det finnas ett litet problem:

"One operational glitch that didn't affect my system to any significant extent but did do so for some readers was the fact that, as the AE doesn't have a local clock circuit, when the incoming data is interrupted, as it is when you change songs in iTunes, there is no longer a digital output to feed the DAC, which loses lock as a result. Both the Levinson and the Benchmark DACs that I use deal gracefully with the lost lock and are quick to unmute when the new song is sent to the AE. I therefore missed the fact that with some other DACs, the first seconds of a song might be cut off."

Levinson och Benchmark är lite för dyra för mig. Är det någon som har testat någon billigare DAC eller som vet någon annan DAC än dessa som borde funka så att det inte blir några avbrott i låtarna?

Har även sett en variant med att ha en M-Audio Audiophile USB (ca 2000kr) kopplad till med USB till AE http://www.m-audio.com/products/en_us/AudiophileUSB-main.html och sedan optiskt till olika DACar med gott resultat. Skulle detta ge DACen en bättre signal? Någon digitalguru som vet?

/Bengan

Edited by - boombox on 2005/08/04 11:53:02

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2005/08/04 :  17:34:01  Show Profile Send hjort a Private Message
Jag sitter i ungefär samma sits som du med ett M-audio audiophile firewire kort och letar efter en sjyst DA.

Fördelen med den är att du kan använda vilket program som helst till att spela upp musik och film.
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2005/08/04 :  21:45:32  Show Profile Send boombox a Private Message
Ja, det vore också intressant att höra från andra som har DAcar anslutna till datorn och hur de är kopplade. Om det är någon som har tips om det här så vore det kul om ni hakade på i tråden.

Edited by - boombox on 2005/08/04 21:46:14
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/08/04 :  21:48:09  Show Profile
Jag har en dac dator -> spdif -> dac -> analog rca -> lurstärkare.

Avbrott i låtarna har jag inte varit med om, dacen får konstant signal hela tiden från det man startar datorn.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/08/13 :  12:54:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Nu har jag installerat en Airport Express i min anläggning.
Det fungerar klanderfritt.
Dock blir ljudet något sämre än via min cd-transport, trots att jag använder en jittermumsare, både till transporten och Airport Express. Utan jittermumsaren skulle skillnaden säkert vara ännu större, men jag har ingen möjlighet att testa.
Perfekt iallafall för bakgrundsmusik, men min cd-spelare slänger jag inte ut.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2005/08/14 :  14:22:18  Show Profile Send boombox a Private Message
Björn-Ola: Får man fråga vad du kör med för DAC?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/08/15 :  08:03:00  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
En modifierad Behringer Ultracurve.
Jittermumsaren är en Monarchy DIP.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/08/19 :  12:22:14  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Nu har jag även testat med en äldre DAC från mitten av 90-talet, Arcam Black Box 500.
Inga som helst problem.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2005/08/19 :  14:42:35  Show Profile Send hjort a Private Message
Om någon vecka får jag hem en Benchmark DAC1
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2005/08/19 :  19:02:51  Show Profile Send boombox a Private Message
hjort: lyckost!!

Björn-Ola: Tack för input. Skall nog låna hem en X-DACv3 och testa om den funkar. Benchmarken är för dyr för att jag skall våga köpa den olyssnad i anläggningen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000