HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Någon som kan finska? Testjämförelse mellan 2 högt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/08/17 :  18:08:43  Show Profile Send FBK a Private Message
Hej!

Hittade denna sida på nätet,där de jämför Dynaudio Contour S3.4 mot Dali Helicon 400W. Jag själv lyssnade på bägge dessa innan jag köpte nya högtalare, så det skulle vara intressant att läsa vad de kom fram till i denna jämförelse

http://koti.kontu.la/jsalonen/cgi/article.pl?action=4840241121544224&class=2

Någon som kanske har lust att översätta lite...kanske slutklämmen i alla fall

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/08/17 :  21:14:35  Show Profile Send denada a Private Message
En översättning är beställd.....

Så jag återkommer när den är typ klar.. ;-)

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/08/17 :  22:14:09  Show Profile Send FBK a Private Message
Tack denada! Jätte hyggligt av dig

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/08/18 :  08:51:50  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Lite OT, men kom och tänka på det när finska kom på tal...

Någon som sett eller hört från Markku på senaste åren? Eller har han helt försvunnit från den nordiska hifi himmlen???
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/18 :  08:53:02  Show Profile Send matte76 a Private Message
FBK: Hade varit kul att läsa dina intryck när du jämförde de två kandidaterna.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2005/08/18 :  12:37:00  Show Profile Send Loopen a Private Message
Lite kort enl min fru.....

Först lite om rummet och att det verkar vara akustikbehandlat om än dock lite litet vilket märktes i basen.
Lite om vilken elektornik som används (Vincent Cd, försteg och monoblock och Dali´s bättre kablar)

Nu kommer något mycket skumt. Dali var inspelade och Dynaudio hade bara spelats över natten vilket beryder att Dynaudio högtalarna inte var inspelade på långa vägar.
Iofs. Ursäktar de sig och säger att detta gör det svårt då Dynisarna kräver ca 200timmar

Utseendemässigt så föredrar de Dynaudio men smaken är ju som baken.
De gillar dynaudios bottenplatta men saknar bi-wiring som Dali har.

Sen lite teknisk fakta.....

Kuunteluvaikutelmat = Lyssningsintryck
Två personer ger sina tolkningar och dessa är i korthet.

De gillar framförallt diskanten och mellanregister i Dali. Basen tycker de får tillstryka rummets litenhet.
Dali är det bättre köpet totalt sett även om de är något dyrare.

Dynaudio var vassare och lite tunnare, ihåligare. Bla tycker de att ljudet slocknar och tänds snabbare i Dynaudio. Även ljudbilden är bredare och högre.

Sammantaget i korthet så poängterar man sig med att Dynaudio inte var inspelade men att ändå Dali var den bättre.

Janne tycker iofs. att till hans musiksmak så passar Dynaudio bättre och framförallt om de blir så mycket bättre efter inspelning som många Contour ägare har berättat.

Mika tycker att Dali är mer musikaliska och har egenskaper som får foten att stampa i takt. Ljudet är mer lättlyssnat.

De tycker att jämförelsen inte blir riktigt rätt då Dynaudion inte var inspelad och Dalin var välinspelade under en lång tid.

Jaha det var en kort och bara fritt översatta fragment. Det som jag reagerade över var att man lagt all denna tid till att jämföra två högtalare när den ena inte var inspelad. Kunde man inte väntat någon vecka? Hoppas jag inte varit för partisk i min tolkning av vad min fru berättade

//Ha det gött alla.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/18 :  12:43:02  Show Profile Send matte76 a Private Message
Märkligt att jämförelsen överhuvudtaget gjordes då Dynaudio liksom i princip alla andra högtalare låter mycket bättre inspelad...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/08/18 :  12:49:09  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Märkligt att jämförelsen överhuvudtaget gjordes då Dynaudio liksom i princip alla andra högtalare låter mycket bättre inspelad...


Känner du igen dig, Matte76

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/18 :  15:11:08  Show Profile Send matte76 a Private Message
sampix: Hahaha, jätteroligt Dock har jag inte gjort så här, trots att du tror det! De Dynaudio Contour S3.4 jag ägde var väl inspelade, minst 200 timmar, när jag bedömde dem!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/08/21 :  12:54:08  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Jaha det var en kort och bara fritt översatta fragment. Det som jag reagerade över var att man lagt all denna tid till att jämföra två högtalare när den ena inte var inspelad. Kunde man inte väntat någon vecka? Hoppas jag inte varit för partisk i min tolkning av vad min fru berättade
Instämmer! Varför göra på detta vis? Jämförelsen hade varit mycket intressant om det hade varit samma förutsättningar för båda högtalarna. Alla vet ju hur illa oinspelade högtalare låter!

Ja matte76, jag var och lyssnade på en hel del högtalare innan jag bestämde mig för 3.4or. Det blev 3.4or därför att de är så allround i mina öron och utan att falla igenom på någon parameter, och framför allt så har de bra tryck i basen! En kompis har haft ett par förut så jag har lyssnat en del på dem innan jag köpte mina och när jag var ute och lyssnade runt så var just Dali Helicon 400 en modell som jag gillade de övre registren på, riktigt trevligt och bra! Detaljerat och luftigt, men samtidigt mjukt. Men basåtergivningen är inte på samma höga nivå som resten tycker jag, då den är lite för blek. Man saknade lite fasthet och pondus i basen som blev en aning för rund, sådant som är riktigt bra på 3.4orna. Men som det står i recensionen så håller jag med om att foten lätt stampade takten när man lyssnade på Dali burkarna.
Jag tycker att det är lite förvånande att inte det är fler på forumet som äger dessa burkar då de är mycket prisvärda. Men smaken är som baken.... Kan tillägga, att om någon ska provlyssna på högtalare på Reference Audio i Stockholm så be om att få höra högtalarna någon annan stans än i deras lilla ljudrum, de har en riktigt häftig baspuckel i det rummet, när jag lyssnade på 3.4orna där så mullrade det bara i basen så jag kan förstå att folk blir skrämda när det hör något i det rummet. Förstår inte att de inte gör något åt det.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000