HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Classic - erfarenheter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/08/06 :  21:31:51  Show Profile Send OcA a Private Message
Har i min senaste sökning efter vettigt förstärkeri hittat en Classic combo som verkar enormt prisvärd. Det är slutsteget 8.0B samt försteget 9.0.

Totalt pris för hela klabbet blir runt 5000 sek vilket verkar oförskämt bra! Låter det bra är det rena fyndet, låter det illa är det inte kul...

Tänkte höra om någon har lyssnat på dessa pjäser och vet något om dem. Att hitta "opartiska" recensioner på vissa Kinesgrejer är inte helt lätt. Med en bra interconnect tror jag nog att combon kan prestera väl! Steget ligger på 2x150 watt i 8 ohm och ger 2x240 watt i 4 ohm så ström finns där. Toshiba transistoer osv osv. Info finns på var och varannan Kina site.

5000:- för en på pappret bra combo, eller 5000:- för tex begad NAD 116 och 216 - vad tror ni?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/08/07 :  20:34:19  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag skulle i ditt fall valt Nad eftersom vad skriver om problem med att hitta opartiska omdömen om nämda produkter.Och Nad är välkänt som att vara ett mycket bra val inte minst betecknande priskvalitetsmässigt. MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2005/08/07 20:34:54
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2005/08/07 :  22:50:28  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
Jag äger en classic combo (8.0B & 10.0) och är väldigt nöjd med vad de presterar. Hur den står sig mot nad kan jag dock inte svara på. Men de är definitivt snyggare...

| Hemsidan |

Edited by - stef on 2005/08/07 23:00:01
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/08/07 :  23:00:45  Show Profile Send OcA a Private Message
Vad trevligt! Vilken kringutrustning kör du med och vad har du haft innan?

Vore trevligt om du kunde beskriva hur combon låter och vad för/nackdelarna är? Var köpte du ifrån och vad fick du ge inklusive tull, moms och frakt?


Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2005/08/07 :  23:42:08  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
oj...mycket frågor

Jag uppgraderade från en yamaha anläggning. Även den var separeade delar (för/slutsteg) men classicen lirar i en helt annan divison.

Här finns lite bilder och info.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=14081&SearchTerms=stef
Jag delar aktivt efter försteget. Har kvar mitt gammla slutsteg yamaha mx 630 och kör det till basarna i mina trevägare.

Kan lova att kvalitetskänslan är brutal på de här. En cm aluminiumfront och stabila högtalarterminaler (ser ut som boxcon). Enda nackdelen jag kommer på är att fjärren till försteget är plastig. Bättre att använda volympotten mauellt så får man den rätta känslan

Har för mig att jag gav en bit över 8k :- för för/slut cd och 4 par kablar.

| Hemsidan |
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/08/08 :  00:09:47  Show Profile Send OcA a Private Message
Ser riktigt fint ut!

Är det transistorförsteget du kör på? Själv funderar jag på rörvarianten.

Även CD'n ser snygg och trevlig ut. Var det en Original sa du? Designen passar ju klockrent till Classicen!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2005/08/08 :  00:19:07  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
Ja det sitter väl lite opampar i försteget, har inte kikat så noga...men rör är det bara i 9.0. Norman rekommenderade rörvarianten men jag tyckte inte det var värt pengarna. Ville bara ha ett så ofärgande försteg som möjligt och det borde opampar klara (minst) lika bra som rör.

Jepp, cdn sitter som smäck. Orginal cd A6 heter den.

| Hemsidan |
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/08/08 :  00:27:10  Show Profile
Har lyssnat på combon några gånger.. låter helt suveränt.
Enda sättet att få reda på om det lever upp till dina kriterier är att söka upp någon som har kombinationen.
Finns nog rätt många, iaf på prisjakt.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/08/08 :  19:10:47  Show Profile Send OcA a Private Message
Blir till att besöka Prisjakt då! Tackar för all input!'

Rörsteget tycker jag är snyggare och någon större prisskillnad är det inte, så det blir nog rör.

Hur tycker du CD'n presterar? Har en Denon 1550AR idag som är rätt tunn och skramlig nämligen...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2005/08/08 :  19:45:44  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
De två förstegen ser väl exakt likdana ut fast 10.0 inte har extern strömförsörjning.

Vad ligger priserna på idag?

cdn är mycket bra...

Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/08/08 :  19:55:22  Show Profile Send OcA a Private Message
Rörsteget har annan färg på volymratten bland annat. Men det är bara småsaker som skiljer.

Rörsteget ligger på 278 euro, transan på 142 euro så det är rätt stor skillnad. Steget ligger på 180 euro. Rena rama reapriserna!

Är det ingen större ljudmässig fördel med rörsteget så kan jag likaväl köra på transan. Tänkte bara det kunde vara kul med ett rörsteg, men det kanske blir väl mysigt då?

Enda CD'n jag hittar är Original A8S som ligger runt 220 euro. Vet ej hur de står sig mot exempelvis Opera eller Shanlings maskiner. Klart snyggast vore ju att ha samma design på alla maskiner.

Var bor detta eminenta Classic/Original system? Själv finns jag i Malmö.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2005/08/08 :  20:25:28  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
Lite bilder kanske?


Översikt på systemet.


Här med eqn. Kör nu med DACen i denna så cdn agerar bara transport.


Cdn under skalet


Fjärren till cdn

Systemet bor i Linköping men flyttas snart ner till Borås.
Skillnaden mellan A8 och A6 är att A6 inte har hdcd dekoder. Annars lika vad jag förstått.


| Hemsidan |
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/08/08 :  20:53:12  Show Profile Send OcA a Private Message
Det ser riktigt läckert ut!

Hur kommer det sig att du bara kör A6 som transport?

HDCD-dekoder klarar jag mig utan då jag inte äger en enda HDCD skiva...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2005/08/08 :  20:56:20  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
Samma här.

Eqn är digital och om man kör digitalt ut från cdn så slipper jag en DA/AD omvandling => Kortare signalväg/mindre signalbehandling

| Hemsidan |
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/08/08 :  21:08:40  Show Profile Send OcA a Private Message
Då är jag med! Återigen ett läckert system för en väldigt vettig peng!

Edit: Vilken "butik" köpte du av? Fungerade leverans och betalning smidigt och får man någon som helst garanti på grejerna?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2005/08/08 22:25:14
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2005/08/09 :  00:53:22  Show Profile Send svanbo a Private Message
Var väldans sugen på denna kombo själv för några månader sen, men köpte till slut begagnat Rotel i stället. Kändes tryggare ;)

Gjorde då lite efterforskningar kring dessa grejer, och fann att 9.0 faktiskt hade bättre funktioner än den dyrare 10.0, minns inte exakt vilka men jag tror t.ex. att den hade dubbla pre-out medan 10.0 bara hade en. Det var nåt mer också, jag tror att 9.0 hade hörlursuttag också, vilket väl 10.0 saknar?

Edit: ändrade namnet på försteget, tack för det stef

Edited by - svanbo on 2005/08/09 14:45:40
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2005/08/09 :  13:42:50  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
Allt du säger stämmer svanbo, förutom att försteget du menar heter 10.0. Slutsteget heter 8.0b

mvh
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2005/08/10 :  22:29:55  Show Profile Send bjarne a Private Message
classic har en cdp också, om du är ute efter enmärkessystem. Tror den heter 1.0b
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/08/10 :  22:38:38  Show Profile Send OcA a Private Message
Tackar för tipset! Ska kolla in den! Vill gärna köpa allt från samma leverantör också, vilket inte alltid låter sig göras tyvärr.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2005/08/11 :  10:54:05  Show Profile Send bjarne a Private Message
Vad jag vet för coem audio alltihop. Vill du handla från Danmark så går det också vad jag vet, men då blir det ju lite dyrare.
Go to Top of Page

Orfeus
Starting Member

20 Posts

Posted - 2005/08/19 :  21:59:20  Show Profile Send Orfeus a Private Message
Jag går också i inköpstankar kring ett Classic 8.0B och något av förstegen. Dock har jag lite svårt att bestämma mig, men 10.0an är ju helt klart mer i min ekonomiska liga än 9.0an.

Men... för en som inte är så kunnig - vad blir egentligen skillnaden mellan ett rör och ett transistor försteg? Kan det rent av vara så att 10.0an låter lika bra, fastän 9.0 är dyrare bara av den anledningen att det är rör?
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2005/08/20 :  02:31:27  Show Profile Send svanbo a Private Message
Vad jag förstått (har inte lyssnat så mycket på rör) är det främst ljudkaraktären som skiljer, rör har ett rykte att låta varmare och mer analogt än transistorer. Annars är det väl mest nackdelar med rör, de går sönder, ger mer distortion m.m. men rörförespråkarna verkar ju trots detta vara många...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000