HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur mycket pengar har folk?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Schantz_Audio
Fd. The_Groupie

70 Posts

Posted - 2005/08/15 :  10:31:40  Show Profile Send Schantz_Audio a Private Message
Hej jag vill bara kolla med folk här på forumet hur det egentligen (eller mer hur vi tror det) ligger till. Det känns som alla ska ha platt-tv och köper tvaparater för 20 till 30 tusen. Sedan skall alla idag ha surround. Det blir ett par tusen kr till.

Det jag undrar är om verkligen det är så många som köper allt detta eller om det bara verkar så? Men om så många köper det är då det på avbetalning eller kontant? Hur ska de annars ha råd?

Detta är lite tankar som slagit mig. När man ser i de stora reklambladen från Siba och El-giganten är det ju bara platt-tv så långt ögat når.

Så det jag undrar är om hela Sverige har allt på avbetalning. För jag personligen köper inte något fören jag har hela summan kontant.

Mvh Anders

The_Groupie

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/08/15 :  10:37:05  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Den som spar den har. Själv tjänar jag cirka 4300kr/mån och är ganska avis på alla med fina grejor ;)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/15 :  10:39:36  Show Profile Send matte76 a Private Message
Köper man nytt är ju räntefria avbetalningar fördelaktigt. Mer prisvärt att köpa beggat dock, och då måste man givetvis hosta upp summan kontant.

Hemmabio skiter jag personligen i jämfört med 2-kanal, mycket beroende på platsbrist men också eftersom musik är intressantare än film. Dvs krutet läggs på hifi.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/08/15 :  10:42:39  Show Profile Send jaejin a Private Message
Tror också att det lite är också så att folk lägger ut bilder först när de har något som de tycker är värt att visa upp. Något extra som inte är så vanligt.

Men visst med begagnat marknaden så kan man skaffa sig till synes en standard som ser mycket dyrare ut än vad man har i plånboken.

Mina föräldrar tror nog fortfarande att min stereo ligger runt 5tusen..
hehe
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/08/15 :  10:50:37  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Förstärkaren och högtalarna har jag köpt på räntefri avbetalning(färdigbetalt) och dvd,cd,vhs och tv(beg) kontant.Nästa uppgradering blir nog ett par piP och då får man väl hosta upp kontanter misstänker jag.
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/08/15 :  10:50:49  Show Profile Send KingX a Private Message
jao det blir lite pengar att lägga ut på dagens alla saker om man vill ha det man verkligen vill ha =) sedan har man juh valt o inrikta sig på en dyr hobby =)
själv tjänar man inga höjdarsummor men kikar mkt på begagnat saker.. eller att man tar ngt på avbetalning (dock försöker jag oftast lägga en så stor handpenning som möjligt om man jag ska köpa på avbetalning så man slipper dras med det hur långe som helst + att jag alltid bara tar en sak i taget. annars blir det lätt dyra affärer till sist.)

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/08/15 :  10:51:15  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
*Kunskap* är väl den bästa rikedom man kan ha - så att man köper rätt grejjer till rätt pris.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2005/08/15 :  10:53:08  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Det är ju också så att de flesta har system som tagit flera år att bygga upp. Köper man ett slutsteg för 10kkr i dag, kanske man inte köper den platta TV'n nästa månad.

Även om mitt egna system består av till största delen hembyggda högtalare, har ändå hela kittet (hemmabio/tvåkanal i samma system) gått på säkerligen mer pengar än många lägger på en bättre beggad bil. Bara genom att göra ett snabbt överslag är jag säkert uppe i >50kkr, vilket dessutom räknas som ett mediokert system. Jag har inte någon platt TV, ännu men det kanske kommer så småningom, utan kör med en low-end LCD-projje.

Dock tog det säkert tre år att bygga upp mitt system. Från grunden och upp. Det handlar om prioriteringar helt enkelt. Och 50kkr för mig kanske känns mer eller mindre för någon annan. Man får se till hur mycket pengar man har kvar när hyran och de fasta räkningarna är betalda.

Och att man också får se det hela som ett stort svart hål, dit man kastar pengar. Man får sällan tillbaka pengar på andrahandsmarknaden, om man inte råkar köpa otroligt rätt prylar, som man ändå inte vill göra sig av med.

Ha det gott,
//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/08/15 :  10:54:50  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Personligen gillar jag räntefria avbetalningar, men i praktiken så kan man ju köpa samma saker ändå, fast billigare, om man bara ger ekonomin den offset som första avbetalningen skulle ge - dvs om man nu inte kör multipla avbetalningar vid ett tillfälle.

För mig som har lite svårt att inte bränna pengarna allt eftersom är räntefritt perfekt, det är ju en form av tvångssparande. Skulle jag inte låsa upp mig på det sättet skulle jag köpa mindre prylar allt eftersom och sedan aldrig ha tillräckligt med pengar för de större inköpsposterna. Pengar bränner i fickorna!

Jag försöker ligga med en räntefri avbetalning i stöten för att undvika ekonomisk katastrof vilket jag är säker på resultatet skulle vara om jag började tumma på den "regeln" till förmån att stilla köpimpulser.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/08/15 :  10:58:27  Show Profile Send Ayn a Private Message
Ser till att hålla mig ifrån avbetalningar. Det är tillräckligt att ha en halv förmögenhet i skuld hos CSN...

Skulle jag köpa saker jag blir sugen på på avbetalning vore jag välkänd hos Kronofogden vid det här laget.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/08/15 :  11:03:23  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
All Hifi är betald kontant, har säkert lagt ner dryga 50-60kkr ur fickan under ca. 3års vilket är rätt mycke pengar för en "normal" tjänande. Tycker inte en hobby ska betalas på räntefritt dvs. Hifi grejerna, en stor plasma tv ska däremot inhandlas och den anes tillhöra vardagen så den kommer köpas per räntefritt.

Idag med alla abonnemang som tv, bredband, mobiler, CSN skulder osv så har man ändå många räkningar i månaden att betala så räntefritt är lite riskabelt att luras in i.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2005/08/15 11:05:25
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2005/08/15 :  11:04:14  Show Profile Send soren a Private Message

Jag tycker avbetalningar är bra .. då kan man istället investera pengarna i aktier och fyrdubbla dem på samma tid som man betalar av lånet.

:)

/Sören
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/08/15 :  11:11:20  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Det är ju lätt att tro att alla inköp händer på en gång, men det gör det oftast inte.

Swede var inne på det ovan och det känns som att det tål att upprepas, de systemen som finns under medlemmarnassystem har ofta byggts upp under lång tid och med ganska stor möda och tankeverksamhet.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/08/15 :  11:41:24  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Poker är bra men det är klart, lite får man ju spara och begagnat är ofta prisvärt.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2005/08/15 11:45:21
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/08/15 :  12:03:57  Show Profile Send KingX a Private Message
"Ser till att hålla mig ifrån avbetalningar. Det är tillräckligt att ha en halv förmögenhet i skuld hos CSN..."

ja usch CSN är inte roliga.
tur så har jag iaf en skuld från det gamla systemt, då de beräknar på årsinkomst. Dagens system de anväder verkar juh vara rena ddöen för många. då det inte direkt bryr sig om hur mkt pengar du tjänar osv. bara de får igen sina pengar.
förstör nog för många.

sedan undrar jag om inte alla system är välkomna här på forumet. Jag menar alla som är här inne kan juh inte sitta på saker för flera hundra tusen kronror. alla börjar vi nånstans. och jag misstänker att har du saker du sjlv tycker låter bra för de pengar du lagt ut osv. så inte mig imot o ta mig en titt på din anläggning.

man har juh även en annan fördel om man lägger upp bilder och beskriver sitt system och det är tips från andra folk här inne. De är snabba på att tipsa om något ser helt galet ut i bilden =)




//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\

Edited by - KingX on 2005/08/15 12:07:00
Go to Top of Page

Schantz_Audio
Fd. The_Groupie

70 Posts

Posted - 2005/08/15 :  12:25:17  Show Profile Send Schantz_Audio a Private Message
Jag menar kanske inte bara hät inne på forumet utan även ute i Sverige. Där känns det som avbetaling är det sättetman handlar på idag.

Mvh Anders

The_Groupie
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/08/15 :  12:40:33  Show Profile Send KingX a Private Message
Ja, det skulle jag tro utan tvekan.
Ser man på de stora aktörer på marknaden; El Giganten, Siba, On-Off mfl. som inriktar sig på medelsvensson så står avbetalningar med både åt höger o vänster idag.

så ja det e nog mkt vanligt att folk handlar på avbetalningar idag.
"handla nu, räntefritt i 12 månader" är juh inte en helt ovanlig syn om man kikar i ett reklambland eller går runt i ngn affär som säljer allehandka el prylar.

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/08/15 :  12:55:10  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
För mig känns avbetalning som motsatsen till att långsamt bygga upp ett system genom att sukta och prova mig fram. När jag sent omsider bestämt mig har jag pengarna redo. Jag föredrar att spara i förväg när det gäller konsumtionsvaror Det är inte riktigt samma sak som att "spara" i eget boende eller en bil (av vilka jag för övrigt äger ingetdera). Egentligen är jag rätt snål och säkerligen inte representativ för befolkningen i allmänhet...

Just platt-tv är ett rätt besynnerligt fenomen i mina ögon. De kostar ju vansinniga pengar, flera gånger mer än övriga prylar och möbler. Samtidigt tillbringar folk allt mer tid framför datorer, som inte heller är gratis. Det tål ju också att påpekas att källmaterialet eller för den delen skärmarnas upplösning knappast gör dessa skärmstorlekar rättvisa. (Uppskalning och interpolering tar dig inte såå långt.)

Angående CSN är det trots allt ganska små summor i jämförelse med ett huslån (bor i Stockholm). Hög ränta, men lång amorteringstid och man slipper risken att värdet på ens säkerhet eroderas i en fastighetsbubbla/glesbygdsdöd.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Labonka
Starting Member

40 Posts

Posted - 2005/08/15 :  13:03:09  Show Profile Send Labonka a Private Message
Man kan ju bli minst sagt lätt "avis" på alla fantastiska anläggningar som finns hemma hos forummedlemmar runt om i Sverige. -hur skall lilla jag någonsin få en sådan??....
Jag tröstar mig själv med att lite pengar läggs även på andra nöjen som bl a golf och skidåkning. Sedan finns det ju en del "måste" konton som bil, hus, barn och fru som oftast tar allt! ( hoppas inte frugan läser det här)
Go to Top of Page

ART
Member

145 Posts

Posted - 2005/08/15 :  14:02:39  Show Profile Send ART a Private Message
Min uppfattning är att väldigt många köper just platta TV-apparater på avbetalning. Det verkar vara flera faktorer som spelar in, hemmabio är nu lite vad HiFi var på 70-talet, dvs 'inne' och 'grannbräckarmässigt'. Dessutom tittar ju de flesta ganska mycket på film och TV, ofta tillbringas mer tid vid TV:n än exempelvis i bilen (som ju är ännu dyrare ). Slutligen har platta TV:ar mycket hög WAF -- iallafall tills man kommert till prislappen...

Själv gillar jag inte avbetalning på saker som inte är värdebeständiga, men det är ju upp till var och en hur man finansierar sina köp. Kan bara kosnatera att det är lättare att justera sparande till framtida inköp än avbetalningar om något som påverkar ekonomin inträffar...

Jag har iofs själv inte platt TV, utan en mycket billigare bakproj (snedtak i TV-rummet sparade mig en vacker slant ), men i motsats till tidigare skribent i tråden vill jag hävda att möblerna kostar flera gånger mer än en aldrig så platt TV. Vilket jag personligen ser som helt OK då jag räknar med att ha lika stor glädje av dem om trettio år som nu, medan TV:n då garanterat är utslängd sedan länge...

Slutligen -- Jag är en av dem som har ett klart 'enklare' system (totalkostnad runt 20k, där 14k utgörs av CD-spelaren). Att inga bilder på detta finns under 'medlemmarnas system' beror dock inte på att jag skäms för det. Jag är bara lat...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/08/15 :  14:03:18  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
tja

Är 38 år o har hållt på med Hifi sen jag var 14 då jag köpte min första pryl. Ett par Olle Mirsch högtalare. Sen har det bytats o sålts o köpts. Jag är heller inte rädd för att köpa beg heller. Är man bara någerlunda aktiv så sitter man sen med prylar för en jäkla massa pengar.

Så det är till att spara o ha näsa för klipp

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2005/08/15 :  14:16:48  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Att köpa en platt TV på avbetalning är ju rena skämtet. Tja, att köpa en platt TV över huvud taget innan jul är också rena skämtet. Helt plötsligt står man där med en överhettad plasmaburk på 42" på vilken man har 15 döda pixlar, med 40kkr kvar på avbetalningen, när samma tillverkare kommer ut med en LCD 50":are för halva priset.

Jag menar, det är så idiotiskt att stå där med lån på något man egentligen inte har råd med, när det bästa man kunnat göra är att vänta ett halvår till på att dem med pengar drivit ner priset till en för vanliga konsumenter vettig nivå.

Någon nämnde poker tidigare. Där brukar man säga att de stora klipparna väntar på att oerfarna spelare skall dyka upp, så de kan lura av dem pengarna. Så känns det med plasma-TV nu för tiden.

Konsumentvaror bör betalas kontant.

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/08/15 :  14:45:02  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Konsumentvaror bör betalas kontant


Håller med till 100% men....
För att köpa kontant så måste man spara i x månader. Vissa kan inte det , vill inte etc etc

Jag har nån gång tagit kortidslån på 2-3 månader för att kunna skaka fram pengar i tid. Men annars håller jag mig borta från kreditvärlden

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/08/15 :  14:50:06  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Att handla bruksvaror på avbetalning ser jag ner på. Det handlar om mognad, anser jag. Det handlar om att nöja sig med det man har eller har råd med. Kan jag inte köpa en platt-tv nu utan endast om jag delar upp betalningen på 12 månader - ja då anser jag att jag bör vänta 12 månader...Då är platt-tv'arna dessutom bättre och billigare.
Jag tycker dessa räntefria lån är ett exempel på att vi inte kan "behärska oss". Vi ser det. Vi vill ha det. Vi vill ha det NU. Vi skaffar det på nått sätt...medelst räntefri avbetalning. Vad som händer i framtiden, under avbetalningsperioden, vet vi inte riktigt. Med full ironi säger jag: "Det händer säkert inget annat kul man vill kunna lägga pengar på...".

...sa han som köpt bil med lån!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/15 :  14:54:09  Show Profile Send matte76 a Private Message
Då får man väl även spara tills man har 200.000 kontant eller vad bilen nu kostar innan man slår till? Jag tycker räntefri avbetalning är mycket bra och fördelaktigt för konsumenten, och ja, det finns för att vissa tycker det är tråkigt att spara i 2 år eller liknande innan man köper...men köpa kontant begagnat i bra skick är bäst!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/08/15 :  14:57:07  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
..och som sagt, kan vara svårt att inte spendera de ihopsparade pengarna på vägen mot det ursprungliga målet, impulsköp kan man vara svag för

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000