HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Val av DAC!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

regner
Member

899 Posts

Posted - 2005/08/13 :  17:28:26  Show Profile Send regner a Private Message
efter att ha kört plasma som förstärkare och m-audio delta 410 (studioljudkort) som signalkälla under några månaders tid är det dax att intestera i någon ordentligt.
Jag kommer göra htpcn helt knäpptyst och köra den som transport. Med andra ord behöver jag en DAC, frågan är bara vilken!?

Jag har inga igentliga krav förutom att den ska smiska min gamla opera consonance 2.2 på fingrarna ORDENTLIGT. Med andra ord ska den låta riktigt jävla bra för pengarna!
Budgeten ligger på ca5000kr men om priset är ordentligt motiverat så kan jag nog ordna fram ett gäng tusenlappar till.
Köpa nytt här i sverige är inget jag föredrar utan det är beggat eller kinaimport som gäller.

Så seså.. låt förslagen hagla!

/Micke

Edited by - regner on 2005/08/14 09:44:08

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/08/13 :  18:03:56  Show Profile Send svejk a Private Message
Benchmark DAC1 Skall vara riktigt braaa. Var inne på en sådan själv, men då hittade jag äntligen en License no1. Musik börsen tar drygt 10 har jag för mig. Så en begagnad kanske?


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Gurkan
Member

66 Posts

Posted - 2005/08/13 :  18:30:08  Show Profile Send Gurkan a Private Message
Kolla in "eAR Master Two" från http://www.acoustic-reality.com/
Verkar fixa en hel del grejer.

Dock vet jag inte vad denna kommer att kosta

Edited by - Gurkan on 2005/08/13 18:31:52
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2005/08/14 :  09:50:53  Show Profile Send regner a Private Message
svenjk, benchmark dac1 har jag hört mycket gott om så den är helt klart en het kandidat... om man nu kan hitta någon beggad alltså...

Gurkan, ear dacen verkar grym! Men hitta någon sådan beggad dröjer det nog ett bra tag innan man gör.

Jag håller förresten på och kollar runt efter intressanta dacar på olika utlänska köp o sälj siter. förutom audiogon.com och audio-markt.de, vilka finns det mer?

Edited by - regner on 2005/08/14 09:53:26
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/08/14 :  10:29:20  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Appogee har några DAC'ar som verkar bra men de är inte i din priskategori.

Angående Benchmark DAC1, mig veterligt har den varken Firewire eller USB, hur skulle man mata den från HTPC'n

P.S. Jag flyttar tråden till Flerkanalsdelen, HTPC-byggarna där kanske har några tips




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2005/08/14 :  14:14:20  Show Profile Send regner a Private Message
Pac, jag kommer mata dacen från mitt m-audio delta 410 : http://www.musicalcomputers.com/pd_maudio.cfm så du får gärna flytta tillbaks tråden till hifi delen. :)
Go to Top of Page

Gurkan
Member

66 Posts

Posted - 2005/08/14 :  15:06:25  Show Profile Send Gurkan a Private Message
Om den kostar runt 5-7000:- så kan du väll lika gärna köpa den ny eller?
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2005/08/14 :  15:26:28  Show Profile Send boombox a Private Message
Är också på jakt efter en DAC för signalen från datorn. Har kollat runt lite på nätet och många verkar rekommendera Benchmark DAC-1. Fördelen med den verkar vara att den är nästan helt immun mot jitter http://www.benchmarkmedia.com/appnotes-d/jitterimmunity.html.

Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2005/08/14 :  18:19:01  Show Profile Send regner a Private Message
Gurkan, jag har alltid försökt pressa ut så mycket välljud som möjligt ur mina slantar så för det mesta blir det beggköp eller ev import. Hifi är helt enkelt (generellt sett) för dyrt här i sverige....

Förresten, vilka alternativ till Benchmark finns det?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/14 :  20:04:23  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Pac, jag kommer mata dacen från mitt m-audio delta 410 : http://www.musicalcomputers.com/pd_maudio.cfm så du får gärna flytta tillbaks tråden till hifi delen. :)
quote:



Flyttar tillbaks ;)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000