HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Använder du "äkta" testskivor för högtalartester?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/08/15 :  11:28:19  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hejsan,

En fråga som dyker upp i mitt huvud:
Använder du (bland annat) en dedicerade testcdskiva* när du testar högtalare?

Alltså en cdskiva där du kan lyssna på garanterat 30, 40 och 60 Hz, t.ex. Eller svep i basområdet, eller polaritetstester, eller...

För mig har det visat sig otroligt värdefullt att pressa högtalarna via dylika spår.

*) Testcdskiva = cdskiva med inte bara musik utan övervägande testtoner, frekvenssvep, odyl

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/08/15 :  11:54:14  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
EngelholmAudio - Svaret på frågan är ett rungande - NEJ!

De skivor jag lyssnar på enbart musik och sammansatta helt subjektivt.

Dels av musik som innehåller lite av varje - bas, diskant, mellanregister, röster, piano, rock osv. De är visserligen sammansatta så att jag provar många aspekter. Men vetenskapligt är det definitvt inte.

Dels musik som jag hört mycket och som jag "vet" hur det ska låta - eller åtminstone vet hur jag vill att det ska låta.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2005/08/15 :  11:56:24  Show Profile Send ryst a Private Message
Nej,

tar bara med mig musik som jag lyssnar på i vanliga fall.
Kan de spela bra med dessa plattor så är det en bra högtalare för mig.

Visst kan de vara kul att köra en sådan platta men inget jag gör i normala fall.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/08/15 :  12:09:03  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Jag har Sheffield Lab´s "My disc"..
Den köpte jag på en bilmässa i Älvsjö för mååånga år sen.
Tror det var JBL som demade med den.

Den är OVÄRDELIG! Dessutom så är den guldplätterad.

Den innhåller vissa musik-spår av tex Michael Ruff, men sen så är det c:a 75 st spår med olika frekvenser, mänskliga röster etc

Det finns 2 st spår som Sheffield Lab har spelat in i en "Pit Stop" på ett F1-lopp...herre gud, man skiter på sig när bilen kommer in för service!

Köp den om ni får tag på den!!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/15 :  12:38:30  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Hemma har jag använt en, med bassvep och polaritetstester. Inte på demos, men tanken slog mig för ett tag senast att det nog vore lämpligt att plocka ner den i CD-väskan.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/08/15 :  12:48:13  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
quote:
Använder du (bland annat) en dedicerade testcdskiva* när du testar högtalare?


Ja till viss del, men på senare tid mestadels till att testa rummets egenskaper.
/Jonas
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/08/15 :  12:54:03  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag kan tänka mig att man också är mer imun och tålig mot humörssvängningar när man testar t.ex. bastoner med rena sinusar, jämfört med att testa med musik (där det finns mer känsla).

Dessutom finner jag det väldigt lärorikt att kunna sätta lyssningsintryck till faktiska siffror! 40 Hz på skivan är 40Hz! Klarar högtalarna (+ systemet + rummet) det eller inte? Hur högt går det vrida på innan det låter illa?
Vad säger specen för högtalarna att dom skall klara?


Ps. Jag hoppas att jag inte behöver förtydliga att musiklyssning självklart också skall ta plats vid utvärdering.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2005/08/15 :  13:17:21  Show Profile Send MartinN a Private Message
Hej,

jag är testskive-fanatiker. Har finska Hifi-lehti:s
test-CD, surround-test-CD, test-DVD, Chesky test-CD,
Stereophile TestCD 2 och 3 samt Editor's Choice.

Borde räcka ?

Martin
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/08/15 :  13:41:04  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ja det mer än väl räcker, Martin! Tror jag. Jag vet ju inte exakt vad som är på dom...

Faktiskt så är min erfarenhet att dom flesta gissar ganska rejält fel när dom gissar på vilken frekvens något gäller.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/08/15 :  16:03:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Svaret från min sida är ett rungande JA!

Utan mina testskivor är det riktigt svårt att hitta fasfel & polaritetsfel om man växlar mellan prylar och i snabbheten kopplar fel...

Jag använder bland annat binksters skiva men passar mig ordentligt för fyrkant vågorna och likspänningarna...

http://www.binkster.net/extras.shtml#cd



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/08/15 :  16:15:59  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Precis den har jag laddat ner på tips av Zalve här om dagen. Idag har jag även skrivit ut spåren och hjälptexterna. Blir till att bränna ikväll, om jag hinner.

Jag har hittills haft två andra icke så namnkunniga skivor och faktiskt saknat ett par spår med vissa frekvenser.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/08/15 :  16:40:36  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Jag försöker alltid få med en testskiva vid lyssningen av flera skäl:
1. Lättare att snabbt hitta tänkbara fel/svagheter. (dvs kan vinna några timmars tid vid lyssningen)
Eventuella fel noteras och sedan väljs lämpligt musikspår som testar liknande för att se om felet upptäcks i riktig musik.
2. Utan testskivan är det mycket svårare att precisera exakt vad som är fel/svaghet med systemet.
3. Enklare och säkrare A-B testning mellan saker.
4. Testar även massor med saker som jag inte kan testa med något tiotal riktiga låtar.
5. Provar gränserna på utrustningen, som t.ex. hur lågt en högtalare verkligen spelar bra eller för att testa horisontalspridning i diskantområdet eller vid högtalares delningsfrekvenser.

Om jag har gott om tid så börjar jag gärna med riktig musik och byter efter en stund till testtoner etc för att sedan övergå till musik igen.
Om jag har ont om tid så blir det först testskivan och sedan musik.

Eftersom ljudminnet är kort så tycker jag att det är viktigt att anteckna under testet.
Att tro att man kommer ihåg allt är bara att lura sig själv.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/08/15 :  17:19:07  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag har gjort några testskivor. Det är rätt sällan jag använder dem för att lyssna hur det låter. För svepet t.ex. brukar jag hålla för öronen för att inte riskera hörselskador. Lågbastoner lyssnar jag på då och då, men det är väldigt sällan som jag mäter på icke ljudtryckskapabla system, så det är sällan som konerna "ploppar" eller det distar speciellt mycket. Mest använder jag skivorna för mätändamål och injustering av de rumsakustiska egenskaperna, men även kombinationen högtalare/lyssningsrum.

Bl.a. innehåller de:
- Diskreta toner (mest låga frekvenser)
- Sinustonssvep
- Brus
- Pulser


Jag har även gjort testskivor för att utvärdera CD-spelare (toner på svaga nivåer med varierande styrka), och surroundmatrisdekodrar (för att se hur olika ljud placeras olika tydligt i olika riktningar).

Jag tycker det är väldigt sällan som man hittar en utgiven skiva med mer än ett användbart spår per skiva. Jag har några sådana också, men föredrar mina egna. Då vet jag också exakt vad testspåren innehåller.


För att lyssna på högtalare hur de subjektivt låter, brukar jag använda musik. Dock viss musik kan vara rätt så konstig, t.ex. pulsliknande, eller extremt lågfrekvent, beroende på vad man är ute efter. Men mest lyssnar jag på sådan "vanlig" musik jag gillar och är bekant med.



Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..

Edited by - Knoppen on 2005/08/15 17:22:30
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2005/08/15 :  19:04:48  Show Profile Send Machine a Private Message
Man fick med en trevlig testskiva med senaste Hifi Choice. Den innehöll bla. delar från Isotek mm.
Korta testpartier med frekvenssvep och inbränning. Ganska kul att testa rummet med!

Det är förövrigt den första och enda gången jag kommit i kontakt med en sådan skiva, i vanliga fall brukar jag köra musik!

"Skit in - Skit ut"

Edited by - Machine on 2005/08/15 19:05:02
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.6 sekunder. Snitz Forums 2000