HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vill ha nytt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ante_C
Starting Member

28 Posts

Posted - 2005/08/14 :  12:29:00  Show Profile Send Ante_C a Private Message
Tjena alla hifi-freaks. Detta är mitt första inlägg här, trevligt att vara här föresten.

Det ligger till så här att jag är trött på min nuvarande system
Blue diamond
Black vektor
Black Pearl
Hk 4500
Dvd 25

Jag har funderingar på skita i det där med hemabio för ett tag och gå in mer på 2-kanals hifi.
Frågan är vad jag ska ha. Budgeten är ca 20000 + det jag får när jag säljer mitt nuvarande system.
Har kollat lite och har funderingar på att bygga ett par hfls-1:or Men är öppen för förslag.

Tack o hej för mig

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/08/14 :  12:41:17  Show Profile Send marens a Private Message
Grundtipset (om du är missnöjd med totalljudet som du har) är att utgå ifrån ditt nuvarande system och leta efter ett par högtalare som du kommer att trivas med. Släng ut centern och låt surrounderna sitta kvar så länge. Det är inte så konstigt heller om du inte är nöjd med surroundupplevelsen med endast 2 bakkanaler... (är du byggsugen så är det ju ett bra tillfälle att bygga ett antal små vägghängda surroundhögtalare på sikt)

Men först kolla upp ett par fina golvare, tex amphion xenon, B&W 704, Intelligent Sound IS 8

edit: Men jag vill bestämt avråda ifrån drastiska förändringar som oftast bara är en inkörsport till onödiga, dyra och dumma byteskaruseller. Ta istället i lugn och ro och kolla på nya högtalare som grundstomme i ditt system. Fundera inte ens på att byta ut något annat innan dess och välkommen!

Edited by - marens on 2005/08/14 13:02:42
Go to Top of Page

Ante_C
Starting Member

28 Posts

Posted - 2005/08/14 :  13:19:41  Show Profile Send Ante_C a Private Message
Men kommer hk reseverns kraft att räcka till då?
För övrigt så är jag student för ett par år framöver och bor på 20kvm. Alla väggar i betong. Basen nu är väldigt överhängande.
Var ganska så nöjd med ljudet innan i min lägentet som var något större. Har lärt mig att placering ger oväntat stora skilnader på ljudet.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/08/14 :  13:28:48  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Men kommer hk reseverns kraft att räcka till då?
Varför skulle den inte det? Räcker den inte nu?

quote:
Alla väggar i betong. Basen nu är väldigt överhängande.
Jag känner igen problemet. Betong är inte roligt för basen. Men problemet löses inte genom att välja ett par mindre högtalare. (hfls1 ska ju vara rätt bastunga dessutom) En lösning (när enbart placering inte hjälper länre) kan tex vara att skaffa en fullparametrisk eq justera ner en eller två av rummets resonanser. Ett annat sätt är att skaffa flera basmoduler och placera ut i rummet, men det är krångligare eftersom det kräver aktiv delning, fler slutsteg osv.

Edited by - marens on 2005/08/14 13:31:14
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/08/14 :  15:43:22  Show Profile Send Blue a Private Message
Ante C: "För övrigt så är jag student för ett par år framöver och bor på 20kvm".

Då skulle jag satsat på ett par schyssta stativare. Möjligt att det blir vissa problem med basen ändå, men troligen inte lika stora som med t.ex. ett par B&W 704. Sedan bör nog lite mattor och sådant hjälpa en del. En massa basmoduler blir ofrånkomligen dyrt.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2005/08/14 :  15:56:24  Show Profile Send mucke a Private Message
Kan säga att jag sitter med ett par B&W 704 och dom har inga som helst problem att spela i ett lite mindre rum.
Dom har fullständig kontroll i alla register.
Dom har inte någon svullen och bummlig bas, utan rapp och torr.
Kan säga att jag just nu spelar dom i ett litet rum ( 15 kvm )
med mycket gott resultat faktiskt.
Hade tidigare ett par B&W 602s3 som det däremot var större problem
att få till i detta rum.

Mvh Mucke
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2005/08/14 :  19:46:30  Show Profile Send Mattias a Private Message

Halvofftopic, men min åsikt åndå.
Ante C, Blue Diamond är de stora med sidomonterad bas va?
Vill inte strö salt i sår men just den högtalaren har jag inte hört låta bra på musik alls. Däremot fungerar den mindre Black Diamond (två vägare) mycket bättre på detta, anser jag.

/Mattias
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/14 :  19:49:43  Show Profile Send matte76 a Private Message
Låna hem tex B&W 805s (stativare) och B&W 704 och jämför, för att se om du tycker golvare eller stativare funkar bäst i det lilla rummet.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Ante_C
Starting Member

28 Posts

Posted - 2005/08/14 :  20:17:21  Show Profile Send Ante_C a Private Message
Instämmer basen i blue dimond är ingen höjdare till musik aldeles för slapp. Lirar nästan uteslutande musik med pearlen och det låter bättre.

Därför är jag mer inne på ett par stativare och något snyggt försteg och 2 monoblock. Men inte allt på en gång för då smäller jag nog budgeten rätt fort.

ps. Vad tror ni jag kan få för min nuvarande anläggning?
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/08/14 :  21:08:54  Show Profile Send marens a Private Message
matte76 och blue: Enda principiella skillnaden mellan golvare och stativare är ju det man kan lista ut av namnen. Den ena kan inte stå själv på golvet utan måste ha stativ. Sedan finns det givetvis bastunga golvare precis som bastunga stativare. Det blir därför lätt meningslöst att dra några som helst slutsatser om att en viss princip inte kommer att funka i ett 15 eller 20kvm stort rum så det tycker jag vi kan utesluta. Då är det ju bättre att titta på vilka olika högtalare som är intressanta. Kör förresten själv med golvhögtalare i ett 20kvm stort rum, inga problem.

Edited by - marens on 2005/08/14 21:12:08
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/08/14 :  22:02:51  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Hej små 2 vägs stativ högtalare är ju annars ett kostnads effektivt sätt att bygga högtalare på.
Väldigt vettigt som fattig student.
Det var länge sen jag hade sådana stjälv så jag har inget konkret förslag.
20kvm rum är väl ok (de har jag med )men herrn har ju 20kvm lägenhet! provlyssna hur högtalarna låter i närfälltet, du blir nog sittande 1,5m från högtalarna :-)

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/08/14 :  22:05:30  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Glömde en sak sitter du nära högtalarna i ett litet rum så behöver du kanske inte jättemycket effekt.

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/08/14 :  22:46:06  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Mnyb har en bra synpunkt i att en tvåvägs stativhögtalare ofta är ett kostnadseffektivt sätt att skapa ljud för mindre rum.

Med en budget på 20kkr och ett mindre rum så skulle jag nog fokuserat på att få ut så mycket välljud som möjligt ur ett par stativhögtalare.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Ante_C
Starting Member

28 Posts

Posted - 2005/08/14 :  22:53:11  Show Profile Send Ante_C a Private Message
Vad för högtalare kan rekomenderas då? Dynaudio?
gillar utseendet på Confidence C1 men det gillar inte plånboken. så kanske Contour S 1.4 eller är det inte värt pengarna?
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/08/14 :  23:28:06  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Har du möjlighet att går runt lite i Stockholm finns det tre butiker du definitivt bör besöka för att kolla stativhögtalare (utan någon form av rangordning):

HiFi-Art http://www.hifiart.se/ för att lyssna på Totem-stativare. Finns många väljudande i prisklasser från cirka 6000kr.

Audio Concept http://www.audioconcept.se/ för att lyssna på Quad. Ett alternativ som alltid bör övervägas om man vill att plånboken ska känna sig till freds med högtalarköpet (från 3900). Här finns även andra alternativ som är värda att slänga ett öra på.

Ljudmakarn http://www.ljudmakarn.se/ för att i första hand lyssna på Kirksaeter 60SE (tror jag de heter) Finns inte på webben men kostar nåt på 8-9kkr har jag för mig.

mvh/ Jörgen G

edit: formuleringar

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/08/15 09:53:31
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/08/14 :  23:33:09  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Nu låter jag som en "gammal ugla"...

Ante, Marens har också en mycket bra synpunkt och det är att ta det varligt och byta en sak i sänder. Det vill säga: sätt inte sprätt på budgeten direkt utan byt en del utvärdera och gå vidare om det behövs. Gör man det så kan det sluta i att man inte blir nöjd och byter igen... Man tappar helt enkelt fotfästet och riskerar att sabba hela sitt intresse.

Det kanske viktigaste i mina ögon när man känner att man behöver byta är att skaffa sig en egen åsikt(jo jag vet att jag talar emot mig själv just nu när jag sitter här och ger råd...).

Så, ge dig ut bland HiFi-vänner och butiker och lyssna, lyssna och lyssna. För till syvende och sist så är det du som skall bli nöjd och det är din plånbok.

Om du söker fler intryck från andras anläggningar och du är en "kul kille" så skulle jag råda dig att ta kontakt med någon av klubbstugorna som du hittar här: http://www.hififorum.nu/artiklar/klubbstugorna/Klubbstugorna.htm

Klubbstugorna, de flesta..., anordnar träffar och du får träffa fler HiFi-entusiaster i verkliga livet. Ett glimmrande sätt att skaffa sig fler intryck inför förändringar i anläggningen.

edit:
Ser att Jörgen är inne på samma idé

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Ante_C
Starting Member

28 Posts

Posted - 2005/08/15 :  00:24:19  Show Profile Send Ante_C a Private Message
Hade även lite funderingar förut på att byta basen i blue diamond högtalarna eller steget så att basen inte blir så blöt/fladdrig ni vet vad jag menar. Men den frågan får jag väl ta upp i DIY forumet
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2005/08/15 :  09:23:31  Show Profile Send Poe a Private Message
Contour S 1.4 är en ganska bastung stativare som kräver mycket utrymme - något att tänka på.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/15 :  09:34:14  Show Profile Send matte76 a Private Message
Totem Model One Signature är en liten men ruggigt välljudande stativare med stort ljud och bra bas för storleken. Provlyssna!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/08/15 :  09:37:30  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Att konstruera om dina högtalare är nog en ganska grannlaga uppgift. Då är det nog mindre arbetskrävande och mer kostnadseffektivt att sälja de högtalarna du har och gå på en konstruktion som redan finns.






// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.12 sekunder. Snitz Forums 2000